Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forsterke trådløst signal?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en bærbar PC med innebygget nettverkskort. I huset hvor jeg befinner meg nå får jeg inn et trådløst usikkret nettverk fra naboen... Problemet er at signalet er veldig svakt og jeg er avhengig av å plassere meg i et bestemt rom.

Har kikket litt på nettet etter mulige løsninger for å forsterke signalet. Vet at det finnes en del antenneløsninger, men da må man vel ha uttak for dette på pcen?

Videre har jeg oppdaget noe som kalles for rekkeviddeforlenger. Netshop har en slik fra D-link (D-Link DWL-G710 Trådløst LAN Extender):

http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...5140&plid=15140

Noen som vet om denne boksen kan brukes til dette formålet? Står blant annet at "DWL-G710 kan repetere signaler fra nær sagt alle trådløse 802.11g-rutere eller aksesspunkter som finnes på markedet i dag".

Det står også noe om at boksen må plasseres i nærheten av ruteren... Dette er jo umulig så lenge det ikke er i samme hus.

Spørsmålet er også om den under installasjon må "kodes" mot den spesielle ruteren eller om den fanger opp signalet automatisk slik pcen gjør?

Har sett at Linksys har et liknende produkt (Linksys WRE54G Trådløs Signalforsterker), men at denne bare kan brukes mot Linksys rutere...

Er det noen som har erfaring med rekkeviddeforlengeren til D-link eller andre produkter som jeg kan bruke til dette formålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei...

Først og fremst har jeg veldig god erfaring med repeateren fra d-link, det vil nok fungere bra slik du har tenkt. Men det er avhengig av at du har et stabilt signal der du plasserer repeateren. Dvs finn en plass med den bærbare pcen hvor du hele tiden har kontakt med nettet hans. Det er her du må sette opp repeateren. (antagelig veggen nærmest huset hans. Det hadde vært lurt å finne ut åssen router naboen din har siden repeateren fra d-link ikke er kompatibel med alle slags merker. Dette finner du ut ved å logge deg på nettet hans, gå på start menyen, videre til kjør, skriv cmd, neste rute skriver du ipconfig. Her får du opp "standard gateway", noter den ip adressen. Åpne internet explorer, skriv inn ipadressen og vips er du inne på ruteren hans(allerde her ser du åssen merke ruteren er, eks: linksys, d-link, topcom, osv). Du må her ha passord og brukernavn, men det er sansynligvis standard, siden han ikke har satt passord på det trådløse nettverket sitt.

Og ja, repeateren er lett å konigurere, den finner alle nettverk i nærheten og det er bare å klikke på det nettverket du vil repetere.

Lykke til....din j.... kjeltring:)

NorKing1

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått D-linken, men problemet er at jeg må angi en statisk ip-adresse på maskinen får å komme inn på forsterkeren. Jeg kan heller ikke endre til dynamisk adresse i forsterkeren. Dette fører til at jeg får inn signalet, men klarer ikke gå på nettet. Dette skyldes jo at ruteren hvor jeg kopler meg opp har dynamisk ip-adresse, mens forsterkeren har statisk.

Er dette noe man kan velge på Linksysen?

Er forresten en Philips ruter jeg skal kople meg til. Noen som vet om Linksysen klarer å kople seg opp mot denne?

Lenke til kommentar
Jeg har nå fått D-linken, men problemet er at jeg må angi en statisk ip-adresse på maskinen får å komme inn på forsterkeren. Jeg kan heller ikke endre til dynamisk adresse i forsterkeren. Dette fører til at jeg får inn signalet, men klarer ikke gå på nettet. Dette skyldes jo at ruteren hvor jeg kopler meg opp har dynamisk ip-adresse, mens forsterkeren har statisk.

Er dette noe man kan velge på Linksysen?

Er forresten en Philips ruter jeg skal kople meg til. Noen som vet om Linksysen klarer å kople seg opp mot denne?

5263611[/snapback]

Hei igjen...

regner med at du har fått det til nå, dette er ikke noe problem. Du stiller jo bare inn statisk ip når du skal konfigurere repeateren, når du er ferdig med det forandrer du nettverkskortet ditt til å motta ip adr automatisk. Funker som en drøm det. ( du bruker jo ledning når du skal konfigurere, og du bruker jo etterpå trådløst nettverkskort når du skal koble deg til repeateren)

NorKing1

Lenke til kommentar
Jeg har en bærbar PC med innebygget nettverkskort. I huset hvor jeg befinner meg nå får jeg inn et trådløst usikkret nettverk fra naboen... Problemet er at signalet er veldig svakt og jeg er avhengig av å plassere meg i et bestemt rom.

Enkelt, slutt å SNYLTE og sett opp ditt eget trådløse nettverk med egen bredbåndslinje. Eller SPØR naboen om å få lov til å koble seg til hans nettverk og hva som kan gjøresfor å få bedre signal. Før eller senere finner han/hun likevel ut at noen misbruker båndbredde. Problemet løst. Har samfunnet virkelig blitt sånn at det er blitt slutt på å ha dårlig samvittighet? Dreier alt seg om å spare penger på andres bekostning? (Sorry, jeg måtte bare få det ut)

edit: leif

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...