Mazrim Taim Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 I går gjorde jeg min første OC ever... Intel Pentium D830 (3ghz dualcore) ASUS p5wd2 premium Western digital raptor sata 36,7gb, 10000rpm 2GB Cosmos PC6400 ram (2x1gb) Thermaltake Big Thypoon CPU vifte Thermaltake Armor Silver kabinett Tremaltake PurePower 550W Club3d radeon x850xt PE Programmer: OS = Win XP Pro AiBOOSTER ASUS probe 2 Fant ikke noe spess loop program for dual-core som faktisk bruker 100% av begge kjernene, men valgte å kjøre Doom 3, farcry, hl2, iTunes, Windows Mediaplayer og superPi (regnet ut 64Miliioner desimaler på PI, bruker kun 100% av ene coren) samtidig... Først da sto CPU usage på 100% konstant på begge cores... Klokket CPUen først til 3,3 Ghz og rammen til 889mhz... dettte funket greit så jeg fortsatte til 3,6 Ghz og gjorde ikke mere med rammen... Dette gikk stabilt og jeg loopet CPUen på maksload i 2 timer uten noen ustabilitet... etter 1,5 timer på maksload lå CPU tempen på kun 38grader (skal sies at det var kaldt i huset og hadde en romtemp på kun 18 grader når jeg startet, men synes fortsatt det var bra.... Deretter tenkte jeg jeg skulle ta i litt og jeg klokket CPUen opp til 3.9 Ghz... Jeg startet PCen og det første som skjedde var at den rebootet... etter litt miksing og et par forsøk til bootet den windows XP Pro men krasjet etter bare 3 min.... Jeg har lest en del om klokking og har lest flere steder at det står om å endre Vcore (spenningen på CPU) og at dette skal ha innvirking på stabilitet ved høye klokk... Jeg har fortsatt en del og hente før tempen bikekr 50 grader, og CPUen brude tåle rundt 60 så jeg har litt lyst til å prøve å klokk lenger.... Spørsmålet mitt da blir, hvor mye skal jeg endereVcore? Blir det SINNSYKT mye varmere da? Risiko? Og lurer og på om noen har erfaring med klokking av ram.... Vil gjerne ha navn/link til programmer som er fine til å teste stabiliteten på klokket ram og evt temp.... Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Hvis du skal teste rammen kan du bruke Memtest86 Når det gjelder Volt så øk med 0,05 til den blir stabil. Ja det er rissiko å øke volten (Jo mer du øker jo større er rissikoen), prøv å hold deg under 1,55V på CPU. Du kan også prøve å oke volten til Rammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå