Stian89 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Lurer på om noe vet hvordan jeg kan få et mobility redeon 9200 kort til å fungere på laptopen min sammen med ubuntu. Har googlet som en gal, men uten videre hell. (Er linux newbie) Lenke til kommentar
Palme Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Hva er det som er problemet her egentlig? Har du ikke skjermbilde, eller vil du ha 3D-støtte? Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 9200 skal fungere "out of the box". Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Vil ha 3d støtte. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Da kan du feks. følge denne guiden (regner med du har Ubuntu 5.10): How do I install the 3D ATI video card driver? 1. Install the xorg-driver-fglrx package with Synaptic Miscellaneous - Graphical (restricted) > xorg-driver-fglrx 2. echo fglrx | sudo tee -a /etc/modules sudo depmod -a ; sudo modprobe fglrx sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup sudo sed -i -e 's/"ati"/"fglrx"/' /etc/X11/xorg.conf 3. Restart your machine for changes to take effect. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Beklager å mase(newbie som sagt), men kunne du skrevet litt mer detaljert om hvrdan jeg går frem, spesielt her: Install the xorg-driver-fglrx package with Synaptic Miscellaneous - Graphical (restricted) > xorg-driver-fglrx Lenke til kommentar
Palme Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Klart det 1: Åpne en terminal 2: Skriv: sudo synaptic 3: Skriv ditt passord 4: søk etter pakken xorg-driver-fglrx 5: Marker pakken for installering 6: Apply 7: Lukk Synaptic 8: Gå inn i en terminal (gjerne den du var i) 9: Skriv: echo fglrx | sudo tee -a /etc/modules sudo depmod -a ; sudo modprobe fglrx sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup sudo sed -i -e 's/"ati"/"fglrx"/' /etc/X11/xorg.conf 10: Restart maskinen 11: Nå skal du ha 3D-støtte Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Takk for at du gidder:) Nå har jeg gjort som du skrev, og restartet maskinen. Tingen er at når jeg nå starter en film fil i Totem, får jeg denne feilmeldingen: The video output is in use by another application. Please close other video applications, or select another video output in the Multimedia Systems Selector. Hva kan jeg gjøre med dette? Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Merk at 9200 har 3D-støtte som standard (radeon-driveren som følger med X.org), ikke like bra som fglrx, men helt ok i forhold til hva kortet faktisk greier å yte. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Du kan kanskje ta en titt her. Her står det hva du trenger å gjøre for å se film, dvs. hvordan installere codec osv. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 hmm får fremdeles bare svar om at video ouput er i bruk av en annen applikasjon Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 har slengt opp mplayer, og der greier jeg å spille av film problemet nå er at jeg ikke får lyd i mer en en app om gangen, kan f.eks ikke bruke xmms og mplayer samtidig..noen måte å løse dette på? Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Bruk ALSA til lyd, ikke ESD. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 kan du utdype deg litt? noob her hvordan velger jeg f.eks mellom de to? Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 XMMS: Options=>Preferences=>Output Plugin: ALSA MPlayer: Lagre denne som ~/.mplayer/config ao=alsa,oss vo=xv,x11 zoom=1 menu=1 softvol=1 cache=1024 Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 kan du utdype deg litt? noob her hvordan velger jeg f.eks mellom de to? 5235917[/snapback] funker utmerket, takk:) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 XMMS:Options=>Preferences=>Output Plugin: ALSA MPlayer: Lagre denne som ~/.mplayer/config ao=alsa,oss vo=xv,x11 zoom=1 menu=1 softvol=1 cache=1024 5237331[/snapback] nah. Så lenge du kjører mplayer med gui (gmplayer er kommandoen), så er det bare å høyreklikke på bildet og ta "preferences" Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 En god config skader aldri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå