Gå til innhold

Æresbegrepet er på vei inn i Oslo skoler


Anbefalte innlegg

Ære.

 

Være mann som ikke kan ta imot fornærmelser uten å slå.

 

Sette de som mener noe annet fysisk på plass.

 

Oversensitive mot at noen nevner mor.

 

Det er neppe en tilfeldighet at slike holdninger hører til i underutviklede samfunn, og at det er mindre av det i moderne, høyteknologiske land.

 

Det er ingen ære i å la folk "smake neven". Det er bare et bevis på at man er kåt på sin overvektige, mindre pene mor, og at man er mentalt underlegen. Man har ikke den mentale kapasiteten eller selvrespekten til å bare ignorere folk som slenger med leppa, eller gi dem et verbalt tilsvar.

 

Hvor mye respekt viser du når du kalder nordmenn "dårlige" og "pinglete drittsekker"? Nordmenn bor tross alt i et av verdens rikeste land, og et av de beste i verden å bo i. Kanskje dette kommer av at nordmenn generelt konsentrerer seg mer om fremskritt og mentale utfordringer enn om neandertal-oppførsel?

 

Er det en tilfeldighet at vi "pingler" i "pinglete land" ligger foran "ære"-land i alt?

 

Neppe.

5246304[/snapback]

 

 

Enig i mye av det du skriver her, har vel ingenting med ære eller respekt å slå en annen , som jeg ser det har en da tapt alt som heter ære og respekt og heller skapt frykt som andre underkaster seg . :no:

Ære og sann respekt oppnår en kun ved å vise forståelse og gjennsidig respekt for andre + at en har redelige holdninger og kan argumentere for sitt syn uten bruk av vold/makt .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare en liten kommentar til mixel og kompisene hans; å slå de som "ser ned på dere" er ikke en effektiv måte å få dem til å slutte. på utsiden kan det sikkert se ut som det, men du forandrer neppe deres syn på dere til det bedre ved å slå dem.

hvis jeg hadde sett ned på noen, og de hadde slått meg for det, hadde jeg sett enda mer ned på dem. men jeg hadde nok også holdt kjeft om det.

mener du det pr definisjon er å løse problemet?

Lenke til kommentar

Litt morsomt å tenke på at ære var noe som var sentralt blant folk i dette landet for 1000 år siden. Men da var det ære å kunne ta den andre på like premisser.

 

Vi skjønner at du må banke folk for å tøffe deg for kompisene dine mixel, men å forsvare å banke folk fordi de visstnok har fornærmet deg er enda mer latterlig enn selve bankingen.

Lenke til kommentar
Det er ikke akkurat verdens vanskligste sak å få med en norsk blondine med i senga. Bare litt godsnakk og virke kul/avslappet.

 

Det er litt vanskligere å få med en muslim i senga. De fleste utlendinger (med muslimsk bakrunn) blir kraftig oppdratt i denne religionen, og de vet hva som er galt (haram), og hva som er lov (halal). Du finner ikke altfor mange hardnakka kristne igjen av dagens ungdommer. Jaja, du kjenner sikkert mange, men antallet utlendinger som er muslimer er stort i forhold til antall norske ungdommer med skikkelig kristen tro. Jeg sier ikke at noe er bedre enn det andre, men de muslimske blir oppdratt etter kraftige retningslinjer.

 

Det er heller ikke noe galt å ha sex, men da kommer horefaktoren inn. Hvis du er norsk, puler du statistisk sett mer enn muslimer. Da har du mye lettere for å bli sett på som hore. Og det er ikke noe å være stolt av. Dessuten kan man fort havne som gravid i ung alder med mye sex. Norsk ungdom drikker stort sett mer enn utenladske ungdommer også. Sex mens man er full er ikke alltid det heldigste.

5248246[/snapback]

 

Så vidt jeg vet så skal ikke muslimske jenter har sex med noen før ekteskap. Jeg ser ikke på det som en utelukkende positiv ting. Menn derimot, de kan ha så mye sex de bare vil utenfor ekteskap. Hyklersk.

 

Folk kan gjerne stemple meg som en hore. Jeg har hatt flere sexpartnere, er ikke gift, og er fremdeles relativt ung. Om folk kaller meg hore, so be it. Folk har misforstått begrepet hore. Hore er folk som selger kroppen sin for penger. Sex er en fin og intim ting, som folk må få lov til å ha med hverandre når de vil. Sex er faktisk så viktig i et forhold at jeg vil fraråde folk å vente til de er gift. Venter man til man er gift, så finner man kanskje ut at man ikke passer sammen seksuelt, og da er det jo ingen vei tilbake.

 

Personlig så synes jeg at man er ganske god hvis man greier å bli gravid dersom man så aboslutt ikke vil det selv. Det finnes flere typer prevansjon, og det finnes angrepiller. Å ha sex mens man er full er kanskje ikke det aller heldigste, men det er ingen som sier at man må drikke seg sørpe full, og ingen som sier man må ha sex akkurat i fylla. Dette har NULL og niks med islam/muslimsk kultur eller andre ting å gjøre. Det handler om å tenke logisk.

 

Hvorfor skal man nekte seg selv å nyte sex med en man er glad i når man er 16 dersom man er fysisk og mentalt klar for det? Som jeg sa tidligere, så er ikke 20åringer særlig mye mer ansvarlig når det gjelder prevansjon. En annen ting jeg reagerer på er denne konkretiseringen av at JENTER skal vente, holde seg ren, og bruke prevansjon. Gjelder ikke dette like mye for gutter?

 

 

Når det gjelder diskusjonen rundt vold, så ser jeg ikke helt hva vold har med ære og respekt å gjøre. Jeg har slått en person én gang. Jeg følte meg ikke så veldig modig og tøff etterpå. Ja, det gjorde godt å få ut aggresjonen, men det var ikke en ærverdig handling. Jeg tviler på at det ga meg noe særlig respekt heller. Jeg takler ikke folk som må slåss seg ut av enhver krangel/diskusjon.

 

Å skylde alle voldshandlinger på denne "æreskulturen" som det blir snakket om, synes jeg blir feil. Ja, det foregår mye gjengslåsskamper som bunner i dette, men den generelle volden som foregår f.eks ute på byen en lørdags kveld er det idiotiske norske gutter som står for. Noen er kun ute etter å lage bråk. Av og til lurer jeg på hvordan folk blir slik. Kanskje det er noe galt med den norske oppsædingen hvor mor sender barna i barnehagen og reiser på jobb i stedet for å oppdra ungene?

 

På en annen side så kan man også se over til USA. Hvor mange muslimer finnes det der? Er det ikke like mange gjengslåsskamper og prat om "RESPECT" der? Voldelige voldsfilmer fra USA. Eller mafian i andre land hvor alt handler om å "respekt" og frykt. Hm.. Nei, det må nok være muslimene og den dårlige integreringen som har skylden. Det kan jo ikke være at disse folken allerede var på vei utenfor stupet fra før av.

Lenke til kommentar

Det at det er lettere å få seg en norsk jente, framfor en muslimsk, kan også ha noe med tilgjengelighet å gjøre. Så vidt jeg vet er det (fremdeles) flere norske jenter, enn muslimske, her i landet. Muslimene er kanskje "bedre oppdratt" på dette området, men det er nok ikke umulig å finne seg en muslim å humpe på heller.

Lenke til kommentar
Det at det er lettere å få seg en norsk jente, framfor en muslimsk, kan også ha noe med tilgjengelighet å gjøre. Så vidt jeg vet er det (fremdeles) flere norske jenter, enn muslimske, her i landet.

 

Det er ikke tilgjengeligheten det står på. Hvor store kunnskaper har du om islam ?

 

Islamske kvinner kan ikke gifte seg med en kristen mann. Da vil hun bli utstøtt – og i verste fall drept – av sin egen familie, opplyser Basim Ghozlan i det islamske forbundet i Norge til Se og Hør.

 

http://pub.tv2.no/dyn-nettavisen/innenriks...hiveItem=254304

Lenke til kommentar
En fra Jehovas vitner vil ogsp bli utstøtt om han/hun gifter seg med en utenfor organisasjonen, og ikke bringer den utkårede med seg inn. Dette hender likevel.

5265195[/snapback]

 

Medlemmene i Jehovas vitner knytter ikke familiens ære til de kvinnelige familiemedlemmenes undreliv og har heller ikke en tradisjon for å bruke vold.

Lenke til kommentar

Men hvorfor bry seg egentelig? De som har noe imot det (har jeg fått inntrykk av) er ikke innblandet i slike miljøer. De er kanskje vitner til det, og skittkasting kommer, men som dere selv sier så preller det av dere. Så hvorfor bry seg? Jeg liker det slik, og for meg er det det eneste riktige. Jeg blander meg ikke inn i problemene de norske har i sine miljøer.

Lenke til kommentar
Men hvorfor bry seg egentelig? De som har noe imot det (har jeg fått inntrykk av) er ikke innblandet i slike miljøer. De er kanskje vitner til det, og skittkasting kommer, men som dere selv sier så preller det av dere. Så hvorfor bry seg? Jeg liker det slik, og for meg er det det eneste riktige. Jeg blander meg ikke inn i problemene de norske har i sine miljøer.

5279630[/snapback]

 

Hvorfor bry seg? Fordi det er sånne som "liker det slik" som har ranet meg 2 ganger. Senest i forgårs gikk jeg rett forbi to pakistanere, som helt uten grunn snudde seg etter meg og skrek et skjellsord(helt uten grunn betyr at jeg så på de, og vice versa). Disse som bedriver sånt lar ikke "oss" være. Det er bare noe du tror fordi du kanskje gjør det selv.

Det var en stund i fjord hvor man ikke kunne gå til t-banen her uten å frykte å bli angrepet, men da ryddet heldigvis politiet opp.

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar
Men hvorfor bry seg egentelig? De som har noe imot det (har jeg fått inntrykk av) er ikke innblandet i slike miljøer. De er kanskje vitner til det, og skittkasting kommer, men som dere selv sier så preller det av dere. Så hvorfor bry seg? Jeg liker det slik, og for meg er det det eneste riktige. Jeg blander meg ikke inn i problemene de norske har i sine miljøer.

5279630[/snapback]

 

Hvorfor bry seg? Fordi det er sånne som "liker det slik" som har ranet meg 2 ganger. Senest i forgårs gikk jeg rett forbi to pakistanere, som helt uten grunn snudde seg etter meg og skrek et skjellsord(helt uten grunn betyr at jeg så på de, og vice versa). Disse som bedriver sånt lar ikke "oss" være. Det er bare noe du tror fordi du kanskje gjør det selv.

Det var en stund i fjord hvor man ikke kunne gå til t-banen her uten å frykte å bli angrepet, men da ryddet heldigvis politiet opp.

5279894[/snapback]

Som de fleste skriver her, så preller jo slikt av dere. Så jeg forstår da ikke hvorfor dere bryr dere. Bare skaff deg en pakistansk venn, så slipper du å bli rana eller banka opp uten grunn. Det er en grunn til at det er nordmenn som oftest blir rana, mens utlendingene lar utlendingene være, rett og slett fordi man kan kjenne "farlige" folk som gjør livet surt for raneren. Den sjansen er minimal for norske. Dessuten er jo som sagt de norske litt "pinglete" og gjør dem lette å rane. Skal man rane en pakistaner trenger man pistol eller lignende, ellers flyr de på deg selvom du har kniv, balltre osv..

 

Jeg, og de fleste jeg kjenner (inkludert besteforeldre, norske venner og utenlandske venner) hadde aldri problem med å ta t-banen. Så hva får en gjeng hardcore-nordmenn til å være redd for overgrep? Jo, de er redde for utlendinger, og hva de KAN finne på. De norske jeg kjenner med utenlandske venner er ikke redd for å bli banka opp på åpen gate, mens de nesten 100% norske flytter seg når det kommer utlendinger, og er redd for bank. Kanskje en fordel å lære seg å kjenne skikkelige utlendinger, slik at man vet at kun en brøkdel raner, lager bråk og banker folk.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke blandet meg inn i denne dikusjonen, for jeg er en gammel mann og skjønner ærlig talt ikke helt hva dere snakker om. Men jeg fikk lyst til å si noe nå:

 

Jeg har hatt - og vil gjerne i fremtiden ha - pakistanske venner. Men det er ikke for å unngå å bli "rana eller banka opp". Og slett ikke hvis de er farlige og har som livsoppgave å "gjøre livet surt for" andre, enten de er ranere eller ikke. Det er ikke hva jeg kaller skikkelige utlendinger.

 

Den en brøkdelen som "raner, lager bråk og banker folk" bør myndighetene ta seg av.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Som de fleste skriver her, så preller jo slikt av dere.

 

Det preller slettes ikke av. Jeg vet hvem de fleste i lokalmiljøet er, og unngår de jeg anser som farlige. Jeg vil ikke omgås sånne folk. Og uansett om jeg hevner meg selv, eller prakker en slåssvillig venn på de, så er begge to like lavmål og jeg kunne ikke lenger sagt at jeg er bedre enn de.

 

Heldigvis ble jeg begge ganger ranet av dum og dummere som jeg visste hvor bodde/hvilken skole de gikk på. Uansett, disse hendelsene gjør at, hey, jeg er bedre enn de. På alle måter. Jeg er smartere, har bedre verdier, og jeg har mer penger enn de, og sannsynligvis har jeg bedre foreldre enn de(...med bedre utdanning), og listen kunne gått videre. Herregud, det gir meg selvtillit bare å tenke på det.

Jeg er ikke redd de, for hvis de gjør noe, så bruker jeg politiet, noe de viste at de fryktet.

Det skal sies at det er en stund siden det skjedde, og at de fleste som ferdes her er vennlige folk for tiden.

 

TWFA: Jeg har inntrykk av at de fleste voksne innvandrere (30+) er greie, høflige folk og vennligsinnede. Jevnaldrede innvandrere er også greie når de er alene, men ellers kan de være fiendtlige og "tøffe".

Lenke til kommentar
Som de fleste skriver her, så preller jo slikt av dere. Så jeg forstår da ikke hvorfor dere bryr dere. Bare skaff deg en pakistansk venn, så slipper du å bli rana eller banka opp uten grunn. Det er en grunn til at det er nordmenn som oftest blir rana, mens utlendingene lar utlendingene være, rett og slett fordi man kan kjenne "farlige" folk som gjør livet surt for raneren. Den sjansen er minimal for norske. Dessuten er jo som sagt de norske litt "pinglete" og gjør dem lette å rane. Skal man rane en pakistaner trenger man pistol eller lignende, ellers flyr de på deg selvom du har kniv, balltre osv..

5280597[/snapback]

Dette er bare sykt. Kunne aldri falt meg inn å få meg en 'pakistansk venn' på dette grunnlaget. Dessuten ville det bare være å gjøre seg selv til en del av idiotien og problemet.

Lenke til kommentar
Som de fleste skriver her, så preller jo slikt av dere. Så jeg forstår da ikke hvorfor dere bryr dere. Bare skaff deg en pakistansk venn, så slipper du å bli rana eller banka opp uten grunn. Det er en grunn til at det er nordmenn som oftest blir rana, mens utlendingene lar utlendingene være, rett og slett fordi man kan kjenne "farlige" folk som gjør livet surt for raneren. Den sjansen er minimal for norske. Dessuten er jo som sagt de norske litt "pinglete" og gjør dem lette å rane. Skal man rane en pakistaner trenger man pistol eller lignende, ellers flyr de på deg selvom du har kniv, balltre osv..

5280597[/snapback]

Dette er bare sykt. Kunne aldri falt meg inn å få meg en 'pakistansk venn' på dette grunnlaget. Dessuten ville det bare være å gjøre seg selv til en del av idiotien og problemet.

5282703[/snapback]

Så du mener at å ha pakistanske

 

TWFA: Du missforstår (eller så middforstår jeg deg), det er den typen pakistanere du beskriver man skal holde seg unna. Det er ikke de som er skikkelige utlendinger. Det her er "skikkelige" som i "oppføresegpent", og ikke 100% utlending betydningen.

Lenke til kommentar
Bare skaff deg en pakistansk venn, så slipper du å bli rana eller banka opp uten grunn.

Stockholmsyndromet ja.

 

Dessuten er jo som sagt de norske litt "pinglete" og gjør dem lette å rane.

Du mener vel at de ikke er feige rotter som ikke går med våpen og opptrer i gjenger?

 

Skal man rane en pakistaner trenger man pistol eller lignende, ellers flyr de på deg selvom du har kniv, balltre osv..

Tull. Hvis de ikke vet at de har overtaket piler de unna med rottehalen mellom beina.

Lenke til kommentar

Jeg tok utgangspunkt i ditt utsagn:

 

Bare skaff deg en pakistansk venn, så slipper du å bli rana eller banka opp uten grunn. Det er en grunn til at det er nordmenn som oftest blir rana, mens utlendingene lar utlendingene være, rett og slett fordi man kan kjenne "farlige" folk som gjør livet surt for raneren.

 

Misforstår jeg, eller argumenterer du ut fra en steretyp her? Nemlig at pakistanere er farlige gjengfolk, og at derfor vil du om du kjenner en av dem være trygg?

 

Hvis ikke, hvorfor hjelper det å kjenne en av dem? Hvis han er like "pinglete" som meg, hva skulle hindre ham å bli banket opp også? Sjansen for at han kjenner noen som er slemmere enn bøllene vi havner i bråk med??

 

Dette er absurd...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...