Gå til innhold

Hva skjer egentlig etter døden?


Anbefalte innlegg

Altså, jeg gidder ikke diskutere med deg hvis du ikke har begrunnelser!

Jeg ville satt pris på om du satt noen kontrete begrunnelser for påstandene dine! :)

 

Hvis det ikke finnes noen Gud så driter jeg meg loddrett ut. Ikke noe mer enn det

Hvis det finnes en Gud så driter jeg meg ikke ut og jeg kommer til himmelen!  :cool:

5325249[/snapback]

 

Ok, det finnes overhode ingen vitenskapelige holdepunkter for at det skal finnes en gud. Derfor er troen på gud 100% teoretisk, og kun en _tro_. Jeg er ikke typen som tar ting for god fisk uten beviser.

 

Om det så skulle vise seg at det finnes en "gud" og en "himmel", og han er en "god gud" som Bibelen sier, og Jesus har dødd for alles synder, så kommer jo alle inn, ikke bare de som tilfeldigvis "tror".

 

Derimot må de som tror bruke tid på spørsmål om "skam", gå i kirken, be og andre religiøse aktiviteter, i større eller mindre grad. Jeg kan derimot bruke tiden min på noe mer fornuftig, og likevel komme "inn" dersom Bibelen er riktig.

 

Eller tror du også på Helvetet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk lyst å dele mine tanker rundt dette innlegget!

 

Ok, det finnes overhode ingen vitenskapelige holdepunkter for at det skal finnes en gud. Derfor er troen på gud 100% teoretisk, og kun en _tro_. Jeg er ikke typen som tar ting for god fisk uten beviser.

 

Helt enig. Det er ingen bevis for at kristendommen er den riktige. Men det er en greie Gud har lagd, tror jeg. FOR hvis vi kunne ha bevis for at han finns, så ville det ikke vert noen tro. Da ville vi blitt som röbåter for Gud. For hvis vi fikk se han måtte vi tro på han. Det vil han ikke. Men det han vil, tror jeg, er at vi skal elske han med fri vilje. For så, at de som kommer til han(her på jorda) Skal få være i himmelen med han. Jea.

 

Om det så skulle vise seg at det finnes en "gud" og en "himmel", og han er en "god gud" som Bibelen sier, og Jesus har dødd for alles synder, så kommer jo alle inn, ikke bare de som tilfeldigvis "tror".
Noe som står i bibelen er: De som tror på jesus og ber om tillgivelse kommer til himmelen(ikke ordrett) Så, det er bare de som tror som kommer inn.

 

Derimot må de som tror bruke tid på spørsmål om "skam", gå i kirken, be og andre religiøse aktiviteter, i større eller mindre grad. Jeg kan derimot bruke tiden min på noe mer fornuftig, og likevel komme "inn" dersom Bibelen er riktig.

 

Hva som er mest fornuftig, veit jeg ikke. Men jeg vokser mye på å be, å lese bibelen. Når vi ser bort i fra Jesus og Gud, så er bibelen en bra bok. SYns jeg.

Om du kommer inn i himmelen eller ikke, er det bare Gud som veit.

 

Eller tror du også på Helvetet?

 

100%. Ja! Hva er det som får folk til å tro mer på himmelen en helvete egentli. Ja, det er lettere å fokusere på det gode.

 

Til slutt vi jeg bare si et bibelvers.

Jeg tar det etter hukkomelsen(ikke ordrett)

matt 3,17:

For Gud kom ikke til verden for å dømme verden, men får at verden skulle bli frelst ved han.
Lenke til kommentar
Altså, jeg gidder ikke diskutere med deg hvis du ikke har begrunnelser!

Jeg ville satt pris på om du satt noen kontrete begrunnelser for påstandene dine! :)

 

Hvis det ikke finnes noen Gud så driter jeg meg loddrett ut. Ikke noe mer enn det

Hvis det finnes en Gud så driter jeg meg ikke ut og jeg kommer til himmelen!  :cool:

5325249[/snapback]

 

Ok, det finnes overhode ingen vitenskapelige holdepunkter for at det skal finnes en gud. Derfor er troen på gud 100% teoretisk, og kun en _tro_. Jeg er ikke typen som tar ting for god fisk uten beviser.

 

Om det så skulle vise seg at det finnes en "gud" og en "himmel", og han er en "god gud" som Bibelen sier, og Jesus har dødd for alles synder, så kommer jo alle inn, ikke bare de som tilfeldigvis "tror".

 

Derimot må de som tror bruke tid på spørsmål om "skam", gå i kirken, be og andre religiøse aktiviteter, i større eller mindre grad. Jeg kan derimot bruke tiden min på noe mer fornuftig, og likevel komme "inn" dersom Bibelen er riktig.

 

Eller tror du også på Helvetet?

5325577[/snapback]

Det var bedre begrunnelser ja! :)

 

Jo, jeg tror på at helvete finnes. Søk på "helvete" på www.bibelen.no hvis du tviler...

 

Du sier du tror på det vitenskapelige?

- Har jeg ikke allerede forklart det?

---> Eller gadd du ikke lese det?

 

Jesus har vært på jorden, han har dødd på korset. Det finnes vitenskapelige bevis for det :)

 

Jeg har aldri kastet vekk 1 sekund på religiøse samlinger som leir etc :)

- De har vært DRIT bra og har derfor ikke kastet vekk noe. Leir er et MUST! :D

Min teori er det jeg føler er mest realistisk. Alt blir svart. Se for deg at man bare sovner og ikke våkner igjen.

5325603[/snapback]

Har snakket med deg på PM og du nekter å innse noe annet enn at kristne er dumme kyr på en åker.

Endret av DE1
Lenke til kommentar
Fikk lyst å dele mine tanker rundt dette innlegget!

 

Ok, det finnes overhode ingen vitenskapelige holdepunkter for at det skal finnes en gud. Derfor er troen på gud 100% teoretisk, og kun en _tro_. Jeg er ikke typen som tar ting for god fisk uten beviser.

 

Helt enig. Det er ingen bevis for at kristendommen er den riktige. Men det er en greie Gud har lagd, tror jeg. FOR hvis vi kunne ha bevis for at han finns, så ville det ikke vert noen tro. Da ville vi blitt som röbåter for Gud. For hvis vi fikk se han måtte vi tro på han. Det vil han ikke. Men det han vil, tror jeg, er at vi skal elske han med fri vilje. For så, at de som kommer til han(her på jorda) Skal få være i himmelen med han. Jea.

 

Om det så skulle vise seg at det finnes en "gud" og en "himmel", og han er en "god gud" som Bibelen sier, og Jesus har dødd for alles synder, så kommer jo alle inn, ikke bare de som tilfeldigvis "tror".
Noe som står i bibelen er: De som tror på jesus og ber om tillgivelse kommer til himmelen(ikke ordrett) Så, det er bare de som tror som kommer inn.

 

Derimot må de som tror bruke tid på spørsmål om "skam", gå i kirken, be og andre religiøse aktiviteter, i større eller mindre grad. Jeg kan derimot bruke tiden min på noe mer fornuftig, og likevel komme "inn" dersom Bibelen er riktig.

 

Hva som er mest fornuftig, veit jeg ikke. Men jeg vokser mye på å be, å lese bibelen. Når vi ser bort i fra Jesus og Gud, så er bibelen en bra bok. SYns jeg.

Om du kommer inn i himmelen eller ikke, er det bare Gud som veit.

 

Eller tror du også på Helvetet?

 

100%. Ja! Hva er det som får folk til å tro mer på himmelen en helvete egentli. Ja, det er lettere å fokusere på det gode.

 

Til slutt vi jeg bare si et bibelvers.

Jeg tar det etter hukkomelsen(ikke ordrett)

matt 3,17:

For Gud kom ikke til verden for å dømme verden, men får at verden skulle bli frelst ved han.

5325674[/snapback]

Gode punkter!

 

Som du sikkert ser har jeg fortalt om tro vs. vitenskap ovenfor som det så ut som du tok ordrett fra meg :tease:

Lenke til kommentar
du gikk gjennom isen hva biomasse angår - den skapes hele tiden, og 42 gram for hver person som dør vil ikke merkes :)

5325110[/snapback]

Jeg står for det jeg sier. Bare for å ta et lite regnestykke: Hvor mange pattedyr finnes det på jorda? La oss si 100 milliarder for å ta et forsiktig anslag. Hvor mange andre typer organismer finnes det på jorda, inkludert planter, insekter, bakterier, fisk etc? Tja, la oss si 1.000.000 milliarder for å ta et forsiktig anslag. Hvor lenge lever en gjennomsnittlig organisme? Tja, la oss si 1 år for å ta litt i. (Husk at andelen insekter og bakterier er svært høy). Hvis hver sjel er 42 gram så kan vi gange det ut og finne ut at ca 42.000 milliarder tonn forsvinner hvert år. Et manglende tall er selvfølgelig mengden romstøv som faller ned på jorda og karbon-innholdet i disse. Hvis ikke dette tallet er så veldig høyt så er det lett å se at mengden biomasse (karbonholdige forbindelser) vil forsvinne etter hvert. Jordkloden er jo noen tonn og har store reservelagre av karbon, men det forsinker bare regnestykket. Hvis mengden karbon som tilføres i form av meteorer er mindre enn det som forsvinner i form av sjeler så vil utvilsomt jorden tappes for karbon og dermed bli ubeboelig langt frem i tiden.

Lenke til kommentar
Helt enig. Det er ingen bevis for at kristendommen er den riktige. FOR hvis vi kunne ha bevis for at han finns, så ville det ikke vert noen tro.

Nå skal jeg gå å lese en bok om en mann med en fire meter lang fot. Jeg leser her at han finnes på jorda. Så nå tror jeg på at han finnes. Som det står i boken.

Jeg vil bare tro på han, jeg vil ikke vite helt sikkert om han finnes. Bare tro at han finnes her. Så kan jeg gå å be han om tillgivelse når jeg har gjort noe jeg angrer på... :nei:

 

Noe som står i bibelen er: De som tror på jesus og ber om tillgivelse kommer til himmelen(ikke ordrett) Så, det er bare de som tror som kommer inn.

Latterlig... Herregud, det er ingen som kan ta vekk det man allerede har gjort. Å tillgi/tro til/på Gud/Jesus gjør at man er velkommen til himmelen. For noe bull. Blir så irritert av dette, er det INGEN av de kristene som har en liten misstanke om at alt er bare tøv? Det er så latterlig å tro på noe man ikke vet eksisterer.

Det er vel ingen av de normale folkene i verden som aldrig har gjort noe galt. Uansett blir noen å gjøre noe de angrer på. Alle de som har gjort noe ulåvelig og ikke tror på Gud kommer til helvete?

 

:realmad::wallbash:

Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Altså når jeg snakker om en abstrakt sjel som du kaller magi så er jo det kristendom er det ikke? Altså (i mine øyne) er du litt på tynn is når du snakker om "magi".

5325177[/snapback]

Tja, jeg skjønner at du føler det er snakk om et angrep på kristendommen, men tro meg, det var ikke sånn ment. Det var bare generelle meninger om ubeviselige ting. Det kan ha vært de fleste andre relgioner for den saks skyld. Når dere snakker om "noe" som hverken er håndfast, eller en energiform, og ikke en gang målbart så kaller jeg "det" for noe magisk.

 

Som presten sa til meg en dag da jeg tvilte...:

 

- Det er bedre å tro og ta feil

enn å

- Ikke tro og så ta feil.

 

Skjønner du forskjellen jeg prøver å fremheve?

5325177[/snapback]

Jeg skjønner, men er ikke enig. Hvis man tror på noe og tar feil, da blir man gjerne skuffet. Hvis man ikke trodde på "noe" så blir man heller ikke skuffet om man finner ut at "noe" far feil. Men du mangler et alternativ der. Det er "vite". Vitenskap går jo ut på å kontrollere ting, kildekritikk, beviselighet osv, altså så mye man kan for å vite noe om noe. Det hender at vitenskapen tar feil i blandt også, men det er bare en del av prosessen med kildekritikk og selvransakelse som hele tiden er med på å luke ut feil slik at den vitenskapen som står igjen er mest mulig bunnsolid.

 

Altså, Gud kommer fra alltid og kommer til å være for alltid. Han skapte meg med en sjel. Uten at han tok fra en skuff med et vist antall sjeler i. Han tok fra en skuff som var bunnløs og full av sjeler. Den er uendelig og går aldri tom.

 

Jeg sier ikke at du skal tro på dette. Du kan for min del velge å tro at dette er bullshit og at jeg er gått fra vettet. Men det er nå slik jeg tolker det. En sjel er noe abstrakt og ikke noe som helst slags form for byggemateriale.

5325177[/snapback]

Du har rett, men jeg vil som vanlig flisespikke på noe. Du skriver som om dette var en opplest og vedtatt sannhet. Hvis jeg skulle formulert forrige avsnitt på det jeg mener er korrekt vitenskapelig måte uten å fjerne innholdet så måtte det blitt noe slik:

 

Altså, Jeg tror gud kommer fra alltid og kommer til å være for alltid. Jeg tror han skapte meg med en sjel. Uten at han tok fra en skuff med et vist antall sjeler i. Jeg tror han tok fra en skuff som var bunnløs og full av sjeler. Jeg tror den er uendelig og går aldri tom.

 

Men ellers: Selv om jeg synes det strider litt med vitenskapen at noe skal være uendelig (antallet sjeler i skuffa til gud) så faller i hvertfall resten av logikken på plass. Altså det med at jorda ikke tappes for noe hvis det stemmer at sjelene forsvinner fra jorda når man dør.

 

Du har mange gode poenger, jeg klarer ikke å motbevise det med at du ikke tror på Gud fordi han er abstrakt. Jeg kan forsøke med en ny vri på det nå...

 

Tenk deg da at Gud var bevist. Forskere hadde funnet ut at han levde i ei lita hytte på Mars og det var et paradis der vi ikke viste om. (Ganske brutale eksempler men :p) Den ene forskeren hadde funnet bestefaren sin i en romferd opp til Mars. Så da hadde hele verden fått vite at Gud var en person som bodde på Mars og kunne gjøre mirakler. Han viste seg på jorden og kristnet hele verden ikke sant. Alle som ville kunne få se/ta/føle på han og han var rett og slett bevist.

 

- Da ville vi ikke lenger hatt noe valg. Da MÅTTE vi og alle sammen trodd på Gud og det var ingen utenom Ham osv ikke sant?

5325177[/snapback]

Nja, da hadde vi faktisk sluppet å tro, og heller kunne vite at gud eksisterte. :D

 

Det var ikke slik Gud ønsket det. Han ville at vi skulle få ha valget. Han ga oss valget mellom å tro eller å ikke tro.

5325177[/snapback]

Ja, eller det tredje alternativet da ;) (du skjønner hva jeg mener)

 

Vel, det er slik jeg ser det.

- Håper du ble litt klokere på mine erfaringer.

--> Du er en interessant person å diskutere med, Simen1 :)

 

God jul! :xmas:

5325177[/snapback]

Tusen takk :) Det er hyggelig sagt. Jeg sitter her og smiler og hygger meg med hele diskusjonen jeg også. Så takk for en hyggelig diskusjon til deg også. Men nå er det leggetid for meg. God natt og god jul :xmas:

Lenke til kommentar

Å være kristen handler ikke om å gjøre seg opp en mening om hvilke som kommer til helvete.

 

Det handler heller ikke om å gjøre seg opp en mening om hvem som kommer til himmelen.

 

Akkurat dette er to ting som "de andre" ser ut til å henge seg opp i, uvisst av hvilke grunner.

 

Se på hva de kristne gjør, de drar rundt i verden og gjør den bedre. For en slikk og ingenting bygger de skoler og sykehus i den tredje verden. Det er dette det handler om. Du kan sitte og le uforstående av denne mannen med den lange foten som de tror på, hva gjør det deg, er det ikke langt mer relevant for deg å undres over alt det positive disse søker å gjøre?

Lenke til kommentar
Se på hva de kristne gjør, de drar rundt i verden og gjør den bedre. For en slikk og ingenting bygger de skoler og sykehus i den tredje verden. Det er dette det handler om.

Men hvorfor tro på en Gud da? Hvorfor kalle det for en kristen religion? Hvorfor kan de heller ikke ta vekk alt det der Gud tøvet? Da kan man heller si at man tror på fred i verden. Eller at alle skal ha mat.

 

Altså, jeg sier, tro ikke på noe annet enn deg selv.

Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Det er vel et poeng som i seg selv gjøt det urimelig å hoppe i strupen på dem fordi du mener de dømmer deg til helvete?

Jeg driter i hva som skjer med meg etter jeg er dø. Har egentlig intet annet valg. Men om jeg måtte velge hadde jeg tatt helvette.

 

Jeg synes bare det er latterlig å si at de får "energi" og motivasjon fra noe som (jeg tror) ikke eksisterer. Akkurat som jeg hadde fått energi og motivasjon fra en mann med en fire meter lang fot. Jeg kan ikke vite om han er god eller ond, fordi jeg ikke har sett han i virkeligheten, og kunne virkelig erfart at han er god eller ond.

 

Herregud, våkn opp til den virkelige verden og tenk fysikk. (Og ikke angrip meg fordi jeg tror på skjebne :sleep:)

Lenke til kommentar
[simens interessante matematikk]

5326290[/snapback]

hvordan skal denne stakkars bakterien på et par µg skrape sammen biomasse til 42g sjel? ;)

5326376[/snapback]

Det er ikke jeg som sa at en sjel veier 42 gram. Jeg bare regner på andres teorier. ;)

 

Men vi kan jo prøve å undersøke hvordan det måtte vært hvis en menneskesjel veier 42 gram og andre sjeler ikke veier 42 gram: Vi kunne f.eks tatt utgangspunkt i vekta til organismen (noe som virker logisk siden man ikke kan fjerne mer vekt enn det som organismen veier). La oss si at 0,056% av vekta til en organisme er sjel. Hvis en gjennomsnittsperson som dør er 75 kg så blir det akkurat 42 gram. Men hva med overvektige? Veier deres sjel mer enn sjela til f.eks et barn, eller et foster på 20 gram? Det virker i hvertfall logisk at hele sjelas vekt ikke har kommet til kroppen før fosteret i hvertfall er minst 42 gram. Evt. at sjel er noe som utvikles jevnt med vektutviklinga til en person. Men hva så med andre raser? Andre dyr? F.eks neandertalerne. De hadde større hoder og større kropper enn oss. Hadde de da også større sjel? Enn elefanter og maur? Er det fortsatt 0,056% av kroppsmassen, eller kanskje vi burde regnet ut fra vekta på hjernen til organismen. I så fall er vi på vei til å identifisere hvor i kroppen sjela sitter. Dette er jo spennende :) Neste illustrert vitenskap: "Tett filosofisk samarbeid i et norsk forum løser livets gåte" :p Neida, jeg bare tuller. Men det er jo litt interresant å vite hvor sjela sitter, hva den er, hvordan den kommer dit og hvordan og hvor den eventuellt forsvinner når man dør.

 

Men for å gå litt over på hva sjel er. Jeg oppfatter det sånn at sjel er min personlighet og min bevissthet. Det som gjør meg til meg og ikke en forhåndsprogrammert robot. En robot har ingen bevissthet og ingen personlighet i den forstand som vi mener mennesker har det. Men en del dyr har en slags mellomting. De har varierende grad av instinkt, og instinkt er slik jeg ser det noe rent forhåndsprogramert fra naturens side. Det sies at mange flokkdyrs handlinger (rein) er over 70% instinkt og mindre enn 30% personlige overveide handlinger. Kan vi si at det bare er 30% så mye sjel i en rein som det er i et dyr som handler 100% ut fra bevisste handlinger? I så fall, hva skjer når en rein dør? 70% av hjernen dør som en robot, og 30% dør som et bevisst menneske?

 

Har alle levende organismer sjel? Hva med blinde dyphavsfisk? Ser de også "sort" i det de dør? Eller bare blinde mennesker.. De sies jo å ha sterkere sanser enn andre. Kanskje de hører en distinkt stillhet som de øyeblikkene det tar fra vekkeklokka begynner å kime til hjernen har voknet nok til å skjønne hva det er for inntrykk den får. Som dere sikkert har skjønnt så er jeg litt av en forskerspire og vil til bunns i saker jeg kommer over. Jeg kommer nok ikke til buns i denne tråden, men det er jo morsomt å diskutere emnet likevel. Vel .. nå tror jeg det er leggetid. (De Javu) :xmas:

Lenke til kommentar
Jo, jeg tror på at helvete finnes. Søk på "helvete" på www.bibelen.no hvis du tviler...

 

Ok, så oppe i himmelen sitter det en snill mann med skjegg (kanskje?), mens nedi helvete er det en ond djevel som sitter og konspirerer ondskap på jorden? Du skjønner vel at dette virker litt søkt? Religion er noe mennesket har skapt for å prøve å forstå virkelighetens vidunderlige kompleksitet, og skape seg en trygghet i det kaoset som til tider kan oppstå. Religion er sikkert kjekt for mennesker som ikke har styrke til å tro på seg selv, da kan man alltids skylde på gud eller whatever.

 

Du sier du tror på det vitenskapelige?

- Har jeg ikke allerede forklart det?

---> Eller gadd du ikke lese det?

Jesus har vært på jorden, han har dødd på korset. Det finnes vitenskapelige bevis for det :)

 

At det faktisk har levd en mann med navn noe lignende Jesus, som gikk rundt og skapte oppstyr, er det vel ikke mange som tviler på. At han derimot er født av en jomfru, unnfanget av en ånd, og spaserte rundt med magiske evner, er tvilsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...