Gå til innhold

Hva skjer egentlig etter døden?


Anbefalte innlegg

Jeg tror Gud selv utløste underet "Big Bang". For meg er det lettest å tro at Gud står bak alt, også vitenskaplige finesser. At han har gitt oss bittelitt innsyn i vitenskapen, vi famler jo i forhold til de store spørsmålene, kanskje vi ikke er i nærhten av svarene engang. Men vi har fått akkurat den innsikten vi trenger, nok til å fungere på jorden. Alle "usannsynlige" tilfeldigheter som gjør at alt fungerer tror jeg ikke er tilfeldig i det hele tatt, som kristen. Tror kristendommen gjennom 2006 år, som alltid har syndestemplet løgn er til å stole på. Jeg opplever at bibelen stemmer. Hvorfor opplever jeg og mange konkrete bønnesvar som ikke kan forklares eller sannsynlige i det hele tatt? :)

5295407[/snapback]

Pels: Mulig det ikke var mulig å forstå, men poenget mitt var at vitenskapen ikke har kommet frem svarene i forhold til de eksistensielle spørsmål, kanskje den (vitenskapen) tar feil i hypotesetestinga, den opererer jo ikke alltid med absolutter, mer med signifikanser. Min Gudstro kan jeg ikke komme meg unna om jeg ville, den overbevisningen har jeg med meg gjennom livet og den står fast, hvis du lurte på det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[Offtopic]Jeg kallte meg vel kristen en periode jeg også...[/offtopic]

 

Problemet med alle "skaperteorier", er at de forutsetter at det eksisterer en eller annen høyere makt som har satt det hele i gang (og i tillegg tydlig har reproduktive evner iom at denne makten hadde en sønn etc. - skrevet bøker via mellommann har han vist også gjort...), og faktisk bryr oss om oss små krek på en stakkars liten planet, blant mange andre.

 

I selve idéen om denne skaperen, så ligger det også en "klausul" om at du aldri kan bevise dens eksisistens. Du må tro (blindt).

 

Satt opp mot f.eks. evolusjon, som baserer seg på tilfeldigheter (noe vi vet eksisterer), så blir dette en langt mer komplisert forklaringsmodell, som forutsetter en masse ting som er *prinispiellt* umulig å finne ut av...

 

Derfor er jeg en (filosofisk, ikke nørvendligvis moralsk) materialist. Jeg tror på det jeg kan sanse - direkte eller indirekte - og de logiske sluttningene jeg kan trekke ut i fra dette, uten å ta høyde for ting som i prinsipp er uforståelig etc.

Lenke til kommentar

Det interessante er tidsrommet mellom "å nå er jeg død.. blabla" og den faktisk fysiske døden. Hvor lenge det varer vet jeg ikke, har hørt at det tar ca. 30 sekunder ved halshugging, men som vi alle vet så blir tidsoppfattelsen en annen ved ekstreme situasjoner. Mange som har "kommet tilbake", de rapporterer om alt fra åpenbaringer til kraftige hallusinasjoner. :!:

 

Hva som derimot skjer etter ett år er det ingen som vet, det meste av bevissthet konker ut etter ett par minutter. De som har ligget i meget kaldt vann i noen timer for så å bli gjenopplivet, har intet nytt å komme med innen nær døden-opplevelser, grunnet at de fort går i koma.

 

Uansett så tror jeg mest på et liv før døden ;)

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
Etter døden returneres jeg til naturen på en naturlig måte slik at livet på jorda kan gå videre. Jeg vil jo ikke tappe jorden for noe ved å dra til "himmelen", "nirvana", "helvete", "midtgard" eller andre plasser.

5315037[/snapback]

Hva mener du med å tappe jorden ved å dra til et sted?

 

Altså, som kristen så kommer jeg til himmelen...det vil si sjelen min kommer dit. Mens legemet mitt blir liggende her på jorden.

 

Så du mener at jorden tappes for sjeler elns..?

Lenke til kommentar
Etter døden returneres jeg til naturen på en naturlig måte slik at livet på jorda kan gå videre. Jeg vil jo ikke tappe jorden for noe ved å dra til "himmelen", "nirvana", "helvete", "midtgard" eller andre plasser.

5315037[/snapback]

Hva mener du med å tappe jorden ved å dra til et sted?

 

Altså, som kristen så kommer jeg til himmelen...det vil si sjelen min kommer dit. Mens legemet mitt blir liggende her på jorden.

 

Så du mener at jorden tappes for sjeler elns..?

5315349[/snapback]

Ja, nå er min forklaring på ordet sjel noe som kan måles på en vekt. Altså de fysiske delene av hjernen som sjelen består av. Sjelen er for meg bygget opp med nerveceller, hjerneceller, synapser, og andre stoffer. Hvis sjelen forsvinner fra jorda så må den jo tappe jorda for bilomasse, som ellers kunne vært grunnlag for liv her jorda. Hvis man vet hvor mye masse som forsvinner for hver sjel som forsvinner fra jorda og mengden sjelser som strømmer bort fra jorda så kan man regne seg frem til når jorda er helt fri for biomasse og dermed er helt ubeboelig. Jeg vet det finnes andre forklaringer på sjel. Blandt annet noen som mener det er en form for energi. Om man fjerner denne energien fra jorda så vil jorda tappes for energi. Her kan man også regne seg frem til hvor lang tid det tar før jorda er så energifattig (kald) at det blir ubeboelig her. Andre igjen mener at sjel hverken er masse eller energi, men noe annet mystisk. Selv med denne tvilsomme forklaringen må jo nødvendigvis jorda tappes for dette mystiske. Dog, har jeg ennå til gode å høre en beviselig forklaring på hva dette mystiske er (dermed tvilsomme forklaring). Dermed holder jeg meg til teoreien om av sjel = masse (og til nød forklaringen om at det er energi siden E = mc^2)

 

Med andre ord så liker jeg ikke denne bruk-og-kast-forklaringen på hvor sjeler blir av. Jeg liker tanken på at sjelen forblir på jorda slik at andre organismer kan bruke de oppsmuldrete restene av den, så livsformene på jorda kan leve usvekket videre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Etter døden returneres jeg til naturen på en naturlig måte slik at livet på jorda kan gå videre. Jeg vil jo ikke tappe jorden for noe ved å dra til "himmelen", "nirvana", "helvete", "midtgard" eller andre plasser.

5315037[/snapback]

Hva mener du med å tappe jorden ved å dra til et sted?

 

Altså, som kristen så kommer jeg til himmelen...det vil si sjelen min kommer dit. Mens legemet mitt blir liggende her på jorden.

 

Så du mener at jorden tappes for sjeler elns..?

5315349[/snapback]

Ja, nå er min forklaring på ordet sjel noe som kan måles på en vekt. Altså de fysiske delene av hjernen som sjelen består av. Sjelen er for meg bygget opp med nerveceller, hjerneceller, synapser, og andre stoffer. Hvis sjelen forsvinner fra jorda så må den jo tappe jorda for bilomasse, som ellers kunne vært grunnlag for liv her jorda. Hvis man vet hvor mye masse som forsvinner for hver sjel som forsvinner fra jorda og mengden sjelser som strømmer bort fra jorda så kan man regne seg frem til når jorda er helt fri for biomasse og dermed er helt ubeboelig. Jeg vet det finnes andre forklaringer på sjel. Blandt annet noen som mener det er en form for energi. Om man fjerner denne energien fra jorda så vil jorda tappes for energi. Her kan man også regne seg frem til hvor lang tid det tar før jorda er så energifattig (kald) at det blir ubeboelig her. Andre igjen mener at sjel hverken er masse eller energi, men noe annet mystisk. Selv med denne tvilsomme forklaringen må jo nødvendigvis jorda tappes for dette mystiske. Dog, har jeg ennå til gode å høre en beviselig forklaring på hva dette mystiske er (dermed tvilsomme forklaring). Dermed holder jeg meg til teoreien om av sjel = masse (og til nød forklaringen om at det er energi siden E = mc^2)

 

Med andre ord så liker jeg ikke denne bruk-og-kast-forklaringen på hvor sjeler blir av. Jeg liker tanken på at sjelen forblir på jorda slik at andre organismer kan bruke de oppsmuldrete restene av den, så livsformene på jorda kan leve usvekket videre.

5323881[/snapback]

 

Vel, noen mener jo at sjelen veier eksakt 42 gram... Ellers så ble faktisk akkurat dette tatt opp i andre episode, første sesong av tvserien "Babylon 5" :p

 

EDIT: Ang. jordas tap av masse/energi tror jeg ikke dette er noe problem. Det stråler hele tiden inn/ut langt mer energi enn vi mennesker bruker, og massetapet dekkes kontinuerlig av de (stort tall) tonnene romstøv som detter ned på jorda hver dag...

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Etter døden returneres jeg til naturen på en naturlig måte slik at livet på jorda kan gå videre. Jeg vil jo ikke tappe jorden for noe ved å dra til "himmelen", "nirvana", "helvete", "midtgard" eller andre plasser.

5315037[/snapback]

Hva mener du med å tappe jorden ved å dra til et sted?

 

Altså, som kristen så kommer jeg til himmelen...det vil si sjelen min kommer dit. Mens legemet mitt blir liggende her på jorden.

 

Så du mener at jorden tappes for sjeler elns..?

5315349[/snapback]

Ja, nå er min forklaring på ordet sjel noe som kan måles på en vekt. Altså de fysiske delene av hjernen som sjelen består av. Sjelen er for meg bygget opp med nerveceller, hjerneceller, synapser, og andre stoffer. Hvis sjelen forsvinner fra jorda så må den jo tappe jorda for bilomasse, som ellers kunne vært grunnlag for liv her jorda. Hvis man vet hvor mye masse som forsvinner for hver sjel som forsvinner fra jorda og mengden sjelser som strømmer bort fra jorda så kan man regne seg frem til når jorda er helt fri for biomasse og dermed er helt ubeboelig. Jeg vet det finnes andre forklaringer på sjel. Blandt annet noen som mener det er en form for energi. Om man fjerner denne energien fra jorda så vil jorda tappes for energi. Her kan man også regne seg frem til hvor lang tid det tar før jorda er så energifattig (kald) at det blir ubeboelig her. Andre igjen mener at sjel hverken er masse eller energi, men noe annet mystisk. Selv med denne tvilsomme forklaringen må jo nødvendigvis jorda tappes for dette mystiske. Dog, har jeg ennå til gode å høre en beviselig forklaring på hva dette mystiske er (dermed tvilsomme forklaring). Dermed holder jeg meg til teoreien om av sjel = masse (og til nød forklaringen om at det er energi siden E = mc^2)

 

Med andre ord så liker jeg ikke denne bruk-og-kast-forklaringen på hvor sjeler blir av. Jeg liker tanken på at sjelen forblir på jorda slik at andre organismer kan bruke de oppsmuldrete restene av den, så livsformene på jorda kan leve usvekket videre.

5323881[/snapback]

Synes du er på ganske tynn is nå når du uttaler deg om kristendommen.

 

Sjelen for meg er ingen fysisk gjenstand som en engel kommer å henter fysisk opp til himmelen.

 

Så hvis noen forskere åpner kisten min 10 år senere elns. så vil de ikke se når de åpner meg: "Oi, denne karen var vist kristen for sjelen hans er ikke her lenger ivertfall"

 

Sjel for meg er noe man hverken kan se/ta på/(føle)

 

Jeg tror at sjelen min drar til himmelen og er da ingen "gjenstand" som blir sugd opp til himmelen...(Er det dette du mener?)

 

Tror heller ikke at sjelen min er noen form for masse/energi eller noe i den duren.

 

Den er ...*lete etter ord*... det motsatte av konkret...altså noe man hverken kan ta/føle på som beskrevet ovenfor. :)

Lenke til kommentar
Etter døden returneres jeg til naturen på en naturlig måte slik at livet på jorda kan gå videre. Jeg vil jo ikke tappe jorden for noe ved å dra til "himmelen", "nirvana", "helvete", "midtgard" eller andre plasser.

5315037[/snapback]

Hva mener du med å tappe jorden ved å dra til et sted?

 

Altså, som kristen så kommer jeg til himmelen...det vil si sjelen min kommer dit. Mens legemet mitt blir liggende her på jorden.

 

Så du mener at jorden tappes for sjeler elns..?

5315349[/snapback]

 

 

Du tror kun du kommer til himmelen, dette er jo skrevet ned av mennesker, jeg sier ikke at det er feil, da jeg vet like lite som deg og alle andre. Synest det blir litt rart av deg å mene at du vet, da det du vet har du fått høre fra andre mennesker, som igjen har fått høre det fra andre mennesker osv. Jeg må vel si at jeg også håper at det er ettellerannet som skjer etter døden, at vi ikke råtner bort, men jeg kan jo ikke vite, og det kan heller ikke du, men du skal jo også få lov til å håpe.

Lenke til kommentar
Etter døden returneres jeg til naturen på en naturlig måte slik at livet på jorda kan gå videre. Jeg vil jo ikke tappe jorden for noe ved å dra til "himmelen", "nirvana", "helvete", "midtgard" eller andre plasser.

5315037[/snapback]

Hva mener du med å tappe jorden ved å dra til et sted?

 

Altså, som kristen så kommer jeg til himmelen...det vil si sjelen min kommer dit. Mens legemet mitt blir liggende her på jorden.

 

Så du mener at jorden tappes for sjeler elns..?

5315349[/snapback]

 

 

Du tror kun du kommer til himmelen, dette er jo skrevet ned av mennesker, jeg sier ikke at det er feil, da jeg vet like lite som deg og alle andre. Synest det blir litt rart av deg å mene at du vet, da det du vet har du fått høre fra andre mennesker, som igjen har fått høre det fra andre mennesker osv. Jeg må vel si at jeg også håper at det er ettellerannet som skjer etter døden, at vi ikke råtner bort, men jeg kan jo ikke vite, og det kan heller ikke du, men du skal jo også få lov til å håpe.

5324251[/snapback]

Jeg kan jo få lov til å tro

- Kristendommen ;)

 

Den er ...*lete etter ord*... det motsatte av konkret...

5324069[/snapback]

 

 

Abstrakt.

5324333[/snapback]

Takk, var det jeg lette etter ;)

Lenke til kommentar
Synes du er på ganske tynn is nå når du uttaler deg om kristendommen.

 

Sjelen for meg er ingen fysisk gjenstand som en engel kommer å henter fysisk opp til himmelen.

 

Så hvis noen forskere åpner kisten min 10 år senere elns. så vil de ikke se når de åpner meg: "Oi, denne karen var vist kristen for sjelen hans er ikke her lenger ivertfall"

 

Sjel for meg er noe man hverken kan se/ta på/(føle)

 

Jeg tror at sjelen min drar til himmelen og er da ingen "gjenstand" som blir sugd opp til himmelen...(Er det dette du mener?)

 

Tror heller ikke at sjelen min er noen form for masse/energi eller noe i den duren.

 

Den er ...*lete etter ord*... det motsatte av konkret...altså noe man hverken kan ta/føle på som beskrevet ovenfor.  :)

5324069[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener. Det er det jeg prøve å si med ordet "magisk". Litt harry-potter-magisk på en måte. Man vet ikke helt hva det er, kan ikke måle det, kan ikke se, høre eller føle det på noen måte. Magisk.

 

Det jeg mente med at jorda blir tappet for sjeler, selv når det ikke er noen bedre forklaring på sjel enn magi, så må nødvendigvis jorda bli tappet for denne magien. For jeg kan ikke tenke meg at denne magien bare er noe som oppstår fra intet. Det må jo komme fra ett eller annet. Noe må være byggematerialet til denne magien.

 

Men, bare for å presisere en gang til: Teorien om at sjel er noe magisk og ikke masse/energi er noe jeg tar avstand fra fordi det ikke har vært bevist på noen måte. Grunnleggende kildekritikk sier meg da at jeg skal tro på beviselige ting fremfor det ubeviste. I denne sammenheng er det den fysiske loven om energibevaring og loven om massebevaring jeg holder meg til. (se forklaringen i forrige innlegg)

 

Jeg synes ikke jeg er på tynn is når jeg uttaler meg om hva sjel er. (Merk: Jeg har ikke skrevet noe om kristendom ennå).

Lenke til kommentar

Altså når jeg snakker om en abstrakt sjel som du kaller magi så er jo det kristendom er det ikke? Altså (i mine øyne) er du litt på tynn is når du snakker om "magi".

 

Jeg skjønner godt at du (som mange andre) velger å tro på det som kan bevises (les: se, føle og ta på). Det argumentet kom ikke uventet fra deg og jeg har fått det av mange. Jeg har enda ikke klart å svare ordentlig godt på det, så nå beveger jeg meg litt på tynn is her...

 

Som presten sa til meg en dag da jeg tvilte...:

 

- Det er bedre å tro og ta feil

enn å

- Ikke tro og så ta feil.

 

Skjønner du forskjellen jeg prøver å fremheve?

 

Altså, Gud kommer fra alltid og kommer til å være for alltid.

Han skapte meg med en sjel. Uten at han tok fra en skuff med et vist antall sjeler i. Han tok fra en skuff som var bunnløs og full av sjeler. Den er uendelig og går aldri tom.

 

Jeg sier ikke at du skal tro på dette. Du kan for min del velge å tro at dette er bullshit og at jeg er gått fra vettet. Men det er nå slik jeg tolker det. En sjel er noe abstrakt og ikke noe som helst slags form for byggemateriale.

 

Du har mange gode poenger, jeg klarer ikke å motbevise det med at du ikke tror på Gud fordi han er abstrakt. Jeg kan forsøke med en ny vri på det nå...

 

Tenk deg da at Gud var bevist. Forskere hadde funnet ut at han levde i ei lita hytte på Mars og det var et paradis der vi ikke viste om. (Ganske brutale eksempler men :p) Den ene forskeren hadde funnet bestefaren sin i en romferd opp til Mars. Så da hadde hele verden fått vite at Gud var en person som bodde på Mars og kunne gjøre mirakler. Han viste seg på jorden og kristnet hele verden ikke sant. Alle som ville kunne få se/ta/føle på han og han var rett og slett bevist.

 

- Da ville vi ikke lenger hatt noe valg. Da MÅTTE vi og alle sammen trodd på Gud og det var ingen utenom Ham osv ikke sant?

 

Det var ikke slik Gud ønsket det. Han ville at vi skulle få ha valget. Han ga oss valget mellom å tro eller å ikke tro.

 

 

Vel, det er slik jeg ser det.

- Håper du ble litt klokere på mine erfaringer.

--> Du er en interessant person å diskutere med, Simen1 :)

 

God jul! :xmas:

Lenke til kommentar
- Det er bedre å tro og ta feil

enn å

- Ikke tro og så ta feil.

 

Neppe.

 

Du kan for min del velge å tro at dette er bullshit og at jeg er gått fra vettet.

 

Høres ut som et fornuftig forslag. :p

5325227[/snapback]

Altså, jeg gidder ikke diskutere med deg hvis du ikke har begrunnelser!

Jeg ville satt pris på om du satt noen kontrete begrunnelser for påstandene dine! :)

 

Hvis det ikke finnes noen Gud så driter jeg meg loddrett ut. Ikke noe mer enn det

Hvis det finnes en Gud så driter jeg meg ikke ut og jeg kommer til himmelen! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...