Øssa Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Hei! Føles som et lite nederlag å poste dette, men here it goes! Hvordan resetter man bios? Vet at man skal flytte CMOS jumperen et hakk bort men hva gjør man så? Skrur på pc-en? Har liksom aldri testa dette her ut Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Etter du har flyttet på cmos å flyttet den til bake igjen starter du maskinen ja.. å da er alt resettet. Lenke til kommentar
DeeXTeeR Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 er ny på pc eg me. Korleis skal han gjer d ? må forklare litt nermere for jeg forsto ikke det der : ) Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Ja, du drar den ut, setter den ett hakk til venstre. Så skrur du på pc'n, etter du har gjotr det, skrur du den av, setter den tilbake, å vips. Så er det ok. Om ikke, kan du ta ut og inn batteriet :--) Lenke til kommentar
meeg Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 ...Så skrur du på pc'n... 5236664[/snapback] Feil; flytt den tilbake før du skrur på pc'n. Om ikke, kan du ta ut og inn batteriet :--) 5236664[/snapback] De er også en mulighet. Holder med batteriet ute i ca. 30 sekunder Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Ja, du drar den ut, setter den ett hakk til venstre. Så skrur du på pc'n, etter du har gjotr det, skrur du den av, setter den tilbake, å vips. Så er det ok. Trenger ikke skru på og så av pc`en for så å flytte jumperen tilbake.. Skru av pc`en, flytt CMOS jumperen et hakk til høyre eller venstre(avhengig av hovedkort). La den stå der i et par minutter(også avhengig av hovedkort). Flytt den så tilbake, og start maskina. Da skal BIOS være "default"! EDIT: Postet visst samtidig meeg! Endret 1. desember 2005 av Maverick2002 Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Vel, ser jeg har blitt rettet to ganger. Må vel bare 'beskytte meg' med at det er noen år siden dette sist var nødvending. Håper du fikser biffen, cheers! Lenke til kommentar
Mats J. Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 For å gjøre det enkelt: Først skrur du av maskinen, så flytter du CMOS jumperen til hakket ved siden av, venter 5-10 sekunder å så flytter du den tilbake igjen og skrur på maskinen Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Jeg flytter bare på jumperen mens strømmen er på men ikke selve maskinen. Uten å starte den opp igjen, så setter jeg den tilbake.. Å det funker bra det. Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Ikke le da :!: Vet det patetisk enkelt spørsmål om noe jeg absolutt burde ha visst. Takk for hjelpen dere som har svart Foresten så er jo å ta ut biosbatteriet mye mer stress enn å bare flytte på jumperen Endret 1. desember 2005 av Øssa Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Ingen som nevner at det også er en enkel metode? Hvis du kan komme inn i BIOS så er det et valg i menyen for å resette. Det er bare hvis man er 'låst ute' at man trenger å bryte strømmen. Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 Tenkte mest på hvis man klokker så mye at man ikke får starta maskinen. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Alle mine manualer sier; ta ut batteriet, flytt jumper noen sekunder. Er det smør på flesk å ta ut batteriet før man flytter jumperen? Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Alle mine manualer sier; ta ut batteriet, flytt jumper noen sekunder. Er det smør på flesk å ta ut batteriet før man flytter jumperen? 5241356[/snapback] blir nok smør på flesk ja, ettersom akkurat det samme skjer samme hvilken av metodene man bruker. en i klassa mi påstår at hovedkortet hans ble ødelagt fordi han skrudde på pc'n med jumpern på feil plass, er dette virkelig mulig? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Tror nok det kan ha noe for seg å følge manualen. Den jumperen vil kortslutte batteriet. Så batteriet blir fort ødelagt (men ikke hovedkortet) med jumperen på feil plass. Hvis man bare tar ut batteriet så vil man ikke være sikker på at kretsen blir resatt, siden det står spenning på en kondensator. Jumperen er der for å kortslutte denne kondensatoren når batteriet er fjernet. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Tror nok det kan ha noe for seg å følge manualen.Den jumperen vil kortslutte batteriet. Så batteriet blir fort ødelagt (men ikke hovedkortet) med jumperen på feil plass. Hvis man bare tar ut batteriet så vil man ikke være sikker på at kretsen blir resatt, siden det står spenning på en kondensator. Jumperen er der for å kortslutte denne kondensatoren når batteriet er fjernet. 5241536[/snapback] det er riktig det hårek sier her Endret 2. desember 2005 av kvase Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Ja, ut fra hva jeg vet om elektronikk har jeg i grunn tenkt at det er omtrent som du sier Hårek. Og når du sier det er sånn, velger i alle fall jeg og stole på det. Da fortsetter jeg nok å ta ut batteriet de få gangene jeg er nødt til å resette, selv om det da strengt tatt sannsyneligvis vil fungere greit uten og gjøre det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå