tormi Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Hilvette sattan no e eg forbanna. Med en kjempe tabbe klarte eg å søle nesten en hel kopp med te oppi den bærbare maskinen min. Det er en Fujitsu Siemens av nyere type. Eg prøvde å rive ut batteriet så raskt som mulig, men skjermen gikk blank rett før eg fikk det ut og slått av maskinen. Nå har jeg satt maskinen på hodet + tatt av lokket til komponentene (best mulig lufting). Er det noen som har erfaring eller tips til hva jeg kan gjøre for å ha en viss sjanse for at maskinen funker? Hvor lenge bør den tørke? Er det mulig å skru av tastaturet for å komme til med en klut... Leste forøvrig en test hvor de hadde sølt en halv kopp med vann i en lignende pc det gikk greit. Men no var det TE + en sukett oppi teen... HJEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP Lenke til kommentar
gadus Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 sølte en kopp kaffe i min temmelig nye amilo 1425 bærbar. Det gikk til helvete!! Skjerm konket ut etter 20 sekunder, og maskin var DØD! Eter samtale med tekniker viste det seg at på HK og RAM var gått fløyten Men, hadde en HP tidligere, også den fikk en kopp kaffe midt i herligheten Denne sluttet også å virke rett etter ulykken. Koblet bort all strøm umiddelbart og åpnet alle mulige deksler for å tørke opp best mulig. Denne virket helt topp etter 5-6 timer igjen, men ble gradvis bedre etter 2-3 timer. Så alt håp er ikke ute for deg Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 La den tørka i fere dager, kanskje 2 uker før du i det minste prøver å slå den på igjen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Du trenger bare 1 emne, ikke fler. Derfor er ditt andre emne slettet. Ingen vits i å skrike i tråden med HJEEEEELP etc heller. Det høres bare dumt ut . Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Sagt det før, og sier det igjen; Never drink'n surf! Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Don't drink & nerd.... Dersom du har ingen garanti på PC'en kan du alltids skru den opp og rense alle delene med Q-tips og alkohol, men det krever at du vet hva du gjør for å ikke skape mer skade. Siden du i utgangspunktet sølte en kopp te i en datamaskin til (sikkert) over 6000 kr, er det ganske tydelig at du ikke vet hva du gjør. Sukkeret er det som gjør mest skade, men også syren i te kan gjøre betydlig skade på maskina, før eller siden. Dersom maskina starter opp uten intervensjon, vil dette mest sannsynlig ikke holde så veldig lenge. Mvh Ulkesh Lenke til kommentar
dannko80 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 håper du ikke hadde masse sukker i tee'n Lenke til kommentar
tormi Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 håper du ikke hadde masse sukker i tee'n 5239684[/snapback] Beklager at jeg startet to tråder, men fikk opp melding om at jeg ikke fikk postet pga. for stor trafikk på siden, så posta på nytt. Uten unnskyldning forøvrig så var det fruen som kom med te, jeg så det ikke og ved en "kjapp" musebevegelse dro jeg koppen oppå PC. Det var ikke bare positive meldinger å spore her, men leste en test på nettet hvor de helte vann i bærbar PC uten problem. Tok ut alle deksler under PV igår og stod en god stund med hårtørker, tenkte å prøve å starte PC ikveld. Forøvrig hadde jeg ikke sukker i teen, men det var en sukett (er det verre eller bedre en sukker mon tro)? Tror ikke jeg skal bruke Q-tips på alle komponenter. Hilvette eg angrer. PC'en er forøvrig en Amilo 1425 som overfor nevnt. jeg har garanti på PC da den ikke er mer enn 8 måneder gammel, men den er vel brutt uansett når man "heller" te i den? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Te + sukett i PCen er ikke dekket av garantien/reklamsjonsretten. Det samme gjelder for Cola, Kaffe, Whiskey etc etc... Lenke til kommentar
gadus Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) i fare for å bli kjeftet på må jeg bare si at du ikke må høre på IDIOTER ala Ulkesh her oppe som sier du ikke vet hva du gjør i og med at du faktisk i utgangspunktet klarte å søle Te oppi maskinen. Jeg regner med at Ulkesh og andre besserwissere aldri har gjort ei blemme med PC? Får håpe Ulkish heller aldri f.eks skulle være uheldig å kræsje bilen sin, da har han jo faktisk vist at han i utgangspunktet ikke har peiling og ergo at han iallefall ikke kan prøve å skifte deler og reparere selv Følte meg litt truffet i og med at jeg faktisk har klart kaffeblemma i bærbar 2 ganger, men som sagt ene gangen gikk alt greit, den maskinen er ennå brukbar etter 2 år. Amilo 1425 maskinen min gikk fløyten men det var sikkert mer pga måten kaffen havnet i maskinen. Koppen var helt full og ramlet ned på siden av maskinen, slik at mye kaffe fant veien inn ved diverse porter og utganger, samt batteri. her gikk som sagt HK og RAM fløyten. På min gamle HP gikk alt fint etter maskinen fikk tørket seg. Seff kan du forsøke å tørke div komponenter med tekninsk sprit og q-tips, men vær for all del forsiktig. Årsaken til at det gikk bedre denne gangen tror jeg først og fremst var at kaffen havnet midt i tastaturet. Under tastaturet ligger som regel beskyttelse mot komponeter i maskinen, slik at nettopp slike uhell ikke alltid skal få fatale konsekvenser. Er du heldig stoppet mesteparten av teen i tastaturet, er du uheldig er maskinen totalt konka og vil neppe lønne seg å reparere. Har du ingen forsikringer? Innbo forsikrigner dekker slikt til en viss grad, iallefall om du har litt ekstra på forsikringa, ala uflaks/idiot forsikring, avtaler gjennom forbund osv osv. En annen sak: når du først hart drept garantien som i dette tilfellet, kan du like gjerne åpne hele maskinen, slik at HK ligger åpent. På amilo 1425 er dette ganske enkelt, du får da tørket mye mer effektivt opp. Fjern også DVD-drev slik at alt tørker best mulig. Lykke til Endret 2. desember 2005 av gadus Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Jeg holdt en noe sarkastisk tone fordi jeg har selv tapt datadeler for over 5000 kr. Jeg vil ikke ut med alle blemmene jeg har gjort, men det å varmeisolere en harddisk med aluminiumsfolie mens maskina stod på som resulterte i gnist og klikkedød, er noe av det jeg har prestert. Poenget mitt er vel at datadeler **må** behandles med respekt, til enhver pris. Drikke og bærbar hører absolutt ikke sammen, jeg har vært veldig selv som "bare" måtte erstatte et tastatur når jeg selv fikk en cola til å bruse over. Det å dra inn biler blir noe helt annet, hvilket jeg heller ikke kommenterte på. Første gang jeg satt i en bil, bulket jeg nesten med en drosje som jeg ikke så. Så det er ikke poenget. Det er bra at du føler deg truffet. Vil du nå gjøre ditt beste for å ikke søle kaffe for tredje gangen ? Mvh Ulkesh *med stasjonær PC skjult inni et skap, og 2 colaflasker på bordet* Lenke til kommentar
tormi Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 hehe.. kjekt med tilbakemeldinger... Gleder og KVIR meg veldig til å finne ut om jeg får start på rakkeren igjen. Er hjemme og klar om ca 4 timer. En ting jeg skulle teste først om det er mulig er å løfte av tastaturet. Er det mulig/lett på en amilo 1425? Jeg sølte teen i øvre del av tastatur + høyttaler. Det var faktisk kommet noe fuktighet igjennom til undersiden av hk helt oppe i ene hjørnet. Det kan bety to ting. HK er FUKKA (så ikke fuktighet på selve HK) eller at beskyttelses dekselet har tatt av og skjøvet fuktigheten utforbi HK og rett ned på underdeksel. Time will show. By the way. Kordan får eg ut DVD drev når maskinen er avslått? Fikk ikke dette til. Utløser knappen funket ikke men det var jo ingen overraskelse uten strøm. Jeg har oppgradert maskinen fra 512 MB ram til 1024. Vil noen foreslå å ta ut den ene minnebrikken for evt. å hindre ytterligere skade eller er den skaden som kan gjøres allerede gjort - forutsatt at all fuktighet er ute. Vet da at det kan komme senskader pga syre korrosjon.... (uff of uff). Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 jeg har garanti på PC da den ikke er mer enn 8 måneder gammel, men den er vel brutt uansett når man "heller" te i den? 5240210[/snapback] Garanti beskytter nok ikke mot å helle sukker i. Men sjekk hva innboforsikringen din dekker! Lenke til kommentar
gadus Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 hehe, no hard feeling Ulkesh:) Tiltrådstarter. DVD er kun festet med en liten skrue i bakkant, dette ser du nårdu åpner opp maskinen, mente å ta ut hele drevet ikke bare åpne skuffen. Men når du nevner det, så kan faktisk skuffen åpnes selv om strømmen er av. Rett ved knappen er det ett lite hull, stikk en nål ell lig inn her for å åpne opp uten strøm, kommer et lite knepp og skuffen kommer ut:) Ja det er deksel under tastaturet på din amilo 1425, tror faktisk du kan være heldig og berge maskinen din, RAM, CPU og GPU ligger lengre ned i maskinen, mot touchpaden. Er du heldig har du bare fucka opp litt småtteri eller en høyttaler:) Lenke til kommentar
jonpet55 Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Det er alltid synd når slikt skjer. Dette høres kanskje rart ut, men dette er det jeg ville gjort med en gang maskinen fikk te over seg: - Fjerne alle strømkilder (helt klart viktigst). - Skylle maskinen godt i vann på de områdene den fikk te (destillert vann helst, men allikevel er det langt bedre å skylle med vanlig vann enn å la te\sukker tørke inn). - La den bli helt tørr før første oppstart. Begrunnelsen til dette er: - Fjerne alle strømkilder raskt fordi teen\kaffen\vannet eller hva det enn er vil legge seg mellom alle komponentben, slik at resistansen mellom disse blir langt lavere enn normal verdi. Det fører igjen til at spenningen eller strømmen vil få en unormal verdi et eller annet sted i kretsen. Hvis en ikke har strøm tilkoblet, altså heller ikke en gang knappecellebatteriet som holder på biosinstillingene, tåler en laptop faktisk vann i ganske høy grad. Dette med unntak av optiske drev og harddisker. - Skylle maskinen i vann fordi det som ligger der fra før sannsynligvis ikke vil fordampe helt, og derfor vil det alltid ligge igjen faste rester av f.eks. sukker i maskinen. Vannet vil dra med seg dette, og senere fordampe selv. Jeg ville ikke helt løsemidler over maskinen slik som andre her nevner. Det kan rett og slett bli for sterkt for flere deler i maskinen. - At maskinen skal bli helt tørr er selvforklarende, og går på det samme som punkt 1. Etter punkt 1 kan det lønne seg å demontere maskinen, og da bare skylle HK ol. i batterivann. Endret 2. desember 2005 av jonpet55 Lenke til kommentar
Paragrafrytteren Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Trådstarter: det er stor forskjell på rent vann og te med suketter; for det første er RENT vann i motsetning til hva mange tror ikke ledende, men når det tilsettes stoffer, slik som f.eks te vil det begynne å lede. For det andre er det syre både i teen og sukettene, så disse vil tære på komponentene hvis du ikke rengjør dem godt. Endret 2. desember 2005 av Paragrafrytteren Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Te med sukett er ikke det værste, det er lite der som leder strøm. Med litt flaks burde den funke etter å ha tørket. Men som flere har sagt over, dersom du ikke har noe å tape, skyll den med vann, gjerne dest. vann som du fx får kjøpt på bensinstasjoner. M. Værstinger: saltvann, kortslutter og korroderer, cola korroderer og 'limer fast' andre ting med mye sukker, 'limer fast' Endret 2. desember 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
tormi Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 Ok har da startet opp PC. Ser unektelig ut som den funker. Lyd er på når windows starter.. Knappene ser ut til å funke i utgangspunktet. Det eneste jeg merker er at den er UTROLIG STILLE. Hører så vidt støy fra en eller annen vifte. Kan det være noe kødd med viftene? Slår ikke maskinen seg av om den blir for varm? Noen som har peil? Kanskje er jeg bare paranoid. Kanskje var jeg griseheldig denne gangen. Men tørr ikke helt tro det enda... Da blir det sikkert uflaks. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Det eneste jeg merker er at den er UTROLIG STILLE. Hører så vidt støy fra en eller annen vifte. Kan det være noe kødd med viftene? Slår ikke maskinen seg av om den blir for varm? 5242479[/snapback] Hm, lurer på om jeg skal prøve det samme med laptopen min, den støyer endel... Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 det høres jo bra ut må eg si håper at det går bra med både deg og maskinen. du kan jo laste ned en hardware monitor for å skjekke tempraturen på maskina og samtidigt skjekke at viften virker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå