[BZ]cy_demon Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Hei. Jeg starter denne posten for aa fortelle brukere her og eventuelt kunder av microplex.no at jeg har startet sak mot nettbutikken. Det hele begynnte med en vannpumpe som gikk i stykker etter mindre enn 24 timers bruk. Microplex.no insisterer selvsagt paa at jeg har oedelagt pumpen selv, noe som de ikke har lagt fram bevis for. Jeg paa den andre siden har bevis for at jeg har handlet i henhold til alle anbefalninger og medfoelgende manualer. jeg har skrevet brev og vaert i korrespondanse med forbrukerraadet og microplex siden juni, og fortsatt saa er saken laast. Neste post inneholder brevet sendt til forbrukerombudet. Endret 1. desember 2005 av [BZ]cy_demon Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Innsigelser til forbrukerombudets innstilling. Oppsummering. Dette er kompatible produkter, se vedlegg 1. At de så går i stykker fører til at kravet om vanlig god handelsvare ikke er oppfylt. Presumpsjonen i fkjl § 18.2 kommer til anvendelse. Reklamasjonen er rettidig. Selgers avhjelp er svært mangelfull. Kjøper krever heving og erstatning for utgiftene han er påført. Sakens kjerne slik den fremstår er om komponentene Alphacool AGB-Eheim 1000 og L4B6NP er kompatible. Forbrukerkjøpsloven §16 definerer det som en mangel dersom tingen ikke er i samsvar med § 15, jmf §16.1 litra a. Dette er komponenter kjøpt som kompatible deler. Dette er selger inneforstått med. Denne forutsetningen er dermed en del av avtalen. Dette er heller ikke bestridt av selger. Forbrukerombudet etterlyser i sin innstilling en faglig redegjørelse vedrørende kompabiliteten mellom produktene. Produsenten Alphacool svarer på to direkte spørsmål om Alphacool AGB-Eheim 1000 passer til nipler med dimensjonen 1/4 BSPT generelt og den her omtvistede nippel L4B6NP. Produsenten bekrefter med dette kompabiliteten mellom produktene. Se vedlegg 1. Ettersom produktene er kompatible vil mangelsvurderingen bero på om tingen er i samsvar med de krav en kan stille til produkter av denne typen. Det er ikke sagt noe i manualen om momentet nødvendig for å få denne koblingen tett. Fkjl § 16.1 litra d sier at mangel på monteringsveileding vil innebære en mangel. Det er opplyst fra leverandør at dette er en ”thight fit” og det var dette forbruker hadde å forholde seg til. Nippelen er ikke skrudd helt ned, det er oppnådd en ”tight fit”. Se bilde i vedlegg 2. Produktene er kompatible, de er montert etter manualen, og alle anbefalinger er fulgt. Når produkt Alphacool AGB-Eheim 1000 viser tegn til sprekker etter ett døgn, må dette anses som en mangel etter fkjl § 16.1 litra a, jmf § 15. Det er tydelige sprekker, koblingen viser tegn til ikke å holde. Det er her snakk om vann i ett lukket system som skal kjøle ned vitale komponenter i en datamaskin. Lekkasje vil være svært alvorlig. Kjøper har etter rettspraksis krav på vanlig god handelsvare. Det er foretatt en nærmere redegjørelse for hvilke krav som stilles i videospillerdommer, Rt 1998, s 774. Her var det snakk om en 3,5 år gammel videospiller. Her er det snakk om et produkt som viser store tegn på mangler etter 24 timer. Produktet kan etter denne vurderingen vanskelig sies å tilfredstille kravet om vanlig god handelsvare. Produktet har en mangel etter fkjl § 16.1 litra a, jmf § 15. Vedrørende anførselen om frarådning. Det er per e-post opplyst om en ”thight fit”, etter en naturlig språklig forståelse må dette innebære en akkurat tilpassning mellom produktene. Kjøper kan her ikke se at dette innebærer en form for advarsel. Som den profesjonelle part burde selger uttale seg eksplisitt, og unngå slike uklare tvetydeligheter som kjøper ikke har noe grunnlag for å forholde seg til. Forbrukeren ønsker å heve kjøpet. Det er ikke omtvistet at det er reklamert i tide. Forbrukeren har etter 7 måneder med diskusjon med selger liten lyst på en videre krangel. Det ser og ut til at selger har sluttet med produktet som nå er ødelagt. Avhjelpen fra selgers side har skjedd med betydelig kostnad og stor ulempe, stikk i strid med fkjl § 30.1. Det fremsettes derfor ett hevingskrav etter fkjl § 32, jmf § 31. Mangelen er vesentlig, og den er ikke rettet i samsvar med § 30.1. Innbetalt beløp inkludert porto kan settes direkte inn på konto: 9########### Erstatning. Forbrukerens rett til å kreve erstatning følger av fkjl § 33. Det forutsettes at det foreligger en mangel. Selger pålegges ett objektivt ansvar. Erstatningen skal utmåles etter nærmere regler i § 52. Nedenfor følger en liste over påløpte kostnader. Forbrukeren opplyser om at omfanget av noen poster er høye. Det er forsøkt å begrense etter § 54, men forbrukeren har ansett det som nødvendig for å sikre kravet. Porto: 250,- Oppkrav: 56,- Telefonkostnader: 3 timer â 1,- /min = 180,- Telefonkostnader fra Nederland: 40 min â 10,- = 400,- Dekningskjøp: (komplett.no) 400,- Konsulenthonorar, juridisk hjelp: 625,- Totalt: 1911,- Nærmere bilag kan legges fram. Vedlegg 1) ---------- Forwarded message ---------- From: Alphacool GmbH - Info <[email protected] > Date: 16 Nov 2005 09:39:45 -0000 Subject: Re: Re: Alphacool GmbH - Kontakt-Formular To: [email protected] Hello, that´s a clear thing \"fg\" - yes to both questions... With kind regards, W. M. Smykatz-Kloss [[email protected]] alphacool GmbH | Marienberger Str.1 | 38122 Braunschweig | Germany Tel: +49 (0)531 - 288 74 0 | Fax: +49 (0)531 - 288 74 22 URL: www.alphacool.de ------------------------------------------------------------------------------- =?ISO-8859-1?Q?Håvard_Siegel_Haukeberg?= schrieb am 16.11.2005 um 09:34 Uhr: > Consider only these two yes/no answers. > Does the Alphacool AGB-Eheim 1000 support all 1/4 connections? > Does the Alphacool AGB-Eheim 1000 support the L4B6NP > 1/4\"BSPTx3/8\"ID > connection? > My apoligies for making this unclear or confusing > Kind regards > Haavard Haukeberg Vedlegg 2) (skulle ha vaert et bilde her) EDIT:takk Aetius Endret 4. desember 2005 av [BZ]cy_demon Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Kunne du utdypet problemet nærmere? Hva er det som er så låst? etc. Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Saken staar stille fordi, jeg venter erstattning og microplex venter paa at forbrukertvistnemda skal ta en avgjoerelse. Begge parter avventer avgjoerelse fra forbrukerraadet. Endret 1. desember 2005 av [BZ]cy_demon Lenke til kommentar
charlie di meola Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 "thight" er heller ikke det rette ordet Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 "thight" er heller ikke det rette ordet 5237203[/snapback] ''Tight'' er dirkete kvotering fra epostkorrespondansen Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Hva er ødelagt på pumpa? Er det du som har skrudd niplene til for hardt? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Hva skjedde med pumpa egentlig? Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Hva er ødelagt på pumpa?Er det du som har skrudd niplene til for hardt? 5237225[/snapback] selve lokket er borret opp med to hull disse hullene har gjenger. Det er lokket som har sprukket rundt hullene. jeg vet ikke hvorfor. Alphacool.de som produserer pumpen skriver at alt skulle passe sammen. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) cy_demon,01/12-2005 : 16:23]Hva er ødelagt på pumpa?Er det du som har skrudd niplene til for hardt? 5237225[/snapback] selve lokket er borret opp med to hull disse hullene har gjenger. Det er lokket som har sprukket rundt hullene. jeg vet ikke hvorfor. Alphacool.de som produserer pumpen skriver at alt skulle passe sammen. 5237246[/snapback] Det passer ja, men det kan ødelegges om du skrur niplene i for hardt. Spesielt om niplene er koniske, noe de ofte er.(skal da IKKE skrues helt inn) Edit: leif Endret 1. desember 2005 av ilstang Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Hva er ødelagt på pumpa?Er det du som har skrudd niplene til for hardt? 5237225[/snapback] selve lokket er borret opp med to hull disse hullene har gjenger. Det er lokket som har sprukket rundt hullene. jeg vet ikke hvorfor. Alphacool.de som produserer pumpen skriver at alt skulle passe sammen. 5237246[/snapback] Feil type gjenger eller for mye gjenger på nipplene kanskje? Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 cy_demon,01/12-2005 : 16:23]Hva er ødelagt på pumpa?Er det du som har skrudd niplene til for hardt? 5237225[/snapback] selve lokket er borret opp med to hull disse hullene har gjenger. Det er lokket som har sprukket rundt hullene. jeg vet ikke hvorfor. Alphacool.de som produserer pumpen skriver at alt skulle passe sammen. 5237246[/snapback] Det passer j, men det kan ødelegges om du skrur niplene i for hardt. Spesielt om niplene er koniske, noe de ofte er.(skal da IKKE skrues helt inn) 5237266[/snapback] Det ble aldri spesifisert om nipplene var koniske eller ikke. Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 cy_demon,01/12-2005 : 17:23]Hva er ødelagt på pumpa?Er det du som har skrudd niplene til for hardt? 5237225[/snapback] selve lokket er borret opp med to hull disse hullene har gjenger. Det er lokket som har sprukket rundt hullene. jeg vet ikke hvorfor. Alphacool.de som produserer pumpen skriver at alt skulle passe sammen. 5237246[/snapback] Feil type gjenger eller for mye gjenger på nipplene kanskje? 5237276[/snapback] Vel. Det dreier seg her om saakaldte universal deler. Naar spesifikasjoenene er like skal de i teorien passe sammen. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 ”thight fit” Vil jeg tro kunne bety konisk kobling. Det vil si den tetter mer og mer eller blir taitere. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 hmm.. du har litt av en sak her da.. hadde iallefall klikka hvis vannkjølinga mi hadde gått i stykker etter 24 timer, og jeg hadde blidt nektet erstatning.. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 cy_demon,01/12-2005 : 17:23]Hva er ødelagt på pumpa?Er det du som har skrudd niplene til for hardt? 5237225[/snapback] selve lokket er borret opp med to hull disse hullene har gjenger. Det er lokket som har sprukket rundt hullene. jeg vet ikke hvorfor. Alphacool.de som produserer pumpen skriver at alt skulle passe sammen. 5237246[/snapback] Feil type gjenger eller for mye gjenger på nipplene kanskje? 5237276[/snapback] Vel. Det dreier seg her om saakaldte universal deler. Naar spesifikasjoenene er like skal de i teorien passe sammen. 5237298[/snapback] Ja er nipplene koniske eller ikke? Er vel ingen vannkjølingsdeler som er universale.... Men kanskje det hjelper hvis du finner link til nipplene du brukte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Jeg har ikke helt sansen for at forumsdeltakere lager slike tråder.. Har selv hatt reklamasjonsak mot bl.a. Microplex uten at jeg følte behov for hverken å trekke advokater eller lage "spott-og-spe-tråd" i forumet. Det er forsåvidt korrekt at "tekniker" hos Microplex ikke akkurat er "konge" på kundebehandling.. Daglig leder er klart bedre i så måte. Nå er det en fordel å få høre begge sider i slike "tvister".. så jeg ser gjerne at Microplex kommenterer her. Selv synes jeg man kommer lengst med å argumentere ryddig og i størst mulig grade velge en bestemt men saklig tone mot leverandør (i dette tilfelle Microplex). Det lønte seg helt klart i mine tilfelle. Microplex har full rett i anta at kunden er en kløne og meget vel har ødelagt produktet med ukyndig montering. Man må derfor selvsagt returnere produktet og la selger/leverandør sjekke ut varen. Det går ikke klart frem av denne tråden at det har skjedd. Vannkjøling er forøvrig en riskosport man selv bør ta følgene for (vannlekkasjer). Men det er jo bare min mening om den saken.. Endret 1. desember 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 cy_demon,01/12-2005 : 17:33] cy_demon,01/12-2005 : 17:23]Hva er ødelagt på pumpa?Er det du som har skrudd niplene til for hardt? 5237225[/snapback] selve lokket er borret opp med to hull disse hullene har gjenger. Det er lokket som har sprukket rundt hullene. jeg vet ikke hvorfor. Alphacool.de som produserer pumpen skriver at alt skulle passe sammen. 5237246[/snapback] Feil type gjenger eller for mye gjenger på nipplene kanskje? 5237276[/snapback] Vel. Det dreier seg her om saakaldte universal deler. Naar spesifikasjoenene er like skal de i teorien passe sammen. 5237298[/snapback] Ja er nipplene koniske eller ikke? Er vel ingen vannkjølingsdeler som er universale.... Men kanskje det hjelper hvis du finner link til nipplene du brukte. 5237391[/snapback] Bare les post nummer to igjen. Svaret paa ditt spoersmaal staar der. delene foeres fortsatt av microplex.no og alphacool.de Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) cy_demon,01/12-2005 : 17:50]Bare les post nummer to igjen. Svaret paa ditt spoersmaal staar der. delene foeres fortsatt av microplex.no og alphacool.de 5237406[/snapback] Ja jeg var inne på microplex og så etter nipplene, er det de plastnipplene du har brukt? Endret 1. desember 2005 av aspstein Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Bare les post nummer to igjen. Svaret paa ditt spoersmaal staar der. delene foeres fortsatt av microplex.no og alphacool.de 5237406[/snapback] Det er veldig vanskelig for andre forumsdeltakere å lese ut slik info når du "quoter" en lang og omstendelig juridisk "advokatregle". Vennligst legg slik info ut for spesielt interessert via en link. Du bør med fordel velge en annen tone i tilsvar til eventuelle forumsdeltakere du mot formodning ønsker støtte fra.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg