Gå til innhold

Pixelgaranti eller ikke?


Anton 64

Anbefalte innlegg

Min nye HP Pavilion f1904 har en pixel som lyser grønt på mørke bakgrunner - veldig irriterende. Skjermen er kjøpt med pixelgaranti, så jeg antok at det ville gå greit å få den byttet på garantien.

 

Men nei, se hva HP svarer:

"Takk for at du tok kontakt med HP Customer Care. Siden pixelen er grønn så er den ikke død, en pixel består av 3 farger, rød, grønn og blå, så siden du da ser den grønn så betyr det at det bare er den røde å den blå som er død. da får du en død subpixel, å en subpixel dekkes ikke av garantien."

 

Bør jeg slå meg til ro med denne tilbakemeldingen fra HP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min nye HP Pavilion f1904 har en pixel som lyser grønt på mørke bakgrunner - veldig irriterende.  Skjermen er kjøpt med pixelgaranti, så jeg antok at det ville gå greit å få den byttet på garantien. 

 

Men nei, se hva HP svarer:

"Takk for at du tok kontakt med HP Customer Care.  Siden pixelen er grønn så er den ikke død, en pixel består av 3 farger, rød, grønn og blå, så siden du da ser den grønn så betyr det at det bare er den røde å den blå som er død. da får du en død subpixel, å en subpixel dekkes ikke av garantien."

 

Bør jeg slå meg til ro med denne tilbakemeldingen fra HP?

5235817[/snapback]

 

Dette er faktisk ikke tull, men du kan få "liv" i den igjen, ved å massere i det området forsiktig i ca 5min. Prøv det! funka med fetteren min! hans pixel var rød tror jeg.

Lenke til kommentar

du må være forsiktig og for all del, hvis du har, så bruk brille klut mellom fingeren og skjermen. har du ikke dette så bruk fingeren IKKE no annet PGA da kan du få fremtidige riper i porene på skjemens plast overleg. og en ting til en LCT tåler mer trykking på skjermen en du tror. på skolen tokk jeg å sjekka og trødde tomelen inn så hardt jeg bare kunne og det er en del kan jeg si deg det så ut som om hen hel hau piksler døde men etter noen min så kom det tilbake 100% fine

 

dette anbefalses DOG ikke å prøves med sin egen skjerm det avr derfor dette ble testet med skolens skjerm

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du skal slå deg til ro med svaret fra HP, men sjekke opp hva garantibestemmelsene deres egentlig sier. Det høres mest ut som en typisk førstegangsavvisning i stilen "det er lov å prøve seg" og "en ansatt gjorde noe feil". Prøv en gang til og henvis gjerne til garantiteksten til HP og si at du ikke godtar å bli behandlet sånn når du har betalt dyre dommer for en PC med pixelgaranti.

 

Jeg vil si at en defekt sub-pixel er like mye en pixelfeil som en skjært motor på en bil er en defekt bil. Det er ekstremt uvanlig at alle tre subpixlene i samme pixel er defekt så hvis det er kravet kunne de like gjerne spart seg påstanden om pixelgaranti.

 

NB. Garanti er en frivillig ordning fra produsent/selger med frivillige betingelser. Reklamasjon er ikke frivillig men lovpålagt og med lovfestede betingelser. Dessverre for din situasjon så følger reklamasjonen en ISO-standard som sier at det må være minst et visst antall defekte pixler, normalt 2-5 avhengig av oppløsninga.

 

Jeg bruker ordene "defekt pixel" fordi "død pixel" betyr en helt sort pixel. "Defekt" kan innebære at hele eller deler av pixelen enten lyser konstant eller er konstant mørk.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ordene "defekt pixel" fordi "død pixel" betyr en helt sort pixel. "Defekt" kan innebære at hele eller deler av pixelen enten lyser konstant eller er konstant mørk.

 

Død pixel betyr en helt sort pixel og defekt kan bety en helt konstant mørk pixel? Hva er forskjellen mellom en sort pixel og en konstant mørk en egentlig? Mindre politisk korrekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...