Gå til innhold

Hva er galt med harddisken min?


Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her med en 160GB Samsung Spinpoint P80 SATA harddisk. Husker ikke helt når jeg kjøpte den, kanskje ved nyttår. Tror den begynner å ta kvelden, den har i lang tid fuska. Når jeg starter pcen så kommer det frem at den ikke finner noe, elr hvis jeg kommer inn i windows sier det bare klikk klikk fra disken og pcen restarter seg. Har prøvd med ny sata kablen og strømforsyning. Hva er galt? Har nf7 v2, 9800pro. Er dette en garantisak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veit noen hvor lang garanti det er på disken?

5238247[/snapback]

Det er vanligvis ett eller tre år garanti på harddisker. Men siden garanti er en helt frivillig løsning fra produsenten og der vilkårene kan være nærmest hva som helst så er det litt vanskelig å si om det er noen vits å benytte seg av garantien i stedet for reklamasjon. Hvis du vil benytte garanti så får du gå inn på samsung sine nettsider og lese gjennom vilkårene der. Det enkleste er å benytte seg av den lovfestede reklamasjonen siden vilkårene er like bestandig. Reklamasjon er lett å forholde seg til siden siden du alltid kun har en part å forholde deg til: selger. Du risikerer altså ikke å bli kastaball mellom produsent, importør, selger osv. Du risikerer heller ikke at vilkårene er så dårlige at du kommer unødvendig dårlig ut av det. Vilkårene til reklamasjon er alltid de samme så det er lett å lære seg disse en gang for alle.

 

Angående om reklamasjonen gjelder ennå så gjør den helt klart det. Det strides om reklamasjonen er 2 eller 5 år på harddisker men min oppfatning av loven er sånn at den er 5 år på harddisker. Produsentene reklamerer ofte med MTFB (Mean Time Before Failure) = 1 million timer driftstid, noe man kjapt kan regne om til 114 år gjennomsnittlig tid før feil oppstår. Dvs. at kriteriet i loven om at produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år er oppfyllt. Dermed 5 års reklamasjonstid. (Enkelte selgere hevder at de ikke vil følge loven på dette punktet siden de må erstatte disken for egen bedrifts regning og ikke for produsentens regning. Men slike reklamasjoner er noe de bør beregne inn i utsalgsprisen på produktene for å holde seg innenfor lovverket.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...