Gå til innhold

Hva skjer egentlig etter døden?


Anbefalte innlegg

Ok, så oppe i himmelen sitter det en snill mann med skjegg (kanskje?), mens nedi helvete er det en ond djevel som sitter og konspirerer ondskap på jorden? Du skjønner vel at dette virker litt søkt?

Litt usikker på det du mener med "konspirerer ondskap på jorden", men jeg tror det funker sånn at de som ikke tror på Gud, og har gjort noe galt i følge Gud, kommer til helvete. Med mindre den har bedt om tillgivelse.. evnt begynner å tro på Gud? :hmm:

 

Religion er noe mennesket har skapt for å prøve å forstå virkelighetens vidunderlige kompleksitet, og skape seg en trygghet i det kaoset som til tider kan oppstå. Religion er sikkert kjekt for mennesker som ikke har styrke til å tro på seg selv, da kan man alltids skylde på gud eller whatever.

Herregud er det mulig å bli mer enig med deg? :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, jeg tror på at helvete finnes. Søk på "helvete" på www.bibelen.no hvis du tviler...

 

Ok, så oppe i himmelen sitter det en snill mann med skjegg (kanskje?), mens nedi helvete er det en ond djevel som sitter og konspirerer ondskap på jorden? Du skjønner vel at dette virker litt søkt? Religion er noe mennesket har skapt for å prøve å forstå virkelighetens vidunderlige kompleksitet, og skape seg en trygghet i det kaoset som til tider kan oppstå. Religion er sikkert kjekt for mennesker som ikke har styrke til å tro på seg selv, da kan man alltids skylde på gud eller whatever.

 

Du sier du tror på det vitenskapelige?

- Har jeg ikke allerede forklart det?

---> Eller gadd du ikke lese det?

Jesus har vært på jorden, han har dødd på korset. Det finnes vitenskapelige bevis for det :)

 

At det faktisk har levd en mann med navn noe lignende Jesus, som gikk rundt og skapte oppstyr, er det vel ikke mange som tviler på. At han derimot er født av en jomfru, unnfanget av en ånd, og spaserte rundt med magiske evner, er tvilsomt.

5327150[/snapback]

Det har jeg heller ikke sagt at er bevist.

- Men jeg veit at det er sant :)

 

Ok, så oppe i himmelen sitter det en snill mann med skjegg (kanskje?), mens nedi helvete er det en ond djevel som sitter og konspirerer ondskap på jorden? Du skjønner vel at dette virker litt søkt?

Litt usikker på det du mener med "konspirerer ondskap på jorden", men jeg tror det funker sånn at de som ikke tror på Gud, og har gjort noe galt i følge Gud, kommer til helvete. Med mindre den har bedt om tillgivelse.. evnt begynner å tro på Gud? :hmm:

 

Religion er noe mennesket har skapt for å prøve å forstå virkelighetens vidunderlige kompleksitet, og skape seg en trygghet i det kaoset som til tider kan oppstå. Religion er sikkert kjekt for mennesker som ikke har styrke til å tro på seg selv, da kan man alltids skylde på gud eller whatever.

Herregud er det mulig å bli mer enig med deg? :love:

5327191[/snapback]

Du er vittig Newt32... Du er enig i alle som er "imot" kristendommen du! :lol:

Lenke til kommentar

At det faktisk har levd en mann med navn noe lignende Jesus, som gikk rundt og skapte oppstyr, er det vel ikke mange som tviler på. At han derimot er født av en jomfru, unnfanget av en ånd, og spaserte rundt med magiske evner, er tvilsomt.

5327150[/snapback]

Det har jeg heller ikke sagt at er bevist.

- Men jeg veit at det er sant :)

 

Jaså.. trodde det bare var noe du trodde, jeg. :p

Lenke til kommentar
Og Simen1: Det hadde jo ikke vært noe gøy hvis vi viste at Gud fantes ;)

5327133[/snapback]

Jovisst! Tenk så kjedelig folk hadde det når de ikke visste om månen var en gul ost eller om det fantes en snarvei til india... Det er jo godt å vite sånne ting. Kunnskap er gøy! Hvis man ikke ville vite noe som helst kunne man latt være å gå på skolen og lære noe som helst, og mure seg inne i en mørk bunker resten av livet. Da hadde man sluppet å vite noe om noe og kunne levd i en hvilken som helst tro om alt. Tro forran alt. Men det hadde jo vært en kjedelig tilværelse spør du meg. Jeg vet jeg drar eksemplene til det ekstreme, men det er så mye lettere å illustrere hva som virker galt da.

 

Jo, jeg tror på at helvete finnes. Søk på "helvete" på www.bibelen.no hvis du tviler...

Angående kildekritikk ... Har du noen andre og uavhengige kilder som kan bekrefte det som står der eller noen forsøk som andre kan prøve ut for å bekrefte at det stemmer?

 

Religion er noe mennesket har skapt for å prøve å forstå virkelighetens vidunderlige kompleksitet, og skape seg en trygghet i det kaoset som til tider kan oppstå. Religion er sikkert kjekt for mennesker som ikke har styrke til å tro på seg selv, da kan man alltids skylde på gud eller whatever.
Herre gud er det mulig å bli mer enig med deg? :love:

5327191[/snapback]

Ja, du får sagt det på den rette måten :p

 

At det faktisk har levd en mann med navn noe lignende Jesus, som gikk rundt og skapte oppstyr, er det vel ikke mange som tviler på. At han derimot er født av en jomfru, unnfanget av en ånd, og spaserte rundt med magiske evner, er tvilsomt.

5327150[/snapback]

Det har jeg heller ikke sagt at er bevist. - Men jeg veit at det er sant :)

5327218[/snapback]

Du mener vel tror... Er det ikke det tro går ut på?

 

Du er vittig Newt32... Du er enig i alle som er "imot" kristendommen du! :lol:

5327218[/snapback]

Som en annen her i forumet har i siganturen sin: "It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong" -Isaac Asimov :xmas:

Lenke til kommentar
Det har jeg heller ikke sagt at er bevist.

- Men jeg veit at det er sant smile.gif

 

Nei, det gjør du slettes ikke, du tror det er sant fordi noen har fortalt det til deg, hadde du vært født i midt østen og en muslim hadde fortalt deg noe lignende bare i islams tro, er det gangske sansynlig at du også hadde trodd du viste dette, fordi både islam og kristendommen er menneskeskapte historier som mennesket har laget fordi de trengte svar på alt de lurte på og når de trengt trøst eller var lei seg synest de det var fint at de kunne be til en kunne og leve i håpet om at alt skulle bli bra og at de skulle komme himmelen. Jeg vet du ikke kommer til å bry deg om dette, og det kommer heller ingen andre religiøse, fordi de har allerede bestemt seg om hva som er rett, og den eneste grunnen til at religion fortsatt lever i 2005 er at de er flnike til å vri seg unna sannheten og bortforklare og forme sin egen tro etter vitenskapen for at det skal høres mer rett ut.

Lenke til kommentar
Og Simen1: Det hadde jo ikke vært noe gøy hvis vi viste at Gud fantes ;)

5327133[/snapback]

Jovisst! Tenk så kjedelig folk hadde det når de ikke visste om månen var en gul ost eller om det fantes en snarvei til india... Det er jo godt å vite sånne ting. Kunnskap er gøy! Hvis man ikke ville vite noe som helst kunne man latt være å gå på skolen og lære noe som helst, og mure seg inne i en mørk bunker resten av livet. Da hadde man sluppet å vite noe om noe og kunne levd i en hvilken som helst tro om alt. Tro forran alt. Men det hadde jo vært en kjedelig tilværelse spør du meg. Jeg vet jeg drar eksemplene til det ekstreme, men det er så mye lettere å illustrere hva som virker galt da.

- Da har vi forskjellig mening der :)

 

Jo, jeg tror på at helvete finnes. Søk på "helvete" på www.bibelen.no hvis du tviler...

Angående kildekritikk ... Har du noen andre og uavhengige kilder som kan bekrefte det som står der eller noen forsøk som andre kan prøve ut for å bekrefte at det stemmer?

- Hvorfor skulle jeg bevise det?

 

At det faktisk har levd en mann med navn noe lignende Jesus, som gikk rundt og skapte oppstyr, er det vel ikke mange som tviler på. At han derimot er født av en jomfru, unnfanget av en ånd, og spaserte rundt med magiske evner, er tvilsomt.

5327150[/snapback]

Det har jeg heller ikke sagt at er bevist. - Men jeg veit at det er sant :)

5327218[/snapback]

Du mener vel tror... Er det ikke det tro går ut på?

- Joda.

Men jeg tror og veit jeg har rett ;)

(Vil helst unngå diskusjon om det jeg sa her nå)

 

Du er vittig Newt32... Du er enig i alle som er "imot" kristendommen du! :lol:

5327218[/snapback]

Som en annen her i forumet har i siganturen sin: "It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong" -Isaac Asimov :xmas:

5327906[/snapback]

:dontgetit:

- Sikkert :shrug: (skjønte den ikke)

 

----------------------------------------------

Det har jeg heller ikke sagt at er bevist.

- Men jeg veit at det er sant smile.gif

 

Nei, det gjør du slettes ikke, du tror det er sant fordi noen har fortalt det til deg, hadde du vært født i midt østen og en muslim hadde fortalt deg noe lignende bare i islams tro, er det gangske sansynlig at du også hadde trodd du viste dette, fordi både islam og kristendommen er menneskeskapte historier som mennesket har laget fordi de trengte svar på alt de lurte på og når de trengt trøst eller var lei seg synest de det var fint at de kunne be til en kunne og leve i håpet om at alt skulle bli bra og at de skulle komme himmelen. Jeg vet du ikke kommer til å bry deg om dette, og det kommer heller ingen andre religiøse, fordi de har allerede bestemt seg om hva som er rett, og den eneste grunnen til at religion fortsatt lever i 2005 er at de er flnike til å vri seg unna sannheten og bortforklare og forme sin egen tro etter vitenskapen for at det skal høres mer rett ut.

5327974[/snapback]

- Altså, at du skal "bestemme" hva jeg skal tro på blir bare teit.

Som jeg har nevnt ovenfor.

 

Jeg tror og veit jeg har rett.

 

Altså, det stod ikke et klistremerke på meg da jeg ble født der det stod: "Du er kristen"

 

Det er noe jeg har blitt oppigjennom årene.

- Det er ikke tilfeldig.

- Jeg har erfart at han lever :w00t:

Lenke til kommentar
[
- Men jeg veit at det er sant :)

 

Herrejesus. Hvordan i all verden VET du det? 100% sikkert?

5327720[/snapback]

Ja...

Jeg veit det 100% sikkert :)

5327887[/snapback]

 

 

Det som kanskje hadde vært mer interessant enn det som drives med her, dvs den gamle diskusjonen mellom den religiøse og den ateistiske ("sånn er det" - "nei, det er det ikke" - "jo, det er det" - "nei, det er feil" - "jo, det er sant" - ........), hadde vært om du kunne fortalt oss hvorfor du mener at det du tror på (tror du vet) er sant, eventuelt hvorfor du "vet det med 100% sikkerhet".

 

Du får ikke overbevist noen på et vitenskapsforum med å si "sånn er det bare" vet du. :) Om du ikke får bevist det, så er iallefall en forklaring bedre enn ingenting.

 

Det jeg personlig ikke forstår, for eksempel, er helvetesteorien, dvs det at man ender i en evig pine fordi man ikke gjorde sånn og sånn og trodde sånn og sånn.

 

Hvis det er en god Skaper, så ville han jo ikke ha utryddet 98% av skapelsen på "pure evil" og sendt dem i en "evig ild". Kanskje hvorav 90% av dem igjen er gode mennesker. Og, hvis en kristen ender i Himmelen, hvor fantastisk er det da å leve der, med viten om at en god kamerat, en forelder, en kjæreste, etc, har det forferdelig til evig tid fordi han som styrer himmelen du da befinner deg i har bestemt det sånn...? Er det ikke en smule sadistisk (to say at least) å nyte en slik situasjon/tilværelse?

 

Hadde vært fint om du kunne utledet ditt syn på dette! ;)

Lenke til kommentar
[
- Men jeg veit at det er sant :)

 

Herrejesus. Hvordan i all verden VET du det? 100% sikkert?

5327720[/snapback]

Ja...

Jeg veit det 100% sikkert :)

5327887[/snapback]

 

 

Det som kanskje hadde vært mer interessant enn det som drives med her, dvs den gamle diskusjonen mellom den religiøse og den ateistiske ("sånn er det" - "nei, det er det ikke" - "jo, det er det" - "nei, det er feil" - "jo, det er sant" - ........), hadde vært om du kunne fortalt oss hvorfor du mener at det du tror på (tror du vet) er sant, eventuelt hvorfor du "vet det med 100% sikkerhet".

 

Du får ikke overbevist noen på et vitenskapsforum med å si "sånn er det bare" vet du. :) Om du ikke får bevist det, så er iallefall en forklaring bedre enn ingenting.

 

 

Det jeg personlig ikke forstår, for eksempel, er helvetesteorien, dvs det at man ender i en evig pine fordi man ikke gjorde sånn og sånn og trodde sånn og sånn.

 

Hvis det er en god Skaper, så ville han jo ikke ha utryddet 98% av skapelsen på "pure evil" og sendt dem i en "evig ild". Kanskje hvorav 90% av dem igjen er gode mennesker. Og, hvis en kristen ender i Himmelen, hvor fantastisk er det da å leve der, med viten om at en god kamerat, en forelder, en kjæreste, etc, har det forferdelig til evig tid fordi han som styrer himmelen du da befinner deg i har bestemt det sånn...? Er det ikke en smule sadistisk (to say at least) å nyte en slik situasjon/tilværelse?

 

Hadde vært fint om du kunne utledet ditt syn på dette! ;)

5328115[/snapback]

 

Kunne gjerne forklart langt og lenge om min tro jeg.

Men jeg har fått personlig melding om at hvis jeg prøver å overbevise den personen til å bli kristen...da...liksom...skjønner?

- Slik ønsker ikke jeg at det skal være.

 

Tror ikke mange her på forumet (det er "inn" å ikke like kristne) som ville hørt min historie.

 

 

Jeg skulle gjerne delt med deg et kristent syn på helvete. Jeg veit dessverre alt for lite om dette emnet...beklager :)

Lenke til kommentar
Det jeg personlig ikke forstår, for eksempel, er helvetesteorien, dvs det at man ender i en evig pine fordi man ikke gjorde sånn og sånn og trodde sånn og sånn.

Altså dette er kompliserte og latterlig greier. Hør her. Dette er sånn jeg har tolket det:

Lucifer var vel egentlig en helt vanlig person i begynelsen, dvs Gud kom først? Gud ble den første Guden :p Uansett.. Lucifer kom til himmelen, og begynte å yppe seg mot Gud. Lucifer prøvde å ta plassen til Gud. Da Gud fant det ut slengte Gud Lucifer ned til jorda (evnt. helvete). Lucifer ble/er selfølgelig forbanna på Gud så nå gjør han alt han kan for å hevne seg på Gud. Dermed ble det slik at du kommer til Helvete om du ikke ber Gud om tillgivelse og alt det der...

 

Alt dette er bare viss vas og rimer ikke med fysikk i det hele tatt. Teorier, teite teorier og troer :nei:

 

Edit: Fixed

Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Det jeg personlig ikke forstår, for eksempel, er helvetesteorien, dvs det at man ender i en evig pine fordi man ikke gjorde sånn og sånn og trodde sånn og sånn.

Altså dette er kompliserte og latterlig greier. Hør her. Dette er sånn jeg har tolket det:

Lucifer var vel egentlig en helt vanlig person i begynelsen, dvs Gud kom først? Gud ble den første Guden :p Uansett.. Lucifer kom til himmelen, og begynte å yppe seg mot Gud. Lucifer prøvde å ta plassen til Gud. Da Gud fant det ut slengte Gud Lucifer ned til jorda (evnt. helvete).Lucifer ble/er selfølgelig forbanna på Gud så nå han gjør alt han kan for å hevne seg på Gud. Dermed ble det slik at du kommer til Helvete om du ikke gir Gud tillgivelse og alt det der...

 

Alt dette er bare viss vas og rimer ikke med fysikk i det hele tatt. Teorier, teite teorier og troer :nei:

5328171[/snapback]

Gi en begrunnelse for hvorfor dette er teit da :)

Lenke til kommentar
Gi en begrunnelse for hvorfor dette er teit da :)

Altså jeg bare synes det er teit fordi det ikke kan bevises. Og at det føles ut som det svikter alt som har med fysikk å gjøre.

 

Nå føler bare at jeg gjentar meg her. Prøv å les litt mer å tenk. Hvorfor tro på noe man ikke kan finne ut finnes? Det er ikke noe poeng egentlig? Trygghetsfølelse? Illusjon?

 

Det bare høres ut som et eventyr, det er alt...

Lenke til kommentar
- Jeg har erfart at han lever  :w00t:

5328092[/snapback]

En slags personlig åpenbaring eller noe, altså? Ja folk har visst en tendens til å ty til det religiøse når de opplever noe merkelig eller uforklarlig.

5328278[/snapback]

Jupp, ville kalt det bønnesvar ;)

Edit: Ikke noe sånn "poff, Jesus lever" men jeg har fått svar i det små :)

Nei nå ble dette bare useriøst. Sitte å diskutere med en 15'åring som skal ha rett uansett er bare latterlig...

5328286[/snapback]

Mener du at jeg er for ung for å diskutere med deg eller har du brukt opp argumentene dine?

Det er slettes ikke useriøst å diskutere en så relevant ting.

Og HVEM er det egentlig som er trangsynt her?

 

Du kan gjerne prøve å overbevise meg om at jeg har feil. Jeg har også innrømmet ting jeg ikke forstår med kristendommen.

 

Men "Newt32"...hvem sendte meg PM og skrev at jeg aldri i verden skulle prøve å overbevise deg om at Gud finnes?

 

Bare for å sette ting litt på spissen :)

 

Jeg er 14 år hvis du regner btw...:xmas:

Endret av DE1
Lenke til kommentar
Men "Newt32"...hvem sendte meg PM og skrev at jeg aldri i verden skulle prøve å overbevise deg om at Gud finnes?

 

Jeg er 14 år hvis du regner btw...:xmas:

Du som sa at du ville ha argumenter av meg på kristendommen da... :ermm:

Jeg viste ikke at det ble diskutert her, men så kom jeg tilfeldig over det... Like greit å ta det her da.

 

14 enda verre.

 

Hvorfor føles det ut som du vil ha så mye rett hvis det er ting du ikke fårstår med kristendommen da?

Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Tror ikke mange her på forumet (det er "inn" å ikke like kristne) som ville hørt min historie.

5328160[/snapback]

Jeg vil ikke si det er inn å ikke like kristne. For det første er det vel ikke personene (de kristne) folk er ute etter. For det andre er det vel heller ikke relgionen kristendom folk er ute etter. Slik jeg ser det er det en del prinsipper og holdninger som blandt annet kristendom (og mange andre relgioner) har som ofte misslikes. Altså ikke personene eller relgionen i seg selv, men detaljene i relgionen som strider mot logikk, beviser, god folkeskikk, god presseskikk osv.

 

For å ta en av de mest graverende detaljene: Kildekritikk. Vitenskapen har en måte å luke ut egne feil som går ut på at kilder skal sjekkes og ting skal kunne bevises. Ting må kunne replikeres ved at uavhengige folk kan gjøre forsøk som påviser at andres forsøk er riktige og kan bekreftes. Vitenskapen er altså en metode for kvalitetssikring av kunnskap. Denne kvalitetssikringen er det mange relgiøse (fra mange relgioner) som motsetter seg. Og det er dette jeg mener folk i dette vitenskapsforumet reagerer på. Ikke kristendommen som sådann eller personene som utøver den. Ikke føl deg personlig angrepet, det er ikke deg som person folk her er ute etter, det er mangelen på kvalitetssikring i relgionen du tror på som folk reagerer på.

 

Uttalelser som "Jeg vet, men kan ikke bevise noe" er et tydelig svakhetstegn på at kunnskapen som du sitter med kan være feil. Det er en selvmotsigelse at man vet noe som man tror.

 

Det er dette sitatet "It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong" -Isaac Asimov tar opp. Altså at vitenskapen kan ta feil i blandt, så Isaac har ikke noen overdreven tro på at vitenskapen har rett, men han er svært overbevist om at ikke-vitenskapen tar feil. (trolig siden det mangler kvalitetssikring)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...