diskvask Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) La oss si jeg har to tabeller: kontakt og adresse Kontakt inneholder bl.a. kontaktID og primæradresseID Adresse inneholder bl.a. adresseID, navn, poststed En kontakt kan ha en eller flere adresser, men kun én primæradresse. En adresse kan gjelde for en person eller f.eks. en bedrift. Hvordan kan man få ut en liste som i tillegg til å hente ut all adresseinfo, også tar med primæradressen? Bruker mysql 4.1.12 Et eksempel: Tabell Kontakt kontaktID primæradresseID 1 1 2 4 Tabell Adresse adresseID navn poststed 1 Sten og Strøm Oslo 2 Per Oslo 3 Pål Oslo 4 Clas Ohlson AS Bergen 5 Espen Bergen Ønsket resultat av spørring adresseID navn poststed primæradressens navn 1 Sten og Strøm Oslo Sten og Strøm 2 Per Oslo Sten og Strøm 3 Pål Oslo Sten og Strøm 4 Clas Ohlson AS Bergen Clas Ohlson AS 5 Espen Bergen Clas Ohlson AS Endret 1. desember 2005 av diskvask Lenke til kommentar
roac Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Her er det umulig, for det ikeke noe som knytter en adresseid mot en kontakt, noe du må ha når det er en en-til-mange relasjon. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Ok, men hva hvis jeg legget til et felt for kontaktID i adresse? Lenke til kommentar
olona Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 ....da vil du begynne å nærme deg... select a.navn, a.poststed , a2.navn from kontakt k, addresse a, addresse a2 where a.kontaktid = k.kontaktid and a.primærid = k.kontaktid vet ikke om jeg fikk med meg navnene riktig nå...men det bør gi deg resultatet du ønsker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå