christian232 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Nå sliter jeg litt med derivasjon her: Har lært om andre derivering, men ikke mer. Nå skal jeg derivere x^5+ 1 Jeg får denne 2. derivasjonen f(x)= 20x^3 Har vært vant med å ikke få opphøyd i tredje, men 2. Da bruker jeg abc formelen og finner to nullpunkter. Går vist ikke med abc formelen her. Tipper det bare er å regne videre og ta tredjeroten? Læreren gir oss ikke fasit Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 f(x) = x^r f'(x) = r*x^(r-1) Altså: (x^5-1)' = 5x^4 Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Dersom du klarer å finne den andrederiverte, skulle det vel ikke være så vanskelig å finne den førstederiverte? Den andrederiverte er tross alt bare den deriverte av den førstederiverte. Hovedregelen er slik: (x^y)´ = yx^(y-1) Edit: Zethyr kom meg visst i forkjøpet. Endret 1. desember 2005 av PelsJakob Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Ey. Glemte å si at jeg skulle finne vendingspunktet Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Ved hjelp av fortegnsskjema da eller? Endret 1. desember 2005 av kpolberg Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Vendepunktet er der f'' er lik 0. I og med at f''=20x^3, må x=0. Sett så opp en fortegnslinje: ------------------- 0 ----------------------- 20x^3 ------------- 0 +++++++++++++++++++++++ f'' skifter fortegn i x=0, og dermed har vi stadfestet at x=0 er et vendepunkt for funksjonen f. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Oi, jeg så ikke at du skulle ha den andrederiverte Kaller det for 'dobbeltderivert', jeg. PelsJakob har korrekt løsning 5 cm ovenfor her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå