Chrichton Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Direkte sitat fra Post 2 side1(...) Vedrørende anførselen om frarådning. Det er per e-post opplyst om en ”thight fit”, etter en naturlig språklig forståelse må dette innebære en akkurat tilpassning mellom produktene. Kjøper kan her ikke se at dette innebærer en form for advarsel. Som den profesjonelle part burde selger uttale seg eksplisitt, og unngå slike uklare tvetydeligheter som kjøper ikke har noe grunnlag for å forholde seg til. (...) 5255738[/snapback] Tolkningen må stå for vedkommende som har skrevet den sin egen regning. Mange andre tolker "tight fit" som TRANGT. dvs at det kan gå men krever lirking og forsiktighet. 1 Lenke til kommentar
Extantitus Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) TL1000S:Ikke annet enn at det (for meg) virker noe "enkelt" å avslutte ett laaaangt velforumlert innlegg, med en "primitiv" oppfordring til å boikotte MP. Det var slik jeg tolket det, på samme måte som at du har en tolkning av mitt svar. Hvordan vi oppfatter andres innlegg kan være lærerikt. Ja, ikke sant. Og man kan også vise klart og tydelig gjennom sin tolkning, og sine svar, hvor man faktisk står. Hvilket jeg synes du gjør. Etter en kommentar om mitt "gode laaange" innlegg, kommer du raskt til din hjertesak, samtidig som du på en subtil måte brekker ned mitt innlegg, og fratar troverdigheten ved det. Det er helt klart hva du har lært, og bruker det konsekvent. Om du faktisk syntes innlegget mitt var bra, kunne du sagt et par ord om bøllene her på forumet, som høvler over mange uerfarne brukere i stedet for å komme med konstruktive råd. Virker som mange har et umåtelig stort behov for å hevde seg. De som leser hele tråden trenger ikke å ha hele innlegget sitert, men det kommer jo an på hvilken erfaring man har fra før.. med å lese tråder.Dette var forøvrig enda en tolkning/vinkling du velger. Interessant.. Selvfølgelig er det interessant. Jeg ser jo her at du fortsetter med en subtilt perfid metodikk, og det kommer av ren erfaring ja. Kunsten å skittkaste, uten å faktisk ytre ufinheter. Jeg personlig er ferdig med denne saken. Det jeg opprinnelig ville si noe om, var ukulturen på forumet med å stadig jakte ned noobs, og sløye dem, i stedet for å oppføre seg som man burde når man skal være mer erfaren i gamet. Jeg synes også at det er en ukultur å gi uforbeholden støtte til en webshop (av uante grunner.. jobb, sponsing.. hva vet jeg?), når folk flest velger å gå til slike forum som her, for å søke støtte, eller få råd av sine likemenn. I stedet virker det som det er Foreningen for Utnyttede Webshops som møter de. Og jeg kan ikke fatte og begripe at MP, Netshop, Komplett og andre tar til motmæle her. På det er man enten enig, eller uenig. Jeg kan ikke gjenta meg selv mer på det punktet. God debatt videre! EDIT: smårusk Endret 6. desember 2005 av Extantitus Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Han søker jo ikke råd om hva han skal gjøre, det han gjør er jo å fortelle at han har gått til sak mot micoplex. 1 Lenke til kommentar
Sitronade Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Interesang tråd, lurer virkleig på hva det blir til til slutt... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Vedrørende anførselen om frarådning.Det er per e-post opplyst om en ”thight fit”, etter en naturlig språklig forståelse må dette innebære en akkurat tilpassning mellom produktene. Kjøper kan her ikke se at dette innebærer en form for advarsel. Som den profesjonelle part burde selger uttale seg eksplisitt, og unngå slike uklare tvetydeligheter som kjøper ikke har noe grunnlag for å forholde seg til. (...) 5255738[/snapback] "Tight fit" er det samme som trangt, opplyst av en kollega fra Newcastle i dag. Det er også det jeg alltid har ansett "tight fit" som å bety. Det er altså ikke min definisjon av normal språkforståelse. Er det språkrådet du har konsultert her, eller er det en fullstendig subjektiv definisjon av "tight fit"? Du står fortsatt igjen med at Microplex anbefalte deg å bruke andre nippler, men du valgte å overse det rådet. Du valgte altså å overse råd fra noen som har praktisk erfaring i hvordan dette fungerer, samt har generell ekspertise på området. Etter å ha oversett dette rådet, gjorde du monteringen feil. At monteringen er feil ser man ved at du ødela settet gjennom måten du monterte det sammen på. Saken din er ikke-eksisterende. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) TL1000S:Ikke annet enn at det (for meg) virker noe "enkelt" å avslutte ett laaaangt velforumlert innlegg, med en "primitiv" oppfordring til å boikotte MP. Det var slik jeg tolket det, på samme måte som at du har en tolkning av mitt svar. Hvordan vi oppfatter andres innlegg kan være lærerikt. Ja, ikke sant. Og man kan også vise klart og tydelig gjennom sin tolkning, og sine svar, hvor man faktisk står. Hvilket jeg synes du gjør. Etter en kommentar om mitt "gode laaange" innlegg, kommer du raskt til din hjertesak, samtidig som du på en subtil måte brekker ned mitt innlegg, og fratar troverdigheten ved det. Det er helt klart hva du har lært, og bruker det konsekvent. Om du faktisk syntes innlegget mitt var bra kunne du sagt et par ord om bøllene her på forumet, som høvler over mange uerfarne brukere, i stedet for å komme med konstruktive råd. Virker som mange har et umåtelig stort behov for å hevde seg. Hvem som her oppfører seg som en bølle er det kanskje lurt å gå "litt stille i dørene med". De som leser hele tråden trenger ikke å ha hele innlegget sitert, men det kommer jo an på hvilken erfaring man har fra før.. med å lese tråder.Dette var forøvrig enda en tolkning/vinkling du velger. Interessant.. Selvfølgelig er det interessant. Jeg ser jo her at du fortsetter med en subtilt perfid metodikk, og det kommer av ren erfaring ja. Kunsten å skittkaste, uten å faktisk ytre ufinheter. Hvem er det som bedriver skittkasting sier du? Jeg personlig er ferdig med denne saken. Det jeg opprinnelig ville si noe om, var ukulturen på forumet med til stadig jakte noobs, og sløye dem, i stedet for å oppføre seg som man burde når man skal være mer erfaren i gamet. Jeg synes også at det er en ukultur å uforbeholdent holde med en webshop( av uante grunner.. jobb, sponsing.. hva vet jeg?), når folk flest velger å gå til slike forum som dette, for å søke støtte, eller få råd av sine likemenn. I stedet virker det som det er Foreningen for Utnyttede Webshops som møter de. Og jeg kan ikke fatte og begripe at MP, Netshop, Komplett og andre tar til motmæle her. På det er man enten enig, eller uenig. Jeg kan ikke gjenta meg selv mer på det punktet. God debatt videre! 5256068[/snapback] "God debatt videre"? Hva slags debatt-teknikk er dette da? Slenge ut d***kjeft mot andre debattanter som ikke svarer slik du synes de skal gjøre.. og så avslutte med "Have a nice day"? *Det* er ukultur det.. Ad topic: Jeg tok feil av trådstarter i mitt første svar. Det beklager/beklaget jeg. Han har full rett til å prøve en sak han mener han har mot en Webshop. Webshop'en og andre debattanter har faktisk rett til å argumentere for eller imot trådstarters sak uten å bli kalt hverken "bølle" eller bli beskyldt for å drive skittkasting. Endret 5. desember 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Til alle dere som mener at trådstarter har brukt feil nippel/dradd til for hardt, så sier produsent at valgte nippel skal kunne brukes. Da mener jeg at produsenten sitter med et ansvar i dette tilfellet. Dersom produsenten hadde ment at valgte nippel ikke kunne brukes, hadde trådstarter ikke hatt noe annet valg enn selv å ta tapet. Her mener jeg at MP må erstatte pumpe pluss andre ødelagte deler. Om MP her har en annen erfaring enn Alphacool når det gjelder valg av nippel vet vi ikke noe om. De de ikke kan gjøre, er å legge ansvar for valg av nippel over på kjøper. Produsent mener at nippel skal kunne brukes uten at tanken skulle bli ødelagt. Hvem som tilslutt må betale regninga, er noe MP må ta opp med Alphacool. OM de to, i sammarbeid, finner ut at de i framtiden vil annbefale andre nippler,er en annen sak. I en av de lengste postene i OC forumet ( TT BW problemer ) var det en del poster på sprekker i kjøleblokka. Konklusjonene til mange var at de hadde dradd nipplene til for hardt og derved påført blokka en belastning den ikke tåler. Her er en nesten lik problemstilling. Til slutt et lite ønske. For å slippe problemer som dette, burde det man hatt noen standarer å forholde seg til. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) Når han har vært i kontakt med produsent for å finne ut hvilken nippel han kan bruke, må han rette kravet mot produsent og ikke Microplex. Dette er ikke noe Microplex kan lastes for eller bør betale for. Spesiellt siden de har frarådet han å bruke nippelen. Microplex kan til slutt være den som gjennomfører byttet av pumpen hvis det skulle bli aktuellt, men avtalen må gjøres mellom trådstarter og produsent. At nippelen kan brukes betyr ikke at det ikke er mulig å montere feil. Ørjan... Endret 5. desember 2005 av Orjanp 1 Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Hvis jeg har forstått det rett... Problemet for din del(kunden), at er at du forholder deg til opplysninger fra to parter vedrørende montering. Produsenten hevder kompatiblitet uten å utdype dette nærmere, mens leverandøren også bekrefter kompatiblitet, men i tillegg sier det er en "tight fit" (trang tilpassing), og i følge de, også advarer deg mot bruk av nipelen. Du drar så nipelen for hardt til, sansynligvis fordi du anser produsent sine opplysninger for å være "bedre" en leverandør sine opplysninger. (tabbe) Microplex bør ha saken på sitt tørre da de har kommet med fullstendige opplysninger, mens alphacool har kommet med mangelfulle opplysninger. Dermed mener jeg dette blir en sak mellom deg og produsent, ikke deg og leverandør. Microplex(eller andre forhandlere) kan ikke sitte med ansvaret fordi en produsent deler ut ufullstendige opplysninger. kompatibel betyr forøvrig "kan forenes med" ikke at det er en sammensetning av to deler uten forbehold. 1 Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Ja, ikke sant. Og man kan også vise klart og tydelig gjennom sin tolkning, og sine svar, hvor man faktisk står. Hvilket jeg synes du gjør. Etter en kommentar om mitt "gode laaange" innlegg, kommer du raskt til din hjertesak, samtidig som du på en subtil måte brekker ned mitt innlegg, og fratar troverdigheten ved det. Det er helt klart hva du har lært, og bruker det konsekvent. Om du faktisk syntes innlegget mitt var bra kunne du sagt et par ord om bøllene her på forumet, som høvler over mange uerfarne brukere, i stedet for å komme med konstruktive råd. Virker som mange har et umåtelig stort behov for å hevde seg. Selvfølgelig er det interessant. Jeg ser jo her at du fortsetter med en subtilt perfid metodikk, og det kommer av ren erfaring ja. Kunsten å skittkaste, uten å faktisk ytre ufinheter. Jeg personlig er ferdig med denne saken. Det jeg opprinnelig ville si noe om, var ukulturen på forumet med til stadig jakte noobs, og sløye dem, i stedet for å oppføre seg som man burde når man skal være mer erfaren i gamet. Jeg synes også at det er en ukultur å uforbeholdent holde med en webshop( av uante grunner.. jobb, sponsing.. hva vet jeg?), når folk flest velger å gå til slike forum som dette, for å søke støtte, eller få råd av sine likemenn. I stedet virker det som det er Foreningen for Utnyttede Webshops som møter de. Og jeg kan ikke fatte og begripe at MP, Netshop, Komplett og andre tar til motmæle her. På det er man enten enig, eller uenig. Jeg kan ikke gjenta meg selv mer på det punktet. 5256068[/snapback] Å frata troverdigheten i dine innlegg behøver du ikke hjelp til, det klarer du utmerket godt selv. Når du går inn i en slik sak og overser fakta fordi du er mer opptatt av å fremme en eller annen hjertesakt du ikke klarer å argumentere for, samtidig som du bruker fremmedord du åpenbart ikke forstår betydningen av sammen med uttrykk som ikke henger sammen, da må du regne med at noen tar til motmæle. Du har da åpenbart også valgt ut hvilke poster du vil lese her og lest dem som fanden leser bibelen. Det er en nogenlunde jevn fordeling mellom de som roper "heia" uten særlig gode argumenter og de som stiller spørsmål ved sannsynligheten til trådstarters påstander. Trådstarter har da heller aldri bedt om noen råd eller støtte, han har kun informert helt unødvendig om en sak han har gående og har tydeligvis ingen andre intensjoner med å poste her enn å fortelle verden "Hei, se hva jeg har gjort". Man kan jo mistenke at hensikten har vært å presse MP til å godta hans sak fordi de vet at de taper på støyen som skapes, særlig når du kommer inn og tar stilling for den ene part og samtidig sier rett ut at fakta i saken ikke skal komme frem. Lenke til kommentar
Hawkwind Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Etter å ha lest gjennom 10 sider med diverse poster her, sitter jeg med noen inntrykk i denne saken. - Om Microplex har rett i at de advarte mot bruk av visse deler, har kjøper helt klart et ansvar for skaden som skjedde. - Om Microplex ikke advarte mot å bruke visse spesifikke deler, men ga tilleggsopplysningen om at dette var en "tight fit", vil og kjøper ha hovedtyngden av ansvaret for feilen som oppstod - slik jeg bedømmer dette. Microplex burde muligens sjekket at kjøper forsto engelsk, og hadde engelskkunnskaper gode nok til å forstå betydningen av uttrykket "tight fit". - Om Microplex ikke har nevnt noe spesifikt om faremomenter ved valg av deler, vil dette være Microplex sitt ansvar. Jeg registrerer forøvrig at kjøper sendte eposter til produsenten og forhørte seg om kompatibilitet i november; nesten et halvt år etter at skaden skjedde. Hvor relevant dette er i forhold til denne saken har jeg egentlig litt vanskelig for å forstå... Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) Hvis dette koker ned til hva uttrykket "tight fit" betyr, så vil jeg gi [bZ]cy_demon rett. Dette er "tight fit": Hånd i hanske. Mutter på skrue. Vindu på hengsler (prøv det!). Et alternativ er "loose fit". Det krever at det er luft i mellom. Hvis det er "no fit", så passer ikke delene sammen. Ved "tight fit" så skal det ikke være noe problem. Endret 5. desember 2005 av buskmann Lenke til kommentar
Surre Sprett Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Ang. dette med å bruke ordene "tight fit": Da vi faktisk bor i norge, og ikke alle her i landet behersker det engelske språket like godt, var det kanskje en tabbe av saksbehandler på microplex å bruke akkurat denne termen.. Det går ikke an å forvente at kjøper skal kunne forstå akkurat hva selger mener med dette.. Så nå må vel dette punktet i saken være ferdig diskutert? OT: Nå ser vi vel hva "amerikanisering" av det norske språk gjør med oss.. Moralen er: Slutt å forsøple språket vårt, eller ta konsekvensene av evt. misforståelser selv. Lenke til kommentar
Hawkwind Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Ved "tight fit" så skal det ikke være noe problem. 5257356[/snapback] Tja - det kan og diskuteres. Slo opp i en god, gammel ordbok her; og konstaterer at ordet tight kan bety både tett omsluttet og stramt. Litt OT: Et kjapt google-søk på ordet tight gjorde at jeg fikk en hel masse treff om analsex og fisting; hvilket kan indikere at den moderne bruken av ordet er i betydningen stram og vanskelig (ref. og uttrykket "to be in a tight spot") fremfor noe som passer godt sammen. 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Ser at det utvikler seg til en del krangling enkeltpersoner imellom. Vær vennlig å slutt med det, så kan vi diskutere det som er meningen av vi skal diskutere her. Tråden stenges om det sklir ut en gang til. Lenke til kommentar
fossie Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Et lite, halvrelatert spørsmål, bare: Hvorfor lages vannkjølingssystemene i så dårlig kvalitet at mange ødelegger pc'ene sine ved å bruke dem? Det burde vitterlig ikke være noe problem å konstruere deler som ikke blir ødelagt hvis man er så sloppy at man bruker deler som bare "passer", men som ikke "er anbefalt"? Eksempelvis kunne man innfelt metallgjenger i pleksiglasset og hatt en gummiskrue å sette i. Koster sikkert en tier mer å produsere. Utfra antall klager på dette virker det som at kvaliteten på vannkjølingssett generelt er godt under pari. Lenke til kommentar
Extantitus Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Ser at det utvikler seg til en del krangling enkeltpersoner imellom. Vær vennlig å slutt med det, så kan vi diskutere det som er meningen av vi skal diskutere her. Tråden stenges om det sklir ut en gang til. 5257662[/snapback] Om det skulle være innleggene mine, og responsen på de du refererer til, så er den grei. Vil ikke være medvirkende til å til å sette en stopper for tråden, men jeg har fått noen ganske kraftige utfall mot meg, og det blir vanskelig å ikke kommentere dette. Derfor skal jeg prøve og være rund i kantene her. Slik jeg ser det, prøvde jeg å ta en generell tone, og etter min mening traff jeg greit. Men i "the heat of the moment" falt de skjebnessvangre ord om Microplex, og jeg angrer faktisk på det, ettersom det ikke var min hensikt å ta stilling. Alternativet var å slette det fra innlegget, men det er etter min mening definitivt en ukultur, som jeg selv ser ublidt på. Selvfølgelig var det noen som ikke kunne la det ligge, slik er det bare. Men resten av mine meninger står som de er (orginalinnlegg). Innlegg i ettertid har hatt en annen karakter, det skal innrømmes. Og jeg er ikke fornøyd med at jeg lot meg lokke ut i det. Så derfor, TL1000S og kjeklulf, jeg må nok la deres siste utspill ligge, og la de tale for seg selv. Det er nok de som ser/allerede har sett saken fra samme vinkel som meg, og motsatt selvsagt. Og jeg får fortsatt ønske god debatt videre. Med det mener jeg at alt jeg hadde lyst til å si, er belyst av meg og mange andre, og det er poengløst å dra det ut i evigheten. Det har blitt en avsporing, selv om jeg mener at det må være lov å kommentere noe man synes er relevant i forhold til sakens natur. Er det greit slik? Er ganske sikker på at dere mener jeg ikke har noe som helst å bidra med videre likevel Nå er det sent, god natt! EDIT: smårusk Endret 6. desember 2005 av Extantitus Lenke til kommentar
Dario Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Men for at Microplex skal vinne denne saken, må de jo bevise at forbrukeren ikke har skrudd for hardt. Hvordan skal de klare det? Og da snakker vi om for hardt i forhold til hva manualen sier... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 For n'te gang: MP hevder de har anbefalt trådstarter å ikke bruke disse niplene og hvis det stemmer har de sitt på det tørre. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Mine 2c ... "Tight fit" vil jeg tolke som "går akkurat" eller "stramt" ... noe lignende ... - er dette noe negativt? - hvis noen sier at en kobling som skal føre væske vil gi en "tight fit" (som kanskje kan tolkes som "tett kobling" også??) vil jeg si at det er positivt ... Og... I Norge kan man faktisk velge hvilket ledd man ønsker å henvende seg til ved reklamasjoner. Så lenge trådstarter ønsker å henvende seg til MP angående dette, så er de pent nødt til å forholde seg til det i forhold til norsk lov - uansett om det er produsenten som er ansvarlig. - Hvis de ønsker kan de videre prøve å stille produsenten til ansvar... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg