Big SturL Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Exantitus Står ved din side angående et salgssteds diskusjonsdeltakelse på en allmen forumside. Eventuelt kunne de oppfordret til å ta saken et annet sted. Egentlig angår ikke dette andre en kjøper og selger. Også, synes jeg at microplex som en seriøst aktør heller kunne vært bøyelig, og heller latt saken gå i favør av kjøper, for så i fremtiden å advare mot bruk av forskjellige nipler. Vil tro at hvilken som helst større aktør tjener mer på kundeservice enn de taper i kroner og øre som følge av tilbøyelighet. Blir kanskje vel hyklersk av meg å poste det øverste der, da jeg selv har postet en tråd hvor jeg ønsker at microplex skal komme med innspill... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Årsaken til at endel webutikker velger å forsvare seg her på forumet er vel at negativ omtale her på HW.no vil kunne påvirke mange av MP sine kunder i negativ retning. En sak har alltid to sider, derfor synes jeg at det begge sidene kommer fram når først en kunde har valgt å offentliggjøre saken sin. Hvis det kun var den misfornøyde kunden som skulle få lagt fram sin side, så ville bildet fort blitt skjevt i negativ retning for nettbutikken. Men man bør være bevisst på hvordan og hvilke opplysninger som offentliggjøres. Bare så det er klart, i denne saken har jeg ikke valgt noen side. Ørjan... Endret 3. desember 2005 av Orjanp 1 Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Ja, det er ikke dumt det. Eventuelt kunne de redegjort for at dette var kjøperens syn, og at det ikke overenstemmer med selgerens, og deretter tatt diskusjonen annetsteds. Lenke til kommentar
fossie Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Åh, så godt å se reflekterte innlegg som Extantitus'! Slike trengs som en motvekt mot innlegg av typen "Jeg har en mening - hør meg skrike!" og "Finn første og beste argument og hold på det til Dovre faller". Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Resonnementet mitt er egentlig at jeg ikke anser kjøper og selger som likeverdige parter gitt at selger er en profesjonell aktør. Er kjøper misfornøyd med selger, er det etter min mening kjøper som kan forbeholde seg retten til å gi dårlig omtale i et offentlig forum uten at selger skal kunne "manipulere" sitt omdømme direkte eller tilbakevise kritikken fra kjøper. Selger vil kunne forsvare seg ved, så langt det er mulig, å gi god service til kjøper slik at kjøperen eventuelt ombestemmer seg og gir god omtale. Det er den profesjonelle parten som bør ta risikoen for at kunder gir kritikk uten at det finnes objektivt grunnlag for det. I et tenkt tilfelle kan den profesjonelle aktøren lyve for å sette kunden som kritiserer i dårlig lys og dermed selv manipulere sitt omdømme. Vi får da skjevhet i den andre retningen, kanskje i enda større grad da den profesjonelle parten ofte har bedre forutsetninger for å klare å fremme sin sak på en overbevisende måte. Derfor er det betenkelig at den profesjonelle parten tar en diskusjon på et offentlig forum. Til slutt: Jeg tar ikke standpunkt i denne saken. Jeg handler hos MP flere ganger i året og er hittil fornøyd. Jeg har forståelse for at MP og andre nettbutikker av og til kan ha "vanskelige" kunder uten at dette nødvendigvis er en av dem. Det er vanskelig og ikke minst enormt dyrt å gi god kundeservice til alle, og de som er misfornøyde er ofte de som skriker høyest. Endret 3. desember 2005 av cybirg Lenke til kommentar
unwill Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Er enig med med mye av det Extantitus skriver, utenom at kommersielle aktører ikke kan svare i et forum. At kommersielle aktører tar seg tid til å svare syns jeg bare er positivt. Dette gjelder ikke bare ved klagesaker, men også andre områder på forumet, som f.eks. support. Å bare høre kjøperen sin versjon av saken vil gi et mindre "riktig" bilde av saken enn at man kan få høre begge sidene. At en av partene "lyver" er uheldig, men det er opptill enhver leser hvordan han vil tolke svarene , i dette tilfelle fra MP. Skal man først få lov til å poste sin "erfaring" på et forum er det rett og rimelig at selgeren får lov til å komme med sin versjon. Uten tvil er det mye mer interessant å lese dersom alle kan svare og tilføre dette emne mere forskjellige stoff. Er det noen som ikke bør skrive er det folk som er off-topic. Nå har vi hørt begge sidene av saken, så det som mangler nå er å lese selve "dommen". Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Er enig med med mye av det Extantitus skriver, utenom at kommersielle aktører ikke kan svare i et forum. At kommersielle aktører tar seg tid til å svare syns jeg bare er positivt. Dette gjelder ikke bare ved klagesaker, men også andre områder på forumet, som f.eks. support. Å bare høre kjøperen sin versjon av saken vil gi et mindre "riktig" bilde av saken enn at man kan få høre begge sidene. At en av partene "lyver" er uheldig, men det er opptill enhver leser hvordan han vil tolke svarene , i dette tilfelle fra MP. Skal man først få lov til å poste sin "erfaring" på et forum er det rett og rimelig at selgeren får lov til å komme med sin versjon. Uten tvil er det mye mer interessant å lese dersom alle kan svare og tilføre dette emne mere forskjellige stoff. Er det noen som ikke bør skrive er det folk som er off-topic. Nå har vi hørt begge sidene av saken, så det som mangler nå er å lese selve "dommen". 5247152[/snapback] Men er det riktig av Microplex å "henge ut" en av sine kunder, her uavhening om microplex har "rett" eller ikke? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Min mening: Om en kunde klager så det synger etter på ett offentlig forum, så er det ikke dermed sagt at butikken skal gå dit å motsi han. Det skal de ta opp seg i mellom og ikke på forum. Så får heller tråd starter komme tilbake med hvordan saken endte. En av grunnene er at butikken er en profesjonell aktør (bør iallefall være det) og bør da heve seg over dritt slenging på forum, uavhenig om det er fakta eller ikke. Er ikke på forumet at alle bevisene skal legges frem, mailer kan man lett fake til. Eneste plassen man ikke klarer det er face to face. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) En av grunnene er at butikken er en profesjonell aktør (bør iallefall være det) og bør da heve seg over dritt slenging på forum, uavhenig om det er fakta eller ikke. Er ikke på forumet at alle bevisene skal legges frem, mailer kan man lett fake til. Eneste plassen man ikke klarer det er face to face. 5248982[/snapback] Uansett hvor "profesjonell" aktøren skal være, så kan det koste de tusenvis av kroner i negativ reklame hvis kun den ene siden av saken kommer frem. Jeg synes ikke det er særlig profesjonelt å tape masse penger bare for å være "profesjonell". Egentlig er det vel rimelig useriøst å starte en tråd for å informere om at det er startet en sak. Hva med å vente til saken har fått et utfall først? Det spørres jo ikke en gang etter tips eller råd til å løse saken. Hensikten er med andre ord utelukkende å "slenge dritt" til Microplex.no. Endret 4. desember 2005 av Lurifaksen 1 Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Om jeg hadde hatt en sak mot en nettbutikk som hadde gått så langt så hadde jeg nok også "slengt dritt"/informert om det på et forum, det er en misfornøyd kundes rett og et slagkraftig våpen mot dårlig kundeservice. Selvfølgelig er det en risiko for at kunden tar feil, men jeg mener at det er en risiko butikken må leve med, dvs en del av forretningsrisikoen. For min del taper Microplex penger ved å gå ut mot kunden slik som dette, selv om det kun er for å informere om egen uskyld. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Om jeg hadde hatt en sak mot en nettbutikk som hadde gått så langt så hadde jeg nok også "slengt dritt"/informert om det på et forum, det er en misfornøyd kundes rett og et slagkraftig våpen mot dårlig kundeservice. Selvfølgelig er det en risiko for at kunden tar feil, men jeg mener at det er en risiko butikken må leve med, dvs en del av forretningsrisikoen. For min del taper Microplex penger ved å gå ut mot kunden slik som dette, selv om det kun er for å informere om egen uskyld. 5249494[/snapback] Men det er vel langt større og seriøse aktører som oppfører seg helt likt som MP? les komplett Og uansett så synes jeg at det ble merkverdig stille med en gang noen ville se eposter. For min del så virker det som både MP og trådstarter er usikre på hvem som har mest skyld. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Visst er det større og seriøse aktører som gir dårlig kundeservice, men hva mener du med at de oppfører seg likt som MP? Svarer de på offentlige forum? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) Visst er det større og seriøse aktører som gir dårlig kundeservice, men hva mener du med at de oppfører seg likt som MP? Svarer de på offentlige forum? 5249999[/snapback] Ja jøss i massevis både Komplett, Netshop og SHG har jeg ivertfall sett er representert her på forumet. Og komplett svarer alltid når de blir omtalt, men de pleier som regel og ordne opp uansett hva som har skjedd da Edit: fant brukerene her : Netshop Komplett MPX shg Ser ut som om komplett og shg har fjernet muligheten for at du kan se innleggene deres.... Endret 4. desember 2005 av aspstein 1 Lenke til kommentar
LaptopMessias Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 ....jeg orker kun å lese 4 setninger av brevet ditt. Hvor lang tid brukte du på å skrive det ? Sikker på at du kunne skrevet det samme på "vanlig norsk" på 15 min.. Du må være stolt 1 Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Visst er det større og seriøse aktører som gir dårlig kundeservice, men hva mener du med at de oppfører seg likt som MP? Svarer de på offentlige forum? 5249999[/snapback] Ja jøss i massevis både Komplett, Netshop og SHG har jeg ivertfall sett er representert her på forumet. Og komplett svarer alltid når de blir omtalt, men de pleier som regel og ordne opp uansett hva som har skjedd da Edit: fant brukerene her : Netshop Komplett MPX shg Ser ut som om komplett og shg har fjernet muligheten for at du kan se innleggene deres.... 5250009[/snapback] Aha, der var det litt ja. Men som du ser av innleggene mine over så synes jeg ikke så mye om det, gitt at det er svar på kritikk fra kunder. Om Komplett rydder opp så mener jeg det er kunden som bør informere om dette. Den profesjonelle aktøren forsvarer seg på den måten gjennom kundene, ikke ved å gå ut mot kunden. Kun min mening Generelt så er det etter min viten ikke praksis for at bedrifter uttaler seg om kundeforhold i offentlige forum, jeg tenker da på store foretak f.eks. DnB Nor, IF, Statoil, Rema 1000 osv uten at jeg skal gjøre noe poeng i at det er riktig fordi "de store" ikke gjør det. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 ....jeg orker kun å lese 4 setninger av brevet ditt. Hvor lang tid brukte du på å skrive det ? Sikker på at du kunne skrevet det samme på "vanlig norsk" på 15 min.. Du må være stolt 5250071[/snapback] Om du leser tråden så ser du at han har fått hjelp fra noen med juridisk kompetanse. Språket er etter det jeg har hatt av juss et korrekt oppsett for anvendelse av lovtekst. Skriver du på vanlig norsk så er det ikke sikkert du kommer så langt i en rettsak eller i en tvist. Det er viktig å få frem hvordan saken (evt) er i strid med lov og argumentere for dette. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 [Om du leser tråden så ser du at han har fått hjelp fra noen med juridisk kompetanse. Språket er etter det jeg har hatt av juss et korrekt oppsett for anvendelse av lovtekst. Skriver du på vanlig norsk så er det ikke sikkert du kommer så langt i en rettsak eller i en tvist. Det er viktig å få frem hvordan saken (evt) er i strid med lov og argumentere for dette. 5250180[/snapback] Vel det er en del som ikke er hel godt, så noen bra jurist kunne det ikke ha vært Eks: Produktet har en mangel etter fkjl § 16.1 litra a, jmf § 15. Burde vel heller stått at produktet har en mangel etter fkjl. § 15 (ikke nevnt om det er mangel eller avtale eller en av bokstavene så da skriver ikke jeg heller det), jfr. fkjl. § 16 (1) litra/ bokstav a.. Men men, skal ikke være den som kritiserer. Trådstarters problem er at han ikke har redegjort mer for beskyldningene fra Microplex enn en liten setning. Hvis Microplex har advart han om å bruke delen som de hevder så er det nok ingen mangel. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Hehe, nei kan si meg enig med at alt ikke er så bra når jeg leser gjennom enda en gang. Det jeg mener er at "vanlig norsk" ikke alltid er tilstrekkelig for å anvende lovparagrafer. Lurer på hvordan denne saken ender, vi må vel smøre oss med tålmodighet. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Det å bygge seg vannkjøling selv trenger alltid en gitt teknisk kompetanse. Før var det forbeholdt spesielt teknisk interesserte som ofte hadde mye erfaring med å mekke + sunt vett i skallen. Da gikk det som oftest fint. Idag så skal jo "alle" ha vannkjøling.. At det går gale pga teknisk inkompetanse og så sutre til firmaet som selger vannkjølingskomponenter er for meg patetisk. Vær nå MANN og stå for det du roter til selv. 1 Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Vi kan ikke vite hva som er tilfelle i denne saken. Innlegget ovenfor er nyttig som en generell bemerkning, men om det anvendes for denne saken blir det i tilfelle forhåndsdømming eller spekulasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg