Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en starter bare når delene er varme?

Anbefalte innlegg

Hepp!

Har slitt med et forbanna slitsomt problem her en stund.....og nå skal jeg selge pc'en, så jeg tenkte jeg skulle prøve å fikse det.....

For eksempel på morran når jeg skal skru på maskinen og den er kald, henger den seg på forskjellige steder, noe som resulterer i at jeg må trykke på restart-knappen 3-4 ganger før jeg kommer feilfritt inn i Windows.

Det virker på meg som det faktisk er komponentene i maskinen som må være 'varme' før maskinen booter feilfritt......

Jeg synes dette er veldig rart, og en problemstilling jeg ikke kan fatte årsaken til!

Specs:

- strømforsyning: Chieftec 360W

- hovedkort: Epox 8K9A (KT400-8235)

- skjermkort: Leadtek GeForce 4 Ti4200 - AGP8X, 128MB DDR RAM

- minne: TwinMOS 2X512mb (1GB) ECC DDR-SDRAM PC2100R -REGISTERED-

- cpu: AMD Athlon 2200+ 1800MHz

Kjører Windows XP

- Får ingen feilmeldinger....maskina bare låser seg

- Virus og spyware tror jeg skal være utelukket

- nyeste bios til hovedkortet (fra august 2004, det er sant, det ER den nyeste:))

- nyeste drivere til skjermkortet

- fullt oppdatert med Windows'en

Temp'en på CPU ligger på ca. 40grader, så den er ikke for varm heller.....

Maskina fungerer jo 100 PROSENT når den først er oppe å går, hva kan være problemet??

Takker meget for svar!

_Allan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cheiftech 360 watt er gode greier, så jeg tviler på at det er snakk om strømforsyninga. Finner ingen grunn til at en PSU er halvveis defekt på den måten uten å fremvise andre tegn på slitasje, spontan reboot eller tilsvarende.

Jeg vil anta (hatt det selv) at en harddisk ikke spinner opp fort nok, og POST kan ikke bekrefte at disken er koblet til eller ikke. Dette resulterer i at maskina henger / ikke finner OS osv.

Når du da slår maskina av og på igjen mister ikke disken hele sitt rotasjonsmoment, og spinner opp fortere eller mer stabilt, og maskina kan boote på vanlig måte.

Motoren kan være sliten, lesehodet slitt eller IDE-kablene kan ha dårlig kontakt.

Skaff Speedfan og sjekk S.M.A.R.T verdiene på diskene dine i programmet.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

@Ulkesh: TAKK FOR TIPS!

Har nå installert Speedfan og fått sjekka diskene, men jeg aner jo ikke åssen de resultatene skal se ut..... På den ene disken som IKKE er systemdisk står det øverst et stoppskilt-merke og "Raw Read Error Rate". Kan dette ha noe med saken å gjøre?

FITNESS er totalt fraværende, mens PERFORMANCE er fullt opp....

På systemdisken er både FITNESS og PERFORMANCE fullt opp....

Så ser jeg også at på systemdisken er SPIN UP TIME på 203, de fleste av de andre verdiene er på 253, mens på den "røde" disken er SPIN UP TIME på bare 126 og har ellers meget lave verdier i forhold til den andre disken......

Systemdisken er en Maxtor 120GB, den "røde" disken er en WD 120GB

Får jeg den dårlige disken 100% fit igjen ved å fjerne partisjonene og formatere hele disken under ett? Eller er løpet kjørt....?

Vet ikke om diskene er optimalt tilkoblet heller.....er det noe spes jeg må sørge for å skru på/av etter nyformatering?

Kjempetakk for hjelpa hittil, ser lys i tunnellen :)

Lenke til kommentar

S.M.A.R.T verdier er vansklige å tolke korrekt, med henhold til gjenstående levetid.

Dersom du kobler ut den disken som har lav spinuptime og du får startet maskina på normal måte første gangen, har du nok funnet problemet. Personlig ville jeg ikke ha brukt en disk som har de S.M.A.R.T verdiene du oppgav her.

Disken kan holde i mange år til, eller dø i morgen. Det er veldig vansklig å si noe om faktisk. Du får kjøpt nye disker opp mot 250 GiB under 1000 kr nå, så kanskje det er best å bytte med en gang ?

Jeg husker ikke helt, men jeg tror ikke formatering hjelper stort på å forbedre disse verdiene.

Lenke til kommentar

Ja, idag tidlig prøvde jeg oppstart etter å ha kobla ut den "røde" disken. Jeg må si at maskina oppførte seg litt annerledes, det gikk litt bedre fkk jeg inntrykk av, men så når den kom inn i Windows og splash-vinduet til virusprogrammet mitt kom opp, så hang maskina seg med welcome-lyden gående i et kvart-sekunds-loop......why?

Etter etpar restarter, funker pc'en som ny! Nå kan den f.eks. stå på hele dagen med spilling, surfing, ja alt, uten noen fler problemer.

Hvis jeg skrur av maskina nå og IKKE venter for lenge til at pc'en blir kald,starter den perfekt. Venter jeg for lenge (fra 15-20 min?) så er problemet der igjen.

Skulle bytte strømforsyning, men så kom jeg jo på at den nye jeg har kjøpt er 24-pins, mot 20 i den gamle.....:(

TROR DERE FORTSATT det kan være strømforsyningen her??

@Ulkesh: takk for tips så langt!

@MrLee: skal sjekke etter det du skriver, kommer tilbake til det når jeg har sjekka!

Takk!

Lenke til kommentar

Ny oppdatering på problemet, ennå ikke løst... :(

Nå har jeg fått prøvd med en annen strømforsyning, samme problem....

OG jeg har prøvd med annen RAM, også uten hell....

Jeg kan begynne å ANE noe om hovedkortet, men det jeg da ikke skjønner er at ting faktisk VIRKER 100% etter at maskinen først er oppe?

Og problemene ser ut til å endre karakter innimellom, nå er problemet at maskinen bare SKRUR SEG AV etter POST, noen ganger rekker den ikke engang å telle opp minnet......noe som resulterer i at jeg ikke kommer inn i BIOS.

HVA kan være årsaken til alt dette? En KONFEKTESKE går til den som kan hjelpe meg å bli kvitt dette problemet!

Lenke til kommentar

Hei folkens! Nå må dere hjelpe en stakkars mann!

Problemet beskrevet over her er fortsatt gjeldende....:-/

Nå teller den opp minnet, så skrur maskina seg helt av.

HVA ER FEIL? Vurderer å kjøpe meg et nytt billig hovedkort for å se om det hjelper.....hva tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...