Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC stopper å virke - finner så ikke hdd i oppstart

Anbefalte innlegg

Hei. Har en gammel Komplett-selvbygget pc fra ca år 2000 som har blitt brukt mye.

Specs: Pentium III 833 Mhz, 256 mb RAM, standard skjermkort (uten noe særlige specs...) og 2 hdd (1 eldgammel og en like gammel som maskinen). Win XP Pro SP2, siste virusoppdateringer fra Symantec og 40 timer spywarebekjempelse i sommer.

Det som skjedde var at plutselig hørte jeg en lyd fra harddisken, omtrent som en gammel floppy fra C64 som stopper helt opp, blåskjerm og fullstendig stopp. I en periode på ca 2 uker ville ikke maskinen finne hdd i oppstarten, så plutselig en dag fant den begge, og startet opp.

Problemet nå er at den kan stoppe etter ca 10 minutters bruk, eller ca 2 timers bruk. Irriterende ettersom det tar litt mer enn det å lade opp iPoden min :( av og til kan jeg re-starte med det samme av og til ikke.

Jeg har etter dette re-installert windows, forsøkt med begge hdd men uten hell. samma driden.

Harddiskene er begge to gamle, jeg har forsøkt å bytte IDE-kabel, byttet slave/master og kontakter og det hele, ingen reaksjon. Jeg har støvsuget maskinen grundig (mye støv). Ingen uante lyder eller lignende før harddisken stopper opp og alt låser seg.

Vurderer å kjøpe ny pc, men går det an å fikse den gamle så kan jo den alltids brukes til noe.

Noen som har noen idéer?

--- Ashburton Grove is going to be our new home. ---

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, du har 2 harddisker.

Last ned "the ultimate boot cd" og brenn den.

Kobl først fra disk 2, boot fra den cd'en og kjør en Diskscanning.

Stopper disken er det den det er feil på. Går alt bra, så kobl ut disk

1, kobl i disk 2, boot fra cd og gjenta prosedyre.

Stopper disken har du funnet disken med feil på.

Dette er 90% sikkert en harddisk feil. Sliten gammel harddisk som er på

vei til å takke for seg. Den lyden du beskriver er et typisk varselsignal.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...