Gå til innhold

Æresbegrepet er på vei inn i Oslo skoler


Anbefalte innlegg

Mixel:

Eller du kan se på det i det atferdspsykologiske perspektivet. Positive og negative forsterkninger. Får du negative sanskjoner mot deg og noe du har gjort, vil du mest sannsynligvis ikke gjøre dette igjen. Du slang med leppa, ble slått, og slang dermed ikke med leppa igjen. Jeg vet det er farlig å kaste meg foran en buss. Du kan dermed si at jeg har respekt bussen fordi den kan skade meg, men er det slik respekt det skal være mellom mennesker? Du nevner selv at dere respekterer hverandre og hverandres meninger, men hvis noen kritiserer deg får de seg en på tygga. Hvordan skal du utvikle deg som menneske hvis ingen har lov til å påpeke dine feil og mangler? Betyr dette at dere alle kan gjøre hva dere vil, så lenge dere ikke setter dere over noen andre? Som å rane en butikk, fordi dere ikke setter dere over eieren? (Vet dere ikke raner butikker, men dette var kun et eksempel :) ).

Endret av Agres
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mixel, du sier jo nettopp at folk skal dras ned i søla hvis de sier noe feil eller ser på deg på en feil måte. Hvis ikke dette er neandertal-morrapulerholdninger, så vet ikke jeg.

 

Det du snakker om har ingen verdens ting med respekt å gjøre. Det har med frykt for å bli skadet, og den sterkeste morrapulerens rett over den som kanskje er fysisk svakere, men som sannsynligvis er mye smartere enn morrapulere generelt.

 

Morrapuler-neandertalere lever i en verden av sveklinger som har bra fungerende hjerner, og som har bygget opp all teknologien morrapulerne ser rundt seg. Likevel viser morrapulerne en mangel på respekt for folk som ikke er villige til å bli med på fysiske styrkemålinger. De som er morrapulerne mentalt overlegne blir sett ned på og slått hvis de våger å se på dem på en feil måte.

Lenke til kommentar

howzer, jeg synes du overdriver "morrapuler"-snakket nå.

 

Mixel, det jeg reagerer på i ditt innlegg er "alle er like"-holdninga og ingen skal være bedre enn andre, da settes de på plass. Jeg påstår at det er stof forskjell på folk, og jeg ser inegn grunn til å ikke respektere folk som er bedre på enkelte områder. Det man kan reagere på er "jeg er bedre" oppførsel, der folk opptrer overlegent og nedlatende ovenfor andre. Men det er kanskje det du mener?

 

Men det viekrer litt som om respekt har man hvis man følger janteloven og innordner seg etter miljøets kodeks, og ikke ksiller seg for mye ut. Jeg synes ikke det er en positiv form for respekt.

 

Og det bringer meg til det andre jeg reagerer på, at du snakker kun om respekt som noe som gjelder innad i miljøet. Hva med respekt for andre mennesker som ikke tilhører miljøet?

Lenke til kommentar
Idag lever jeg i harmoni med noen av de verste gutta i Oslo. Disse folka var tidligere "ute" etter meg. Idag er vi gode venner. Slik er det.

 

 

De norske på skolen vår, bytter vennegjenger oftere enn jeg kjøper ny pc.

5239066[/snapback]

Værste gutta i oslo altså ? vel jeg er sikker på at mine venner banker dine venner :w00t:

 

 

Hvilket grunnlag har vi for å vite hvor ofte du bytter pc ?

Lenke til kommentar

JBlack: er den "jeg er bedre enn deg" oppførselen jeg mener. Jeg er ufattelig fårlig til å formulere meg.

 

Men uansett.

Howzer: Dette har alt med rspekt å gjøre. Jeg er ikke redd for å bli skadet lenger. Før slang jeg med leppa fordi jeg ikke respekterte dem. De var dårligere enn meg, fordi de var utlendinger, samtidig som de også var "bøller". Jeg skulle liksom være "bedre" enn dem. Jeg hadde ikke respekt for dem som mennesker. Idag har jeg respekt ovenfor dem, og jeg slenger ikke med leppa. Ikke til folk jeg ikke liker heller. Jeg kanskje snakker negativt om dem, og forteller om deres negative sider. Men å kalle en morrapuler, er vel ikke å påpeke en persons negative side? Dette er drittslening, og et forsøk på å være bedre enn personen du snakker til.

 

Agres: Mange KRITISERER mine meninger og tanker. De sier hva de mener, men ingen sier "morrapuler du er dum som mener det. Jeg er ti ganger så mye bedre enn deg din fitte." De kommer med sitt synspunkt, og vi forstår ikke alltid hverandre, men respekten ovenfor hverandres meninger er fortsatt der.

 

Lord Myrrah: Jeg kjøper pc annenhvert år. Det har vært så varierte norskegjenger på skolen vår mens vi har gått.

Og jeg sa noen av de verste. Jeg tror sikkert gutta dine kan banke mine. Men jeg vil ikke teste :p

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

For min del, så var "morrapuler" helt hverdagslig når jeg gikk på ungdomsskolen, på ytre østkant. Nå går jeg på videregående , der er det èn utlending i klassen. Jeg tror ikke jeg har hørt ordet en eneste gang der.

 

 

Men en del mennesker trenger å lære seg at dersom noen mener noe om deres familie, så er det en rett man har. Og det å slå vedkommende, vil ikke hjelpe på inntrykket av slekten. Dersom noen fornærmer deg/familien din, kan du jo påpeke at påstanden ikke er sannferdig, og si at løgnere gjerne kommer fra dårlige familier.

 

Respect is the objective, unbiased consideration and regard for the rights, values, beliefs and property of all people.

Rett meg gjerne:"Respekt er det objektive, uforutintatte hensynet for alle menneskers rettigheter, verdier, tro og eiendom."

 

Jeg kan godt respektere at du ville slåss med meg dersom jeg kalte deg morrapuler, men jeg tar det da for gitt at du respekterer at jeg ikke vil slåss.

Lenke til kommentar

Ære.

 

Være mann som ikke kan ta imot fornærmelser uten å slå.

 

Sette de som mener noe annet fysisk på plass.

 

Oversensitive mot at noen nevner mor.

 

Det er neppe en tilfeldighet at slike holdninger hører til i underutviklede samfunn, og at det er mindre av det i moderne, høyteknologiske land.

 

Det er ingen ære i å la folk "smake neven". Det er bare et bevis på at man er kåt på sin overvektige, mindre pene mor, og at man er mentalt underlegen. Man har ikke den mentale kapasiteten eller selvrespekten til å bare ignorere folk som slenger med leppa, eller gi dem et verbalt tilsvar.

 

Hvor mye respekt viser du når du kalder nordmenn "dårlige" og "pinglete drittsekker"? Nordmenn bor tross alt i et av verdens rikeste land, og et av de beste i verden å bo i. Kanskje dette kommer av at nordmenn generelt konsentrerer seg mer om fremskritt og mentale utfordringer enn om neandertal-oppførsel?

 

Er det en tilfeldighet at vi "pingler" i "pinglete land" ligger foran "ære"-land i alt?

 

Neppe.

Lenke til kommentar

Jeg kommer selv fra oslo-vest og har vært så heldig å ha lite med innvandrergjengene å gjøre. På Ungdomsskolen min (er 89 årgang jeg og) var det omtrent ingen innvandrere og hvis du spurte en av de fine jentene om de syntes innvandrere var chille ville de høyst sansynelig bare le. Det at Nordmenn er pinglete er jeg veldig uenig i, rent fysisk er det få folkeslag som er mer atletiske en oss og hvis du ser på den jevne araber, afrikaner i landet så er jo disse ofte enten spinkle eller feite. Synes forsovet at hvis noen er overdrevent frekke mot deg så er deg greit å bruke vold, men ikke uten at du har snakket med han først.

Jeg var selv en del av den kule gjengen og er fortsatt det der jeg er nå og de fleste av oss var/er meget godt trent og tar ikke imot dritt fra folk. Når man sier at nordmenn er pinglete så gjelder vel det i konflikter oftest innvandrere. En pakkis tør jo ike true meg alene fordi han vet at jeg kanskje tar han. han må ha med fem stykker for å føle seg trygg, og når det gjelder ære respekt og det å bakke venner står vel det mye sterkere hos nordmenn enn tilbakestående avskum. Både jeg og mine venner bakker hverandre samme hva.

 

Eirik 1989: kjipt at du har vært på sånt østkantsted og håper du finner deg til rette hos oss på oslo vest ;)

Lenke til kommentar
En pakkis tør jo ike true meg alene fordi han vet at jeg kanskje tar han. han må ha med fem stykker for å føle seg trygg

 

Godt poeng. Da jeg begynte på vgs omgikk vi de 2-3 pakistanerne på skolen uten konflikter. Da det kom en bønsj året etterpå ble det trøbbel fra første skoledag da en elev ble blindt slått ned i køen foran brusautomaten.

Lenke til kommentar
En pakkis tør jo ike true meg alene fordi han vet at jeg kanskje tar han. han må ha med fem stykker for å føle seg trygg

 

Godt poeng. Da jeg begynte på vgs omgikk vi de 2-3 pakistanerne på skolen uten konflikter. Da det kom en bønsj året etterpå ble det trøbbel fra første skoledag da en elev ble blindt slått ned i køen foran brusautomaten.

5247353[/snapback]

Tøffe i trynet er de alene. Men skal det først være bråk, så må man være flere.

 

Howzer: Du kommer med et glimrende eksempel på hva jeg mener. Du sitter her og kritiserer og ytrer din mening, og jeg repsketerer det. Men du kommer alikevel med nedverdigende kommentarer. Jeg kan godt akseptere at du mener masse dritt om meg og mine venner, men du trykker oss ned ved å kalle oss neandertalere, avskum og underutviklede. Da vil du heve deg over oss, men det kan du ikke. Du er det samme som oss.

Men du kan værsegod å tenke slik du tenker fremover.

 

Og tenker du nøje etter, så er det en grunn til at det er forskjeller på disse "ærefulle" landene og Norge med fler idag. Gå vi langt nok tilbake i tid ser vi jo hva slavearbeid og de hvites handlinger har gjort med bla. Afrikanske land.

I enkelt land er tilstanden verre der enn her, men i de fleste land handler man ikke på samme måte hvis noen krenker ære og respekt.

Men i Asia (Pakistan osv..) har en helt annen kultur. Der er det ille hvis du krenker noen. Da blir man slått og "lært opp". Det er kanskje noe av det som smitter over til hva de gjør i Norge idag.

 

Men ja, jeg ser faktisk poenget ditt med utviklingen.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Tror ikke det er så gale at noen av de muslimske holdningene påvirker litt norsk ungdom.... Folk kan kle seg akkuratt som de vil, herregud. Vist det at muslimske jenter påvirker andre til å vente et år eller to... ser jeg ikke problemet i det. Når folk er mer modne og er smart nok til å bruke beskyttelse. Jeg kjenner bare så mangen hjernedøde ungdommer som ligger med alt på to bein.... Sorry ass, men det er min mening.. Syntes ikke det jeg skrev før var så uforstålig! Men men...

5236606[/snapback]

 

At muslimske jenter påvirker andre til å vente et år eller to, tviler jeg meget sterkt på. Jeg tror du har misforstått litt hvis du tror at muslimske venter til de er f.eks 18 for å så ha sex uten å være gift.

 

Å ha sex med alle på to bein, hva er galt med det? Jeg tolker ditt innlegg dithen at du mener at JENTER ikke skal ha sex med alle på to bein. Tror du det er flest jenter som sprer kjønnsykdommer? Selvfølgelig bør alle bruke kondom utenfor faste forhold for å være sikker. Jeg tror de fleste 16åringer vet faren for kjønnsykdommer. Det handler ikke bare om modenhet. Det er like mange eldre personer som tenker "pytt-pytt, han/hun har vel ikke noe ulumskheter".

 

Hva er det egentlig du mener de muslimske holdningene gjør for det norske samfunn?

Lenke til kommentar
Tror ikke det er så gale at noen av de muslimske holdningene påvirker litt norsk ungdom.... Folk kan kle seg akkuratt som de vil, herregud. Vist det at muslimske jenter påvirker andre til å vente et år eller to... ser jeg ikke problemet i det. Når folk er mer modne og er smart nok til å bruke beskyttelse. Jeg kjenner bare så mangen hjernedøde ungdommer som ligger med alt på to bein.... Sorry ass, men det er min mening.. Syntes ikke det jeg skrev før var så uforstålig! Men men...

5236606[/snapback]

 

At muslimske jenter påvirker andre til å vente et år eller to, tviler jeg meget sterkt på. Jeg tror du har misforstått litt hvis du tror at muslimske venter til de er f.eks 18 for å så ha sex uten å være gift.

 

Å ha sex med alle på to bein, hva er galt med det? Jeg tolker ditt innlegg dithen at du mener at JENTER ikke skal ha sex med alle på to bein. Tror du det er flest jenter som sprer kjønnsykdommer? Selvfølgelig bør alle bruke kondom utenfor faste forhold for å være sikker. Jeg tror de fleste 16åringer vet faren for kjønnsykdommer. Det handler ikke bare om modenhet. Det er like mange eldre personer som tenker "pytt-pytt, han/hun har vel ikke noe ulumskheter".

 

Hva er det egentlig du mener de muslimske holdningene gjør for det norske samfunn?

5248160[/snapback]

 

Det er ikke akkurat verdens vanskligste sak å få med en norsk blondine med i senga. Bare litt godsnakk og virke kul/avslappet.

 

Det er litt vanskligere å få med en muslim i senga. De fleste utlendinger (med muslimsk bakrunn) blir kraftig oppdratt i denne religionen, og de vet hva som er galt (haram), og hva som er lov (halal). Du finner ikke altfor mange hardnakka kristne igjen av dagens ungdommer. Jaja, du kjenner sikkert mange, men antallet utlendinger som er muslimer er stort i forhold til antall norske ungdommer med skikkelig kristen tro. Jeg sier ikke at noe er bedre enn det andre, men de muslimske blir oppdratt etter kraftige retningslinjer.

 

Det er heller ikke noe galt å ha sex, men da kommer horefaktoren inn. Hvis du er norsk, puler du statistisk sett mer enn muslimer. Da har du mye lettere for å bli sett på som hore. Og det er ikke noe å være stolt av. Dessuten kan man fort havne som gravid i ung alder med mye sex. Norsk ungdom drikker stort sett mer enn utenladske ungdommer også. Sex mens man er full er ikke alltid det heldigste.

Lenke til kommentar

Mixel, jeg tror faktisk ikke howzer har referert til deg som neandertaler(orker ikke lese gjennom nå), men jeg synes han drar det litt langt.

 

edit:

Wohoo! sexdebatten!

 

Til tross for at vi gutta får komplekser av at dama har vært med "altfor mange", så er det jo riv ruskende galt å pule en jente, og så kalle hun en hore.

Og til tross for at folk ser på en som hore, så vil det ikke bli sant av den grunn? Det er i så fall en omdefinering av ordet.

Hvorvidt ungdom har sex eller ikke har lite med religion å gjøre blant norsk ungdom, jeg tror det har mer med verdier og fri vilje å gjøre. Jeg tror at alle slags jenter har like lyst på sex, bare at muslimske som har det undertrykker den lysten.

Hvor ærefullt er det å ikke ha sex fordi andre sier det er feil(altså å være en flink, adlydende muslim), kontra å utøve sin frie vilje(å være "hore")?

 

Min mening er at det er mer ære å ha integritet, og gjøre det man føler for.

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar

Angående vold så tror jeg den norske drikkekulturen fører til minst like mange konflikter/slåsskamper som enkelte innvandrergruppers "ære-kultur". :whistle:

 

Nå er jeg fra Bergen og de situasjonene som her nevnes og problemstillingen er litt fremmed for meg. Å ty til vold av "æresmessige" grunner er feil, men alvorlig talt, å tro at nordmenn ikke tyr til slikt, og har gjort det i all tid, det er feil. Alt fra bygdeslagsmål til 14 åringen som skal banke opp noen for å ha fornærmet damen.

 

Nå har vi heldigvis ikke former for æresdrap og slikt innbakt i den norske kultur, men de foregår jo. Både kvinner og men blir banket opp i forhold, dette bygger ofte på "ære", og en stor andel av norske drap foregår også pga sjalusi o.l. Dette er også æresdrap, men merkelig nok blir det ikke omtalt som det i media.

 

Når en muslim dreper kjæresten -> ærsedrap ifølge media

Når Ramsland drepte konen -> Kaldblodig mord ifølge media.

 

Merkelig hvordan enkelte overser all vold og drap pga ære blant nordmenn.

 

Her er eksempler hvor æresdrap ikke blir nevnt:

http://www.ba.no/nyheter/irix/article1844395.ece

http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article233444.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1165398.ece

http://www.nesteklikk.no/20040730/45568.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/1998/02/07/56861.html

 

Hvorfor er det ikke æresdrap når nordmenn begår slike handlinger?

 

Jeg ser ikke hvordan innvandrerene bringer en "farlig" form for praktisering av ære her til lands som ikke allerede eksisterer i vår kultur fra før? Den største forskjellen er vel at vi kaller det noe annet. "Sjalusianfall", "misunnelse", "Hevn" osv.

 

Også synet på kvinner ser jeg ikke helt den store forskjellen fra innvandrere og nordmenn. Selv blant gutter på min egen alder er holdningene så diskriminerende og usaklige at det skal mye til for at en innvandrer skal toppe dette.

 

Det blir mindre synlig av at norske kvinner ikke finner seg i dette og norske menn må stort sett krype med halen mellom bena og innse at norske kvinner ikke lar deres huleboersyn få gjennomslag. Så sitter man heller i felleskap med andre gutter og snakker nedsettende om kvinner, men holder godt kjeft med en gang en kvinne entrer rommet.

 

Det er vel også der den vesentlige forskjellen er. I andre land er ikke kvinnen så selvstendig og menn er ikke vant til å bli satt på plass slik som i Norge. Og da kan det fortere bli en konflikt når innvandrere møter en helt annen holdning fra kvinner i Norge enn de er vant til. Og det kan utarte seg til noe stygt.

 

Men som nevnt, det finnes titusener av norske kvinner som blir banket av norske menn fordi mannen føler han får for lite respekt eller hva det nå skal være. Så vi får være forsiktig med å be andre rydde opp når vi ikke har feiet for egen dør engang.

Lenke til kommentar

Alle mennesker er ikke like. Sånn er det bare.

Noen kan faktisk være "übermensch". De kan ha 130IQ, være ekstremt kreative, atleter, fighting machines, diplomater og ledertyper. På en gang.

Andre kan være pinglete neandertalere.

 

Innstillingen til Mixel (Sorry, jeg vet du og dine synspunkter egentlig har blitt disset nok. :( ) minner voldsomt om den gode, gamle, urnordiske Janteloven.

 

Janteloven sier:

Du skal ikke tro at du er noe

Du skal ikke tro du er like bra som oss

Du skal ikke tro du er smartere enn oss

Du skal ikke inbille deg at du er bedre end oss

Du skal ikke tro at du vet mer enn oss

Du skal ikke tro at du er mer enn oss

Du skal ikke tro at du duger til noe

Du skal ikke le av oss

Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg

Du skal ikke tro at du kan lære oss noe

 

Bare sånn for å understreke det: jeg hater Janteloven.

Maken til pessimistisk og nedbrytende vrøvl. Jeg har lyst til å tro at jeg er noe. Jeg elsker konkurranser, jeg elsker å vinne. For da føler jeg meg bedre enn andre. Nemlig. Hvis det gjør meg til et dårlig menneske, so be it. Jeg har tenkt å bli noe her i verden. Jeg har lyst til å utgjøre en stor forskjell. Hvis alle hadde trodd på teorien om at alle er like, så ville utviklingen av f.eks. ny teknologi bråstoppet. Ingen ville turt å komme med noen nye idéer av frykt for at andre ville banket deg siden du prøver "å være bedre" enn de andre som ikke har noen idéer.

 

Alle har rett til å bli respektert. Ikke for hva de gjør, men for hvem de er. Mennesker.

 

Jeg mener likevel ikke at alle fortjener like mye respekt. Hvis jeg møter på noen som er meg klart intelligent overlegne, så respekterer jeg de høyt. Mye høyere enn en teit og lite intelligent slosskjempe. Hvis noen klarer å verbalt senke meg i kne med god argumentasjon, så respekterer jeg de høyt. Hvis noen slår til meg vil jeg automatisk og uten tap av tid se ned på de som stakkarslige underutviklede kryp. Akkurat samme reaksjon vil du få fra meg om du kaller meg et eller annet uten å kunne begrunne kommentaren inngående. Jeg tenker: "Stakkars, stakkars deg. Stoppet du din mentale utvikling i barnehagen?"

 

Så ja, jeg kan finne på "se ned" på andre folk.

 

Nuvel. Det var min mening.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvordan innvandrerene bringer en "farlig" form for praktisering av ære her til lands som ikke allerede eksisterer i vår kultur fra før? Den største forskjellen er vel at vi kaller det noe annet. "Sjalusianfall", "misunnelse", "Hevn" osv.

 

På ungdomsskolen her jeg bor var det jo rett og slett krenking av ytringsfrihet ved at hvis du sa noe feil, så på de feil, svarte når de fornærmet deg, så hentet de gjengen sin(hadde de ikke venner, og ikke kunne ta deg selv, så hadde de familie). Dette går ikke så mye på ære, men det er nå det det blir kalt.

Jeg vet ikke om det er likt på veldig norske skoler(17 av 25 var utlendinger i min klasse), men jeg tviler egentlig på det.

Jeg snakket en gang med en lærer fra barneskolen min, og hun fortalte om en muslim jente som var redd for å ta med det norske flagget hjem i frykt for farens reaksjon. Hvor mange muslimfedre lærer barna sine opp til å være fiendtlig mot norske ting? Jeg vet hvem jenta er, og jeg vet hvem brødrene er. Han eldste er aktiv i nærmiljøet og hjelper til med allmennyttige ting, mens den litt yngre broren alltid har vært ute etter bråk med nordmenn(deriblant meg..)..

 

Dette innlegget ble jo bare høyttenking. :roll:

 

Edit:

Godt poeng oddarne. Jeg ser på det som et mål å være bedre enn andre. Det er jo det som er hele poenget!

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar
Nå har vi heldigvis ikke former for æresdrap og slikt innbakt i den norske kultur, men de foregår jo. Både kvinner og men blir banket opp i forhold, dette bygger ofte på "ære", og en stor andel av norske drap foregår også pga sjalusi o.l. Dette er også æresdrap, men merkelig nok blir det ikke omtalt som det i media.

Hvorfor er det ikke æresdrap når nordmenn begår slike handlinger?

 

Når var sist gang en norsk kvinne ble drept av sin bror fordi hun hadde innledet et forhold til en person som familien ikke likte? Til forskjell fra de drapene som skjer i norske familier er æresdrap planlagte drap utført med støtte av hele familien og gjerningsmannen bærer ikke nag. Etniske nordmenn begår ikke æresdrap for å gjenopprette familiens ære og de får heller ikke status noe sted for å begå denne typen ugjerninger.

 

Også synet på kvinner ser jeg ikke helt den store forskjellen fra innvandrere og nordmenn. Selv blant gutter på min egen alder er holdningene så diskriminerende og usaklige at det skal mye til for at en innvandrer skal toppe dette.

 

Hva slags omgangskrets har du?

 

Men som nevnt, det finnes titusener av norske kvinner som blir banket av norske menn fordi mannen føler han får for lite respekt eller hva det nå skal være. Så vi får være forsiktig med å be andre rydde opp når vi ikke har feiet for egen dør engang.

 

For all del, men utenlandske kvinner er overrepresenterte på krisesentere.

 

Jeg ser ikke hvordan innvandrerene bringer en "farlig" form for praktisering av ære her til lands som ikke allerede eksisterer i vår kultur fra før?

 

Pleier norske jenter å ha med mannlige familiemedlemmer som anstand når de er utendørs?

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvordan innvandrerene bringer en "farlig" form for praktisering av ære her til lands som ikke allerede eksisterer i vår kultur fra før? Den største forskjellen er vel at vi kaller det noe annet. "Sjalusianfall", "misunnelse", "Hevn" osv.

 

På ungdomsskolen her jeg bor var det jo rett og slett krenking av ytringsfrihet ved at hvis du sa noe feil, så på de feil, svarte når de fornærmet deg, så hentet de gjengen sin(hadde de ikke venner, og ikke kunne ta deg selv, så hadde de familie). Dette går ikke så mye på ære, men det er nå det det blir kalt.

Jeg vet ikke om det er likt på veldig norske skoler(17 av 25 var utlendinger i min klasse), men jeg tviler egentlig på det.

Jeg snakket en gang med en lærer fra barneskolen min, og hun fortalte om en muslim jente som var redd for å ta med det norske flagget hjem i frykt for farens reaksjon. Hvor mange muslimfedre lærer barna sine opp til å være fiendtlig mot norske ting? Jeg vet hvem jenta er, og jeg vet hvem brødrene er. Han eldste er aktiv i nærmiljøet og hjelper til med allmennyttige ting, mens den litt yngre broren alltid har vært ute etter bråk med nordmenn(deriblant meg..)..

 

5248468[/snapback]

 

Ja slike eksempler finnes det jo mange av. Men som nevnt, det er jo ikke noe som ikke eksisterer i norsk kultur også. Ble selv angrepet av en gjeng når jeg gikk på ungdomsskolen, men det var nå en gjeng med nordmenn og grunnen var at jeg "stjal" damen fra ene av dem. Sa man noe feil så kunne det vanke juling, slik var det nå bare.Var få innandrere der (ca 10%), men det var nå hovedsakelig de som ble banket opp, og det av nordmenn. Spesielt om en innvadrer sa noe nedsettende om en norsk jente eller norsk kulutr vanket det juling.

 

Har selv en bestekompis som måtte holde sitt forhold til en innvandrer skjult, fordi det satte livet hennes i fare. Dette bunner jo i rasisme, men også det er nå utbredt blandt nordmenn og nordmenn har drept pga rasisme, sist er jo Benjamin saken.

 

Egentlig er vel det jeg er ute etter å påpeke at vår norske kultur har store problemer med både ære, rasisme, vold m.m den også. Å påstå at vi er så mye bedre enn enkelte innvadrergrupper blir litt absurd for meg.

 

Den største forskjellen ligger i synet på kvinner. Der er vi langt foran enkelte andre kulturer, og innvandrere fra slike kulturer har vanskelig å tilpasse seg den kulturen vi har på området. Ellers så ser jeg vanskelig at vi nordmenn er særlig "bedre" på andre områder. Barn blir banket av foreldrene, kvinner og menn blir banket av kjærestene, vi banker hverandre og dreper hverandre pga sjalusi og annen form for malplasser "ære", vi diskriminerer hverandre (både kvinner og menn) osv.

 

Men så er jeg også fra Bergen, vi har ikke samme grad av innvandring som i Oslo, så det kan være helt andre dimensjoner i Oslo for alt jeg vet. Jeg har et inntrykk av at tolleransen for innvandrere er veldig lav blant mine kollegaer fra Oslo, det må jo ha sine grunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...