tore- Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Min far vurderer innkjøp av en router til huset, men jeg har et par spørsmål ang. valg av router. For øyeblikket har vi en 3500/650 linje fra NGT (Cisco 667i router), som deles på 4-5 maskiner som er konstant tilkoblet nettet. Vi har også IP-telefoni fra Telio. Problemet per dags dato er at ofte er ip-telefonen ubrukelig, mest pga. folk bruker bittorrent i hele huset. Lite å gjøre med egentlig. En annen ting er at jeg må ofte inn og fikse porter til folket, noe som er plagsomt når jeg har andre ting å gjøre, derfor er uPnP å foretrekke hvis mulig. Så lurer jeg på, er det andre som er i samme situasjon, og som har gått til innkjøp av en router med støtte for QoS, og har hatt gode resultater med dette med tanke på ip-telefoni? En annen ting er også at vi er to relativt hyppige gamere i huset, så en router som kunne prioritert telefon OG spill-trafikk hadde vært gull. Hvilke routere er det å vurdere der ute? Har hørtmye bra om Linksys sine pga. deres muliget for uorginal firmware, noe som gjør inntog for flere muligheter. En annen ting jeg har hatt problemer med (~2002) er såkalt dobbeltnatting, i 2002 kjørte jeg en router, clarkconnect, mellom inet og lokalt nett, noe som resulterte i at identd (port 113) nektet å fungere uansett hva jeg prøvde på, noen som har hatt slike problemer med bruk av to routere? For det er jo det som vi skje nå, at jeg kjører to routere (ngt sin vanlige, og min egen). Andre innspill er hjertelig velkommen. Til opplysning kan det nevnes at det er 5 desktop, og 2-3 laptoper i huset som bruker internett, alt kablet, så en trådløs router er ikke et must, men det er ikke krav at det ikke må være det heller. Takker for innspill! Offtopic: Takk for fiffig funksjon at en må ha tre ord i subject. Endret 1. desember 2005 av tore- Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Hva med denne? http://www.hardware.no/tester/nettverk/d-l...og_stabil/17735 Nå vet jeg ikke helt hvordan dette vil fungere, hvis du kobler ngt routeren inn på en LAN port i stedet for WAN porten. Det er vanligvis det jeg har gjort for å slippe dobbel natting. Det kan jo godt være at hele QoS går rett i dass hvis du gjør det slik. Kanskje det går an og putte Ciscoen i bridge mode, slik at ciscoen bare opptrer som ett rent modem, da kan du koble ciscoen uten problemer inn på WAN porten. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Hvis jeg går utenom WAN porten skal jeg banne på at QoS forsvinner. Kan aldri tenke meg at jeg kan velge hvor QoS skal opperere på. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Da har du løsningen hvor du setter opp ciscoen i bridgemode igjen. Eventuelt kan du kjøpe en router som støtter PPPoA, som f.eks denne. http://www.draytek.no/produkter_vigor2600ge.htm Den har og ett hav av innstillinger av båndbredde styring osv, etter hva jeg har forstått i hvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå