Gå til innhold

Flytte PC uten å bryte strømmen

Anbefalte innlegg

Oppetiden nærmer seg ett år nå, men så er jeg blitt pålagt å flytte PCen. Jeg syns det hadde vært moro å bevare oppetiden likevel.

Finnes det noen "tjuvtriks" jeg kan bruke for å la maskina surre og gå mens jeg flytter den 20 meter?

Dette er en vanlig stasjonær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppetiden nærmer seg ett år nå, men så er jeg blitt pålagt å flytte PCen. Jeg syns det hadde vært moro å bevare oppetiden likevel.

Finnes det noen "tjuvtriks" jeg kan bruke for å la maskina surre og gå mens jeg flytter den 20 meter?

Dette er en vanlig stasjonær.

5236005[/snapback]

Lang skjøteledning og UPS (Uninterruptable power suply) Prøv å stav det selv :- )

EDIT: Kom akkurat på at det ikke går alikevel. Du får ikke koblet den på uten ekstrem innsats på MacGyver-siden.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

Ikke så veldig enkelt å flytte den uten å bryte strømmen dersom den ikke er tilkoblet en UPS. Du klarer deg neppe uten at du beveger deg inn på farefulle "live" koblinger av ledninger, noe jeg neppe ville risikert.

Dersom du har oppetid på nærmere et år, er det vel kanskje på tide med en oppdatering av OS'et uansett, så det er da en positiv bieffekt. Jeg hadde faktisk en liten serveren som var 4 dager fra å runde 1 år oppetid, før jeg selv tabbet meg ut med å blokkere all trafikk i brannmuren mens jeg brukte remote desktop for å administrere maskinen :blush: (Ville ikke våkne når jeg koblet til skjerm i ettertid, men nå er den i hvert fall oppdatert)

Uansett så finnes det et lite triks, om enn ikke helt det samme, så vil i hvert fall "oppetidtelleren" din ikke bli nullstilt. Dersom vi snakker om en XP maskin så skal det gå an å sette maskinen i dvalemodus (Hibernate). Når maskinen nå skrus på nytt skal den fortsette der den var, det gjelder også telleren.

Lenke til kommentar
Uansett så finnes det et lite triks, om enn ikke helt det samme, så vil i hvert fall "oppetidtelleren" din ikke bli nullstilt. Dersom vi snakker om en XP maskin så skal det gå an å sette maskinen i dvalemodus (Hibernate). Når maskinen nå skrus på nytt skal den fortsette der den var, det gjelder også telleren.

5236085[/snapback]

Jeg kan iallefall bekrefte at dette er riktig. Jeg flytter daglig med meg laptopen (mens den er i dvale) og har 14 dager oppetid nå.

Lenke til kommentar

Hm, etter et år er det vel på tide med en omstart ?

Maskina kunne sikkert trengt litt ettersyn også, fjerning av støv og stramming av skruer og kabler.

Ellers så ser jeg ingen måte å flytte maskina på. Du må forlenge kabelen fra sitt nåvæerende uttak, flytte maskina og beholde en 20 skjøtekabel gjennom rom og dører. Jeg ser ingen måte å forlenge det uten å bryte strømmen, og dersom du får det til, må kabelen ligge der permanent.

Du må nok slå av.

Lenke til kommentar

Det er vel mulig å forlenge strømkabelen (med 20 meter) mens PCen går...men jeg vil vel egentlig ikke anbefale å koble med strømførende ledere...og kanskje spesielt ikke med en PC tilkoblet.

Strømmen kommer ut av veggen i punkt A. Strømmen går inn i PCen i punkt B.

Du har i dag en kort ledning fra A til B. Hvis du fjerner isolasjonen på begge lederene kan du koble til en ledning på 20 meter fra A til B. (Hvis du kobler feil her, vil det si *POFF*).

Du kan nå fjerne den korte ledningen og flytte PCen.

Avslutt eventuelt med å gjøre noe lignende for å bli kvitt den 20-meter-lange ledningen.

Denne fremgangsmålen kan eventuelt kombineres med bruk av UPS, for å ende opp med en uskadet ledning til slutt.

Fremgangsmåten beskrevet her er kun et tanke-eksperiment, og anbefales IKKE gjennomført!

Lenke til kommentar
Hm, etter et år er det vel på tide med en omstart ?

Maskina kunne sikkert trengt litt ettersyn også, fjerning av støv og stramming av skruer og kabler.

Ellers så ser jeg ingen måte å flytte maskina på. Du må forlenge kabelen fra sitt nåvæerende uttak, flytte maskina og beholde en 20 skjøtekabel gjennom rom og dører. Jeg ser ingen måte å forlenge det uten å bryte strømmen, og dersom du får det til, må kabelen ligge der permanent.

Du må nok slå av.

5236111[/snapback]

Dersom du er veldig desperat, så kan du faktisk splitte kabelen med strøm i(på to punkter) lodde/feste på ett skjøtestykke med ønsket lengde, så kappe den opprinnelige kabelen mellom disse to punktene. Det eneste du må være ekstremt nøye med er å ikke eksponere mer enn en leder omgangen. Anbefaler at du møysommelig fjerner den ytterste isolasjonen på ledningen/kabelen først og at du deretter åpner en leder av gangen, dette for å forhindre at du får støt og/eller kortslutter.

edit:tomahg var åpenbart kjappere på tastaturet enn meg :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Mitt forslag (funker kun hvis du har maskinen koblet inn i forgreningskontakt):

1. Lag en ledning med støpsel på begge ender (ca. 20 m lang ledning).

2. Plugg den inn i det rommet hvor du flytter til. Forsiktig! Nå har du 220V i den andre enden. Men pluggen er godt isolert, så det er ikke farlig å holde den.

3. Ta en multimeter for å måle hvilket hull i forgreningskontakten som tilsvarer hvilken ledning i kabelen din. Det skal være 0 volt mellom hull og ledning. OBS! Du må måle begge hull. Grunnen er at det kan hende at det andre rommet er koblet til annen fase i el-nettet, og da får du mellom 127 og 220V mellom ledningene uansett hvordan du kombinerer det.

4. Når du er sikker på hvordan støpselet skal stå, plugg den inn i forgreningskontakten, plugg forgreningskontakten ut av veggen og flytt utstyret. Operasjon (3) må igjen gjentas for å sjekke hvordan du skal plugge PCen i veggen.

Jeg synes at mitt forslag er ganske ryddig, i tillegg slipper du å skjære i levende ledninger (selv om jeg har selv gjort det mange ganger).

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe problem. Bare kjøp en UPS, og ett sett startkabler. Koble strømkablene i inngang og utgang på UPSen, så klipper du av pluggene som skal i pc og vegguttak, avisolerer ledningsendene og koble krokodilleklemmene fra startkablene på ledningsendene. Husk å isolere godt med elektrikertape. Så kommer den morsomme delen hvor du må jobbe med 220 volt vekselstrøm: avisoler den ene lederen på ledningen mellom pcen og vegguttaket, så nært vegguttaket som mulig, og uten å koble fra strømmen, så kobler du den ene krokodilleklemmen på ledningen som går til strøm inn på UPSen til den avisolerte lederen, og isolerer godt med elektrikertape. Så fortsetter du med den andre ledningen til innstrøm til den andre lederen på ledningen nær den første. Deretter kobler du den ene ledningen på utstrømmen fra UPSen til den ene lederen på ledningen mellom pc og vegguttak ca en halv meter fra der du koblet forrige ledning til, og den siste ledningen til den andre lederen litt nærmere pcen. Så klipper de ledningen fra pc til vegguttak, en leder om gangen og isolerer før du klipper neste, mellom krokodilleklemme nummer to og tre. Deretter kobler du UPSen fra vegguttaket og flytter den og pcen til den nye plasseringen. Hvis du gjør noe feil, eller jeg ikke vet hva jeg snakker om ( begge deler er godt mulig ) har du en bra sjanse til å bli nominert til Darwinprisen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_award

Lenke til kommentar

Det er en del lover/regler for hva du kan gjøre med strømledninger uten å være autorisert elektriker. En rekke av forsalgene er flotte eksempler på det du ikke kan gjøre. Gå for dvalemodus. Det er et seriøst forslag som ikke utsetter deg, strømnettet og PC for noen stygge overaskelser.

Lenke til kommentar

Du kan koble inn skjøteledningen parralelt.. med den strømmen er på no...

Bruk en 2-pola bryter for å sikre at fasene kobles inn likt.. så kan du vel klippe/dra ut den gamle.. så flytte i vei...

Så lenge det ikke er snakk om fast installasjon er det mye du kan gjøre.. uten å være elektriker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...