Gå til innhold

Til sak mot Microplex


Anbefalte innlegg

"Tight fit" vil jeg tolke som "går akkurat" eller "stramt" ... noe lignende ... - er dette noe negativt? - hvis noen sier at en kobling som skal føre væske vil gi en "tight fit" (som kanskje kan tolkes som "tett kobling" også??) vil jeg si at det er positivt ...

5258254[/snapback]

 

Ser ikke helt poenget med å diskutere betydningen av "tight fit" hvis det i neste setning blir anbefalt noe annet i stedet, nettopp pga [uforståelig ord]. Da er det jo helt åpenbart at det IKKE er positivt.

 

Uansett, når en driver med data, og attpåtil lurer seg borti vannkjøling er det jo klart at det forventes en viss engelsk-kunnskap... Dersom trådstarter ikke forstod betydningen av tight fit burde det spørres. Manualen er garantert på engelsk også, så hvis han har begynt å montere dette, må jo det være en bekreftelse på at engelskkunnskapene er OK. Eller har han montert noe uten å lese bruksanvisningen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Eg blir oversaket vis noen av partene vinner denne saken. Med det mener eg at det ikke blir lagt frem nok bevis fra noen av partene til at det kan tas noen skikkelig vurdering og tror det vil ende med skylddeling. Ser det har vert innspill om IQ (sakelig det :) ), skal ikke blande meg inn i det men du virker som en oppegående nok person til å forstå at denne saken blir litt tynn.

Og at Microplex har tilbytt deg en nyere pumpe til redusert pris (redusert pris er relativt) så burde du vert glad og godtatt det. Siden det kan vere monterings feil som gjorde at lokket på pumpa di sprakk.

 

EDIT: Microplex er goliath deluxe. Bedriften Microplex as. tjener fett med penger. De har en meget god likviditetsgrad. Husk denne pumpen kostet 499,- det er ingen ting for dem.

 

Kansje du burde tat dette inn over deg selv litt også, Den kostet bare 499,-

 

Eg mener ikke å legge skyld på noen av partene vis det kan oppfattet slik, men å dra en slik sak så langt over en pumpe til 499,- og når kjøper i tillegg har blitt tilbudt en bedre/nyere pumpe som erstatnings produkt til sterkt redusert pris (som microplex sier) blir litt over stokk og stein etter min mening.

 

Personlig handler og for ca. 10-20 000 i året fra Microplex og har ingen negative erfaringer.

Lenke til kommentar

Litt OT:

Et kjapt google-søk på ordet tight gjorde at jeg fikk en hel masse treff om analsex og fisting; hvilket kan indikere at den moderne bruken av ordet er i betydningen stram og vanskelig (ref. og uttrykket "to be in a tight spot") fremfor noe som passer godt sammen.

5257533[/snapback]

 

Hahaha, dette er noe av det morsomte jeg har lest her inne på en stund :D

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mine 2c ...

 

"Tight fit" vil jeg tolke som "går akkurat" eller "stramt" ... noe lignende ... - er dette noe negativt? - hvis noen sier at en kobling som skal føre væske vil gi en "tight fit" (som kanskje kan tolkes som "tett kobling" også??) vil jeg si at det er positivt ...

 

 

snip

 

5258254[/snapback]

 

Du har helt rett og tight fit må sees i sammenhengen det brukes. På temaet vannkjøling ville jeg tolket det positivt. Jeg vil IKKE ha nipler med loose fit og som da nødvendigvis må lekke som siler i min maskin, jeg vil ha tight fit. De gangene jeg ser dette utrykket oftest brukt i teknisk forstand er i verkstedsmanualer. Da betyr det som regel at man må bruke slagverktøy og/eller nedkjøling/oppvarming for å få delene sammen og da tåler selvsagt delene en slik en behandling. Det er uansett hverken positivt eller negativt men ganske enkelt en beskrivelse av hvordan delene skal sitte sammen, men sett i sammenheng med vannkjøling ville jeg tolke det som positivt.

Lenke til kommentar
cy_demon,05/12-2005 : 13:31]Du tror vist ikke stort om meg. Husk at vi ikke kjenner hverandre og at din antakelse kan vaere feilaktig naar det kommer til IQ og skruing.

 

Uansett..

 

Skrudde til det stoppet. Det kan du lett se paa bildene som er paa side 1 eller 2

5254837[/snapback]

 

Og tydeligvis litt til slik at det slo sprekker :D

 

Neida, har selv montert vannkjøling for kamerater og har aldri hatt problemer med å feste nippler i kjøleblokken.

 

Men uansett så t5aper du saken i FTU hvis Microplex ikke anbefalte deg å bruke nipplene med blokka du kjøpte. Da er det du som må ta feilen på din kappe. Angående det brevet så tror jeg villa ha formulert det litt annerledes hvis det skulle sendes til FTU. Og det er ikke forbrukerombudet som tar seg av kjøpstvister, det er FORBRUKERRÅDET. :thumbup:

 

For å ta en analogi: Det står ikke hvor mye jeg skal trekke til skruene i instruksjonshefetet som fulgte med bokhylla jegh kjøpte på IKEA, men det sier seg vel selv ig runn at man ikke skal skru til for hardt. Har sett flere eksempler rundt om (ikke baRE MØBLER) at folk har vært litt for harde på verktøyet.

5254916[/snapback]

 

Det høres ut som om du mener å vite omtrent hvor hardt man skal skru til utfra materiale du skrur i og størelse på skruer/bolter?

Har du skrudd mye på kjøretøy/motor med den metoden?

Lenke til kommentar
Et lite, halvrelatert spørsmål, bare:

Hvorfor lages vannkjølingssystemene i så dårlig kvalitet at mange ødelegger pc'ene sine ved å bruke dem? Det burde vitterlig ikke være noe problem å konstruere deler som ikke blir ødelagt hvis man er så sloppy at man bruker deler som bare "passer", men som ikke "er anbefalt"? Eksempelvis kunne man innfelt metallgjenger i pleksiglasset og hatt en gummiskrue å sette i. Koster sikkert en tier mer å produsere. Utfra antall klager på dette virker det som at kvaliteten på vannkjølingssett generelt er godt under pari.

5257983[/snapback]

Fordi det er for altfor mange som skal spare noen kroner på deler di mener "sikkert er bra nok". Vet ikke om det er det som har skjedd i dette tilfellet. Men Hvis MP har anbefalt noen endre nipler, virker det som "aha her kan eg spare 2 kroner ved å ta di billige".

Og eg mener det ikke er MP sin feil hvis di har anbefalt et annet produkt. Eg er ganske sikker på at det stod i mailen han fikk da han spurte om niplene han hadde valgt var kompatible. At Niplene du har valgt passer/er kompatible med pumpen, men vi anbefaler deg å brukke "priodukt id" disse istedet.

 

Hvis dette er tilfellet er det jo ingenting å klage på, han burde takket ja til erstatnins produktet han fikk tilbudt til redusert pris. ( dette er hvertfall min mening)

Lenke til kommentar
Det høres ut som om du mener å vite omtrent hvor hardt man skal skru til utfra materiale du skrur i og størelse på skruer/bolter?

Har du skrudd mye på kjøretøy/motor med den metoden?

5258596[/snapback]

 

Skal vel ikke svare for andre, men jeg bruker den metoden svært ofte. Og mener metoden er helt nødvendig når man skrur på kjøretøy/motor. Ellers ville det jo tatt evigheter å slå opp moment og bruke det på hver eneste skru. Sjekker det jo selvsagt under tilstramming av topper og lignede, men ikke når jeg bytter dekk (moment er oppgitt for det også).

 

EDIT: Litt mere tilbake på sporet. Syns personlig at trådstarter her har startet en sak på et elendig grunnlag. Og mener Microplex viste god service ved å tilby avslag på en ny pumpe.

Endret av Sigurd2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Synes saken er intressant, men tviler på at det kommer noen avgjørelse. Kan virke som om saken er litt for tynn når det kommer til hvem som har skylden.

Mixroplex har på sin side anbefalt noen andre produkter, (men kan man alltid stole på det jmf. Elkjøp)

Og mener tydligvis at når de sa Tight fit så var dette ment veldig negativt og en fraråding.

Uten å ha sett mailen så kan det virke som om Microplex legger mer negativt i dette en det kjøper gjorde som ikke oppfattet dette som en fraråding.

 

Synes egentlig hverken Microplex eller kjøper har gjort noe galt, de forfølger bare det de mener er rett og det kan man ikke si noe på.

Microplex har og prøvd seg på bra kundebehandlig ved å tilby en reduksjon i pris. Pluss i margen der.

 

Mener det er helt riktig at begge parter forfølger sine oppfatninger, uten at noen skal bli tolket som "Slemme" av den grunn.

 

Edit: med jmf. Elkjøp, menes min og mange andres oppfatning av at de prøver å snu anbefalinger mot produkter met høy inntjening. Tror ikke Microplex gjør dette, men det er lov å være skeptisk.

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar
cy_demon,05/12-2005 : 13:31]Du tror vist ikke stort om meg. Husk at vi ikke kjenner hverandre og at din antakelse kan vaere feilaktig naar det kommer til IQ og skruing.

 

Uansett..

 

Skrudde til det stoppet. Det kan du lett se paa bildene som er paa side 1 eller 2

5254837[/snapback]

 

Og tydeligvis litt til slik at det slo sprekker :D

 

Neida, har selv montert vannkjøling for kamerater og har aldri hatt problemer med å feste nippler i kjøleblokken.

 

Men uansett så t5aper du saken i FTU hvis Microplex ikke anbefalte deg å bruke nipplene med blokka du kjøpte. Da er det du som må ta feilen på din kappe. Angående det brevet så tror jeg villa ha formulert det litt annerledes hvis det skulle sendes til FTU. Og det er ikke forbrukerombudet som tar seg av kjøpstvister, det er FORBRUKERRÅDET. :thumbup:

 

For å ta en analogi: Det står ikke hvor mye jeg skal trekke til skruene i instruksjonshefetet som fulgte med bokhylla jegh kjøpte på IKEA, men det sier seg vel selv ig runn at man ikke skal skru til for hardt. Har sett flere eksempler rundt om (ikke baRE MØBLER) at folk har vært litt for harde på verktøyet.

5254916[/snapback]

 

Det høres ut som om du mener å vite omtrent hvor hardt man skal skru til utfra materiale du skrur i og størelse på skruer/bolter?

Har du skrudd mye på kjøretøy/motor med den metoden?

5258596[/snapback]

 

Det kommer helt ann på hva jeg skrur på og i. Hvis det er snakk om moment så bruker jeg selvfølglig dette. Men man må huske på at momentnøkkler som selges på jernvaren ikke alltid viser riktig og må justeres etter så og så lang tid.

 

Men uansett så er det urelevant i denne saken. Dette fordi kjøper ble advart mot å bruke disse, og at hqan i stedet burde bruke andre nippler. At han tross dette brukte disse nipplene er hans egen skyld. At han først etter han har kjøpt produktet kontakter produsent og bare mer om et ja/nei svar styrker ikke hans sak dessverre.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest ørten poster om saken (dvs alle), sitter jeg igjen med følgende inntrykk:

 

- Saken fra kjøper virker tilsynelatende syltynn i henhold til lovverket. Skriver tilsynelatende da det blir ord mot ord mhp anbefalinger fra MP.

 

MEN.....jeg applauderer den tapre sjel som tar saken til "the bitter end" da jeg håper at nettbutikken tar tak i slike problemstillinger. Selger en slike systemer med diverse løse komponenter BØR det komme frem på deres nettsider hva som passer, eventuelt hva som ikke passer!

 

Er helt enig med at offentlig forum slik som dette IKKE er en plass for seriøse bedrifter, uansett hvor godt ment det er! Har forståelse for at folk er nysgjerrig på hva microplex mener og ikke mener, men det er uansett mellom selger og kjøper.

God PR kommer gjennom fornøyde kunder og motsatt.

 

Ser ikke denne tråden som noe som helst drittslenging til MP, heller som en prinsippsak det er verdt at noen tør ta. Hvem vet, kanskje er det nettopp du som kan tjene på at noen skriker høyere idag?

 

Har ikke noe dårlig inntrykk av hverken trådstarter eller MP, men en veldig innteressant sak.

Lenke til kommentar
Dersom trådstarter ikke forstod betydningen av tight fit burde det spørres. Manualen er garantert på engelsk også, så hvis han har begynt å montere dette, må jo det være en bekreftelse på at engelskkunnskapene er OK.

5258275[/snapback]

 

Min konklusjon er at Microplex bør holde seg til norsk, siden de ikke vet hva "tight fit" betyr. Hvis de mente at "det kanskje ikke går, du må være forsiktig", så bør de skrive det i stedet for å skrive at det går akkurat.

 

En "tight fit" er altså ikke en advarsel, men en anbefaling på vannkjølingssystemer.

Lenke til kommentar
Det høres ut som om du mener å vite omtrent hvor hardt man skal skru til utfra materiale du skrur i og størelse på skruer/bolter?

Har du skrudd mye på kjøretøy/motor med den metoden?

5258596[/snapback]

 

Skal vel ikke svare for andre, men jeg bruker den metoden svært ofte. Og mener metoden er helt nødvendig når man skrur på kjøretøy/motor. Ellers ville det jo tatt evigheter å slå opp moment og bruke det på hver eneste skru. Sjekker det jo selvsagt under tilstramming av topper og lignede, men ikke når jeg bytter dekk (moment er oppgitt for det også).

 

EDIT: Litt mere tilbake på sporet. Syns personlig at trådstarter her har startet en sak på et elendig grunnlag. Og mener Microplex viste god service ved å tilby avslag på en ny pumpe.

5258666[/snapback]

 

Jeg synes ikke vi har klare nok fakta på bordet til å dra noen konklusjon, men utfra hva jeg har lest så langt mener jeg det motsatte. Han har en god sak fordi henvisning til tight fit ikke holder og fordi produsent godkjenner nippel til bruk på deres pumpe. Igjen står man med hvor hardt trådstarter har dratt til å hvor hardt kan man forvente at man skal dra til. Veldig vage mål som Microplex vanskelig kan vri seg unna i en reklamasjonssak der de har bevisbyrden.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke vi har klare nok fakta på bordet til å dra noen konklusjon, men utfra hva jeg har lest så langt mener jeg det motsatte. Han har en god sak fordi henvisning til tight fit ikke holder og fordi produsent godkjenner nippel til bruk på deres pumpe. Igjen står man med hvor hardt trådstarter har dratt til å hvor hardt kan man forvente at man skal dra til. Veldig vage mål som Microplex vanskelig kan vri seg unna i en reklamasjonssak der de har bevisbyrden.

5259401[/snapback]

 

Og igjen hopper du over det faktum at MP har (etter det de selv hevder) anbefalt å bruke andre nipler enn det han valgte å gjøre.

Lenke til kommentar

Bare for å fyre oppunder litt til... ;)

Hvorfor skal en kunde måtte følge anbefalinger fra den som selger utstyret? Anbefalinger fra selger er på ingen måte objektiv og dermed ikke nødvendigvis faglig korrekt. Man blir jo anbefalt alt mulig rart når man handler, husker selv at jeg som fattig student ble anbefalt å kjøpe en 32" widescreen-tv for 15000 på Elkjøp i 1999, mens widescreen-formatet knapt var å oppspore. Kjøpte i stedet en 29" 4:3 for 4000 og ble storfornøyd. I pc-verdenen anbefales typisk systemer som er "fremtidsrettet" og kan oppgraderes, til tross for at 90% av kundene aldri oppgraderer noe som helst siden hele boksen er utdatert innen behovet for oppgradering oppstår. Poenget er at anbefalinger fra selger ofte er like motivert av å øke salget som å gi kunden den beste løsningen. Jeg påstår ikke at Microplex driver slik, men en kunde vil alltid måtte ta hensyn til at det kan være tilfellet. Derfor synes jeg at ubegrunnede anbefalinger ikke kan veie særlig tungt i slike saker. En velbegrunnet advarsel, derimot, ville veid tyngre - i mine øyne selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig står en hver fritt til å velge om de skal følge slike anbefalinger eller ikke men da må også vedkommende være beredt til å ta konsekvensene om noe går galt. Sammenlikningen din med TV holder ikke i det hele tatt i og med at det da kun var snakk om du ville trives med den og hadde behov for den, ikke om den passet sammen med andre deler du skulle koble til. Dessuten er vel prisen på slike nipler så lav at prisargumentet ikke har noen betydning overhodet. Om de tjener 4 eller 5 kroner på selge den ene fremfor den andre er helt uvesentlig. Uansett har trådstarter valgt å ikke følge et råd og han må ta konsekvensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Spesifikkasjonene stemte jo overens. Hvordan tror dere saken hadde sett ut da??

Lettere eller vaerre??

 

Problemet ditt er at spesifikasjonene stemte ikke overens (uansett hva alphacool sier). Nippelen er 1/4" BSPT som er koniske gjenger (T'en står for Tappered=koniske), mens pumpa er spesifisert med G1/4", som også er BSP gjenger, men rette....

 

Gandi

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microplex sier at nipplene med "tight fit" passer, men anbefaler heller de andre nipplene fordi de er lettere å montere.

Så fordi kunden har sett bort fra en enklere løsning skal han da miste reklamasjonsretten? Høres tvilsomt ut, i så fall har vi funnet et stort hull i lovverket.

Lenke til kommentar

Bare må si det en gang til , nippelen passer til pumpa.

 

Men du kan da risikere å ødelegge pumpa om man strammer til for hardt.

Hvordan vite hvor hardt du skal skru til: skru til det er tett (ikke lekker).

 

Akkurat samme problemstilling kan man få på feks en bilmotor, den har følere som er skrudd inn i bl.a motorblokken.

Hvor da gjengene i motoren er "rette" men gjengene på føleren er koniske.

Når man da skal skru inn en slik føler er det ikke noe annet å gå etter en å skru til den tetter.(den tetter da pga de koniske gjengene ingen pakning).

Om man da skrur en slik føler helt inn eller for langt inn ødelegger man selfølgelig noe.

 

Om jeg hadde kjøpt en slik føler hos bilforhandler, skrudd den inn med resultat i at noe ble ødelagt.

Skulle jeg da klaget til bilforhandleren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...