Gå til innhold

Omgjøre desimal til brøk på Casio Kalkualtor

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Casio 9850GC (sånn avansert sak), og jeg lurer på om det er en mulighet eller en funksjon for å omgjøre svar man får til brøk? Er veldig praktisk når man får et komplekst svar som feks 125,134666666 eller hva enn det måtte være å bare få det i brøk istedet..

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah skjønner hva du mener, har en casio kalkulator jeg også men dog ikke fullt så avansert.. Alle i klassen skjønte ikke hvorfor alle dele stykkene og sånt kom opp som brøk og klaget på dritt kalkulator og sånt, så jeg bare leste i manualen og fant en knapp som het dsp(eller noe sånt, finner ikke kalkulatoren for tiden :/) men vist du ser en tast som dette kan minde om så gjør den svaret om til brøk dersom det går opp i en brøk.. Les i manualen som fulgte med du ;)

Lenke til kommentar

Det blir kanskje litt dumt å bruke 2/3 som eksempel siden det er et uendelig tall.

Hvis du skriver 2[brøktegn]3 og trykker [EXE], får du opp 2[brøktegn]3. Hvis du da trykker [F<-->D] får du opp 0,666667.

Hvis du skriver 0,2 og trykker [EXE] og trykker [F<-->D] får du opp 1[brøktegn]5.

For å få opp brøktegn trykker du på knappen ved siden av [F<-->D]: [a(b/c)]

Lenke til kommentar

Funker ikke å trykke 2/3 og trykke F<->D, men oppdaget at hvis du skriver inn en brøk f.eks.: 2"d/c"3 så kan du bytte mellom desimaltall og brøk ved å trykke F<->D..

Edit: Man må bruke desimaltall som ikke "fortsetter i det uendelige"

Endret av -Mithrandir-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...