Gå til innhold

Ca hvor mange år varer en pc`?

Anbefalte innlegg

Ja topic sier sitt.

Luer litt på hvor lenge en gjennomsnitt's pc varer. Tenker da på vis man kjøper en "up to date" valig stasjonær pc (ikke server) i dag, hvor lenge kan man forvente at den varer før den kræsjer for godt..?

Tenker helst på en pc som man skrur på og ikke skrur av før den stryker med..

Noen som har tall å refferere til eller erfaring med denne problemstillingen?

Compac.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel vanskelig å svare på. Du kan være heldig med en maskin og jævli uheldig med en annen. Det som er størst sjanse for at kan gå i stykker er de bevegelige delene (cd-rom og hardisker) Så med andre ord så kan en up to date pc idag vare i veldig mange år, Men den vil absolutt ikke være up to date om 10 år. Du vil kunne bruke den til akkurat det samme om 10 år som idag. Med forbehold om at du har de samme programmene/spilla som idag.

Lenke til kommentar

jeg har en maskin som har gått i 6 år, tror nok muligens den hadde gått lenger. det er som regel hybelkaniner som tar knekken på de, alt støvet stopper kjølingen og maskinen kverker, med litt støvsuging holder de fort 10år. men optisk pleierå ta kvelden etter 3-4.

Lenke til kommentar
Ja topic sier sitt.

Luer litt på hvor lenge en gjennomsnitt's pc varer. Tenker da på vis man kjøper en "up to date" valig stasjonær pc (ikke server) i dag, hvor lenge kan man forvente at den varer før den kræsjer for godt..?

Tenker helst på en pc som man skrur på og ikke skrur av før den stryker med..

Noen som har tall å refferere til eller erfaring med denne problemstillingen?

Compac.

5235458[/snapback]

Viss du holder orden og ikke ødlegger ting selv, holder den lenge. Har en COMPAQ presario som er 8 år gammel som jeg har gjort veldig mange tabber på, som f.eks. å installere 3 forskjellige windows-versioner oppå hverandre, for så å slette de(ved å gå inn i C:/windows og slette alle filene jeg har tilgang til å slette), men den kjører og går uten problem fortsatt! men varierer jo selvflgelig... viss kineserene som har sydd den sammen har spist nok mat da de sydde den, holder den nok bra i 6-10 år tipper jeg...

Lenke til kommentar

Det første som går på en pc er ofte de optiske drevene, etter det kommer tastatur og mus. Er du forsiktig med alle de tre tingene kan den vare i minst ti år. Men da må du vedlikeholde sofwaren regelmessig også.

Spar du opp en 20 tusen kan pc kjøre alt på ca max i omtrent et år (personelig erfaring).

Lenke til kommentar

Som sagt så er det vanskelig å si. Det går ann på hvor heldig du er med komponentene i pcn (at de ikke er defekte eller dårlige eller lignende) og hvordan du behandler pcn selv. Pass på det med hybelkaniner og pass på temperaturen på pcn. Den burde vare i et par år, ikke noe varer for evig desverre.

Edit: Skriveleif

Endret av SweeeTMaN
Lenke til kommentar

Ett ord - LENGE! Hvis man kjøper deler av litt ordentlig kvalitet kan den godt vare i 20 år med vanlig bruk. Jeg har en gammel server fra billettbestillingssystemet til NSB som har gått kontinuerlig fra 1990 til 2004, og den virket til siste slutt og virker nok fortsatt, men jeg har ikke fått startet den opp. Jeg har også hatt mye utstyr fra helt tilbake på midten og begynnelsen av 80-tallet som har fungert helt topp, og mye av det har vært hardt brukt. En maskin holder gjerne så lenge at det er bortimot umulig å få tak i nye deler når noe ryker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en gammel IBM Aptiva, rundt 7 år. Den funker enda bra og er i bruk. Det optiske drevet på denne må iallefall ha vært bra, for jeg klarte å gi det en real trøkk for noen år siden.

Jeg hadde sånn fin svingstol og kabinettet stod i knehøyde. Plutselig en dag da jeg snurra rundt så kræsja kneet mitt med cd-rom skuffen. Jeg synes fortsatt at det er underlig at den ikke knakk rett av, for den ser fryktelig "billig" ut.

En pc kan vare veldig lenge, hvis man tar godt vare på den.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

EN pc er som en bil, trenger utskifting av deler av & til...

DVD/CD-rom, mus, tastatur, HD..

Har en fra 1998 som ikke er byttet noe på, bare fått enda en rambrikke & en DVD-rom....

Å den har levd hardt de siste årene, forsøkt som pc i bilen, plukket ned, satt sammen, "prosjekt" med temp på CPU med å stoppe vifta å slik....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...