BECMST Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Så lenge veiene brøytes dårlig, folk ikke kan kjøre bil, dekk er dyrt og nye biler med esp er dyrt så er ett par ødelagte brønner en relativt liten pris å betale mot flere ulykker. Salt er ikke løsningen på allt, men det finne ikke veldig mange alternativer på veier med mye trafikk av store vogntog..50tonn på avveie er ikke morsomt. Og vi bruker ikke på langt nær like mye salt som mange andre land... Jeg kjører lastebil i nord-norge, riktig-nok bare totalvekt 35 tonn istdefor 50,, men trenger da ikke salt for å holde meg på veien. Veiene jeg kjører på blir ikke saltet, å det fungerer utmerket. Speil-holka å 10 minus er drømme-føre selv uten kjettinger. Har pigger i forr-hjulene, men ikke løpe- og drivakslene, men har full kontroll for det. Salt er oppskrytt. Eneste føret jeg kunne tenke meg salt på, er fra 3 pluss grader å ned til 3 minus. utenom det så er både salt og kjettinger helt meningsløst. Og for all del...er ikke vi som kjører biler som veier noen ti-talls tonn som kjører av veien. Vi er godt opplert, har en del erfaring og veit hva vi driver med. Er folk i personbiler som til stadighet tabber seg ut. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Godt å høre at lastebilsjåfører ikke har problemer med norsk vinrføre. Litt rart at bedre kjøregenskaper gjør at folk havner i grøfta når det er glatt. Prøv å legge merke til hvilken biler som står i grøfta når det er hålkeføre. Det er ikke de med eldre biler med for eller bahjulstrekk, men heller de som hjører rundt i SUV eller andre former for firhjulstrekkere. Jeg tror den økte fremkommeligheten slike biler gir gjør at sjåførene av disse kjøretøyene kjører over evne. Om jeg er ute på holka så logrer bilen med bakenden om jeg så mye som tenker for hardt på gasspedalen. På samme vis tror jeg folk kjører over evne når det er saltetde veier også. Ser i hvertfal i Trondheim at folk lett holder 3 meter bak bilen forran i 90km/t uten problemer. Er ikke mye som skal til før det ender galt, samtidig ville ikke slik atferdsel i trafikken ha forekommet på glattere underlag for da vet folk at stopplengden er lengere en om sommeren. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg tror ikke mange av dere som vil ha vekk saltingen vet hva dere snakker om. Resultatet av en glatt veibane er mange drepte, skadde, store menneskelige lidelser for ikke å snakke om alt det materielle. Vet jeg ikke hva jeg snakker om? Har nå kjørt rundt på usalta distriktsveier her i nord i endel år nå uten NOEN SOM HELST PROBLEMER! Salt er falsk trygghet, spesielt når man veksler mellom salta og usalta veier. Salt spiser opp bilen og er ikke særlig miljøvennlig. Pluss at veiene blir utrolig sleipe når det regner om saltsørpa får ligge. Salt er og blir en uting. Brøyt veiene istedet for å salte og kjør etter forholdene så er det rett og slett ikke problem. Og takler man ikke føret så får man holde seg hjemme eller ta bussen. Og man på liv og død må salte, så hvorfor ikke bruke sukker som i sverige? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Sukker og salt tiltrekker dyr til veien, jeg mener det ikke er nødvendig. Jeg synns det er ubehagelig når ulykken nesten er å kjenne pga dyr i veien, men kanskje det er bare meg.. Jeg holder fortsatt en knapp på oppvarma sand.. Greit det er dyrt men vi er en av verdens rikeste land. Sikkerhet burde da ikke være en innsparing. Ser man på totalkostnadene er salt MYE dyrere enn oppvarma sand. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg tror ikke mange av dere som vil ha vekk saltingen vet hva dere snakker om. Resultatet av en glatt veibane er mange drepte, skadde, store menneskelige lidelser for ikke å snakke om alt det materielle. Vet jeg ikke hva jeg snakker om? Har nå kjørt rundt på usalta distriktsveier her i nord i endel år nå uten NOEN SOM HELST PROBLEMER! Salt er falsk trygghet, spesielt når man veksler mellom salta og usalta veier. Salt spiser opp bilen og er ikke særlig miljøvennlig. Pluss at veiene blir utrolig sleipe når det regner om saltsørpa får ligge. Salt er og blir en uting. Brøyt veiene istedet for å salte og kjør etter forholdene så er det rett og slett ikke problem. Og takler man ikke føret så får man holde seg hjemme eller ta bussen. Og man på liv og død må salte, så hvorfor ikke bruke sukker som i sverige? Etter min mening må man velge mellom 2 onder, og veimyndighetene velger salt. Jeg har kjørt mye både tung bil og personbil og synes de gjør en god jobb på veiene. Når en kjører på E18 og større riksveier med høye hastigheter og mange trafikanter så er alternativene dårlige. Alt det andre de har prøvd har ikke gjordt jobben.Sorry folk's, the salt has come to stay! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg mener at hvis folk KAN kjøre bil, så er det egentlig ingen behov for veisalting. Og tør man ikke kjøre når det er glatt, så kan man bruke drosje/buss de dagene det gjelder. Ja ikke sant, og vi kan også med det samme droppe sløsingen med penger på midtdelere, gatelys, og annet tullball laget for å beskytte amatørene på veien. Når man nå av miljømessige grunner presser folk i byene over på piggfri dekk, er det eneste fornuftige valget å sørge for at veiene er mest mulig trygge også de dagene det er rundt 0 grader, og da er salt en utmerket løsning. Men du er kanskje en av de rundt 85% som er så utrolig mye råere enn gjennomsnittet til å kjøre bil... Som sagt er jeg enig i at det i mange tilfeller saltes unødig, og det bør absolutt ikke brukes i stedenfor måking. I en del områder kan man sikkert med fordel heller strø, men jeg er glad for saltet de dagene det trengs. Dersom dette skulle opphøre må jeg gå tilbake til piggdekk, og jeg er ikke så sikker på om miljøgevinsten totalt sett da faktisk blir så stor? I Oslo kjører i dag 80% på piggfri dekk, i Tromsø er andelen 11%. Problemet når så mange bruker piggfritt er at underlaget poleres, og strøing fungerer heller dårlig ved høy trafikktetthet. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Hvis folk hadde tilpasset farten etter føre hadde det ikke vært behov for salting! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Etter min mening må man velge mellom 2 onder, og veimyndighetene velger salt. Jeg har kjørt mye både tung bil og personbil og synes de gjør en god jobb på veiene. Når en kjører på E18 og større riksveier med høye hastigheter og mange trafikanter så er alternativene dårlige. Alt det andre de har prøvd har ikke gjordt jobben.Sorry folk's, the salt has come to stay! Helt feil, med glattere veier går farten ned, småuhellene kan nok øke men dødeligheten går drastisk ned. Statens veivesen har i alle år hevdet at fart dreper, hva er det da som er så bra med å salte slik at man kan kjøre fortere? Virker som rene selvmotsigelsen for meg. Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Etter min mening må man velge mellom 2 onder, og veimyndighetene velger salt. Jeg har kjørt mye både tung bil og personbil og synes de gjør en god jobb på veiene. Når en kjører på E18 og større riksveier med høye hastigheter og mange trafikanter så er alternativene dårlige. Alt det andre de har prøvd har ikke gjordt jobben.Sorry folk's, the salt has come to stay! Helt feil, med glattere veier går farten ned, småuhellene kan nok øke men dødeligheten går drastisk ned. Statens veivesen har i alle år hevdet at fart dreper, hva er det da som er så bra med å salte slik at man kan kjøre fortere? Virker som rene selvmotsigelsen for meg. Hva? Det kan hende jeg missforstår deg, men du tror at det blir mindre alvorlige ulykker på en glatt vei en en mindre glatt vei? Dette er da absurd! Man må heller la folk kjøre etter forholdene en å tvinge de til å sette ned farten ved å gjør veien glattere en den nødvendigvis må være. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Hva? Det kan hende jeg missforstår deg, men du tror at det blir mindre alvorlige ulykker på en glatt vei en en mindre glatt vei? Dette er da absurd! Man må heller la folk kjøre etter forholdene en å tvinge de til å sette ned farten ved å gjør veien glattere en den nødvendigvis må være. Jasså så du benekter at det er farten i en kolisjon/utforkjøring som dreper? Det man gjør ved å salte vekk vinterføre er å etterlate en sleip saltlake oppå asfalten og føret føles bedre en det er og farten øker , som i sin tur vil gjøre de ulykkene som skjer alvorligere. Det som gjør at saltet er ønskelig for de som er for dette er at kjøringen blir lettere og man trenger ikke å konsentrere seg så mye som på glattere føre. Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg er av den oppfattning at det er den raske oppbremsningen som dreper, ikke farten. Så lenge veien blir mindre glatt så synes jeg det bør saltes, men jeg skal ikke nekte for at det blir saltet unødvedig noen ganger, som feks når tempraturen er langt under frysepunktet. Det fører bare til forkastlig rusting på biler. Men den teorien om at det gir en falsk trygghet kan ikke salting av veien ta skylden får, der ligger i så fall problemet i kjørekunnskaper blandt enkelte. Å slutte saltingen vil ikke ha noen posetiv effekt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Å slutte å salte veiene vil umiddelbart gi samme effekt som det å halvere prisene på alkohol i landet men på lang sikt tror jeg i hvertfall kan ha positiv effekt både på miljøet i umiddelbar nærhet til veiene pog trafikken. Gode usaltede vinterveier er ganske så bra å kjøre på, og i tillegg vil folk bli vandt til at det er glatt på veiene om vinteren igjen, noe jeg ser positivt på. Endret 8. desember 2007 av perpyro Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Å slutte å salte veiene vil umiddelbart gi samme effekt som det å halvere prisene på alkohol i landet men på lang sikt tror jeg i hvertfall kan ha positiv effekt både på miljøet i umiddelbar nærhet til veiene pog trafikken.Gode usaltede vinterveier er ganske så bra å kjøre på, og i tillegg vil folk bli vandt til at det er glatt på veiene om vinteren igjen, noe jeg ser positivt på. Hvem har sagt det blir glatt om du slutter å salte? Det er glatt når temraturen er 0 grader, men det er ikke glatt når den er 10 minus. Men det blir glatt når du hiver salt oppå ny-snø i 10 minus, istedefor å brøyte den vekk. salt er en fin ting det, når det er mellom 3+ og -3 grader. Og da kan det bare ødelegge bilene så mye det vil for min del, for da gjør det faktisk en positiv ting. Men er det 10 minus å du salter, går det fra tørt føre til å bli slafs, å det kan da neppe vøre positivt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Det vil bli glattere med vinterføre en det vil med saltlakeveier, det er det vel liten tvil om, men om salt gjør saken bedre i tidspinktet fra det er strødd til det har arbeidet seg ned til asfalten skal jeg være ganske så enig med deg om at kan gjøre vondt værre. Men i motsetning til deg så er jeg uenig i at det skal brukes salt selv ved -3 til +3 grader. Nullføre er fortsatt mulig og kjøre på, man må bare ta det med ro. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Men i motsetning til deg så er jeg uenig i at det skal brukes salt selv ved -3 til +3 grader.Nullføre er fortsatt mulig og kjøre på, man må bare ta det med ro. Det er jo en meningsløst stor risiko å spekulere i da. Når man eksempelvis kommer på piggfri dekk ned en bratt bakke med lyskryss i bunnen, får man ikke stoppet samme hvor sakte man kjører dersom isen er glatt nok. Og på høyt belastede veier vil trafikken gå så tregt at de som ellers bruker 1 time til jobb vil bruke 3 timer. I tillegg vil vi selvsagt få en hel masse små uhell med mye materielle skader. Dette er jo som Baardson sier et valg mellom onder, og det å skåne din bil for rust er slett ikke verdt alle ulempene man får. Når det gjelder byene er det også min klare overbevisning at de samfunnsmessige ulempene med piggdekk er vesentlig mye høyere enn problemene salt ved særlig glatte forhold forårsaker. Ellers vil jeg bare kommentere arumentasjonen din litt Perpyro, du fremstiller det som at alle problemene man vil få uten salt egentlig ikke er reelle fordi de skyldes udugelige sjåfører, mens din teori om at dødeligheten går drastisk ned baserer seg på nettopp udugelige sjåfører. Sannsynligvis har du delvis rett i begge deler, men vi er jo i dette samfunnet nødt til å ta høyde for at mange ikke er flinke bak rattet, eller gjør "dumme" feil, og feilberegninger. Det er som jeg var inne på også hensikten med midtdeler ol. også. Hvis alle gjorde som de skulle trengte vi ikke dette. Som en litt munter avslutning lurer jeg på hvor disse bilistene står i denne saken...? Slide show... Lurer litt på om han førstemann muligens også er litt uerfaren på vinterføre, og dermed ikke forbedrer en allerede vanskelig situasjon... Legg også merke til redningsbilens pil Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Det er jo en meningsløst stor risiko å spekulere i da. Når man eksempelvis kommer på piggfri dekk ned en bratt bakke med lyskryss i bunnen, får man ikke stoppet samme hvor sakte man kjører dersom isen er glatt nok. Og på høyt belastede veier vil trafikken gå så tregt at de som ellers bruker 1 time til jobb vil bruke 3 timer. I tillegg vil vi selvsagt få en hel masse små uhell med mye materielle skader. Dette er jo som Baardson sier et valg mellom onder, og det å skåne din bil for rust er slett ikke verdt alle ulempene man får. At trafikken går saktere når det er glatt er ikkenoe nytt. Når første snøen faller her i byenm går trafikken 3 ganger så sakte selv på kraftig saltede veier, viser bare at folk kjører mere forsiktig når de tror/vet at det er glatt. Ser på det som bare positivt. Når det gjelder byene er det også min klare overbevisning at de samfunnsmessige ulempene med piggdekk er vesentlig mye høyere enn problemene salt ved særlig glatte forhold forårsaker. Det kan nok diskuteres. Støvnivået holdes betraktelig nede så lenge saltet holder veien våt og støvet ligger i ro nedi laken men når dette får tørke opp eksploderer støvmengden ut av proposjoner da all den akumulerte dritten i veien tørker opp og slippes ut i lufta. Blir riktignok førre dager med støv men de dagene er ekstra ille når det først skjer. Ellers vil jeg bare kommentere arumentasjonen din litt Perpyro, du fremstiller det som at alle problemene man vil få uten salt egentlig ikke er reelle fordi de skyldes udugelige sjåfører, mens din teori om at dødeligheten går drastisk ned baserer seg på nettopp udugelige sjåfører. Sannsynligvis har du delvis rett i begge deler, men vi er jo i dette samfunnet nødt til å ta høyde for at mange ikke er flinke bak rattet, eller gjør "dumme" feil, og feilberegninger. Det er som jeg var inne på også hensikten med midtdeler ol. også. Hvis alle gjorde som de skulle trengte vi ikke dette. For å avslutte så ønsker jeg meg tilbake til gamledager med usaltede veier vinterstid og høyere anndel av piggdekkbrukere. I storbyen med piggdekk får ikke snø og is ligge lenge før det er slitt vekk av trafikken. Slik det er nå får snø og is som ligger igjen etter en periode med + og - grader hvor det dryser til og blir skikkelig kaldt en periode ligge igjen og bli blankpolert uten at det slites bort. Dette skjedde i fjor og i 15- hjelper ikke salt lengere. Det er nå gammeldagse meg da som kommer fra oppi gokk og har noen vintre uten salt bak meg. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Det vil bli glattere med vinterføre en det vil med saltlakeveier, det er det vel liten tvil om, men om salt gjør saken bedre i tidspinktet fra det er strødd til det har arbeidet seg ned til asfalten skal jeg være ganske så enig med deg om at kan gjøre vondt værre.Men i motsetning til deg så er jeg uenig i at det skal brukes salt selv ved -3 til +3 grader. Nullføre er fortsatt mulig og kjøre på, man må bare ta det med ro. Hvorfor skal man sattse på at folk tar det med ro på null-føre, som er det verste føret, når man kan salte veiene å få godt vei-grep? Null-føre er verst når man har bar assfalt med tynn is-hinne oppå. Kan kjøre så forsiktig du bare vil, og alikevel kjøre ut. Er da salting er en BRA ting. Når det gjelder føre i ti minus, så har jeg aldri sagt dem er GLATTE. Har sagt det er drømme-føre. Er ikke glatt, det er TØRT. Kjører på slike veier i 10 minus daglig, så veit å jeg snakker om. Og fine tørre veier, kan da ikke vøre dårligere enn salt-slafse-veier?? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Joda ser at du skrev at tørre vinterveier er bra noe de faktisk er, men jeg tror nok at den våte asfalten har noe bedre feste en tørre snølagte vinerveier også. Når det kommer til håpløse føretyper er vel det værste jeg har opplevd våt isbelagt vei med kraftig regn og vind, noe jeg måtte kjøre på i 10 mil den dagen. Men selv dette er framkommelig om man tar det forsiktig, og når det komemr til bratte bakker i boligfelt så saltes det ikke der alikavel. Når det kommer til bar asfalt med tynn ishinne der selv ikke kjettinger nytter så hjelper fortsatt varm sand. Vær skodd etter føret og kjør etter foholdene så går det bra selv uten salt. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Ok Pyro, da er vi nok rett og slett helt grunnleggende uenige om 2 vesentlige ting her, og det er jo greit nok det. 1. Jeg klarer ikke se noe positivt med at trafikken går tregere enn den trenger å gjøre. 2. Jeg mener det er veldig positivt at piggdekkandelen her i området nå er så lav som 20%, det merkes på mindre veislitasje, mindre støv, og mindre støy. Det er også enormt mye mer komfortabelt på de 9 av 10 dagene man faktisk ikke trenger pigg. perpyro Lagt til I dag, 22:07 Det er nå gammeldagse meg da som kommer fra oppi gokk og har noen vintre uten salt bak meg. He he joda, jeg bor i nærheten av Oslo, men har også bodd i flere forskjellige varianter av gokk (ikke helt nord riktignok). Det jeg vil frem til er at det ikke helt kan sammeliknes og lages en regel som passer like godt alle steder. Det er fornuftig å strø i Lillehammer sentrum, men det er ikke like smart på E18 Lysaker. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg mener at hvis folk KAN kjøre bil, så er det egentlig ingen behov for veisalting. Og tør man ikke kjøre når det er glatt, så kan man bruke drosje/buss de dagene det gjelder.Men du er kanskje en av de rundt 85% som er så utrolig mye råere enn gjennomsnittet til å kjøre bil...Hehe, nei så frekk vil jeg ikke fremstå. Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har da i alle fall forstått at man begrenser farten ved glatt føre, og ikke skylder på manglende salting ved evt uhell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå