Gå til innhold

Æresbegrepet er på vei inn i Oslo skoler


Anbefalte innlegg

TWFA:

Alle som fører tilhørighet i det pakistanske miljøet kjenner en pakistaner som kjenner en pakistaner som kan ordne opp for seg. Det finnes pakistanere som ikke føler tilhørighet til det pakistanske miljøet i Oslo, men disse er i mindretall.

 

Det er faktisk slik at en mislykket integreringspolitikk har latt dem lage sitt eget samfunn, med sine egne regler for hva som er rett og galt og sine egne metoder å ordne opp på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner jeg har vært lenge borte fra Oslo. (12 år siden jeg bodde der.)

 

Men uansett må det vel være mere enn en gjeng i Oslo. (Siden de skyter på hverandre, mener jeg.) Så å kjenne en pakistaner som kjenner en som kjenner en i en av gjengene er vel ingen garanti for de andre gjengene ikke vil ta deg.

 

Nå antar jeg vel at Mixel uttalte seg på mikronivå, altså om forholdene i nærmiljøet/skolen.

 

Men dette blir fortsatt en litt absurd problemstilling for meg. Dette er et onde som burde vært kuttet ved roten...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på ungdomsskolen, var jeg en del av "gjengmiljøet" der. Vi sloss, var optatt av ære osv og jeg har banket opp folk for å få respekt. Det er ikke et syn som jeg forsvarer i dag, men dere har et problem. Det var ingen utlendinger med og sloss. De somalierne som var, var omtrent de eneste fredelige folka på skolen. Etter min mening faller forsøket på å koble gjengmentalitet og muslimer/fargede innvandrere under sin egen vekt.

 

De folka som driver med dette må behandles som annen pøbel og straffes utifra det de gjør. Jeg kan godt forstå hvordan alle de utenlandske gjengene danner rasisme, men det er faktisk endel norske gjenger ute og går også. Det å se på innvandrere som "en gruppe" er ikke bare em dum generalisering. Det fører også til at de selv ser på seg selv som det og i neste rekke at de er "uforpliktet" til å bidra i det norske samfunnet, siden de bare er "dumme innvandrere" uansett.

 

Det finnes også endel innvandrere som urettvist skylder på religion/kultur for sin egen oppførsel, når den egentlig ikke er akseptert der de kommer fra heller. Dette fører naturlig nok ikke til noe mindre fremmedhat hos de nordmenn som er uvitende eller er ute etter å underbygge sine egne fordommer.

 

Det skulle være unødvendig å si dette, men: Innvandrere er enkeltpersoner de og! De må ta ansvar for sine egne handlinger, men ikke for hva andre innvandrere gjør!

Lenke til kommentar

Fint at du deler dette med oss, Munch, men at du hang med en liten gjeng som lekte tøffinger betyr ikke at dette var noe som var veldig utbredt blant andre nordmenn.

 

Pøbler finnes det over alt. Det blir et enda større problem når det er en del av selve kulturen.

 

Når var det du gikk på ungdomsskolen?

Lenke til kommentar
Pøbler finnes det over alt. Det blir et enda større problem når det er en del av selve kulturen.

 

Når var det du gikk på ungdomsskolen?

5284236[/snapback]

Hvilken kultur er det det som har dette som en del av seg?

 

Jeg gikk på ungdomsskolen i 97/98-99/00, hvordan det?

5300384[/snapback]

 

poenget her er vell at disse bøllene vokser av seg denne adferden og ikke forsetter med det i flere år etterpå.

Lenke til kommentar

Eirik89, takk og lov for at det finnes slike og. :)

 

Jenter som klenger på ekle, bråkete pakkiser er det verste jeg vet om. Itillegg til norske gutter som snakker pakkis-norsk (fordi det er "kult") og oppfører seg som respektløse, ekle, bråkete pakkiser.

 

(Legg merke til begrepet pakkis er forskjellig fra pakistaner.)

Endret av dimiles
Lenke til kommentar

«Du skulle hørt dem. De lo høyt og sa at de fant det helt utrolig at jeg som er mann og hundre kilo lot meg dominere av min kone som er så liten. Jeg kunne lett banke henne opp, sa de. Det var hun som burde gi meg middagsmat, og ikke omvendt. Da forklarte jeg at i Norge tenker vi annerledes. At kvinner og menn skal være like og kunne gjøre det samme.»

 

Er det ikke flere som skjønner at denne religionen er riv, ruskende gal? Takk og lov at jeg ikke bor på østkanten i Oslo. Får virkelig ikke håpe dette sprer seg til flere steder i Oslo, det ville vært tragisk isåfall..

Lenke til kommentar
«Du skulle hørt dem. De lo høyt og sa at de fant det helt utrolig at jeg som er mann og hundre kilo lot meg dominere av min kone som er så liten. Jeg kunne lett banke henne opp, sa de. Det var hun som burde gi meg middagsmat, og ikke omvendt. Da forklarte jeg at i Norge tenker vi annerledes. At kvinner og menn skal være like og kunne gjøre det samme.»

 

Er det ikke flere som skjønner at denne religionen er riv, ruskende gal? Takk og lov at jeg ikke bor på østkanten i Oslo. Får virkelig ikke håpe dette sprer seg til flere steder i Oslo, det ville vært tragisk isåfall..

5308937[/snapback]

Sorry å måtte skuffe deg, men det hjelper fint lite å håpe....

Lenke til kommentar
Sorry å måtte skuffe deg, men det hjelper fint lite å håpe....

 

Er dessverre sant det der. Derfor det ikke finnes noe fremtid i Oslo, spesielt ikke når den rød-grønne-regjeringen har slått gjennom. FrP har sagt det i mange år, det er for dårlig integrering i denne byen og det er altfor mange innvandrere iforhold til hvor de slår seg ned / hva slags integrering de får. Dette har absolutt noe å si hva innvandrerne selv tar initiativ til (av språklære, kulturlære o.l.) noe jeg har fått inntrykk av er særs lite.

Lenke til kommentar

Frustrert Norsk ungdom som er så dumme at de blir med i en nazistisk gruppering etter utalling mobbing, og bank blir jo mye hardere slått ned på i media en en innvandringsgruppering.

 

Riktig eller galt ?

 

Jeg mener det er galt. Personene som gjør dette valget har som regel ikke noe annet å kladre seg på. De blir ikke med fordi de sympatiserer med nazisme, de vet kun såpass at det er en måte og få gjort innvandrer motstand på. Der for de sikkert også en hauv med propoganda smelt opp i tryne hver dag, som deretter gjør at de føler seg sterkere, at dette er den riktige veien og ta.

Mener ikke at dette er er den riktige veien å ta, men kan godt forståes at folk tar den.

Lenke til kommentar

På samme måte som andre gjenger så søker mange "nazister" sammen fordi de føler et felleskap. Dog så samles nazister på grunnlag av felles hat mot en rase, mens innvandrere samles på grunnlag av felles kultur og gjerne felles utstøtthet fra samfunnet.

 

Nazisme i seg selv er ikke galt i mine øyne. Nazistiske handler som skader andre derimot, er fyfy.

Lenke til kommentar
Den en brøkdelen som "raner, lager bråk og banker folk" bør myndighetene ta seg av.

 

Tro meg. I Oslo er ikke det én brøkdel, dessverre. Har møtt tre ålreite utlendinger og ingen av de var pakistanere. Jobbet tidligere på en jobb hvor det også jobbet 80% pakkiser, og det vakke så moro egentlig.

5335159[/snapback]

Jeg har jobbet med masse innvandrere, har ikke hatt problemer med noen av dem, selv han som dealet på si var en kjempeålreit og rolig fyr (dog kan den siste faktoren tilskrives noe annet enn hans person). Har hatt pakistansk sjef, med unntak av musikksmaken hans (pakistansk pop) var det overhodet ingen problemer. Jobbet med to kjempehyggelige, og ikke minst sexy muslimske innvandrerjenter for litt siden (oss tre på jobb den dagen, one of them in charge), dog hadde de begge kjæreste (norske så vidt jeg vet), hun ene studerte også kristendom. Har selv også hatt en kjæreste hvor foreldrene var innvandrere (hun er født i landet), hyggeligere familie skal en lete lenge etter. Så empirisk, basert på egen erfaring av å ha bodd i Oslo hele mitt liv og størsteparten av årene i en bydel med stor andel innvandrere, må jeg si meg enig med TWFA. Det er langt lettere å komme på de "ålreite" enn de motsattte, rett og slett fordi førstnevnte gruppe er i stort flertall, og det er brøkdelen som lager bråk som er hovedproblemet.

 

For øvrig, hvorfor "vakke [det] så moro egentlig" å jobbe med "80% pakkiser"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...