kjeklulf Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hva med å begynne å selge tanker/pumper/kjølere, ferdig monterte med nipler? for den ufaglærte slik at vi slipper dumme reklamasjonsaker som dette. 5262764[/snapback] Det har i det siste kommet noen slike sett. Helt enig at dette er det "vanlige" entusiaster som hverken har kunnskap eller tid/penger til å lære "vannkjøl i løsvekt" bør satse på. Jeg står fortsatt på at "egenmekk" er noe man må regne med ett visst "svinn" med. Microplex bør ellers vurdere om det er "lurt" å føre produkter som kan ha en stor sjanse for skader/feil ved montering.. Gjegner og plexi høres for meg ut som en særdeles dårlig kombinasjon. Synes trådstarter (ref. siste innlegg) har redegjort bra for seg når det gjelder hva han har gjort mht. montering. 5264465[/snapback] Det får da være grenser. Hvis man skulle slutte å selge alle varer det er sjanse for at noen ikke klarer å sette sammen ville det blitt helt latterlige tilstander. Det er mange her som ikke burde bygd en pc sjøl men de får da jaggu ta ansvaret selv om noe går galt når de gjør det. Skulle man plutselig slutte å selge hjul til biler direkte til forbrukere fordi noen var så dumme at de brukte andre skruer enn de fikk anbefalt og dermed ødela bilen? Nei, noen får lære seg å ta ansvar for det de foretar seg og ikke skylde på "de slemme butikkene som var så dumme og solgte meg varer de sa jeg ikke burde bruke sammen". Lenke til kommentar
fossie Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Det får da være grenser. Hvis man skulle slutte å selge alle varer det er sjanse for at noen ikke klarer å sette sammen ville det blitt helt latterlige tilstander. Det er mange her som ikke burde bygd en pc sjøl men de får da jaggu ta ansvaret selv om noe går galt når de gjør det. Skulle man plutselig slutte å selge hjul til biler direkte til forbrukere fordi noen var så dumme at de brukte andre skruer enn de fikk anbefalt og dermed ødela bilen? Nei, noen får lære seg å ta ansvar for det de foretar seg og ikke skylde på "de slemme butikkene som var så dumme og solgte meg varer de sa jeg ikke burde bruke sammen". 5264578[/snapback] Synes det er helt greit at man ikke fører produkter som har sucky kvalitet, jeg. Vi gjør det samme med matvarer, forresten. Så slipper du å få biller eller salmonella i maten din. Og det er forbudt å selge hjul direkte til forbruker (eller andre) - dersom de ikke tilfredsstiller visse kvalitetskrav. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Synes det er helt greit at man ikke fører produkter som har sucky kvalitet, jeg. Vi gjør det samme med matvarer, forresten. Så slipper du å få biller eller salmonella i maten din. Og det er forbudt å selge hjul direkte til forbruker (eller andre) - dersom de ikke tilfredsstiller visse kvalitetskrav. 5264739[/snapback] Vi snakker da ikke om varer med dårlig kvalitet men varer som en eller annen ikke klarer å sette sammen. Få med deg sammenhengen her nå da. Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Er det mulig å få se mailen da?Og hvem sin feil mener du det er suprsid? 5261232[/snapback] Mener at microplex har sitt på det tørre, siden de anbefalte han en annen nippel. Produsenten sa den ville passe, men med en "tight fit" noe som virker vanskelig å definere. så vil si at det er mer produsenten sin skyld enn microplex sin. Trådstarter valgte trossalt å overse anbefalingen til microplex, om at det ville vere vanskelig å få nippelen til å passe. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Et kjapt spørsmål til dere som vil skylde på valg av gjengetype: Hva er konsekvensen av å velge feil type? Utfra Inge Rognmos link ser det ut som man får problemer med å få koblingen tett. At beplexiglassplaten sprekker er vel ikke en direkte konsekvens av dette, med mindre man oppdager at koblingen ikke blir tett og skrur ekstra hardt til for å kompensere. Såvidt jeg forstår har ikke [bZ]cy_demon gjort det, men bare skrudd til før han fylte vann i systemet. Hadde han oppdaget problemer med lekkasje og deretter vridd til som fanden selv ville han nok vært å klandre, men førstegangs tilpasning med normalt trykk antyder kanskje en svakhet i produktene. Merker at nesten samtlige i forumet diskuterer utfra antagelsen om at varene var i orden da de ble mottatt, og skrukraften var det som ødela systemet. Det er kanskje på tide å revurdere denne antagelsen? 5264106[/snapback] Bare for å oppklare en ting, så var det faktisk Microplex som postet akkurat denne linken først, på side 3 eller 4 i denne tråden. Om man skrur en konisk nippel ned i en hungjenge som ikke er konisk, så vil denne tvinge utover bare akkurat i de ytterste gjengene på hundelen, ettersom nippelen er tynnest på enden og blir tykkere jo lenger inn man skrur den. Skrur man for hardt, og hvis det man skrur i er for sprøtt, ja, da sprekker det... Det samme gjelder forsåvidt når både han- og hungjengene er koniske, men da blir spenningene/trykket spredd jevnt over hele lengden av nippelen, ikke konsentrert på et så lite område som på figur 2 på side 3. Om [bZ]cy_demon ikke skrudde hardere enn fingertight +1-2 omdreininger med nøkkel, så burde ikke tanken ha sprukket -da kan det absolutt være en reklamasjonssak. Hvor hardt han skrudde, vet han jo best selv -og det vil være tilnærmet umulig å bevise/motbevise... Til Polarbastard: Gjenger finnes i utallige varianter,du har JIC med utvendige kon på handelen og innvendig kon i hundelen, BSP rørdeler for olje/hydraulikk som er nøyaktig omvendt: innvendig kon på handelen og utvendig kon inne i hundelen. Vanlige rørgjenger som du kan se på vannkraner etc. er også BSP, men uten den koniske tetningen. For å gjøre forvirringen total, så er f.eks. BSP 1/4" , G 1/4" og R 1/4" forskjellige navn på samme type gjenge og dimensjon... Så har man altså BSPT og NPT hvor selve gjengepartiet faktisk er konisk. Det går klart frem av figur 2 på side 3 som jeg/Microplex linket til, og også her. Lenke til kommentar
fossie Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Vi snakker da ikke om varer med dårlig kvalitet men varer som en eller annen ikke klarer å sette sammen. Få med deg sammenhengen her nå da. 5264831[/snapback] Hvordan vet du hva som er grunnen til at tanken sprakk? Som jeg påpekte antar du at nippelen ble skrudd hardere til enn hva den var ment. Det er vitterlig mulig at [bZ]cy_demon ikke har strammet hardere til en hva utstyret var ment å tåle, og at tanken sprakk fordi det var feil på den. Rognmo fikk med seg hva jeg mente og formulerte seg sikkert en del bedre: Om [bZ]cy_demon ikke skrudde hardere enn fingertight +1-2 omdreininger med nøkkel, så burde ikke tanken ha sprukket -da kan det absolutt være en reklamasjonssak. Hvor hardt han skrudde, vet han jo best selv -og det vil være tilnærmet umulig å bevise/motbevise... Spiker'n på hodet, Inge. Og hvem har bevisbyrden når ting går skitt? Synes å ha lest noen sitater her på forumet fra forbrukerkjøpsloven om at selger har ansvar for feilen og at den skal antas å ha eksistert på salgstidspunktet dersom feilen oppstår innen x (6?) måneder etter handelen fant sted, med mindre selger kan bevise at feilen har oppstått på grunn av handlinger fra kundens side. Kjipt for Microplex? Jepp. Forstår godt at det skaper irritasjon, jeg. Det de kan gjøre med det er å vifte med knytteneven til produsenten, så blir kanskje problemet fikset på den måten det burde bli fikset - man begynner å produsere varer som holder mål og med standardiserte komponenter slik at vi etterhvert unngår slike problemer som dette. Ser man slik på det bør vi alle være veldig glade for at [bZ]cy_demon orker å ta belastningen med å drive denne prosessen. Synes personlig at Microplex har vist et godt ansikt også - de har trolig feil i saken, men viser vilje til å finne praktiske løsninger. Den type fleksibilitet og kundeservice synes jeg er veldig viktig. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Som jeg tenkte, du hadde ikke fått med deg sammenhengen. Jeg skrev et svar til en generell kommentar om at man burde slutte å selge varer hvor man kunne risikere at noen kunne montere det feil. Det handlet ikke om kvaliteten på varen i det hele tatt og ikke spesielt om denne saken her. Innlegget er i post 241 og det var i posten etter du begynte å blande inn salg av varer i dårlig kvalitet som ikke hadde noe med den saken å gjøre i det hele tatt. Dessuten hopper du over det vesentlige i den andre delen av innlegget ditt: Trådstarter valgte å ikke følge et råd han fikk og det kan vel så gjerne være det som er årsaken til hans problemer. At du klarer å se på det som noe positivt for andre om han når igjennom kan jeg ikke forstå i det hele tatt. Hvem tror du sitter igjen med regninga for at han har kjøpt deler han ikke har vært smart nok eller flink nok til å montere og som han ble rådet til ikke å kjøpe? 1 Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hmm.... Etter min meining er dette trådstarter sin feil! Som andre har nevnt krever det ein del kunnskap for å montere vannkjøling. Eg har ikkje denne kompetansen, og det virkar det heller ikkje som trådstartar har (ut frå eigne innlegg). At Microplex i tillegg anbefaler andre nipler gjer at saken er ganske klar. Det kan ikkje bli slik at kven som helst kan prøve å gjere ting dei ikkje kan, og at butikken skal ta ansvaret når noko går galt. (Kanskje montering av vannkjøling er eit tips til "Harald gjør ting han ikke kan?" ) Forbrukerlovene er til for å beskytte forbrukerene mot bedrifter, og ikkje mot sin eigen mangel på kompetanse. 99% sikker på at trådstarter ikkje viste om koniske nipler og at han strammet godt til for å unngå lekasje. Ut frå forutsetningane er dette meir truleg enn at det var noko feil med niplane. Så lenge forbrukaren ikkje kjøper eit samla produkt, men enkeltdeler, er det forbrukaren sitt ansvar å kunne sette saman delene. Det er for dumt å skulde på at niplar(!) manglar bruksanvisning. Trådstartar: Du har ingen sak! Til dei som støtter trådstartar: Viss vi fortsatt skal ha gode forbrukerlover kan vi ikkje utnytte dei som vi vil når vi sjølve gjer noko galt! Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Så lenge jeg har fått en klar anbefaling om ikke å velge den kombinasjonen og jeg velger å overse den anbefalingen så kan jeg skylde meg selv. Om produsenten sier noe annet så er det de jeg må rette meg til ja. Det skulle da bare mangle? Jeg har også påpekt det tidligere i tråden, men du tar feil. i norge kan du med loven i hånd stille forhandleren ansvarlig for evt. feil som produsenten har gjort, og det er da forhandler som må ta det videre med produsent (om de ønsker) Endret 8. desember 2005 av kjetilkl Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Så lenge jeg har fått en klar anbefaling om ikke å velge den kombinasjonen og jeg velger å overse den anbefalingen så kan jeg skylde meg selv. Om produsenten sier noe annet så er det de jeg må rette meg til ja. Det skulle da bare mangle? Jeg har også påpekt det tidligere i tråden, men du tar feil. i norge kan du med loven i hånd stille forhandleren ansvarlig for evt. feil som produsenten har gjort, og det er da forhandler som må ta det videre med produsent (om de ønsker) 5267324[/snapback] Men kan du med loven i hånd stille forhandleren ansvarlig for de feil som kunden har gjordt? I så fall bør alle forretninger slutte å selge deler og kun tilby ferdig-monterte løsninger. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Men kan du med loven i hånd stille forhandleren ansvarlig for de feil som kunden har gjordt?I så fall bør alle forretninger slutte å selge deler og kun tilby ferdig-monterte løsninger. Vel, iallefall kan du med loven i hånd de først 6 mnd kreve at forhandleren beviser at du har gjort noe galt - det er nemlig de som har bevisbyrden ... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Men kan du med loven i hånd stille forhandleren ansvarlig for de feil som kunden har gjordt?I så fall bør alle forretninger slutte å selge deler og kun tilby ferdig-monterte løsninger. Vel, iallefall kan du med loven i hånd de først 6 mnd kreve at forhandleren beviser at du har gjort noe galt - det er nemlig de som har bevisbyrden ... 5267361[/snapback] Og for jeg-vet-ikke-hvilken-gang: Dette gjelder kun så lenge kunden har fulgt instruksjonene og anbefalingene fra leverandøren. Det er mye som tyder på at han ikke har gjort det her. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Så lenge jeg har fått en klar anbefaling om ikke å velge den kombinasjonen og jeg velger å overse den anbefalingen så kan jeg skylde meg selv. Om produsenten sier noe annet så er det de jeg må rette meg til ja. Det skulle da bare mangle? Jeg har også påpekt det tidligere i tråden, men du tar feil. i norge kan du med loven i hånd stille forhandleren ansvarlig for evt. feil som produsenten har gjort, og det er da forhandler som må ta det videre med produsent (om de ønsker) 5267324[/snapback] Du bygger den påstanden på at du forutsetter at produsenten faktisk har gjort noe feil her i forhold til produksjonen. Det er lite i denne tråden som tyder på at det er tilfelle. Lenke til kommentar
fossie Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Det handlet ikke om kvaliteten på varen i det hele tatt og ikke spesielt om denne saken her. Innlegget er i post 241 og det var i posten etter du begynte å blande inn salg av varer i dårlig kvalitet som ikke hadde noe med den saken å gjøre i det hele tatt. Du antar fremdeles at [EZ]cy_demon har gjort feil under monteringen. Hvordan vet du at det er det som har gått galt? Det eneste vi vet er at en person har kjøpt varer som skulle passe sammen, montert det, og at varene ble ødelagt. Din påstand er at ødeleggelsen skyldes feilmontering. Hva baserer du det på konkret i dette tilfellet? "Jeg tror", "det virker som" og "jeg vet om andre som har gjort en slik feil" holder ikke. Den andre mulige feilkilden er at varene ikke holder mål. Og med mindre Microplex kan bevise at demon monterte feil, så faller ansvaret på selger. Dessuten hopper du over det vesentlige i den andre delen av innlegget ditt: Trådstarter valgte å ikke følge et råd han fikk og det kan vel så gjerne være det som er årsaken til hans problemer. Du argumenterer videre med at varene ikke er kompatible, og at det er kundens ansvar når han kjøper dem inn i løse deler. Microplex ble gjort oppmerksom på hva varene skulle brukes til og uttrykte at de ville valgt en annen løsning, uten å begrunne hvorfor. Det er ikke det samme som å si at "disse delene passer ikke sammen". De ble fremdeles solgt under forutsetning av at de passet sammen, noe begge parter var klar over. Som en sidenote ville det forbause meg grundig om ikke Microplex ved produktbeskrivelsen hadde en link til produsentens sider, noe som isåfall indikerer at produktet ble solgt under forutsetning av å ha egenskapene man finner der. (For ordens skyld: Jeg har ikke sjekket dette da Microplex ikke ser ut til å levere produktet lenger, men de har linker til produsenten på omtrent alt av andre varer.) At du klarer å se på det som noe positivt for andre om han når igjennom kan jeg ikke forstå i det hele tatt. Hvem tror du sitter igjen med regninga for at han har kjøpt deler han ikke har vært smart nok eller flink nok til å montere og som han ble rådet til ikke å kjøpe? 5266582[/snapback] Vi vet fremdeles ikke om delene faktisk er feilmonterte, til tross for at du insisterer på dette. Angående regningen, så blir den fordelt over alle kundene. Til gjengjeld slipper vi episoder som dette etterhvert som Microplex (og andre detaljister) begynner å forlange bedre løsninger fra produsentene. i norge kan du med loven i hånd stille forhandleren ansvarlig for evt. feil som produsenten har gjort, og det er da forhandler som må ta det videre med produsent (om de ønsker) 5267324[/snapback] Du bygger den påstanden på at du forutsetter at produsenten faktisk har gjort noe feil her i forhold til produksjonen. Det er lite i denne tråden som tyder på at det er tilfelle. 5267372[/snapback] Dersom det ikke kan bevises at kunden har gjort noe galt antas det å være feil på produktet. Dersom det var feil på produktet må selger ta det opp med produsenten. Hva som var den egentlige årsaken er egentlig knakende likegyldig med mindre det kan bevises. Jeg registrerer at du igjen påstår hardnakket at produktet var i orden da det ble solgt, og at monteringen var problemet. Uansett hva du personlig mener er den sannsynlige årsaken, så ligger bevisbyrden på selger, og varen antas å ha hatt feil dersom ikke noe annet kan bevises. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Det handlet ikke om kvaliteten på varen i det hele tatt og ikke spesielt om denne saken her. Innlegget er i post 241 og det var i posten etter du begynte å blande inn salg av varer i dårlig kvalitet som ikke hadde noe med den saken å gjøre i det hele tatt. Du antar fremdeles at [EZ]cy_demon har gjort feil under monteringen. Hvordan vet du at det er det som har gått galt? Det eneste vi vet er at en person har kjøpt varer som skulle passe sammen, montert det, og at varene ble ødelagt. Din påstand er at ødeleggelsen skyldes feilmontering. Hva baserer du det på konkret i dette tilfellet? "Jeg tror", "det virker som" og "jeg vet om andre som har gjort en slik feil" holder ikke. Den andre mulige feilkilden er at varene ikke holder mål. Og med mindre Microplex kan bevise at demon monterte feil, så faller ansvaret på selger. Og du klarer fortsatt ikke å forstå at den posten var direkte svar på en generell kommentar om salg av varer man kunne mistenke at enkelte ikke kunne sette sammen uten å ødelegge dem? Dessuten hopper du over det vesentlige i den andre delen av innlegget ditt: Trådstarter valgte å ikke følge et råd han fikk og det kan vel så gjerne være det som er årsaken til hans problemer. Du argumenterer videre med at varene ikke er kompatible, og at det er kundens ansvar når han kjøper dem inn i løse deler. Microplex ble gjort oppmerksom på hva varene skulle brukes til og uttrykte at de ville valgt en annen løsning, uten å begrunne hvorfor. Det er ikke det samme som å si at "disse delene passer ikke sammen". De ble fremdeles solgt under forutsetning av at de passet sammen, noe begge parter var klar over. Som en sidenote ville det forbause meg grundig om ikke Microplex ved produktbeskrivelsen hadde en link til produsentens sider, noe som isåfall indikerer at produktet ble solgt under forutsetning av å ha egenskapene man finner der. (For ordens skyld: Jeg har ikke sjekket dette da Microplex ikke ser ut til å levere produktet lenger, men de har linker til produsenten på omtrent alt av andre varer.) En selger kan aldri ta alle mulige forbehold om at kunden faktisk har forstått hva han gir seg ut på. De må faktisk forutsette at de har et minimum av kunnskap om bruken av varer de kjøper. Ingen av oss vet hva som er kommunisert til og fra kjøper og selger her så hva begge parter var klar over vet vi ikke noe om. Vi vet fremdeles ikke om delene faktisk er feilmonterte, til tross for at du insisterer på dette. Angående regningen, så blir den fordelt over alle kundene. Til gjengjeld slipper vi episoder som dette etterhvert som Microplex (og andre detaljister) begynner å forlange bedre løsninger fra produsentene. Jeg har da aldri inistert på at de er det men ut fra det som er kommet fram hittil virker det mest sannsynlig etter mitt syn. Selvfølgelig blir regningen fordelt ut over alle men det er da ingen unnskyldning for å pulverisere det personlige ansvaret man tar på seg? Forlange bedre løsninger? Vel, du forutsetter da at dette var en dårlig løsning og ikke en dårlig bruker. Det vil alltid være noen som klarer å ødelegge alt de får fingrene i og det var også poenget mitt i post 241 tidligere. Jeg registrerer at du igjen påstår hardnakket at produktet var i orden da det ble solgt, og at monteringen var problemet. Det er det ingen av oss som vet noe om og jeg har ikke påstått det. Jeg skriver klart og tydelig at hans klønethet kan være årsaken til problemene. Nå er det på tide at du tar tak i det jeg skriver og ikke det du tror jeg skriver. Lenke til kommentar
fossie Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Og du klarer fortsatt ikke å forstå at den posten var direkte svar på en generell kommentar om salg av varer man kunne mistenke at enkelte ikke kunne sette sammen uten å ødelegge dem? I så fall beklager jeg. En selger kan aldri ta alle mulige forbehold om at kunden faktisk har forstått hva han gir seg ut på. Helt riktig. Og hva gjør man da? Jo man forbedrer produktet helt til kostnaden av å forbedre det er høyere enn kostnaden av å dele ut erstatninger til kundene. Ren markedsøkonomi, egentlig. Resultatet blir at produktene blir så "skuddsikre" at nesten alle klarer å bruke dem, men ikke helt alle. Produsentene optimaliserer kvalitetsnivå, og kundene betaler dem for å gjøre det. Du kan faktisk se på det som en forsikringsordning mellom kundene. Alle betaler litt mer for produktene, men faren for man blir sittende med svarteper og defekt pc blir betydelig mindre. Jeg har da aldri inistert på at de er det (feilmonterte) men ut fra det som er kommet fram hittil virker det mest sannsynlig etter mitt syn. Selvfølgelig blir regningen fordelt ut over alle men det er da ingen unnskyldning for å pulverisere det personlige ansvaret man tar på seg? Forlange bedre løsninger? Vel, du forutsetter da at dette var en dårlig løsning og ikke en dårlig bruker. Det vil alltid være noen som klarer å ødelegge alt de får fingrene i og det var også poenget mitt i post 241 tidligere. Jeg vil klart definere et produkt som har stor sjanse for å bli ødelagt av brukeren det er tiltenkt som et produkt med dårlig kvalitet. At jeg forutsetter at det er feil med produktet er nettopp fordi det er det loven forutsetter - med mindre annet kan bevises. Det er det ingen av oss som vet noe om og jeg har ikke påstått det. Jeg skriver klart og tydelig at hans klønethet kan være årsaken til problemene. Nå er det på tide at du tar tak i det jeg skriver og ikke det du tror jeg skriver.5269553[/snapback] Når du skriver at "hans klønethet kan..." impliserer du at han er klønet, og at det er årsaken til problemene her. Beklager dersom jeg misoppfatter deg, men det er slik det oppfattes av meg. Nå åpner du iallfall for at feilen kan ha lagt i produktet, og da følger jo resten av konklusjonene av seg selv. Så da ser ikke ut som vi er så uenige likevel. Vi er enige om at feilen kan ha skyldtes feil med produktet, og at det ikke er mulig å bevise den egentlige årsaken til feilen. Vi er også enige om at norsk lov sier at ansvaret i så fall hviler hos selger (stopp meg om jeg tar feil). Det vi da diskuterer er hvorvidt det burde være slik eller ikke. At tilfeller som dette er kjipe for butikken har jeg full forståelse for. Problemet med slike saker er å bevise hvor skylden ligger. Eneste løsning er at butikk og kunde tester hvert produkt i fellesskap og godkjenner varen ved salget. Det sier seg selv at det er lite praktisk. Så i tilfeller hvor det er vanskelig å finne ut hva som har hendt må man velge å la kunden eller butikken ta støyten. Du mener altså at dette skal være kunden. Det betyr naturligvis at det er fritt frem for butikker å selge dårlige produkter fordi kunden ikke kan bevise at det var produksjonsfeil. Det skal ekstremt lite fantasi til for å se i hvilken retning en slik policy vil ende. Butikkene vil heller ikke være tjent med det, for mangel på tillit til næringslivet vil sannsynligvis føre til lavere handel og lavere omsetning for butikkene. Alle taper. Alternativet har jeg forsøkt å forespeile i en tidligere post. Hensikten med slike regler er ikke å ramme Microplex eller andre seriøse aktører, men å eliminere de useriøse. Husk også at Microplex er tjent med at useriøse aktører fjernes. Ansvarspulvariseringen du omtaler tror jeg er sterkt overdrevet på grunn av den store kostnaden i tid og frustrasjon med å krangle med butikkene om dette slik som [EZ]cy_demon gjør. Slik jeg forstår deg har du veldig fokus på hva som er rett og galt i butikken og kundens sak isolert sett. I så måte kan jeg godt forstå at butikken kan sees å komme dårlig ut. Forsøk i stedet å se på dette som ett av 20000 tilfeller som oppstår i løpet av et år (for å ta et tall). Å behandle alle i rettssystemet er selvfølgelig ikke aktuelt. Derfor stilles ansvaret på en av partene, så er det kjapt og effektivt å håndtere. Rett og galt har pent lite med dette å gjøre, det er en praktisk tilnærming til et komplekst og nær uløselig problem. Jeg argumenterer her for at den etablerte løsningen faktisk er den beste, det gjelder bare å heve blikket litt. Edit: typo Endret 8. desember 2005 av fossie Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Jeg støtter begge de siste innleggene dine fossie. Risiko blir etter forbrukerkjøpsloven tillagt den profesjonelle selgeren fordi denne er best skikket til å bære risiko. Kjipt for nettbutikker - trygt for kunden. Denne tråden har nå snart 20 000 visninger. Noe sier meg at Microplex med fordel kunne påtatt seg et tap i den aktuelle saken for å minimere fremtidige skadevirkninger av tapt salg. Det er lett å være etterpåklok og Microplex forsøker nok være prinsippfaste i forhold til hvordan de mener skaden har oppstått, men etter å ha lest hele tråden så tenker jeg "Det er kanskje ikke så lurt å kjøpe dyre og viktige komponenter derfra. Hvis noe går galt virker det som om jeg må bevise min uskyld over enhver tvil eller bevise over enhver tvil at produktet har hatt en feil. Det blir fryktelig mye arbeid, eller kanskje umulig. Jeg får holde meg til store og "trygge" forhandlere, der en retursak utgjør en så liten del av omsetningen at de lar tvilen komme meg til gode." Det er iallfall mitt inntrykk, og da legger jeg godviljen til. Tenker èn slik så er det sannsynligvis flere som det tenker det samme. Endret 8. desember 2005 av cybirg Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Men kan du med loven i hånd stille forhandleren ansvarlig for de feil som kunden har gjordt?I så fall bør alle forretninger slutte å selge deler og kun tilby ferdig-monterte løsninger. Vel, iallefall kan du med loven i hånd de først 6 mnd kreve at forhandleren beviser at du har gjort noe galt - det er nemlig de som har bevisbyrden ... 5267361[/snapback] Og for jeg-vet-ikke-hvilken-gang: Dette gjelder kun så lenge kunden har fulgt instruksjonene og anbefalingene fra leverandøren. Det er mye som tyder på at han ikke har gjort det her. 5267370[/snapback] Eh, nei? Det stemmer da overhodet ikke ... jeg skønner ikke engang hva du mener her. - Forhandler har bevisbyrden uansett om bruker har gjort feil eller ikke - de må jo BEVISE det ..... Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Så lenge jeg har fått en klar anbefaling om ikke å velge den kombinasjonen og jeg velger å overse den anbefalingen så kan jeg skylde meg selv. Om produsenten sier noe annet så er det de jeg må rette meg til ja. Det skulle da bare mangle? Jeg har også påpekt det tidligere i tråden, men du tar feil. i norge kan du med loven i hånd stille forhandleren ansvarlig for evt. feil som produsenten har gjort, og det er da forhandler som må ta det videre med produsent (om de ønsker) 5267324[/snapback] Du bygger den påstanden på at du forutsetter at produsenten faktisk har gjort noe feil her i forhold til produksjonen. Det er lite i denne tråden som tyder på at det er tilfelle. 5267372[/snapback] Her er jeg også litt usikker på hva du mener. - Jeg påstår at du i Norge med loven i hånd kan stille forhandler til ansvar for eventuelle feil/mangler som oppstår selv om det er prosuenten som er ansvarlig for dette. - Jeg kan ikke helt se hvilken innvirkning hva produsenten det gjelder i denne tråden har gjort har på denne loven? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg støtter begge de siste innleggene dine fossie. Risiko blir etter forbrukerkjøpsloven tillagt den profesjonelle selgeren fordi denne er best skikket til å bære risiko. Kjipt for nettbutikker - trygt for kunden. Denne tråden har nå snart 20 000 visninger. Noe sier meg at Microplex med fordel kunne påtatt seg et tap i den aktuelle saken for å minimere fremtidige skadevirkninger av tapt salg. Det er lett å være etterpåklok og Microplex forsøker nok være prinsippfaste i forhold til hvordan de mener skaden har oppstått, men etter å ha lest hele tråden så tenker jeg "Det er kanskje ikke så lurt å kjøpe dyre og viktige komponenter derfra. Hvis noe går galt virker det som om jeg må bevise min uskyld over enhver tvil eller bevise over enhver tvil at produktet har hatt en feil. Det blir fryktelig mye arbeid, eller kanskje umulig. Jeg får holde meg til store og "trygge" forhandlere, der en retursak utgjør en så liten del av omsetningen at de lar tvilen komme meg til gode." Det er iallfall mitt inntrykk, og da legger jeg godviljen til. Tenker èn slik så er det sannsynligvis flere som det tenker det samme. 5271413[/snapback] Uten å ta stilling til hvem som har rett i denne saken, så synes jeg det er en uting å kjøre forskjellbehandling etter hvor mye støy en person lager i en tråd, det fører bare vondt med seg. Lik behandling for alle, uansett hvor mange tråder de oppretter sier nå jeg (så får man heller være uenig i hvorvidt denne like behandlingen er god behandling). AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg