Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Når jeg leser hva du skriver, så har jeg skremmende mer rett, en hva jeg faktisk trudde selv.

Kanke skjønne problemet ditt med vedlikehold av vinterveiene i utkant-norge, når det er behov for det. Har ikke vi sjåfører krav på en sikker arbeidsplass, bare fordi salt kan føre til rust på en dårlig vedlikeholdt bil?? Er faktisk ikke så lett som at om man kjører i 20 km/t så går alt greit uansett føre. Hadde en kjedlig episode senest på fredag, hvor jeg sto på en parkerings-plass med 2-3 % helning, og sto med park-bremsen på på alle hjul, og sklei sidelengs en meter nedover. Og JA, det var glatt der. Men har jeg fårstått deg rett, er det fortsatt ikke nødvendig å verken strø eller salte, og hadde heller ikke vært nødvendig å brøyte der den gang var snø, slik at man kunne forhindre at det smelta da det ble pluss-grader, å frøys til is når det ble kalt igjen. og problemet mitt er: slikt skjer også når du har en trafikal stans på veien, feks i en bakke eller et sted med hellning. Og hvordan skal man kunne kjøre saktere slik løsningen din er, når man alt står stille? Å en lastebil uten kontroll er hakket værre enn en personbil uten kontroll. Men ser ut som problemet ditt er at bilen DIN tar skadet av saltet. Lastebiler tar skade av salt dem å. Og nei, det er ikke jeg som betaler rust-skader, men er alikevel jeg som står å vasker den under minst 2 ganger i uka, for å hindre at salt å drit setter seg. Er tross alt min arbeidsplass, og kan ikke klandre staten fordi den ikke ser velholdt ut, og bærer preg av rust-skader. Og en ting til.... tell antall personbiler som forårsaker ulykke pga glatt føre, og tell antall vogntog og lastebiler (minus de utenlandske), også ser du hvor mange % av dem som kjører ut som er lastebiler. Ikke så mange sier du? Hvorfor fårestiller du deg da at det er lastebilsjåførene som er den "dumme" parten som både mangler erfaring, kunnskap og fornuft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, statistikk kan brukes på mange måter, og det er derfor jeg har spurt om dere går inn for smøring av veien, noe som statistikken sier vil være det eneste fornuftige i forhold til antall drepte.

Men det Kaaos sa var at det ville vært langt flere ulykker hvis E134 ikke ble saltet, et utsagn jeg forøvrig støtter og tror på.

 

BECMST Lagt til I går, 19:55

Hadde en kjedlig episode senest på fredag, hvor jeg sto på en parkerings-plass med 2-3 % helning, og sto med park-bremsen på på alle hjul, og sklei sidelengs en meter nedover. Og JA, det var glatt der. Men har jeg fårstått deg rett, er det fortsatt ikke nødvendig å verken strø eller salte, og hadde heller ikke vært nødvendig å brøyte der den gang var snø, slik at man kunne forhindre at det smelta da det ble pluss-grader, å frøys til is når det ble kalt igjen. og problemet mitt er: slikt skjer også når du har en trafikal stans på veien, feks i en bakke eller et sted med hellning. Og hvordan skal man kunne kjøre saktere slik løsningen din er, når man alt står stille? Å en lastebil uten kontroll er hakket værre enn en personbil uten kontroll.

Dette er nøyaktig hva jeg vil frem til, og eksempel på forhold der salt utvilsom vil være verdt bivirkningene. Men det er klart, dette skyldes jo bare at du ikke har gode nok ferdigheter, og ikke KAN kjøre bil/lastebil... :roll:

 

Jeg klarer ikke helt forstå hvordan man bare kan velge å totalt overse slike forhold, og jamre videre om rustne biler og "godt vinterføre". Jeg er heller ikke veldig glad i salt, det eneste jeg ber om er en aksept for at det under en del forhold og områder faktisk er hensiktsmessig med salt. Ikke at man på liv og død må strø salt i hver bidige lille bygdevei hele vinteren, og heller ikke at det er uten negative konsekvenser.

 

Syns i og for seg det er fair nok å si som du gjør PerPyro, at du ønsker piggdekk tilbake, og så opphør av salting. Så lenge det skjer i den rekkefølgen er det en mulighet. Jeg mener riktignok det er en håpløst dårlig ide, spesielt da i bystrøk, og det faktum at det koster 30 kroner å kjøre gjennom Oslo med piggdekk er vel et signal på at de som styrer byen er enig i det. Så det er en legitim holdning å ha i en debatt, men særlig realistisk er det ikke, og jeg kan vel i grunn garantere deg at det ikke kommer til å skje. ;)

Lenke til kommentar

Er det så glatt at lastebilen sklir på veien når den står parkert da er det litt i glatteste laget for trygg ferdsel med dette kjøretøyet uavhengig av hvem nå sjåføren måtte være.

Men jeg mener at strøing med varm sand ville ha hjulpet her isteden for koksaltet så mange andre ønsker seg.

Vet desværre at tilbakegangen til piggdekk er langt unna slik det ser ut nå så der sliter jeg litt med å få samfunnet med meg gitt.

 

På tross av veisaltingen for at folk skal kjøre piggfritt slik at veistøvproblemet forsvinner har Bergen kommune gått til annskaffelse av denne.

kostebil26274.jpg

http://itworks.no/kunder/15/page/page_id/1280/[/url] ']AB Service Systemer AS i Åsane i Bergen har gått til anskaffelse av en ny kostebil, som er den første i sitt slag på Vestlandet. Den har hjulpet flere kommuner med å redusere svevestøvproblemene.

Trondheim kommune har gjort akkurat det samme.

Er ikke dette å gå en lang omvei via piggfridekk og veisalt til kostebil når man kunne kuttet ut piggfridekk og veisalt?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 10 måneder senere...

Litt gammal tråd, men fortsetter her :)

 

Har noen Michelin dekk på min Mondeo (piggfrie). På fine snøveier sitter de som støpt. Men de siste dagene har vi hatt det rimelig kaldt her med 8-15 minus grader. Uansett, når de har brøyta så har det evinnelige saltet spruta ut bak på brøytebilen. På disse veiene som var måkt og saltet nå helt fordelige å kjøre på med disse dekkene. Veien er nesten som is å ta seg fram på. Det værste er at veien er nesten bar og med litt tynn snø oppå. Det virker som om saltet har fått vannet til å tine litt og jevna seg og er nå helt polert. Har to andre biler og med piggfrie continetal og merker ikke det fult så godt, men grepet er langt dårligere på de nesten bare salte veiene her nå.... ironisk ikke sant?

 

Par ganger i år har jeg også opplevd saltlakens smøring på bremsene og. Da var det ikke så kaldt, men du merker at bremsene ikke tar før mange meter senere da de er smørt i saltlaken. For å ikke snakke om at søla gjør at du får redusert sikt gjennom vinduene til stadighet. Så får du problemet med at bilen ruster opp.

 

Neste bilen min blir minimum en svær SUV. Med den veistandarden, gigantiske humpene som blir anlagt, og veier som saltes ihjel. Traktor med kjetting er vel i grunn det riktige redskap å bruke for å komme seg fra A til B på norske veier...

 

Bortsett i fra på ren is, har salt noen som helst fordeler? Om folk ikke kan kjøre på vinterføre så er de heller ikke skikket til å ha lappen.

Lenke til kommentar

Jeg synes salt er noe herk. Årlig må det koste Norge ufattelige summer. De som strør må ofte jobbe om kvelden og helligdager. Det blir fete tillegg i lønningen. Dessuten koster saltet, vedlikehold av strøbilene og så videre.

 

Så er det kostnader for den enkelte bilfører. Enten må man investere i dyr Tectylbehandling eller la bilen ruste opp. Unødvendig dyrt blir det uansett. Til tider bruker bilen mer spylervæske enn drivstoff.

 

Hvert år når jeg kjører Oslo - Bodø blir jeg lettet så snart jeg kommer til Namsskogan. Der er det ikke salt og skikkelig vinterføre. Jeg kjører verken fortere eller saktere enn jeg ville gjort på Østlandet.

 

Om landet sluttet å salte, så tror jeg ikke at hele befolkningen vil kjøre av veien. Allerede nå kjører jo folk flest 20 km/t under fartsgrensen selv om det er salt og god føre.

Lenke til kommentar

Møtte saltebilen her en dag, med full åpning på "sprederen"..

Greit nok det, men det var 6-8 minus, og tørre veier!

 

En annen ting var at det da var meldt om snø, og opp mot 10 minus dagen etterpå..

 

Forstå seg på det de som kan, men det har vel sikkert noe å gjøre med at de må få brukt opp budsjettene sine så de får nok penger til neste år eller noe i den duren, men hvorfor kan ikke denne posten med måking/salting stå åpen i forhold til at vi ikke vet hvor mye snø som kommer annet enn et par dager framover i tid (ikke at det er så absolutt heller da, men dere skjønner)

Lenke til kommentar
Møtte saltebilen her en dag, med full åpning på "sprederen"..

Greit nok det, men det var 6-8 minus, og tørre veier!

 

En annen ting var at det da var meldt om snø, og opp mot 10 minus dagen etterpå..

 

Forstå seg på det de som kan, men det har vel sikkert noe å gjøre med at de må få brukt opp budsjettene sine så de får nok penger til neste år eller noe i den duren, men hvorfor kan ikke denne posten med måking/salting stå åpen i forhold til at vi ikke vet hvor mye snø som kommer annet enn et par dager framover i tid (ikke at det er så absolutt heller da, men dere skjønner)

 

Det går under slike absurditeter som angår norske veier og vedlikehold. Sunn fornuft spiller ingen rolle. Det er byråkrati og budsjetter som teller.

 

Første skikkelige snøfall i vinter kom ingen brøytebil her. En uke og dette fikk smeltet. Veien ble helt bar etter ei uke med real slaps. Da kom kommunens traktor, og jadda, han brøyta bar asfalt....

Lenke til kommentar
Møtte saltebilen her en dag, med full åpning på "sprederen"..

Greit nok det, men det var 6-8 minus, og tørre veier!

 

En annen ting var at det da var meldt om snø, og opp mot 10 minus dagen etterpå..

 

Forstå seg på det de som kan, men det har vel sikkert noe å gjøre med at de må få brukt opp budsjettene sine så de får nok penger til neste år eller noe i den duren, men hvorfor kan ikke denne posten med måking/salting stå åpen i forhold til at vi ikke vet hvor mye snø som kommer annet enn et par dager framover i tid (ikke at det er så absolutt heller da, men dere skjønner)

Salting på tørre veier gjør de nok for å binde opp støvet.

Greier de å få veien våt støver det ikke og man før "renere" luft.

Ikke at jeg vet om dette er grunnen utenfor byene men i byene er det grunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...