Gå til innhold

Formatere til FAT32

Anbefalte innlegg

Jeg skal innstallere win98. Først booter jeg i dos, med cd rom støtte. Så starter jeg setup, men... Jeg får beskjed om at disken bruker NTFS og må derfor boote i dos? Jeg er jo i dos. Er det mulig isåfall å formatere disken til FAT32 via dos?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, vel, jeg gjorde det. Men da åpenbarte et annet problem seg. Den sier "No fixed disks present" som om jeg ikke har en harddisk tilstede. Jeg vet jeg har det, men den oppfører seg rart. Det gikk ikke ann å formatere den via format kommanden. Da fikk jeg "Format not supported". Og når jeg går inn på disken og skriver dir så står det "C: is MS-RAMDRIVE" Har aldri stått ovenfor dette problemet før. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar

Når du bruker en Win98 boot floppy så lager den en RAMdisk, så det er nok den du ser som C:

Men du trenger heller ikke bruke "format C:", jeg sier jo at installasjonsprogrammet tar seg av det.

Hvis fdisk ikke finner noen disk så har du et problem. Er det SATA disk?

Lenke til kommentar

Innstallasjons programmet tar seg vanligvis av formatering ja, men når innstallasjons programmet nekter å starte blir det verre :S Det sier at det ikke går med en disk som kjører NTFS, av en eller annen grunn. Det er en helt vanlig ATA disk. Og den ram disken som er blitt opprettet tar isåfall all harddisk plass :S Det er det jeg synes er så rart. Den ram disken er på 2GB, og det er tilfeldigvis harddisken på og ... Forstår ikke hva som har skjedd...

Endret av Cheerio
Lenke til kommentar

Unnskyld om jeg ikke merket det nok men.. Jeg sa tidligere at når jeg kjørte fdisk, altså, bare prøvde å starte det fikk jeg beskjeden "No fixed disks present".

Det stod ingenting annet. Skrev det lenger opp, men skulle kanskje merket det bedre. Så, virker som om hele disken er blitt gjort til en ramdrive, eller hva det er, og pcen finner ikke selve harddisken siden den er ramdrive.

Lenke til kommentar

OK, sorry, da misforsto jeg litt.

Vet ikke hva som skal til for å få slik melding om NTFS, har aldri forsøkt meg på en disk som ikke blir funnet i fdisk. Men når fdisk sier at du ikke har noen disk så kommer du ikke videre.

Tror du misforstår litt hva en ramdrive er, det har ingenting med harddisken din å gjøre. En ramdrive er en 'virtuell' disk i memory.

Ser du disken i BIOS?

Kanskje du bør prøve et diagnoseprogram for disken. Du finner slike på UBCD: http://www.ultimatebootcd.com/

Der finner du også andre partisjoneringsprogrammer.

Lenke til kommentar

Finner ntfs disk i dos så lenge den finner den i bios. Starter fdisk, også må en slette partisjonen med å velge slett partisjon og ikke dos eller hva det heter. mener det er kombinasjon 3: slett og 4: ikke dos partisjon.

Men her hørtes det jo ut som problemet var at fdisk ikke startet opp i det hele tatt, og dette kan være pga feil i bootdisken. Prøv å lag en ny med windows 98 cden, på en annen pc som fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...