Gå til innhold

Til sak mot Microplex


Anbefalte innlegg

Microplex sier at nipplene med "tight fit" passer, men anbefaler heller de andre nipplene fordi de er lettere å montere.

Så fordi kunden har sett bort fra en enklere løsning skal han da miste reklamasjonsretten? Høres tvilsomt ut, i så fall har vi funnet et stort hull i lovverket.

5260615[/snapback]

Nei, men kunden får heller ikke noen rett til å kløne og ødelegge hvis han selv velger den vanskelige løsningen uten å ha kompetansen som kreves for å gjøre det riktig.

 

Saken her er jo at tanken ble skadet av at niplene ble skrudd for hardt til, ikke at det er noen defekt i tanken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Microplex sier at nipplene med "tight fit" passer, men anbefaler heller de andre nipplene fordi de er lettere å montere.

Så fordi kunden har sett bort fra en enklere løsning skal han da miste reklamasjonsretten? Høres tvilsomt ut, i så fall har vi funnet et stort hull i lovverket.

5260615[/snapback]

 

Selvsagt mister man ikke reklamasjonsretten. Men hvis nipplene er vanskeligere å montere er det også lettere å gjøre feil. Og gjør man feil, får man ta det på egen kappe og ikke anklage de som anbefalte de som var lettere å montere.

 

Ørjan...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men hvis nipplene er vanskeligere å montere er det også lettere å gjøre feil. Og gjør man feil, får man ta det på egen kappe

5261833[/snapback]

 

Hvis man følger monteringsanvisningene, og det likvel går feil, skal man fortsatt ta det på egen kappe?

 

 

 

At noe annet er anbefalt er for øvrig irrelevant, fordi det bare angir selgers innbyrdes rangering av produktene. Begge deler kan være meget bra/dårlige produkter uansett selgers anbefaling.

Lenke til kommentar
Men hvis nipplene er vanskeligere å montere er det også lettere å gjøre feil. Og gjør man feil, får man ta det på egen kappe

5261833[/snapback]

 

Hvis man følger monteringsanvisningene, og det likvel går feil, skal man fortsatt ta det på egen kappe?

 

 

 

At noe annet er anbefalt er for øvrig irrelevant, fordi det bare angir selgers innbyrdes rangering av produktene. Begge deler kan være meget bra/dårlige produkter uansett selgers anbefaling.

5262481[/snapback]

Hvordan kan selger få noe ansvar for en feil montering av en kombinasjon han ikke har anbefalt?

 

Selger er ansvarlig for at enkeltdelene er i orden og etter spek. Ikke for de feil en hvilken som helst kløne gjør under montering.

 

Ellers ville det medføre at det ble dyrere å selge delene løst enn ferdig montert, og samtlige sjapper ville slutte å selge deler og kun tilby montering utført av "godkjent montør"

Lenke til kommentar
Hvordan kan selger få noe ansvar for en feil montering av en kombinasjon han ikke har anbefalt?

5262663[/snapback]

 

Les én gang til, grundigere denne gangen.

 

Med teskje:

 

Om det er anbefalt eller ikke spiller ingen rolle. Det som spiller en noen rolle er om det er frarådet eller ikke.

 

Pakken er riktig montert etter anvisningen, men likevel går den i stykker under montering.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Hvordan kan selger få noe ansvar for en feil montering av en kombinasjon han ikke har anbefalt?

5262663[/snapback]

 

Les én gang til, grundigere denne gangen.

5262675[/snapback]

Hva med å lese selv?

 

Du påstår at selger har ansvaret for feil som gjøres av en som monterer.

Hvis selger ikke engang har anbefalt kombinasjonen, hva er det da som gir grunnlag for ansvar?

Selger har ikke solgt montering, kun løse deler.

Hvis delene i seg er i orden, hvordan kan selger ha ansvar for mer enn han selger?

Lenke til kommentar
Hvordan kan selger få noe ansvar for en feil montering av en kombinasjon han ikke har anbefalt?

5262663[/snapback]

 

Les én gang til, grundigere denne gangen.

 

Med teskje:

 

Om det er anbefalt eller ikke spiller ingen rolle. Det som spiller en noen rolle er om det er frarådet eller ikke.

 

Pakken er riktig montert etter anvisningen, men likevel går den i stykker under montering.

5262675[/snapback]

svar på teskjen som ble lagt til

 

Den går istykker ikke fordi det er noe galt med delene, men fordi den som monterer utfører monteringen feil.

 

Om en selger glemmer å skrive at han fraråder å montere cpu med hammer får han da ansvaret for den CPU'en som er hamret gjennom hovedkortet?

 

"Pakken" er ikke montert etter anvisningene da det ikke er en pakke, men et sett med enkeltdeler.

Forventer du at alle deler som kan kobles med andre deler skal komme med separat "bruksanvisning" på samtlige mulige kombinasjoner?

 

Eller forventer du at i alle tilfeller der man kjøper en mengde deler fra en sjappe så skal de sette seg ned og skrive et kompendium i hvordan akkurat disse delene skal monteres?

 

Hvis man ikke har kunnskap nok til å montere riktig får man la være å kjøpe DIY deler og heller få noen profesjonelle til å montere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt varer av MP tidligere, og vil fortsette med det uansett denne saken. Deres utvalg og servicevenlighet er helt suveren.

 

 

Noen få qouter.

 

En av våre medarbeidere mailer deg tilbake samme dag og sier at vi har noen vinklede nippler av plast, men at de er så "tighte" at han ikke tør å anbefale dem. Han gir deg derfor heller en link til en annen nippel som vil være enklere å montere riktig.

 

Anbefales ikke, men kan brukes, slik jeg tolker det. :hmm:

 

 

cy_demon,02/12-2005 : 13:56]Kalles stolthet. Eller kanskje du har hoert om Prinsippsak?

 

Penger, det har jeg nok av.

5241292[/snapback]

 

Ja.. ikke for å være slem/stygg.., men jeg ser ett mønster her..

De som både har penger (og liker å utøve litt makt) setter igang slike prosesser.

 

Vi skal være glade for at noen fører saker/klager for forbrukere, uavhengig penger eller ikke. :thumbup:

 

 

Forstår egentlig ikke hva microplex kunne ha gjort annerledes ? Skulle de foretatt målinger selv, mht plexiglass, kobberblokker, osv ? De anbefalte (sies det) noen andre nipler og det må vel sies å holde plenty, på andre butikker har de ofte ikke peiling hva de snakker om hvis du spør om noe,, da kan en virkelig komme hjem med katta i sekken...

 

Hva med å begynne å selge tanker/pumper/kjølere, ferdig monterte med nipler? for den ufaglærte slik at vi slipper dumme reklamasjonsaker som dette.

 

 

Hvis produsenten hevder at de passer (og MP hevder at de ikke passer) er det produsenten du må rette deg mot og ikke MP.

 

Nei, heldigvis er det ikke slik i dette landet.

Ville du likt å måtte reklamere direkte til Intel?? Lykke til i så fall. "kjeklulf versius Intel". :D

 

 

 

 

Ha en fortsatt fortreffelig natt :)

Lenke til kommentar

Argh! Er det bare jeg som mister postene jeg forsøker å poste her?? Orker ikke skrive alt en gang til, så her er den korte versjonen:

 

Jeg vil først få minne alle på at vi nå diskuterer i etterpåklokskapens lys. Det er veldig lett å sitte med fasiten og fortelle hvor dum trådstarter har vært og hvordan man aldri ville gjort noe liknende selv.

Selvfølgelig står en hver fritt til å velge om de skal følge slike anbefalinger eller ikke men da må også vedkommende være beredt til å ta konsekvensene om noe går galt. Sammenlikningen din med TV holder ikke i det hele tatt i og med at det da kun var snakk om du ville trives med den og hadde behov for den, ikke om den passet sammen med andre deler du skulle koble til. Dessuten er vel prisen på slike nipler så lav at prisargumentet ikke har noen betydning overhodet. Om de tjener 4 eller 5 kroner på selge den ene fremfor den andre er helt uvesentlig. Uansett har trådstarter valgt å ikke følge et råd og han må ta konsekvensen.

5259550[/snapback]

Den sammenligningen med TV-kjøp er ikke analog i det hele tatt. Anbefaling for behov og anbefaling for kompabilitet er to helt forskjellige ting.

5259625[/snapback]

1. TV-kjøpets dårlige analogi kommer av at det ikke var et forsøk på å skape en analogi i det hele tatt. Hensikten var å vise at "anbefalinger" fra selger godt kan tas med en klype salt. Selger er ikke objektiv, og tjener penger på det han selger - som direkte følge av sine anbefalinger. Har også vært borti mange selgere som har særdeles manglende teknisk kompetanse på det de selger. Sier ikke at det gjelder Microplex, men en ubegrunnet anbefaling fra en partisk deltager går ikke kritikkløst inn i hodet mitt iallfall. (Men så er jo jeg av den plagsomme typen kunder som faktisk spør etter forklaring på anbefalingen.)

 

2. Kunden har spurt om delene passer, og fått et ja som svar. Selger anbefalte riktignok en annen vare, men oppgav ikke hvorfor.

 

3. Med mindre kunden virkelig har vist muskler under monteringen vil jeg påstå at han har holdt seg innenfor rammene av normal bruk av produktet. Når varene ikke tålte dette defineres de vel som å ha en mangel.

cy_demon,05/12-2005 : 15:10]Spesifikkasjonene stemte jo overens. Hvordan tror dere saken hadde sett ut da??

Lettere eller vaerre??

Problemet ditt er at spesifikasjonene stemte ikke overens (uansett hva alphacool sier). Nippelen er 1/4" BSPT som er koniske gjenger (T'en står for Tappered=koniske), mens pumpa er spesifisert med G1/4", som også er BSP gjenger, men rette....

 

Gandi

5259579[/snapback]

Problemet er ikke [bZ]cy_demons, men Microplex' som solgte delene under forutsetning av at de passet sammen.

 

Edit: typo

Edit2: typo var ikke typo likevel... :p

Endret av fossie
Lenke til kommentar
cy_demon,05/12-2005 : 15:10]Spesifikkasjonene stemte jo overens. Hvordan tror dere saken hadde sett ut da??

Lettere eller vaerre??

 

Problemet ditt er at spesifikasjonene stemte ikke overens (uansett hva alphacool sier). Nippelen er 1/4" BSPT som er koniske gjenger (T'en står for Tappered=koniske), mens pumpa er spesifisert med G1/4", som også er BSP gjenger, men rette....

 

Gandi

5259579[/snapback]

 

Koniske gjenger?? Bah! Det betviler jeg sterkt! Jeg tror ikke du vet hva du prater om i det hele tatt.. Gjengene er ikke koniske, men BSPT betyr at nippelen har konisk tetting.

Lenke til kommentar
Koniske gjenger?? Bah! Det betviler jeg sterkt! Jeg tror ikke du vet hva du prater om i det hele tatt.. Gjengene er ikke koniske, men BSPT betyr at nippelen har konisk tetting.

5263545[/snapback]

 

Tja, du kan tvile så mye du vil, men det er slik det er... De gjengene som er øverst på den ansatsnippelen du linker til er JIC-gjengene, som har koniske tetningsflater. BSPT-gjengene er derimot på den nederste enden av nippelen, og de er faktisk koniske, bare se her: (sitert fra avsnitt 3 på side 2)

 

"The word “tapered” in several of the above names points to the big difference between many pipe threads and

those on bolts and screws. Many pipe threads must make not only a mechanical joint but also a leakproof

hydraulic seal. This is accomplished by the tapered thread form of the male matching the thread form of the

female tapered thread and the use of pipe sealant to fill any voids between the two threads which could cause a

spiral leak. The bottoms of the threads aren't on a cylinder, but a cone; they taper. The taper is 1⁄16 inch in an

inch, which is the same as 3/4 inch in a foot."

 

 

og litt lenger ned: "A simple rule of thumb for installing tapered

pipe threads, both metal and plastic, is finger tight plus one to two turns with a wrench. Torque installation values

can be determined per application, but due to the variations involved in pipe joints such as disimiliar materials of

male and female threads, type of sealants used, and internal variations in product wall thickness, a standard torque

specification cannot be generically applied ."

 

Altså, dreiemoment kan ikke uten videre brukes/oppgis, men tommelfingerregelen er "skru til med fingrene, og deretter 1-2 omdreininger med en nøkkel". Denne bør Microplex notere seg!!

 

Se også figur nr. 2 på side 3, og les det tilhørende avsnittet.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Koniske gjenger?? Bah! Det betviler jeg sterkt! Jeg tror ikke du vet hva du prater om i det hele tatt.. Gjengene er ikke koniske, men BSPT betyr at nippelen har konisk tetting.

5263545[/snapback]

 

Tja, du kan tvile så mye du vil, men det er slik det er... De gjengene som er øverst på den ansatsnippelen du linker til er JIC-gjengene, som har koniske tetningsflater. BSPT-gjengene er derimot på den nederste enden av nippelen, og de er faktisk koniske, bare se her: (sitert fra avsnitt 3 på side 2)

 

"The word “tapered” in several of the above names points to the big difference between many pipe threads and

those on bolts and screws. Many pipe threads must make not only a mechanical joint but also a leakproof

hydraulic seal. This is accomplished by the tapered thread form of the male matching the thread form of the

female tapered thread and the use of pipe sealant to fill any voids between the two threads which could cause a

spiral leak. The bottoms of the threads aren't on a cylinder, but a cone; they taper. The taper is 1⁄16 inch in an

inch, which is the same as 3/4 inch in a foot."

 

 

og litt lenger ned: "A simple rule of thumb for installing tapered

pipe threads, both metal and plastic, is finger tight plus one to two turns with a wrench. Torque installation values

can be determined per application, but due to the variations involved in pipe joints such as disimiliar materials of

male and female threads, type of sealants used, and internal variations in product wall thickness, a standard torque

specification cannot be generically applied ."

 

Altså, dreiemoment kan ikke uten videre brukes/oppgis, men tommelfingerregelen er "skru til med fingrene, og deretter 1-2 omdreininger med en nøkkel". Denne bør Microplex notere seg!!

 

Se også figur nr. 2 på side 3, og les det tilhørende avsnittet.

5263618[/snapback]

 

Og du er sikker på at det er nippelen som har koniske gjenger og ikke motstykket?

Mulig jeg har forstått feil av info jeg har hørt før, men jeg har bestandig trodd det var motstykket (hunn delen) som er konisk utformet, og ikke nippelen.

Lenke til kommentar
Hvis produsenten hevder at de passer (og MP hevder at de ikke passer) er det produsenten du må rette deg mot og ikke MP.

Nei, heldigvis er det ikke slik i dette landet.

Ville du likt å måtte reklamere direkte til Intel?? Lykke til i så fall. "kjeklulf versius Intel". :D

5262764[/snapback]

Så lenge jeg har fått en klar anbefaling om ikke å velge den kombinasjonen og jeg velger å overse den anbefalingen så kan jeg skylde meg selv. Om produsenten sier noe annet så er det de jeg må rette meg til ja. Det skulle da bare mangle?

Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål til dere som vil skylde på valg av gjengetype: Hva er konsekvensen av å velge feil type?

Utfra Inge Rognmos link ser det ut som man får problemer med å få koblingen tett. At beplexiglassplaten sprekker er vel ikke en direkte konsekvens av dette, med mindre man oppdager at koblingen ikke blir tett og skrur ekstra hardt til for å kompensere. Såvidt jeg forstår har ikke [bZ]cy_demon gjort det, men bare skrudd til før han fylte vann i systemet. Hadde han oppdaget problemer med lekkasje og deretter vridd til som fanden selv ville han nok vært å klandre, men førstegangs tilpasning med normalt trykk antyder kanskje en svakhet i produktene. Merker at nesten samtlige i forumet diskuterer utfra antagelsen om at varene var i orden da de ble mottatt, og skrukraften var det som ødela systemet. Det er kanskje på tide å revurdere denne antagelsen?

Lenke til kommentar
og litt lenger ned: "A simple rule of thumb for installing tapered

pipe threads, both metal and plastic, is finger tight plus one to two turns with a wrench. Torque installation values

can be determined per application, but due to the variations involved in pipe joints such as disimiliar materials of

male and female threads, type of sealants used, and internal variations in product wall thickness, a standard torque

specification cannot be generically applied ."

 

Jeg gjorde liknende prosedyren ovenfor. Jeg hadde ikke en torque wrench.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva med å begynne å selge tanker/pumper/kjølere, ferdig monterte med nipler? for den ufaglærte slik at vi slipper dumme reklamasjonsaker som dette.

 

5262764[/snapback]

 

Det har i det siste kommet noen slike sett.

Helt enig at dette er det "vanlige" entusiaster som hverken har kunnskap eller tid/penger til å lære "vannkjøl i løsvekt" bør satse på.

Jeg står fortsatt på at "egenmekk" er noe man må regne med ett visst "svinn" med.

Microplex bør ellers vurdere om det er "lurt" å føre produkter som kan ha en stor sjanse for skader/feil ved montering.. Gjegner og plexi høres for meg ut som en særdeles dårlig kombinasjon.

Synes trådstarter (ref. siste innlegg) har redegjort bra for seg når det gjelder hva han har gjort mht. montering.

Lenke til kommentar

Hva med å begynne å selge tanker/pumper/kjølere, ferdig monterte med nipler? for den ufaglærte slik at vi slipper dumme reklamasjonsaker som dette.

 

5262764[/snapback]

 

Det har i det siste kommet noen slike sett.

Helt enig at dette er det "vanlige" entusiaster som hverken har kunnskap eller tid/penger til å lære "vannkjøl i løsvekt" bør satse på. Jeg står fortsatt på at "egenmekk" er noe man må regne med ett visst "svinn" med. Microplex bør ellers vurdere om det er "lurt" å føre produkter som kan ha en stor sjanse for skader/feil ved montering.. Gjegner og plexi høres for meg ut som en særdeles dårlig kombinasjon.

Synes trådstarter (ref. siste innlegg) har redegjort bra for seg når det gjelder hva han har gjort mht. montering.

5264465[/snapback]

 

Det får da være grenser. Hvis man skulle slutte å selge alle varer det er sjanse for at noen ikke klarer å sette sammen ville det blitt helt latterlige tilstander. Det er mange her som ikke burde bygd en pc sjøl men de får da jaggu ta ansvaret selv om noe går galt når de gjør det. Skulle man plutselig slutte å selge hjul til biler direkte til forbrukere fordi noen var så dumme at de brukte andre skruer enn de fikk anbefalt og dermed ødela bilen? Nei, noen får lære seg å ta ansvar for det de foretar seg og ikke skylde på "de slemme butikkene som var så dumme og solgte meg varer de sa jeg ikke burde bruke sammen".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...