Gå til innhold

Æresbegrepet er på vei inn i Oslo skoler

Anbefalte innlegg

Men så er jeg også fra Bergen, vi har ikke samme grad av innvandring som i Oslo, så det kan være helt andre dimensjoner i Oslo for alt jeg vet. Jeg har et inntrykk av at tolleransen for innvandrere er veldig lav blant mine kollegaer fra Oslo, det må jo ha sine grunner.

Innertier. Selvsagt har innvandrere lettere for å intergrere seg når miljøet med egne landsmenn er lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at vi helt klart er bedre enn dem, bare se på statistikken og landene. 70% av alle kvinner på krisesenterene er innvandrerkinner og det sier litt. Har nesten forståelse for at noen blir med i nazistiske grupper i områder dominert av invandrere. Ikke at jeg sympatiserer meg med nazistene, absolutt ikke men det kan jo være det eneste stedet de får trygghet

Lenke til kommentar
Alle mennesker er ikke like. Sånn er det bare.

Noen kan faktisk være "übermensch". De kan ha 130IQ, være ekstremt kreative, atleter, fighting machines, diplomater og ledertyper. På en gang.

Andre kan være pinglete neandertalere.

Innstillingen til Mixel (Sorry, jeg vet du og dine synspunkter egentlig har blitt disset nok. :( ) minner voldsomt om den gode, gamle, urnordiske Janteloven.

Janteloven sier:

Du skal ikke tro at du er noe

Du skal ikke tro du er like bra som oss

Du skal ikke tro du er smartere enn oss

Du skal ikke inbille deg at du er bedre end oss

Du skal ikke tro at du vet mer enn oss

Du skal ikke tro at du er mer enn oss

Du skal ikke tro at du duger til noe

Du skal ikke le av oss

Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg

Du skal ikke tro at du kan lære oss noe

Bare sånn for å understreke det: jeg hater Janteloven.

Maken til pessimistisk og nedbrytende vrøvl. Jeg har lyst til å tro at jeg er noe. Jeg elsker konkurranser, jeg elsker å vinne. For da føler jeg meg  bedre enn andre. Nemlig. Hvis det gjør meg til et dårlig menneske, so be it. Jeg har tenkt å bli noe her i verden. Jeg har lyst til å utgjøre en stor forskjell. Hvis alle hadde trodd på teorien om at alle er like, så ville utviklingen av f.eks. ny teknologi bråstoppet. Ingen ville turt å komme med noen nye idéer av frykt for at andre ville banket deg siden du prøver "å være bedre" enn de andre som ikke har noen idéer.

Alle har rett til å bli respektert. Ikke for hva de gjør, men for hvem de er. Mennesker.

Jeg mener likevel ikke at alle fortjener like mye respekt. Hvis jeg møter på noen som er meg klart intelligent overlegne, så respekterer jeg de høyt. Mye høyere enn en teit og lite intelligent slosskjempe. Hvis noen klarer å verbalt senke meg i kne med god argumentasjon, så respekterer jeg de høyt. Hvis noen slår til meg vil jeg automatisk og uten tap av tid se ned på de som stakkarslige underutviklede kryp. Akkurat samme reaksjon vil du få fra meg om du kaller meg et eller annet uten å kunne begrunne kommentaren inngående. Jeg tenker: "Stakkars, stakkars deg. Stoppet du din mentale utvikling i barnehagen?"

Så ja, jeg kan finne på "se ned" på andre folk.

Nuvel. Det var min mening.

5248389[/snapback]

Du missforstår. Jeg har nevnt endel ganger at man faktisk kan tenke og ytre egne meninger, uten at de drar andre nedover. Du kan godt være bedre enn meg i en ting, fks. idrett, og det gir deg rett til å se på deg som flinkere enn meg i den tingen. Men du er ikke noe bedre menneske. Du er FLINKERE enn meg. Ikke bedre. Du kan godt si at jeg er en elendig taper, for det var jeg hvis jeg tapte mye mot deg, men jeg er fortsatt ikke morrapuler (det er vel ikke noe galt i å være det, men i dagens samfunn blir det sett ned på). Da "krenker" du min og min families ære.

Jeg har ikke tenkt å kalle deg noe heller. Jeg har riktignok noen meninger om deg, fordi du rett og slett ikke klarer å forstå mitt poeng. Det kan hende du gjør det, men du gir ikke utrykk for det. Jeg sier alikevel ikke at du må være enig med meg. Da ser jeg på deg som en trangsynt idiot, men jeg respekterer fortsatt at du har et eget synspunkt. Du er ikke noen morraknuller eller ting som verre er av den grunn.

Og nei, jeg er ikke tilhenger av janteloven.

Jeg kan skrive om loven slik at den passer meg og mitt syn:

Du skal tro at du er noe

Du skal tro du er smartere enn oss

Du skal ikke inbille deg at du er bedre end oss

Du skal tro at du vet mer enn oss

Du skal ikke tro at du er mer enn oss

Du skal tro at du duger til noe

Du skal ikke le av oss

Du skal tro at noen bryr seg om deg

Du skal tro at du kan lære oss noe

Man kan godt være smartere enn andre, men ikke inbille seg at man er bedre.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Hvis du banker folk for deres meninger og generelt følger avleggs og til dels syke normer/kulturer ser jeg på meg selv som et betraktelig bedre menneske enn deg

5248643[/snapback]

Jeg banker IKKE folk pga. deres meninger eller tanker.

Du kan tro og tenke hva du vil (om verden og samfunnet osv...), men du skal ikke ha rett til å heve deg over andre ved voldsbruk eller verbalt. Å kalle en morrapuler fordi en har andre meninger enn deg, blir feil. Fordi jeg tror noe annet enn deg, skal jeg liksom pule morra mi (jeg ser ikke noe galt i sex med moren din, men det er ikke akkurat akseptert av samfunnet)? Hva er logikken i det? Og pga. samfunnets syn på morrapulere, havner jeg i en lavere klasse enn deg.

Det skal ikke skje. At jeg er dum, stiller meg ikke i en lavere samfunnsklasse. Bare at jeg har andre meninger. At jeg puler morra mi setter meg i en lavere klasse.

Men selvfølgelig, i krangel og diskusjon forstår jeg at ord blir brukt hyppig. Jeg sier ikke at man får bank med en gang man sier noe, men hvis man ikke har en konflikt, men hakker på folk uten grunn og ser på dem som mindreverdige, da smeller det. Jeg krangler ofte verbalt med folk hvor slike ord blir brukt ofte, men vi har ikke så mye annet å si. Vi bruker et fortapt språk.

Lenke til kommentar
Har nesten forståelse for at noen blir med i nazistiske grupper i områder dominert av invandrere. Ikke at jeg sympatiserer meg med nazistene, absolutt ikke men det kan jo være det eneste stedet de får trygghet

Det var det som skjedde i tilfellet med vedkommende som drepte Benjamin Hermansen. Nynazistmiljøet gav han den tryggheten han søkte etter å ha blitt blitt banket opp av innvandrergjenger.

Lenke til kommentar

Sier jo ikke at jeg føler meg bedre på grunn av meningene dine i diskusjoner og sånn, men bedre en de(vet ikke om det gjelder deg) som tilhører de kulturene hvor vold er veldig utbredt og de som går rundt og kaller alle morrapulere og skal disse på seg nordmenn fordi de er nordmenn

Lenke til kommentar
Også synet på kvinner ser jeg ikke helt den store forskjellen fra innvandrere og nordmenn. Selv blant gutter på min egen alder er holdningene så diskriminerende og usaklige at det skal mye til for at en innvandrer skal toppe dette.

Hva slags omgangskrets har du?

en høyst variert en. Men kvinnesynet er nå stort sett det samme(snakker i generelt sett). Forskjellen på de og enkelte innvandrere der et at nordmenn har det i kjeften og ikke noe mer, mens enkelte innvandrere faktisk krever slikt av kvinner.

Men som nevnt, det finnes titusener av norske kvinner som blir banket av norske menn fordi mannen føler han får for lite respekt eller hva det nå skal være. Så vi får være forsiktig med å be andre rydde opp når vi ikke har feiet for egen dør engang.

For all del, men utenlandske kvinner er overrepresenterte på krisesentere.

Jeg ser ikke hvordan innvandrerene bringer en "farlig" form for praktisering av ære her til lands som ikke allerede eksisterer i vår kultur fra før?

Pleier norske jenter å ha med mannlige familiemedlemmer som anstand når de er utendørs?

5248515[/snapback]

Som jeg sa i tråden;

Det er vel også der den vesentlige forskjellen er. I andre land er ikke kvinnen så selvstendig og menn er ikke vant til å bli satt på plass slik som i Norge. Og da kan det fortere bli en konflikt når innvandrere møter en helt annen holdning fra kvinner i Norge enn de er vant til. Og det kan utarte seg til noe stygt.

Er en fordel å ta med alt relevant jeg skrev(spesielt dette unntaket jeg nevnte) når du spør meg ;)

Lenke til kommentar
Det er heller ikke noe galt å ha sex, men da kommer horefaktoren inn. Hvis du er norsk, puler du statistisk sett mer enn muslimer. Da har du mye lettere for å bli sett på som hore. Og det er ikke noe å være stolt av. Dessuten kan man fort havne som gravid i ung alder med mye sex. Norsk ungdom drikker stort sett mer enn utenladske ungdommer også. Sex mens man er full er ikke alltid det heldigste.

5248246[/snapback]

Noe bristende logikk her, når en lager sine egne motstridende premisser blir det ofte slik:

1: Det er heller ikke noe galt å ha sex, men da kommer horefaktoren inn.

2: Hvis du er norsk, puler du statistisk sett mer enn muslimer

3: Da har du mye lettere for å bli sett på [av de jeg og andre henger med, jf vårt middelalderske åresbegrep] som hore.

K: Og det er ikke noe å være stolt av.

En går fra at det ikke er noe galt å ha sex, slenger inn noen fordommer om nordmenn generelt og norske blondiner spesielt, går via modifiseringsfaktorenen ens eget korrumperte og foreldete holdninger og kommer med konklusjonen at det ikke er noe å være stolt av, underforstått, noe å skamme seg over.

Lenke til kommentar
Har nesten forståelse for at noen blir med i nazistiske grupper i områder dominert av invandrere. Ikke at jeg sympatiserer meg med nazistene, absolutt ikke men det kan jo være det eneste stedet de får trygghet

Det var det som skjedde i tilfellet med vedkommende som drepte Benjamin Hermansen. Nynazistmiljøet gav han den tryggheten han søkte etter å ha blitt blitt banket opp av innvandrergjenger.

5248688[/snapback]

Selvsagt. Når man er alene og står mot en gjeng, så er det tryggest å søke en gjeng selv. Og hvilke alternativer har man egentlig? Det er jo ikke de snille gutta som danner gjenger.

Lenke til kommentar

Ser også dette på skolen min, hvor det er en del innvandrer gjenger, og hvis du i det minste som ser på dem så kommer de : ærru frekk ellæ!?!?!?

og selvfølgelig henger jo alle jentene med dem da, og de ler av at de trur oss "normale" med bank. SYns det begynner og gå litt over kanten her hvor jentene går etter de som bråker mest og sånt på skolen. Skjønner noen andre her hvorfor det skjer??

Ser også at 4 av exene mine også er sammen med innvandrere. overaskende nok er de 20+ år. (ikke exene mine altså).

Trur dette er noe som blir mer og mer populært blant norske jenter i dag, fordi de føler at de får respekt fra innvandrerne, i forhold til det de gjør fra norske gutter. (som faktisk prøver og være like med dem, i motsetning til "jenter skal være hjemme og lage mat" prinsippet.)

Sweet™

Lenke til kommentar
Jeg har ikke tenkt å kalle deg noe heller. Jeg har riktignok noen meninger om deg, fordi du rett og slett ikke klarer å forstå mitt poeng. Det kan hende du gjør det, men du gir ikke utrykk for det. Jeg sier alikevel ikke at du må være enig med meg. Da ser jeg på deg som en trangsynt idiot, men jeg respekterer fortsatt at du har et eget synspunkt. Du er ikke noen morraknuller eller ting som verre er av den grunn.

5248628[/snapback]

Nja.

Jeg tror jeg forstår poenget ditt. Men jeg er ikke sikker. Jeg har sett at på Oslo's beste vestkant er miljøet og omgangskretser til tider *svært* overfladiske. Noen har svært få moralske regler å leve etter. "Og alt det der."

Jeg har også fått slengt i fleisen: "erru frekk eller? Skarru ha bank!" eller lignende kommentarer fra en person med innvandrerbakgrunn. Det er ikke videre hyggelig. Og dette uten noen som helst foranledning. Jeg så på han rett før han sa dette. Ingenting mer.

Vestkanten og Oslo Øst er vel motpoler sånn sett. Men det finnes en mellomting. :)

Og jeg skrev jo også i det forrige innlegget at personer som kaller meg noe havner i akkurat samme mentale bås hos meg som de som evnt. måtte slå til meg. Jeg har blitt kalt mange, til tider svært ubehagelige, ting opp gjennom tidene. Mye på grunn av at jeg hadde en annen familiebakgrunn enn de andre i klassen. Jeg kan likevel ikke si at jeg følte at min "ære" ble krenket på noe som helst vis. Helt fra jeg gikk på barneskolen har jeg bare syntes synd på folk som synker så lavt at de kaller andre for noe. Det ville *aldri* falle meg inn å slå til noen som kaller meg noe for å få respekt og "æren" gjenopprettet. Jeg ville heller aldri slengt med leppa tilbake.

Etter noen år med å ha blitt kalt ting begynte jeg å opparbeide en voldsom respekt blant de andre i klassen. Bare fordi jeg aldri tok igjen. Det at jeg alltid fikk bedre karakterer gjorde heller ikke noe. :tease:

Og beklager å måtte si det men min "ære" henger på *ingen* måte sammen med min families ære. Vi er da individer?

Hvis noen slenger med leppa til meg trekker jeg bare på skuldrene og går videre. Hvis noen truer meg med bank trekker jeg bare på skuldrene og går videre.

Hvis noen kommer med en kommentar eller gjør en handling som viser at de prøver å være bedre enn meg trekker jeg på skuldrene og går videre.

Forbausende effektivt. Til slutt kan jeg nevne at jeg har hatt samme venner siden barneskolen. Men vi er ikke et crew. Det høres bare teit ut. (Synes jeg da). ;)

Jeg beklager hvis jeg ikke har forstått deg, men jeg gjør så godt jeg kan. Og hvis du synes at jeg fortsatt ikke forstår så ville jeg satt pris på om du forklarte ditt syn en gang til. Gjerne på PM. :thumbup:

Jeg antar, though, at jeg rett og slett vet for lite om andre kulturer. :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, forstod det nå. :)

Men hvis noen truer med bank (ikke fornærmelser) er det ikke noe problem å bare be dem komme, men at de burde vite hva slags folk som kan komme og banke dem senere. Det har vist seg å være jævlig effektivt. Men kommer de bort og kaller meg morrapuler, da smeller det.

Det er mange som vil sloss med oss i crewet, helt de hører hvem som er folka "bak" oss.

Da kommer de og kysser føttene våre.

Men alikevel, vi går ikke rundt og lager bråk, selvom vi mest sannsynlig vil kunne grisebanke dem. Men det er ofte folk kommer rett bort og snakker dritt om en av oss.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
og selvfølgelig henger jo alle jentene med dem da, og de ler av at de trur oss "normale" med bank.  SYns det begynner og gå litt over kanten her hvor jentene går etter de som bråker mest og sånt på skolen. Skjønner noen andre her hvorfor det skjer?? 

5249441[/snapback]

Fordi breial gi faan i andre ego oppførsel forveksles med selvtillit.

Lenke til kommentar
Howzer: Du kommer med et glimrende eksempel på hva jeg mener. Du sitter her og kritiserer og ytrer din mening, og jeg repsketerer det. Men du kommer alikevel med nedverdigende kommentarer.

Og hvem er det som kommer med generaliserende og nedsettende kommentarer om "dårlige" og "pinglete drittsekker" av noen nordmenn, og horer av noen kvinner?

Jeg kan godt akseptere at du mener masse dritt om meg og mine venner, men du trykker oss ned ved å kalle oss neandertalere, avskum og underutviklede.

Det er da et faktum at idealene du forfekter kun står sterkt i underutviklede samfunn/grupper. Bare se på verden i dag, og så plukker du ut land som står for det du står for. Hvor mange diktaturer og annet søppel er det ikke du finner da?

Da vil du heve deg over oss, men det kan du ikke. Du er det samme som oss.

Jeg er på ingen måte det samme som dere. Jeg er mye bedre enn dere, fordi jeg er medlem av en høyerestående kultur som totalt dominerer deres. Kulturen jeg står for er moderne, og har laget all teknologien din kultur nå benytter seg av.

Deres svar på dette er forvridde tanker om "ære", der "ære" ikke har noe med hvordan man selv oppfører seg, men der "ære" er hva andre sier eller gjør.

Og tenker du nøje etter, så er det en grunn til at det er forskjeller på disse "ærefulle" landene og Norge med fler idag. Gå vi langt nok tilbake i tid ser vi jo hva slavearbeid og de hvites handlinger har gjort med bla. Afrikanske land.

Dette er da totalt irrelevant for det faktum at land der ditt forvridde æresbegrep står sterkt er underutviklede i forhold til moderne demokratier der man opphøyer såkalt "feministiske idealer".

Hvis det å bruke hjernen istedenfor å slå noen på kjeften fordi de sier "morrapuler" er "feministisk", så er det jo merkelig at "feministiske" land er totalt dominerende i verden i dag.

I enkelt land er tilstanden verre der enn her, men i de fleste land handler man ikke på samme måte hvis noen krenker ære og respekt.

Den eneste som kan krenke din egen ære er deg selv. Ære er at man selv har sitt på det tørre. Hvis en eller annen frekkas fornærmer en så har man kun mistet sin ære hvis man må ty til vold.

Dermed er vel ditt samfunn noe av det mest æreløse som finnes.

Men i Asia (Pakistan osv..) har en helt annen kultur. Der er det ille hvis du krenker noen. Da blir man slått og "lært opp". Det er kanskje noe av det som smitter over til hva de gjør i Norge idag.

Og det er positivt?

Det er ikke akkurat verdens vanskligste sak å få med en norsk blondine med i senga. Bare litt godsnakk og virke kul/avslappet.

Og poenget er? At norske kvinner kan være glade i sex, og at den norske kulturen legger opp til at seksualitet ikke er kun på mannens premisser?

Det er heller ikke noe galt å ha sex, men da kommer horefaktoren inn. Hvis du er norsk, puler du statistisk sett mer enn muslimer. Da har du mye lettere for å bli sett på som hore. Og det er ikke noe å være stolt av.

Nå skjønner jeg ikke helt. Er man hore hvis man har mye sex? Er du også hore da, du som liker å knulle norske blondiner?

Er det positivt at jenter som liker sex blir stemplet som horer? Er det positivt for en gutt å ha hatt sex med mange jenter?

Dessuten kan man fort havne som gravid i ung alder med mye sex.

Så hvis to 50-åringer har sex hver dag så kan de fort bli gravide i ung alder? :hmm:

Norsk ungdom drikker stort sett mer enn utenladske ungdommer også.

5248246[/snapback]

En sannhet med modifikasjoner? Guttene puler og drikker like mye som nordmenn, men jentene blir undertrykket og banket hvis de prøver seg på det samme?

Lenke til kommentar
Nå har vi heldigvis ikke former for æresdrap og slikt innbakt i den norske kultur, men de foregår jo. Både kvinner og men blir banket opp i forhold, dette bygger ofte på "ære", og en stor andel av norske drap foregår også pga sjalusi o.l. Dette er også æresdrap, men merkelig nok blir det ikke omtalt som det i media.

Drap i affekt (sjalusi) er ikke æresdrap. Æresdrap er drap utført for å gjenopprette familiens ære etter at en kvinne eller jente i familien har ført skam over den.

Endret av howzer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...