Gå til innhold

Nytt skjermkort, men hvilket?

Iceman22

Anbefalte innlegg

Hei, har nå fått kjøper på mitt gammle 6800GT, nå er spørsmålet hvilket skjermkort som skal ta over.

Jeg har fått tilbud på ett Saphire Radeon X850XT PE for 2850kr eller burde jeg kjøpe nytt Geforce 7800GT ( Ikke GTX) ?

X850XT PE koster nytt 4514 (http://www.pc-sirkelen.no/?page=modules/product&id=391860&mainCategory=4809&catId=4815&referrer=kelkoopsPCIExpress) og nytt 7800GT koster nytt 3400 ( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313573&cks=PRL)

Men for 4514 kroner som Radeon 850XT koster kan man jo få ett 7800GTX kort for?

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er vel kanskje at 7800 Gt yter bedre i nesten alle disipliner sammenlignet med 850Xt pe. (Må bruker som lenket svare på) I allefall i litt høyere oppløsning, med mye eye candy.

Se:Test.

Du får det billigste 7800GT for 2601 hos databutikken.com i dag. Det er nytt og med full garanti.

Mao. Bedre kort for mindre penger i følge testen osv.

Skjønner ikke helt hva du vil frem til med den sammenligningen på priser. 850 er vel forrige generasjons kort. Komplett.no selger vel et 7800GT kort til 2895.

Svaret er vel at du burde kjøpe 7800Gt om du får det til samme pris eller billigere. Kan ikke ta høyde for evt. annen motivasjon.

En Test

Ennå en: Test

Er vel litt forskjellige meninger om dette, men om ene kortet er nytt og det andre brukt er det vel liten tvil om at en går for det nye.

Du kan jo også lete etter flere tester rundt om på nettet. Tror de fleste bekrefter utsagnene mine.

(Det billigste 850 pe koster under 3000kr.) se:Prisguide

Prisguide HW.no 7800GT

Lenke til kommentar

Bare lurer på i siste stund på hva slags brikkesett du har, eller vet du om det er AGP eller PCIe du bruker? Isåfall blir jo denne diskusjonen fort avsluttet tror jeg.

Til kortet du bruker så ville jeg også kjøpt da den billigste og bytta kjøler. Er uansett rimeligere enn 4-500,- som er forskjellen på det billigste og den dyreste.

Lenke til kommentar
Bare lurer på i siste stund på hva slags brikkesett du har, eller vet du om det er AGP eller PCIe du bruker? Isåfall blir jo denne diskusjonen fort avsluttet tror jeg.

Til kortet du bruker så ville jeg også kjøpt da den billigste og bytta kjøler. Er uansett rimeligere enn 4-500,- som er forskjellen på det billigste og den dyreste.

5238885[/snapback]

Har pci express ja.

Bruker Abit Fatal1ty som hovedkort sammen med en AMD 4000+ også skal jeg kjøpe Raptor harddisk til den og Kingston HyperX ram etterhvert.

Hvorfor skal jeg bytte kjøler på den hvis jeg kjøper den?

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

ville bare si at jeg ble veldig fornærmet da du kalte MITT POV7800GT for crap! Til opplysning kan jeg nevne at MITT POV7800GT er bedre enn det X850XT PE kortet som du vurderte å kjøpe og som du trodde kostet 4 og et halvt tusen kroner nytt... LOL

wtfpwn! 1337 nuub 4ev4

:)

Lenke til kommentar

Tenkte bare om du har mulighet til å spare litt (500,-) så hvorfor ikke. Begge kjølerne er jo der for en grunn nettopp fordi de er gode nok, men det betyr jo ikke at de behøver være stille av den grunn. Derfor om du sparer 500, og bruker 200-300,- på ny kjøler, så får du stillere og bedre kjøling til mindre penger.

Edit: Og jeg skal ikke engang prøve å skjønne hva fyren over meg skrev..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
ville bare si at jeg ble veldig fornærmet da du kalte MITT POV7800GT for crap! Til opplysning kan jeg nevne at MITT POV7800GT er bedre enn det X850XT PE kortet som du vurderte å kjøpe og som du trodde kostet 4 og et halvt tusen kroner nytt... LOL

wtfpwn! 1337 nuub 4ev4

:)

5239030[/snapback]

Hva prater du om?

Jeg sa bare att X850XT PE koster 4500 i en butikk, har ikke tenkt å kjøpe det, har en som selger ett brukt ett for 2800kr.

XfX er bedre en POV uansett.

Lenke til kommentar

Iceman22. Kan du begrunne hvorfor POV 7800GT er "Crap" i forhold til SFX 7800GT.

Støy, driftssikkerhet, lav fps, overklokkings potensiale, pris kan det i alle fall ikke være.

Du bør ha en god grunn for å komme med slike bombastiske uttalelser. :cry:

Har selv gått fra SFX, til POV uten at jeg kan si at det ene er bedre enn det andre.

Er svært fornøyd med mitt POV. :thumbup:

Lenke til kommentar

Gi nå gutten en break da. Eneste han påpekte er vel testen hos anandtech hvor xfx kjøleren var hakket kvassere. At den også er OC50MHz fra XFX er jo heller ingen uting, ettersom hvis han syns det er nok mister han ikke garantien. Aner ikke hvorfor jeg ikke fant linken her?? Men leita den opp hvertfall:Dog ikke samme kort som trådstarter, men mest sannsynlig samme vifte

Forresten Rubyred, hvordan har du råd å gå fra XFX6800GT->POV7800GT->XFX7800GT->POV7800GT. For du sier selv i en annen tråd at du gikk for XFX6800GT-->POV7800GT, noe jeg syns blir en veldig feil sammenlikning. Eneste logiske forklaringen er isåfall nevnte rekkefølge over, med mindre det er enda flere ledd.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit Daniel, har 2 maskiner i huset.

Kjøpte først SFX 7800GT kort. Flyttet dette over i den andre maskinen pga. problemer med det SFX6600GT kortet som stod i den. Kjøpte deretter et POV7800GT. Er det forklaring god nok?

Diverse tester har gitt omtrent samme resultater. Det eneste er at POV kortet lar seg overklokke langt mer.

Når da prisen er mye lavere er valget enkelt.

Er ikke ute etter å henge noen, men er oppgitt over alle de som kategorisk slenger ut bastante meninger uten grunnlag. :dribble:

Lenke til kommentar

dere diskuterer da mye rart :p

for og svare på spørsmålet ditt. helt klart 7800 gt selv om det yter bare litt bedre er det en helt ny generasjon :yes: og jeg vet ikke helt hvor du får den prisen på XT PE på 4500,- fra NYTT KOSTER FRA 3K

men har du råd så gå for gtx :whistle: du snakka om XFX de har bare god bundle og feit innpakning og er litt overklokka . koster 3400,- så har du råd til det istedet får det som kosta 2600,-legger du heller på 600,. og fårDETTE KORTET

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...