Gå til innhold

Hemmelig testing av skjult kamera.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er snakk om testing eller ikke er forsåvidt likegyldig. Problemet, om en kan kalle det for det, er at det er ett skjult kamera.

Siden du spør regner jeg med at dere ikke har tillatelse fra Datatilsynet og at det ikke er informert om overvåking i form av skilting eller annen informasjon. Ut fra det som kan leses hos Datatilsynet ser det i midlertid ikke ut til at det kun kreves tillatelse dersom det er snakk om overvåking av toaletter, spiserom og garderober.

http://www.datatilsynet.no/templates/article____407.aspx#23

Når er det lov å overvåke arbeidsplassen med kamera?

Mange arbeidsgivere benytter seg av kameraovervåking. Dette kan oppleves som ubehagelig for de ansatte. Alle arbeidsgivere må derfor ha et særskilt behov for å overvåke arbeidsplassen på denne måten.

Formålet med kameraovervåkingen vil ha betydning for hva som kan overvåkes. Hvis formålet er å forhindre tyveri fra kunder i butikken, er det ikke nødvendig med kameraer i lokalene der kun ansatte ferdes. Hvis formålet er å avdekke svinn fra kassene, er det ikke nødvendig å overvåke lagerlokalene. Hvis formålet er å forhindre innbrudd etter stengetid, vil det ikke være nødvendig at kameraene står på i virksomhetens åpningstid.

Datatilsynet kjenner ikke til tilfeller hvor arbeidsgiveren har kunnet vise til noen saklig begrunnelse for kameraovervåking av toaletter, garderober og pauserom. Dersom arbeidsgiveren overvåker denne typen lokaler med kamera, bør Datatilsynet kontaktes.

Datatilsynet har utarbeidet en egen veileder for alle som planlegger å iverksette kameraovervåking.

I firmaet jeg jobber tar vi stadig ansatte for stjeling, men vi har kun brukt skjult kamera i tilfeller der det har vært konkret mistanke mot ansatte.

Foreslår at du/dere konfronterer vedkommende med dette og handler ut fra hva dere mener er riktig. Skriftilig advarsel, oppsigelse eller hva dere nå mener er det rette.

Lenke til kommentar
Hei.

Hva ville dere gjort om dere drev en hemmelig testing av skjult kamera og under den 'hemmelige' testingen oppdager du på en film at en ansatt stjeler fra mineralvannslageret  :hmm:

5235299[/snapback]

Bare for ordens skyld, den ansatte skulle ikke tilfeldigvis være deg?

Lenke til kommentar
Hei.

Hva ville dere gjort om dere drev en hemmelig testing av skjult kamera og under den 'hemmelige' testingen oppdager du på en film at en ansatt stjeler fra mineralvannslageret  :hmm:

5235299[/snapback]

Bare for ordens skyld, den ansatte skulle ikke tilfeldigvis være deg?

5236107[/snapback]

Hehe nei jeg er ikke den ansatte. Det er en oppgave jeg jobber med dette her. Ikke noe som har hendt på ekte.. :p

Lenke til kommentar
hva med kamerane i bussen?! er de lovlig?

MEn on topic: jeg ville selvsagt ha tatt vedkommende...anmeldt det

5236023[/snapback]

Kamera i transport middel vil bare være tilatt dersom den skal ivareta passasjerenes eller sjåførenssikkerhet. Kamraene bør derfor kun fange opp problemområdene og ikke hele området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...