Gå til innhold

Hvordan resette bios?

Øssa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, du drar den ut, setter den ett hakk til venstre. Så skrur du på pc'n, etter du har gjotr det, skrur du den av, setter den tilbake, å vips. Så er det ok.

Trenger ikke skru på og så av pc`en for så å flytte jumperen tilbake.. :roll:

Skru av pc`en, flytt CMOS jumperen et hakk til høyre eller venstre(avhengig av hovedkort). La den stå der i et par minutter(også avhengig av hovedkort). Flytt den så tilbake, og start maskina. Da skal BIOS være "default"! :cool:

EDIT:

Postet visst samtidig meeg! :D

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar

Ikke le da :!: Vet det patetisk enkelt spørsmål om noe jeg absolutt burde ha visst. Takk for hjelpen dere som har svart :thumbup:

Foresten så er jo å ta ut biosbatteriet mye mer stress enn å bare flytte på jumperen ;)

Endret av Øssa
Lenke til kommentar
Alle mine manualer sier; ta ut batteriet, flytt jumper noen sekunder.

Er det smør på flesk å ta ut batteriet før man flytter jumperen?

5241356[/snapback]

blir nok smør på flesk ja, ettersom akkurat det samme skjer samme hvilken av metodene man bruker.

en i klassa mi påstår at hovedkortet hans ble ødelagt fordi han skrudde på pc'n med jumpern på feil plass, er dette virkelig mulig?

Lenke til kommentar

Tror nok det kan ha noe for seg å følge manualen.

Den jumperen vil kortslutte batteriet. Så batteriet blir fort ødelagt (men ikke hovedkortet) med jumperen på feil plass.

Hvis man bare tar ut batteriet så vil man ikke være sikker på at kretsen blir resatt, siden det står spenning på en kondensator. Jumperen er der for å kortslutte denne kondensatoren når batteriet er fjernet.

Lenke til kommentar
Tror nok det kan ha noe for seg å følge manualen.

Den jumperen vil kortslutte batteriet. Så batteriet blir fort ødelagt (men ikke hovedkortet) med jumperen på feil plass.

Hvis man bare tar ut batteriet så vil man ikke være sikker på at kretsen blir resatt, siden det står spenning på en kondensator. Jumperen er der for å kortslutte denne kondensatoren når batteriet er fjernet.

5241536[/snapback]

det er riktig det hårek sier her

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Ja, ut fra hva jeg vet om elektronikk har jeg i grunn tenkt at det er omtrent som du sier Hårek. Og når du sier det er sånn, velger i alle fall jeg og stole på det.

Da fortsetter jeg nok å ta ut batteriet de få gangene jeg er nødt til å resette, selv om det da strengt tatt sannsyneligvis vil fungere greit uten og gjøre det også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...