howzer Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Og poenget ditt er, headcleaver? Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Boikott Sondre Lerche og de andre musikantene som boikotter årets Frelsesarmeen-konserter. Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Boikott Sondre Lerche og de andre musikantene som boikotter årets Frelsesarmeen-konserter. 5245452[/snapback] sondre lerche stilte faktisk opp...men han kritiserte FA for deres behandling av denne offiseren. er det også galt? forresten så kan du og de andre kristen-konservative som tydeligvis mener de homofile bør sitte stille holde kjeft om sine rettigheter boikotte unge pop/rock-musikere så mye dere vil...tviler på at det er den største målgruppen deres. de som faktisk tør å stå opp mot FA i denne saken får pluss i boka hos meg (og sikkert mange andre), så effekten blir nok heller motsatt enn det du prøver å oppfordre til her. angående topic er jeg skuffet over at FA velger å stå på sine holdninger som tilhører forrige århundre fremfor å hjelpe flest mulig. der var den illusjonen ødelagt...salvation er tydeligvis langt viktigere enn soup & soap :/ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Boikott Sondre Lerche og de andre musikantene som boikotter årets Frelsesarmeen-konserter. 5245452[/snapback] Hvofor? Hvor mye har du gitt til frelsesarmeen? Hvor mange av norges artister gir til frelsesarmeen? Greit nok FA kan gjerne beholde sine gammeldagse hodlninger for min del (dvs jeg ønsker jo ikke at folk har den holdningen, men jeg setter deres meningsfrihet høyere). Men det er da like fritt for artistene å boikotte, man har da ikke automatisk noen plikt til å støtte FA om man er artist? AtW Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Selvsagt ikke. Hadde det vært en plikt kunne man like gjerne latt staten ta over, og kalt det en skatt. Styrken i FAs innsats er selvsagt at den er frivillig og basert på folks giverglede og omsorgsvilje. At de lykkes så godt skyldes at de har unngått at det stilles spørsmål ved motivene. Ja de er religiøse og legger ikke skjul på det, men det har aldri vært noen tvil om at den humanitære innsatsen var uselvisk og betingelsesløs. Den tvilen er det som har oppstått nå, og gjør at noe av gleden ved å gi blir borte. Det kunne FA ha unngått ved å ikke koble sitt humanitære arbeid med religiøse betingelser, slik de gjorde når de truet å legge ned hele arbeidet i New York fordi myndighetene ville pålegge dem samme ansvar som andre arbeidsgivere. Da skyver de de fattige foran seg i kampen for å beholde særfordeler som kirke, og det synes jeg er en usmakelig kombinasjon... Dersom Sondre Lerche hadde vett og integritet til å uttrykke sin mening i denne saken, og noen faktisk foreslår boikott av ham, skal jeg gå ut og kjøpe plata hans i sympati. Geir Endret 3. desember 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg støtter Sondre Lerches håntering av denne saken... det var både voksent og modig gjort. Han forsøker å løse problemet uten å la det gå ut over en tredje part. De som svartmaler organisasjonen og kommer med påstander om at den er mer opptatt av å ødelegge for homofile enn å hjelpe er de som ødelegger.. altså: det er de fanatiske homo-tilhengerne som gjør dette, ikke nødvendigvis de homofile Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg støtter Sondre Lerches håntering av denne saken... det var både voksent og modig gjort. Han forsøker å løse problemet uten å la det gå ut over en tredje part. De som svartmaler organisasjonen og kommer med påstander om at den er mer opptatt av å ødelegge for homofile enn å hjelpe er de som ødelegger.. altså: det er de fanatiske homo-tilhengerne som gjør dette, ikke nødvendigvis de homofile 5246126[/snapback] Hva er en "fanatisk homo-tilhenger" egentlig? Hva slags synspunkter har denne gruppen? Snakker du om folk som mener at homofile bør ha samme rettigheter som andre? AtW Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Nei... jeg snakker om folk som setter homofiles rettigheter høyere enn andres rettigheter. De som mener at du ikke en gang kan uttale deg fritt i et fritt land om homofili. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Nei... jeg snakker om folk som setter homofiles rettigheter høyere enn andres rettigheter. De som mener at du ikke en gang kan uttale deg fritt i et fritt land om homofili. 5246188[/snapback] Er det så mange som mener at man ikke bør ha lov uttale det man vil om homofili da? Og av de som mener det, er det så mange som mener at man skal kunne uttale seg fritt om alle andre grupperinger av folket enn homofile? AtW Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 De som svartmaler organisasjonen og kommer med påstander om at den er mer opptatt av å ødelegge for homofile enn å hjelpe er de som ødelegger.. altså: det er de fanatiske homo-tilhengerne som gjør dette, ikke nødvendigvis de homofile. 5246126[/snapback] "De fanatiske homo tilhengerene" setter foten ned når et menneske blir behandlet som mindreverdig pga sin seksuelle legning. Skal man unskylde FA fordi de bedriver humanitær hjelp? Nei. Men det er jo tydelig her at det er viktigere for FA å diskriminere homofile enn det er å hjelpe de fattige, hvorfor skulle de ellers diskriminere denne mannen og true med å legge ned hjelpen i New York? Man har ord for slik fremferd; hykleri. Jeg kjenner mange kristne, har selv jobbet i menighet. En slik fremferd som FA her viser har heldigvis ikke de jeg kjenner. De ville aldri satt slike premisser som dette foran ønsket om å hjelpe andre. Så de kan takke seg selv om de ikke får støtte når de bevisst utsetter et menneske for slikt. Nei... jeg snakker om folk som setter homofiles rettigheter høyere enn andres rettigheter. De som mener at du ikke en gang kan uttale deg fritt i et fritt land om homofili. Det er en forskjell om FA uttaler seg om homofile og det å bevist ramme en homofil pga han er en homofil, slik som i denne saken. Dette dreier seg ikke om ytringsfrihet, her handler det om at en organisasjon behandler en ansatt som mindreverdig fordi han liker gutter fremfor jenter. Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Boikott Sondre Lerche og de andre musikantene som boikotter årets Frelsesarmeen-konserter. 5245452[/snapback] sondre lerche stilte faktisk opp...men han kritiserte FA for deres behandling av denne offiseren. er det også galt? Oops, beklager, her gjorde jeg en glipp. Det står respekt av han for det, ja. forresten så kan du og de andre kristen-konservative som tydeligvis mener de homofile bør sitte stille holde kjeft om sine rettigheter boikotte unge pop/rock-musikere så mye dere vil...tviler på at det er den største målgruppen deres. de som faktisk tør å stå opp mot FA i denne saken får pluss i boka hos meg (og sikkert mange andre), så effekten blir nok heller motsatt enn det du prøver å oppfordre til her. 5245528[/snapback] Jeg er ikke kristen, og å være medlem i et kirkesamfunn er ikke en rettighet. Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) å bli behandlet og respektert på lik linje med andre legninger ser jeg på som en rettighet for de homofile. dog kommer dette i denne situasjone i direkte konflikt med FAs rett til å velge sine medlemmer, og dette mener jeg også det blir galt å skulle overstyre. men husk at dersom dette f eks hadde vært i arbeidslivet eller det offentlige (at noen ble degradert pga legning), hadde det mildt sagt blitt et h*lvete, sikkert med hoderulling, "offentlige beklagelser" og tabloidforsider. men ihvertfall, løsningen her blir heller å oppfordre folk til å bruke andre hjelpeorganisasjoner, som ikke har forskjellsbehandling og diskriminering på sin agenda. profilerte personer som bruker ytringsfriheten til å skape motstand mot FAs holdninger og handlinger har jeg stor beundring for, slike personer er viktige dersom samfunnet skal komme noen vei. det at du derimot vil boikotte disse tyder vel på at vi har et noe ulikt syn på verden.. Endret 3. desember 2005 av Sondre^^ Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Hva gjør frelsesarmeen med homofile narkomane da? Får de hjelp også, eller blir de dyttet vekk fra suppekøen? Men frelsesarmeen er jo en kristen organisasjon, og det er jo ikke likt kristne å respektere de som er litt "annerledes". Er man ikke nøyaktig slik Gud hadde tenkt seg det, så er man mindreverdig. Og kristne skal liksom være så tilgivende? Når det gjelder å boikotte Frelsesarmeen så må de gjerne få gjøre det. Det er bare synd at Frelsesarmeen legger opp til at deres syn skal gå ut over de som de faktisk prøver å hjelpe. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 De som mener at du ikke en gang kan uttale deg fritt i et fritt land om homofili. 5246188[/snapback] Det er ikke snakk om å uttale seg om homofili her. Man må ha lov til å si hva man vil om homofile. Det er snakk om at FA bevisst fysisk diskriminerer en person på bakgrunn av hans seksuelle legning ved å dytte han vekk fra seg. En legning som verken er bevisst valgt av personen selv, eller er ulovlig eller moralsk feil. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Problemet er vel at få andre organisasjoner står ute i gatene med gryta og samler inn penger til de trengende. De som vanligvis ville puttet en tyver i gryta går nå forbi og vil mest sannsynligvis ikke finne noen andre å gi tyvern til. Det samme gjelder artistene. De vil mest sannsynligvis ikke arrangere en egen konsert med innsamling til de fattige. 5245024[/snapback] Tja...de finne alternativer vettu: http://www.dn.no/forsiden/article669877.ece Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Afseth og alle dere andre, sett at en kristen organisasjon nekter å ha praktiserende homofile som medlemmer fordi det strider mot religionen. Hvorfor skal ikke den organisasjonen få lov til det? Ta Motorførernes Avholdsforbund for eksempel, eller et annet avholdsforbund for den saks skyld, de nekter alkoholikere å bli medlemmer. Er ikke det også gale da, at alkoholikeren ikke får være medlem? Altså, nå har jo ikke Frelsesarmeen nektet å ha den homofile personen som medlem, de har bare degradert ham. EDIT: Jeg glemte "ikke". Endret 7. desember 2005 av Ole Johan Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Afseth og alle dere andre, sett at en kristen organisasjon nekter å ha praktiserende homofile som medlemmer fordi det strider mot religionen. Hvorfor skal ikke den organisasjonen få lov til det? Ta Motorførernes Avholdsforbund for eksempel, eller et annet avholdsforbund for den saks skyld, de nekter alkoholikere å bli medlemmer. Er ikke det også gale da, at alkoholikeren får være medlem? Altså, nå har jo ikke Frelsesarmeen nektet å ha den homofile personen som medlem, de har bare degradert ham. 5261472[/snapback] Å boikotte en organisasjon med et dårlig menneskesyn er til informasjon ikke det samme som å mene at organisasjonens praksis bør forbys ved lov. Personlig har jeg ikke så mye mot at ymse klubber har sine enge bisarre regler, sålenge de holder seg til samfunnets regler når de har noe med omverdenen å gjøre. AtW Endret 6. desember 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Afseth og alle dere andre, sett at en kristen organisasjon nekter å ha praktiserende homofile som medlemmer fordi det strider mot religionen. Hvorfor skal ikke den organisasjonen få lov til det? Ta Motorførernes Avholdsforbund for eksempel, eller et annet avholdsforbund for den saks skyld, de nekter alkoholikere å bli medlemmer. Er ikke det også gale da, at alkoholikeren får være medlem? Altså, nå har jo ikke Frelsesarmeen nektet å ha den homofile personen som medlem, de har bare degradert ham. 5261472[/snapback] Nå er det slik at motoførernes avholdsforbund har en slik stilling i samfunnet at det ikke passer dem å ta inn alkoholikere. Kirken og dens tilhengere skal liksom stå for menneskeverdet, og det blir jo helt galt når de rakker ned på og dømmer andre mennesker, når de i neste åndedrag sier at alle mennesker er like mye verdt. Kristne er i mange tilfeller de mest falske personene jeg vet om. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Afseth og alle dere andre, sett at en kristen organisasjon nekter å ha praktiserende homofile som medlemmer fordi det strider mot religionen. Hvorfor skal ikke den organisasjonen få lov til det? Det er vel heller du som vil tvinge folk til ting her. Tråden ble startet fordi noen syter over at folk benytter retten til å ikke støtte organisasjoner de mener oppfører seg feil. Så kom ikke her med dobbeltmoralen din. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Så enkelt er det, Ole Johan. Hvis du vil at folk skal respektere Frelsesarmeens rett til å følge sin tro i interne saker, må du og Frelsesarmeen også respektere folks rett til å følge sin tro på hva som er rett og galt og la være å støtte dem mer. Det er meningsløst for meg at FA skal nekte troende homofile å være offiserer, men så lenge den regelen er tydelig flagget får det være deres sak. Men å kreve at jeg allikevel skal støtte en organisasjon som i dette spørsmålet til de grader står i strid med mine verdier - fordi "ellers blir det ikke julekonsert" - er "høl i huet". Jeg har stor sympati for Frelsesarmeen og arbeidet de gjør. Det er synd at de skal støte fra seg folk på grunn av dette. Men vi må ha like mye rett til å gjøre slike moralske vurderinger som FA, og handle deretter. Personlig har jeg ikke så mye mot at ymse klubber har sine enge bisarre regler, sålenge de holder seg til samfunnets regler når de har noe med omverdenen å gjøre. Og det synes jeg er en grei oppsummering. Geir Edit: Rettet noen formuleringer. Endret 7. desember 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå