Gå til innhold

Til sak mot Microplex

Anbefalte innlegg

cy_demon,05/12-2005 : 15:36]Okay. Hvis jeg hadde brukt en hammer og banken inn nippelen da hadde nok bildet sett litt anerledes ut?

Saa hvor mange maater er det aa skru fast en nippel paa?

jeg gjorde det slik. Skru-Skru-Stopp

Men det herlige her er at jeg trenger egentilig ikke legge frem bevisene. Bevisfoeringsplikt ligger paa innklagede.. Jeg har bare gjort saken lettere for alle parter.

5255154[/snapback]

Du kommer med påstander om løgn fra en forretning i et offentlig forum. Hvis du ikke ser at du kan risikere å måtte legge frem dette som bevis i en sak har du skjønt lite av ansvaret du pådrar deg. Jeg synes ikke du har gjort saken lettere i det hele tatt, kun vanskeligere for deg selv og det fremstår mer og mer som en hevntråd. Du ønsker åpenbart ikke råd (noe du selv har sagt) og du ønsker ikke at sannheten skal komme frem i offentligheten (bare dine egne "sannheter").

5255199[/snapback]

Okay. nok om meg og deg.

Jeg anser kredibiliteten til et online forum som lav siden postene kan redigeres og det er mulighet for forfalskning/ forvrenging.

jeg tror heller ikke at microplex gidder aa legge frem 150 poster sammenhengende..

Alt vi sier her er jo utifra en kontekst. Post 2.

Hva er denne sannheten du snakker om?? At pumpen er oedelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
QUOTE(det er FORBRUKERRÅDET. :thumbup:

[/quote)

Hvis momentet som skruer skal festes med er pinlig nøyaktig, så vil jeg tro at produsenten plikter å levere en utførlig monteringsbeskrivelse med produktet. Og der bør anbefalt tiltrekningskraft for momentet til skruene være påført. Slikt er jo standard på fx bildeler, der det står hvor mye moment skruer/bolter skal festes med.

Når det gjelder vannkjøling vil man jo ikke feste med for lav kraft.. Vannlekasjer er jo ikke noe særlig bra for mobo++ .

Moment er ikke standard på alle bildeler nei. Kjøpte bærekule i sommer og der stod det ikke noe om montering, fulgte ikke med en monteringsanvisning i det hele tatt som er vanlig.

Det som bestemmer om trådstarteren "vinner" eller ikke er jo hvordan ordlyden i monteringsbeskrivelsen er. Hvis han har fulg denne til punkt og prikke har han jo sitt på det tørre.

5255002[/snapback]

Hvis Microplex ikke anbefalte nippelen så er det jo ingen sak, han brukte da to produkter som ikke skulle brukes sammen i følge selger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
<klippe klippe>

Jeg anser kredibiliteten til et online forum som lav siden postene kan redigeres og det er mulighet for forfalskning/ forvrenging.

jeg tror heller ikke at microplex gidder aa legge frem 150 poster sammenhengende..

Alt vi sier her er jo utifra en kontekst. Post 2.

<klippe klippe>

5255239[/snapback]

er vel ingen her som forventer at dette skal legges frem som noe bevis, eller ha noen juridisk tyngde i det hele tatt...... :dontgetit:

Lenke til kommentar
For ordens skyld: Microplex har ikke krevd at trådstarter skal bevise noe som helst, det er det andre som har gjort. Dessuten er det ikke mer enn rett og rimelig at trådstarter dokumenterer de påstandene han kommer med siden det er han som er den anklagende part.

Misforståelse, Det var nettopp de andre jeg mente, ser jeg kunne skrevet det annerledes, min feil.

Forøvrig kan man se stikk motsatt på saken også i forhold til det du gjør: Det er trådstarter som bruker forumet som en kamparena, ikke MP. Han kommer med en lang rekke udokumenterte påstander uten annen hensikt enn å sverte MP og de svarer objektivt og ryddig på hans påstander. Noe annet ville vært helt urimelig. De må ha rett til å svare på anklager fremsatt i offentlighet, akkurat som du og jeg.

Dette er godt nok beskrevet av meg selv, og andre.

cybirg har en fyldig forklaring, synes jeg, bare å bla tilbake.

Her er vi nok rett og slett uenige, ikke mer å si om det.

Når det gjelder salg av vannkjøling, var det vel ikke slik jeg sa det.

Og som noen har påpekt, før var det bare spesielt interesserte som gikk til anskaffelse av vannkjøling. Det var gjerne garvede pc-byggere, med en helt klar forståelse om hva det innebar. Nå skal jo som sagt ALLE ha det, og jeg regner med at MP og andre ikke direkte har vært mot dette. Men da blir det som Ikea, hundrevis av mennesker som monterer i vilden sky, og leser manualen etterpå. Ettersom markedet er helt annerledes, må det tenkes nytt. Med tanke på den risiko vannkjøling innbærer, kan det rett og slett ikke selges på samme måte som før. Det må være helt klare retningslinjer for montering, og meget godt opplyst hva man risikerer, samt kanskje et tilbud om montering. Alt dette kan bidra til mindre antall havarier, reklamasjoner og forenkle prosessen om det likevel skulle oppstå.

EDIT: skrivefeil, og småting som uteble når man gjør noe fort :hrm: .

Ingen endringer som skifter opprinnelig budskap.

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar

Jeg tolket posten til kjekkulf som om at han ansaa mine poster til aa vaere rettslig bindende i hensyn til saken.

Jeg kan legge frem et imaginert scenario.

Hva hvis jeg aldri hadde spurt microplex om raad. og jeg hadde bare kjoept pumpe og nippler med riktige spesifikkasjoner.

Spesifikkasjonene stemte jo overens. Hvordan tror dere saken hadde sett ut da??

Lettere eller vaerre??

En annen ting som ingen har nevnt er bevis nummer en.

Alphacool.de produsenten. De sier at nippelene passer. Hvem av dem har mest rett?

Microplex sier: Tight fit.

Alphacool sier: Klart de passer.

Lenke til kommentar

<!--QuoteBegin-det er FORBRUKERRÅDET. :thumbup:

[/quote+--><div class='quotetop'>QUOTE(det er FORBRUKERRÅDET. :thumbup:

[/quote)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->

Hvis momentet som skruer skal festes med er pinlig nøyaktig, så vil jeg tro at produsenten plikter å levere en utførlig monteringsbeskrivelse med produktet. Og der bør anbefalt tiltrekningskraft for momentet til skruene være påført. Slikt er jo standard på fx bildeler, der det står hvor mye moment skruer/bolter skal festes med.

Når det gjelder vannkjøling vil man jo ikke feste med for lav kraft.. Vannlekasjer er jo ikke noe særlig bra for mobo++ .

Moment er ikke standard på alle bildeler nei. Kjøpte bærekule i sommer og der stod det ikke noe om montering, fulgte ikke med en monteringsanvisning i det hele tatt som er vanlig.

Det som bestemmer om trådstarteren "vinner" eller ikke er jo hvordan ordlyden i monteringsbeskrivelsen er. Hvis han har fulg denne til punkt og prikke har han jo sitt på det tørre.

5255002[/snapback]

Hvis Microplex ikke anbefalte nippelen så er det jo ingen sak, han brukte da to produkter som ikke skulle brukes sammen i følge selger.

5255247[/snapback]

OT:

Nå skal vi ikke prate oss bort i bildeler i denne tråden, men du har rett, jeg svarte kanskje litt hastig når jeg sa at monteringsanvisningene var standard som vedlegg. I hvertfall hvis det gjelder uorginale deler. Monteringsanvisningene fins, men kanskje må man kontakte en merkeforhandler eller bruke en håndbok. Som et eksempel skal det ideelt sett brukes momentnøkkel selv når man monterer et hjul!

On topic:

Når det gjelder å montere nipler med "konisk tetting" må det erfaring til. Eller en særs utførlig beskrivelse hvordan dette skal gjøres. Ikke alle har dette i fingrene! Var selv med på et "databyggerskurs" for litt siden (som en del av min utdannelse), der en av damene tok såpass i når hun skulle montere skruene som fester mobo at hun dro av gjengene til spaceren! Dette var ikke fordi hun var "dum", men rett og slett fordi dette var første gangen hun prøvde seg på å bygge pc. Og hvor hardt/lett skruene skulle monteres ble ikke informert på forhånd..

Når man lager/selger et produkt som med stor sansynlighet kommer til å bli kjøpt av mennesker med liten erfaring når det gjelder montering, så bør monteringsbeskrivelsen være deretter nøyaktig og grundig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg tolket posten til kjekkulf som om at han ansaa mine poster til aa vaere rettslig bindende i hensyn til saken.

(snip)

Alphacool.de produsenten. De sier at nippelene passer. Hvem av dem har mest rett?

5255340[/snapback]

Nei, jeg har ikke hevdet at dine poster her har noen betydning for din sak mot MP men du kan risikere å måtte bevise dem i en sak om MP skulle ønske det.

Hvis du leser posten min en gang til ser du at jeg har tatt opp argumentet mot produsenten. Hvis produsenten hevder at de passer (og MP hevder at de ikke passer) er det produsenten du må rette deg mot og ikke MP.

Lenke til kommentar
cy_demon,05/12-2005 : 15:10]

5255340[/snapback]

Begge har rett, niplene passer.

Edit: Microplex har i mine øyne mest rett siden de kaller det en tight fit,som i mitt hode oppfattes som en konisk nippel.

Endret av ilstang
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg vet at jeg har postet navet mitt, men Hvis microplex vil snakke privat med meg kan de sende epost.

Det virket for meg som at de bare ville dulle med meg uten aa delta i diskusjonen.

5255203[/snapback]

Microplex duellerer da ikke mot deg. De kom med et tilsvar på en offentlig posting du har gjort. De sier de fortalte deg at de ikke kunne anbefale nipplene du brukte, og at de ga deg en link (anbefaling) til andre. Mener du at Microplex lyver når de sier dette?

FTU tar hensyn til det som blir fremlagt av dokumentasjon, og e-post kan ikke bare lett forfalskes, som andre har påpekt, det kan også lett verifiseres. Så dersom Microplex har fortalt sannheten om informasjonen du skal ha mottatt, er saken din tynnere enn syltynn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Personlig synes jeg det lukter litt fisk av det hele, og tror jeg kommer til å holde meg unna Microplex... det finnes da nok alternativer.

Edit: skrivefeil

5246482[/snapback]

Synd at de ellers så gode argumentene til de grader ble "skamfert" av det siste "billige" sleivsparket til Microplex..

Og nei.. det er ikke mange gode alternativer til Microplex når det gjelder det vareutvalget de fører.

Min ringe mening dog..

5252820[/snapback]

Ja, ikke overraskende ble var det noen som tok tak i dette, og jeg er heller ikke overrasket over hvem som gjorde det, selv om det var flere kandidater. Jeg synes ikke det er et billig sleivspark til MP, snarere en naturlig konklusjon av hva jeg beskriver ellers i posten... ett resultat av min personlige mening. Vil du si min personlige mening er billig? Hvordan kan mine såkalt ellers gode argumenter være så gode, når det er nettopp de som er grunnlaget for denne konklusjon?

Ikke annet enn at det (for meg) virker noe "enkelt" å avslutte ett laaaangt velforumlert innlegg, med en "primitiv" oppfordring til å boikotte MP.

Det var slik jeg tolket det, på samme måte som at du har en tolkning av mitt svar.

Hvordan vi oppfatter andres innlegg kan være lærerikt.

Og for mange er det også billig å trekke ut en liten del av innlegg, som ikke beskriver nok til å få hele bildet frem. Men jeg går ut i fra at de fleste leser hele tråden og ikke baserer seg på slike enkle utfall.

De som leser hele tråden trenger ikke å ha hele innlegget sitert, men det kommer jo an på hvilken erfaring man har fra før.. med å lese tråder.

Dette var forøvrig enda en tolkning/vinkling du velger.

Interessant..

Jeg tar ikke til stilling til skyldspørsmål, men det at en aktør på denne måten går ut og henvender direkte til en kunde i et forum som HW, og går i detaljer på sak - jeg liker det rett og slett ikke.

Og jeg synes det er helt på sin plass med tilsvar når en "kunde" velger offentlige fora for eventuelt å "vinkle" sin sak.

I dette tilfellet vil jeg nok ikke beskylde trådstarter for det.

Likevel er det ikke uvanlig (som andre også har påpekt) at andre langt "større" aktører/webshops enn MP svarer i tråder som vedrører dem.

Det synes *jeg* er greit.

Og for Microplex sin egen del?

Det ser aldri bra ut når Goliat skal banke David, selv om David akkurat har stjålet ølen til Goliat, og tafsa på dama hans. Slik er det bare...

For hver kunde MP (eller andre aktører) får med seg i bulder og brak, mister de et langt større antall i det stille.

5255072[/snapback]

Å kalle MP for "Goliat" er jeg heller ikke enig i..

Det jeg kan være enig i at MP (eller Komplett, Netshop etc.) må være forsiktig med er hvordan de håndterer slike tråder.

Forløpig kan jeg ikke se at MP har gjort noen brøler i så måte..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Epost har blitt lagt frem som bevis.

mente dulle som i bamse. En metafor for: Aa snakke til meg som jeg er distre og barnslig.

Jeg ba om vinklede nippler. De linket til nippler som var rette.

hei, jeg vil ha en bmw. Du blir kanskje en tight fit i en bmw. Proev en volvo.

(jeg vil ha bmw ikke volvo)

Foroeverig kjoepte jeg begge deler for sikkerhetens skyld. Men den vinklede nippelen skulle jo passe. De sa at den passet med et tight fit.

og jeg ber deg om aa lese post 2 igjen. Jeg baserer min sak paa mer enn hva microplex sa angaaende nippelen.

EDIT: Microplex er goliath deluxe. Bedriften Microplex as. tjener fett med penger. De har en meget god likviditetsgrad. Husk denne pumpen kostet 499,- det er ingen ting for dem.

Endret av [BZ]cy_demon
Lenke til kommentar
Epost har blitt lagt frem som bevis.

mente dulle som i bamse. En metafor for: Aa snakke til meg som jeg er distre og barnslig.

Jeg ba om vinklede nippler. De linket til nippler som var rette.

hei, jeg vil ha en bmw. Du blir kanskje en tight fit i en bmw. Proev en volvo.

(jeg vil ha bmw ikke volvo)

Foroeverig kjoepte jeg begge deler for sikkerhetens skyld. Men den vinklede nippelen skulle jo passe. De sa at den passet med et tight fit.

og jeg ber deg om aa lese post 2 igjen. Jeg baserer min sak paa mer enn hva microplex sa angaaende nippelen.

EDIT: Microplex er goliath deluxe. Bedriften Microplex as. tjener fett med penger. De har en meget god likviditetsgrad.  Husk denne pumpen kostet 499,- det er ingen ting for dem.

5255623[/snapback]

Så du valgte altså selv å ikke følge råd fra en part som sitter med kompetanse på området, fordi du ikke likte rådet de ga deg.

Jeg har lyst på en Morris Mini, skulle jeg da overse rådet om at jeg ikke vil få det komfortabelt i bilen pga størrelsen min, og deretter klage til selgeren fordi jeg ikke synes bilen er komfortabel nok?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

EDIT: Microplex er goliath deluxe. Bedriften Microplex as. tjener fett med penger. De har en meget god likviditetsgrad.  Husk denne pumpen kostet 499,- det er ingen ting for dem.

5255623[/snapback]

Hvor har du dette fra? Offentlig tilgjengelige registre? (Brønnøysund).

:hmm:

Jeg trodde Microplex var en "lilleputt" i ett meget spesielt markeds-segment?

PS.

Det blir litt merkelig å beskylde MP å ha nok av penger når du selv sier at du selv har nok av penger.. dvs. det er ikke for pengenes skyld du trekker dette inn for FR.

Da er det jo som du sier en prinsipp-sak/"om å ha rett" dette dreier seg om.

Uansett interessant å se utfallet av saken..

Lenke til kommentar

Direkte sitat fra Post 2 side1(...)

Det er ikke sagt noe i manualen om momentet nødvendig for å få denne koblingen tett.

Fkjl § 16.1 litra d sier at mangel på monteringsveileding vil innebære en mangel. Det er opplyst fra leverandør at dette er en ”thight fit” og det var dette forbruker hadde å forholde seg til. Nippelen er ikke skrudd helt ned, det er oppnådd en ”tight fit”. Se bilde i vedlegg 2.

(...)

Vedrørende anførselen om frarådning.

Det er per e-post opplyst om en ”thight fit”, etter en naturlig språklig forståelse må dette innebære en akkurat tilpassning mellom produktene. Kjøper kan her ikke se at dette innebærer en form for advarsel. Som den profesjonelle part burde selger uttale seg eksplisitt, og unngå slike uklare tvetydeligheter som kjøper ikke har noe grunnlag for å forholde seg til.

(...)

LES, TEE

Microplex er stoerre en 3dfxcool og bedriften gjoer det like bra som komplett.no (men paa en mindre skala)

jeg vil ha ny pumpe. det er min motivasjon.

Lenke til kommentar

*Riste på hodet*

Det må da være klart at det er du som har gjort noe feil?

EDIT: (Omtrent) Alle hadde jo innsett det, om de hadde gjort det samme. (!)

EDIT2: Ja har lest hele posten.

EDIT3: I og med at det da er sprekker i pumpen viser vell i bunn og grunn at produktene ikke er kompatible, noe alphacool sier.

Endret av Vid^r
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fortsatt viktig at du leser hele post 2. Du kan ikke konkludere ved kun de to sitatene.

Ja, det var jeg som satte sammen settet. Om jeg gjorde noe feil, det faar du evaluere etter aa ha lest post nummer 2 paa side 1.

Det er ogsaa ikke noe mening aa sammenlinke meg med de fleste. Jeg er unik. det er du ogsaa.

Jeg mener ogsaa sterkt og holder fast ved at jeg ikke har gjort noe som er feil.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt viktig at du leser hele post 2. Du kan ikke konkludere ved kun de to sitatene.

Ja, det var jeg som satte sammen settet. Om jeg gjorde noe feil, det faar du evaluere etter aa ha lest post nummer 2 paa side 1.

Det er ogsaa ikke noe mening aa sammenlinke meg med de fleste. Jeg er unik. det er du ogsaa.

Jeg mener ogsaa sterkt og holder fast ved at jeg ikke har gjort noe som er feil.

5255792[/snapback]

Definer feil.

Det virker helt åpenbart fra det du selv har sagt at om du hadde gjordt akkurat det samme igjen med nye deler så ville det samme skjedd. Da må enten du ha montert feil eller kjøpt feil deler.

Hvis de har foreslått andre deler enn de du endte opp med så kan det vanskelig hevdes av de har anbefalt dem.

Hvem sin feil er det da?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...