Gå til innhold

Til sak mot Microplex


Anbefalte innlegg

For meg ser det ut som nippelen ikke har noen form for tetting,altså er den eller gjengene i tanken konisk.

Skrur man da for hardt til ødelegges tank eller nippel så enkelt er det.

(Uansett kvalitet)

 

Konklusjon : Du har skrudd for hardt til

 

En annen sak er hvor godt opplyst dette var i bruksannvisning

5237824[/snapback]

 

Det har jo svært lite å si når det ikke er spesifisert hvilket moment som skal brukes i manualen. Og det heller ikke står noen plass om den er konisk eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg ser det ut som nippelen ikke har noen form for tetting,altså er den eller gjengene i tanken konisk.

Skrur man da for hardt til ødelegges tank eller nippel så enkelt er det.

(Uansett kvalitet)

 

Konklusjon : Du har skrudd for hardt til

 

En annen sak er hvor godt opplyst dette var i bruksannvisning

5237824[/snapback]

 

Det har jo svært lite å si når det ikke er spesifisert hvilket moment som skal brukes i manualen. Og det heller ikke står noen plass om den er konisk eller ikke.

5238076[/snapback]

 

Det burde helt klart fremkomme i bruksannvisning at det ikke må skrues for hardt til, eventuelt moment.

Lenke til kommentar
Sakens kjerne slik den fremstår er om komponentene Alphacool AGB-Eheim 1000 og L4B6NP er kompatible.

Hei igjen, Håvard.

 

Du mailer oss 22/4 og ber om anbefaling av pumpe/tank. Du lurer spesiellt på Alphacool 600 og 1000 og hvilke nippler du bør velge.

 

En av våre medarbeidere mailer deg tilbake samme dag og sier at vi har noen vinklede nippler av plast, men at de er så "tighte" at han ikke tør å anbefale dem. Han gir deg derfor heller en link til en annen nippel som vil være enklere å montere riktig.

 

Jeg forstår derfor ikke hvorfor du fastholder at vi har anbefalt deg denne omtalte nippelen - vi gjorde det stikk motsatte. Ja, den kan brukes, men så stor forsiktighet må utvises ved montering at vår medarbeider istedet anbefalte en annen løsning, nettopp for å unngå at du kom i skade for å ødelegge en eller flere deler i oppsettet ditt.

 

Selv om du valgte å kjøpe nippelen i strid med vår anbefaling tilbød jeg deg en kraftig redusert pris på en ny vare fordi jeg synes situasjonen du hadde havnet i var kjedelig. Du godtok ikke dette og valgte heller å klage saken inn for Forbrukerrådet.

 

Jeg føler at vi har forsøkt å yte deg god service i en sak hvor du handlet i strid med vår anbefaling og synes det er trist å se at du mener vi er urimelige. At du får dette til å bli at du har "handlet i henhold til alle anbefalninger" har jeg dog litt vondt for å si meg enig i.

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Nåja, det er flere sider av en sak. Kommer motparten med innspill som muligens virker mer troverdig, er ikke det nødvendigvis tilfellet. Men om det nå skal ha seg slik at microplex på det sterkeste anbefalte å ikke kjøpe den aktuelle nippelen, blir saken annerledes. Det virker som om de heller anbefalte en annen. I såfall burde de advart mot å bruke den aktuelle nippelen.

 

Edit: Tidligere mangel på bedre ord førte til litt uklarhet i mitt syn.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Nåja, det er flere sider av en sak. Kommer motparten med innspill som muligens virker mer troverdig, er ikke det nødvendigvis tilfellet. Men om det nå skal ha seg slik at microplex på det sterkeste anbefalte å ikke kjøpe den aktuelle nippelen, blir saken annerledes. Det virker som om de heller anbefalte en annen. I såfall burde de hvertfall ikke anbefalt den andre nippelen i det hele tatt.

5238331[/snapback]

 

De har jo advart mot og bruke den aktelle nippelen og heller annbefalt en annen.

Det er forskjell på og annbefale og opplyse.

Lenke til kommentar
Trådstarter er vel opptatt med og tørke bæsj av leggen

5238312[/snapback]

 

Vi bør vel ikke være for snare med å trekke konklusjoner her? Verken innlegget til trådstarter eller Microplex er en absolutt sannhet, da ingen av påstandene kan verifiseres av noen av oss. Hvis, og bare hvis, Microplex sin versjon er riktig, har vel trådstarter brukt advokat-/konsulentbistand for fint lite.

 

En avgjørelse fattet av et tvisteutvalg vil nok kunne vurdere saken objektivt. Det er fort gjort å "tro" på feil part på et forum.

Lenke til kommentar
Det har jo svært lite å si når det ikke er spesifisert hvilket moment som skal brukes i manualen.

Moment kan spesifieres i en manual når man vet hva som skal skrues sammen og hvilke forhold (friksjonskoeffisienter) det gjøres under.

 

I dette tilfellet blir det brukt en BSPT nippel (kone gjenger) i BSP gjenger (parallelle gjenger). Friksjonen mellom gjengene vil man derfor kun ha i veldig lite parti helt på toppen der gjengene er i inngrep med hverandre.

 

Siden det heller ikke vil være noe kontakt mellom skruehode og tanktopp er friksjonen i dette lille partiet det eneste som yter motstand under tiltrekking.

 

Legg deretter til at om brukeren skulle søle litt vann på nipplen før montering så endres friksjonskoeffisienten.

 

Anbefaler man et tiltrekkingsmoment under slike ukontrollerbare forhold så forteller man egentlig bare at man ikke har peiling på hva som skal legges til grunn for å anbefale et tiltrekkingsmoment.

 

(Dessuten, kun de færreste har momentnøkkel så mye av det man skrur sammen til daglig er basert på at man selv utviser skjønn under montering.)

 

Og det heller ikke står noen plass om den er konisk eller ikke.

Gjengedimensjonen til den aktuelle nippelen er oppgitt til BSPT. BSPT er koniske gjenger.

 

Gjengedimensjonen på Alphacooltanken var oppgitt til BSP. BSP er parallelle gjenger.

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det har jo svært lite å si når det ikke er spesifisert hvilket moment som skal brukes i manualen.

Moment kan spesifieres i en manual når man vet hva som skal skrues sammen og hvilke forhold (friksjonskoeffisienter) det gjøres under.

 

I dette tilfellet blir det brukt en BSPT nippel (kone gjenger) i BSP gjenger (parallelle gjenger). Friksjonen mellom gjengene vil man derfor kun ha i veldig lite parti helt på toppen der gjengene er i inngrep med hverandre.

 

Siden det heller ikke vil være noe kontakt mellom skruehode og tanktopp er friksjonen i dette lille partiet det eneste som yter motstand under tiltrekking.

 

Legg deretter til at om brukeren skulle søle litt vann på nipplen før montering så endres friksjonskoeffisienten.

 

Anbefaler man et tiltrekkingsmoment under slike ukontrollerbare forhold så forteller man egentlig bare at man ikke har peiling på hva som skal legges til grunn for å anbefale et tiltrekkingsmoment.

 

(Dessuten, kun de færreste har momentnøkkel så mye av det man skrur sammen til daglig er basert på at man selv utviser skjønn under montering.)

 

Og det heller ikke står noen plass om den er konisk eller ikke.

Gjengedimensjonen til den aktuelle nippelen er oppgitt til BSPT. BSPT er koniske gjenger.

 

Gjengedimensjonen på Alphacooltanken var oppgitt til BSP. BSP er parallelle gjenger.

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

5239100[/snapback]

 

Ouch! Det var hammeren på spikern, eller tommelen for å si det sånn. Ser ut som trådstarter har en MEGET svak sak å komme med til forbrukerrådet...

 

EDIT: Er jo dog svært synd at inkompetanse skal føre til tap av 1900 kroner, men that's life... Lykke til trådstarter og lykke til Microplex. Interessant sak dette her.

Endret av Magic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du ser jo tydelig på bildet at tanken har sprukket rundt nippelen. Så et eller annet har enten ikke passet, eller blitt skrudd altfor fast.

5239226[/snapback]

 

og med tanke på at nipplene skal passe med pumpen, må vel konklusjonen være (med unntak av produksjonsfeil på pumpa evt. under-middels kvalitet) at nipplene var skrudd i for hardt og derfor gikk pumpa i stykker...

Lenke til kommentar
Det har jo svært lite å si når det ikke er spesifisert hvilket moment som skal brukes i manualen.

Moment kan spesifieres i en manual når man vet hva som skal skrues sammen og hvilke forhold (friksjonskoeffisienter) det gjøres under.

 

I dette tilfellet blir det brukt en BSPT nippel (kone gjenger) i BSP gjenger (parallelle gjenger). Friksjonen mellom gjengene vil man derfor kun ha i veldig lite parti helt på toppen der gjengene er i inngrep med hverandre.

 

Siden det heller ikke vil være noe kontakt mellom skruehode og tanktopp er friksjonen i dette lille partiet det eneste som yter motstand under tiltrekking.

 

Legg deretter til at om brukeren skulle søle litt vann på nipplen før montering så endres friksjonskoeffisienten.

 

Friksjon er i mange tilfeller det eneste man har å forholde seg til når man drar til med tilmålt moment. Enten det er snakk om koniske gjenger eller andre forhold.

 

Det er heller ikke unormalt å angi under hvilke forhold moment skal dras til. Olje/vann/tørt kan være noen av disse.

 

Anbefaler man et tiltrekkingsmoment under slike ukontrollerbare forhold så forteller man egentlig bare at man ikke har peiling på hva som skal legges til grunn for å anbefale et tiltrekkingsmoment.

 

De høres ikke særlig mer ukontrollerbare enn de fleste andre forhold.

 

(Dessuten, kun de færreste har momentnøkkel så mye av det man skrur sammen til daglig er basert på at man selv utviser skjønn under montering.)

 

Det er en helt annen sak og jeg kan godt være enig i det. poenget mitt er at uten eksakte mål for montering, men kun bruk av skjønn vil jeg tro dere stiller langt svakere når kunde klager. Jeg innser at dere vanskelig kan oppgi momenter for alt som skal monteres sammen og enda verre er det når det kan være forskjellige "standard" deler som benyttes fra gang til gang men jeg er ikke sikker på at advokater har den samme fingerspissfølelsen og forståelsen for mekanikken som brukes i vannkjølesystemer.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Du ser jo tydelig på bildet at tanken har sprukket rundt nippelen. Så et eller annet har enten ikke passet, eller blitt skrudd altfor fast.

5239226[/snapback]

 

og med tanke på at nipplene skal passe med pumpen, må vel konklusjonen være (med unntak av produksjonsfeil på pumpa evt. under-middels kvalitet) at nipplene var skrudd i for hardt og derfor gikk pumpa i stykker...

5239286[/snapback]

 

Poenget er vel at nipplene og pumpa er forskjellige, så når du skrur disse nipplene ned i den pumpa. Så vil pumpa til slutt sprikke, det er bare snakk om hvor langt du skrur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tror nok Microplex.no vinner denne ganske greit hvis ikke han godeste trådstarteren kommer med e-mail quoter som hentyder noe annet...

5239403[/snapback]

 

Vel, vet ikke helt jeg.. men heldigvis er det ikke opp til meg å avgjøre.

Hadde det stått i manualen ett maks moment så hadde kjøper hadd tynnere grunn, da han ikke burde ha montert det uten riktig utstyr, her en moment nøkkel.

Lenke til kommentar
De høres ikke særlig mer ukontrollerbare enn de fleste andre forhold.

Her er det snakk om en nippel som

 

a) ikke har et "skruehode" som kan skape friksjon mot et underlag

 

og

 

b) det er en kont gjengeparti som skrues ned i et rett gjengeparti

 

så den eneste friksjonen vil være et lite inngrepsområde helt øverst. Se på side 3, figur 1 her

http://www.colder.com/Downloads/NPT.pdf

og les nest siste avsnitt lenger ned på samme side.

 

Når jeg skriver "ukontrollerbare forhold" er det fordi de eneste friksjonenkreftene du føler vil komme fra samme konsentrerte område som vil sprenge/presse mot lokket på vanntanken etterhvert som du strammer til. Det er all tilbakmeldingen du får og den kommer som sagt fra samme sted som vil sprekke om du strammer til for hardt.

 

Selv ved bruk av like gjenger (M i M, BSP i BSP, BSPT i BSPT) er det å angi tiltrekkingsmoment beheftet med en god porsjon usikkerhet mht til hva resultatet egentlig ble.

 

Her er det BSPT i BSP der alt står og faller med det lille området helt øverst som er i kontakt med hverandre. Å angi tiltrekkingsmoment under slike forhold, der konsekvensen kan være at plexien sprekker fordi brukeren sølte vann eller hadde matfett på fingerene under montasjen, er etter min mening ren galskap.

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Endret av Microplex Norge AS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...