Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Når det er snø på veien tar folk hensyn til det og kjører etter forholdene (iallefall dem som har noe i hue). Så jeg tror det har mye å si at folk lærer å kunne kjøre på snø og ikke forvente bar asfalt hele året.

Et meget godt poeng! Når folk ser snø på veien kjører de roligere, og etter forholdene. I alle fall de fleste av oss...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er over minus ti ute og det renner på veiene. Noe her er alvorlig galt! Prøver å bruke spylevæske for å få bort dritten som havner på ruta, men den er såpass tyktflytende at man må bruke vanvittige mengder for at det skal ha effekt. Bilen start nedsalta ut og ruster nå. Jeg foretrekker brøytet vei, ikke saltet. Saltinga ødelegger bilene våre og koster oss dermed masse penger. Vi burde jo rett og slett ikke finne oss i at staten begår nærmest hærverk på bilene våre!

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke kunskaper om bil og rust.

Der et lite hakk i lakken på usaltede veier forblei et lite hakk i lakken blir nå i saltlake i løpet av kort tid en 50cm2 stor brun flekk.

I tillegg trenger saltlaken inn over alt i bilen og får det til å ruste på de merkeligste plasser.

Joda dagens biler er bedre beskyttet en før men saltet ødelegger alikavel men det tar bare litt lengere tid, men det går fremdeles fortere en uten salt.

Lenke til kommentar
Det er over minus ti ute og det renner på veiene. Noe her er alvorlig galt! Prøver å bruke spylevæske for å få bort dritten som havner på ruta, men den er såpass tyktflytende at man må bruke vanvittige mengder for at det skal ha effekt.

Hvor har du kjøpt spylervæske? Hvor mange minusgrader tåler den?

 

Enkelte billige tåler bare -5 ~ -10 C. Det beste er å kjøpe 4 liter konsentrert hos Biltema til 70 kr og blande selv. Da kan man blande etter behov. Om sommeren er 1:9 nok, mens om vinteren kan man blande ned til 1:1 for å få -30 C hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis ikke kunskaper om bil og rust.

Der et lite hakk i lakken på usaltede veier forblei et lite hakk i lakken blir nå i saltlake i løpet av kort tid en 50cm2 stor brun flekk.

 

Oi, oi, oi! Ja, jeg får fortelle det til mine hakk i lakken, som fortsatt er rimelig kontrollerte, etter flere sesonger med hard salting hjemme i Skien, og x antall mil på europaveier.

 

Forøvrig ber jeg deg lese innlegget mitt en gang til. Da du går ut og bestemmer deg for å ta meg ser det ut til at du går glipp av at vi stort sett er enige. Jeg sa at rust på grunn av salting ikke er et like stort problem som det var. Og det forandrer ikke det faktum at har du et hakk i lakken du ikke har fikset, så ber du om rust.

Lenke til kommentar

Også har man de stedene på bilen man ikke kommer til som saltlaken kommer til slik som inni dører, punktsømmen nederst på dørene, dørhengslene, kanaler under bilen, dørkplater osv. der laken får ligge i fred lenge.

Salt er slik jeg ser det ingenting annet en ødeleggende for biler og når det da er Mesta som gjør det og ikke ne vinterstorm som hiver sjøvann inn over land er det ekstra irriterende.

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis ikke kunskaper om bil og rust.

Der et lite hakk i lakken på usaltede veier forblei et lite hakk i lakken blir nå i saltlake i løpet av kort tid en 50cm2 stor brun flekk.

I tillegg trenger saltlaken inn over alt i bilen og får det til å ruste på de merkeligste plasser.

Joda dagens biler er bedre beskyttet en før men saltet ødelegger alikavel men det tar bare litt lengere tid, men det går fremdeles fortere en uten salt.

 

Nye biler i dag er faktisk dårligere understellsbehandlet. Stålkvaliteten er også desto dårligere. Så problemer med salt og rust er større enn noen gang.

En bil som går i etsende saltlake 6mnd i året sliter voldsomt mot korrosjon. For å ikke snakke om det forferdelige griset det blir.

 

Så skal man ha ny bil bør man påse å få med en real understellsbehandling. Noen forhandlere sier det ødlegger garantien ved å bruke 3 parts behandling, og de forhandlerne holder man seg milevis unna.

 

Salt er bare faen med mindre det er snakk om ren holke på veiene. Ellers bør det salte holde seg hjemme på middagsbordet :p

 

Skal man kunne redde hakk i lakken må hakket renses og fylles så å si med en eneste gang. Og hvor mange er det som fikser lakkskader i 10 minus daglig igjennom vintern?

 

Hvorfor gjøre det så vanskelig når man helt fint kan kutte ned saltinga noe enormt og salte kun når det virkelig er behov? Saltinga påfører oss enorme kostnadene årlig og hva får en egentlig igjen?

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Salting er kjempegreier, met må sjølvsagt brukast fornuftig. Minusgrader og våt asfalt kan for bli stygglatt utan salt. Litt rust på bilen er ubetydeleg om det kan unngå ulykker.

Eg vil heller kjøre på salta asfalt enn eit lag med snø eller is.

Lenke til kommentar
Salting er kjempegreier, met må sjølvsagt brukast fornuftig. Minusgrader og våt asfalt kan for bli stygglatt utan salt. Litt rust på bilen er ubetydeleg om det kan unngå ulykker.

Eg vil heller kjøre på salta asfalt enn eit lag med snø eller is.

Og kjøre på is eller snø er ikke noe problem så lenge man avpasser farten etter forholdene.

Lenke til kommentar
Salting er kjempegreier, met må sjølvsagt brukast fornuftig. Minusgrader og våt asfalt kan for bli stygglatt utan salt. Litt rust på bilen er ubetydeleg om det kan unngå ulykker.

Eg vil heller kjøre på salta asfalt enn eit lag med snø eller is.

I minusgrader kan salta vei også bli stygglatt og spesielt om det begynner å snø slik at saltet blir uttynnetr tilstrekkelig.

Saltet trekker varmen ut av bakken og gjør den kaldere en omgivelsene ellers så når da saltet forsvinner grunnet snøvær eller regn så har man et kjempeglatt veidekke, slik det er en del steder i dag.

 

Minusgrader og våt vei blir kjempeglatt men med piggdekkbruk i kombinasjon med litt trafikktetthet ville fort gjort slutt på isen.

Lenke til kommentar
Salting er kjempegreier, met må sjølvsagt brukast fornuftig. Minusgrader og våt asfalt kan for bli stygglatt utan salt. Litt rust på bilen er ubetydeleg om det kan unngå ulykker.

Eg vil heller kjøre på salta asfalt enn eit lag med snø eller is.

Og kjøre på is eller snø er ikke noe problem så lenge man avpasser farten etter forholdene.

Då slepp ein jo det. Dessutan er det alltid nokon som køyrer for fort, har dårlege dekk eller bereknar farten litt feil. Mindre støy og mindre humping, i det store og heile ein meir behageleg køyretur.

I minusgrader kan salta vei også bli stygglatt og spesielt om det begynner å snø slik at saltet blir uttynnetr tilstrekkelig.

Saltet trekker varmen ut av bakken og gjør den kaldere en omgivelsene ellers så når da saltet forsvinner grunnet snøvær eller regn så har man et kjempeglatt veidekke, slik det er en del steder i dag.

 

Minusgrader og våt vei blir kjempeglatt men med piggdekkbruk i kombinasjon med litt trafikktetthet ville fort gjort slutt på isen.

Det meste kan bli glatt. I mi bok har eg sjeldan opplevd problem med stygglatt, salta vei, difor vil eg heller ha salta veier med risiko for det du nevner enn å heile tida ha glatte veier.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Trist at ikke du kjørte her i området i dag da.

Stygglatt i hjulsporene og veien blei salta før helga.

 

Saken er i tillegg den at folk kjører mere etter foholden når det er stygglatt en når det er våt asfalt så utfallet av en eventuell utforkjøring eller kollisjon på speilglatt føre er mye bedre en samme hendelse på saltlaket vei grunnet forskjellen i farten.

En utforkjøring i 50 km/t er mye bedre overlevbar en samme hendelsen i 80-100lm/t for det er det som er forskjellen på glatt vei og saltet vei.

Lenke til kommentar

Kommer litt ann på for min del.

Enkelte ganger bør det saltes, da det er alt for glatt for eksempel.

 

Men salting kan også være helt forjævlig, man får utrolig dårlig sikt da alt saltet absolutt skal legge seg som ei tjukk smørje over hele frontruta.

Og i mange tilfeller blir det store frosne spor i veien som kan være vanskelige å komme seg ut av hvis det skulle oppstå en kinkig situasjon.

Lenke til kommentar

Det er et langt større antall som kjører etter forholdene om de faktisk ser snø og is på veien. Faren er når det er salta og effektet av saltet har blitt redusert/borte ved høy nedbør eller for lav temperatur. Veien ser kanskje bra ut fortsatt, men kan være sleip som juling.

 

Salt har kun sin hensikt på ren is og nullføre. Ikke ellers. Hvem kan sitte her å si at en snødekt vei er farligere enn glatt slapsete vei som reduserer sikten? Det samme saltslapset smører opp bremsene (bremseskiver) slik at bremseeffekten blir helt borte noen sekunder eller redusert. Det avgir en lake på spesielt piggfrie dekk som gjør at grepet blir drastisk redusrt når man kommer over på usalta veier igjen de første km.

 

Isteden for at veiene brøytes og naturlig kjøres ned til asfalt, holdes veien konstant våt inntil temperaturen blir for lav. Og da er veien livsfarlig å kjøre på, samtidig som den kan se tilnærmet bar ut. Seinest i forrige uke var det kjettingføre på en salta vei her jeg bor, mens de usalta hadde langt mer grep!

 

Så de som elsker salt og bare veier foran alt er de som forventer fremkommelighet som sommerføre hele året. Det blir nesten som å forvente sol og sommer hele året også, helt urealistisk i et vinterland som Norge.

 

For er det overhode noen mer ulykker på de kantene av landet der man ikke salter?

Lenke til kommentar

Oppover i traktene (Dalen kan jeg nevne) salter de ikke, og folk der vil heller ikke ha salt..

Det er heller ikke nevneverdige ulykker og det å kjøpe en bruktbil som er kjøpt ny derfra regnes som safe hva gjelder rust :)

 

Noen muligheter for å få opp en liten poll og argumenter for/mot salting av veiene?

Det er jo også tydelig at vi trenger folk som faktisk har peil til å styre denne galskapen hvis det først skal gjøres, for sånn jeg ser det nå ville jeg heller at de aldri saltet enn å gjøre det titt og ofte på føre som ender opp med det vi kjører rundt på her halve året..

 

Kan nevne at jeg har møtt saltebilen med full guff på alt ifra 13- og tørre veier med puddersnø i lufta og til 6 plussgrader og våt vei med med værmelding som sa 8 pluss og fortsatt regn dagen etter..

Dette er bare fra i vinter (noen uker)

 

Ser derfor salt som en uting, for feil bruk ender opp med:

Humplete og kjip vei når slapset fryser til igjen.

Slaps som blir liggende utafor døra her etter at de har salta på 15-20cm nysnø og dermed blir man sittende med det hele vinteren her fordet de ikke kunne sende brøytebil, bare en saltebil.. (bor nesten i enden av en blindgate)

Unødig forrurensning og bortkastede ressurser i form av både penger og salt

+++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...