Postkassestativ Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Den stakkars strømannen kunne da ikke vite at den bussen skulle krasje! Han tar jo sine veier etter tur! Hvis strømannen hadde bare den veistekkningen så er det slappt å komme kl 9.30 (burde ha seg opp tidligere) da det tar en halvannen time å kjøre fra E6 til grensen på den veien med personbil! Tar sikkert en halvtime lengre med strøbil da! Alikevell kjørte buss-sjåføren for fort da han ikke klarte å holde bussen på veien. Har kjørt mange ganger på den veien, sist for 1 uke siden. Vet at det kan være glatt der uten at man vet det da veien går langs med elva! Endret 25. november 2007 av david_almli Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Biler ruster uansett om det er snakk om salting eller ei, finnes beskyttelse i form av tectyl. latterligste jeg har lest på lenge.. er du klar over hvor ille salt er for bilen? tenker da spesielt på litt eldre biler, hadde selv en volvo som hadde gått på salta veier, og den var rett å slett røti under. den måtte hugges.. ja, biler ruster uansett, men salt gjør det MYE!! værre. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Om en bil går på innlandet på usalta veier kan den lett gå 10-15 år uten rustproblemer uten tectylering. Samme bilen vil være halveis oppspiset etter 5 år i saltlake. Merka dette spesielt godt etter å ha dratt bilen min fra gokk der det ikke saltes til trondheim der hele vinteren kjøres i saltlake. Det tok 2 vintere å få rusthull i dørstokkene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Jeg gir meg over og tar meg under. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/25/519225.html[/url'> ']Dette går rett og slett ikke an. Det er livsfarlig å kjøre på ustrødd E6 i Nordland og Nord-Trøndelag, sier ambulansesjåfør Jan Granlund til Dagbladet.no. Det bare fortsetter med sytinga der det forlanges salting/strøing fordi det øker sikkerheten på veiene. Skremmende å se at det er yrkessjåfører som ønsker saltlaken. Er det så livsfarlig som de skal ha det til så parker amulansen da det som sagt er livsfarlig og kjøre der. Og til slutt. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/25/519225.html ']Politiet har til tross for de vanskelige kjøreforholdene bare fått inn én melding om en personbil som har sklidd av veien. Ingen ble skadd i hendelsen. Endret 25. november 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Jeg gir meg over og tar meg under. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/25/519225.html[/url] ]Dette går rett og slett ikke an. Det er livsfarlig å kjøre på ustrødd E6 i Nordland og Nord-Trøndelag, sier ambulansesjåfør Jan Granlund til Dagbladet.no. Det bare fortsetter med sytinga der det forlanges salting/strøing fordi det øker sikkerheten på veiene. Skremmende å se at det er yrkessjåfører som ønsker saltlaken. Er det så livsfarlig som de skal ha det til så parker amulansen da det som sagt er livsfarlig og kjøre der. Latterlig den sytinga der ja. Har nå susa rundt på veiene her i nord i 8 år nå, og så lenge man har gode dekk og kjører etter forholdene så er salting unødvendig. Om de ikke føler seg trygge på veien, bør de finne en annen jobb. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Vet ikke om noen andre yrkesgrupper som utfører jobben sin om det setter liv og helse på spill for å få den utført. Er nok mye overdrivelse ute og går. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondela...ticle988906.ece[/url] ']Ni av ti dødsulykker i Midt-Norge i fjor skjedde enten på tørr eller våt/bar veibane. Bare tre dødsulykker skjedde på sporet vei eller på slapseføre, mens en mistet livet under isdekte kjøreforhold. Dette viser en dybdeundersøkelse av alle alvorlige trafikkulykker i Midt-Norge i fjor. Bak rapporten står Ulykkesanalysegruppa (UAG) i Statens Vegvesen, Region midt. Denne kan samferdselsministeren legge sammen med dokumentasjonen på at salting av veier øker trafikksikkerheten. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Hvorfor ikke bare legge varmekabler under alle veiene? 10kW pr. kvm burde vel holde. (nei forresten, da kommer miljøvernerene med sine CO2-ting igjen, og på en annen side vil vi ikke at dyra skal ligge og varme seg på veien) Finnes vel evig mange måter å fikse dette på.. Etter min mening er salting bare en dårlig erstatning for god brøyting. Det er ikke tvil om at dårlig brøytede og usaltede veier gir mange utforkjøringer. Ser det hver gang i lokalavisa at det er en rekke utførkjøringer hver eneste gang det kommer snø og blir litt glatt, når det fra før er bar vei. Endret 4. desember 2007 av jonepet Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Ut fra de tallene adressa har gravd fram skulle vi heller få lagt ned kjøleelement i veien slik at det kunen være isdekte veier året rundt, regner med onkel blå og staten hadde ergret seg da grunnet manglende inntjening på fotobokser og andre fartskontroller. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg tror ikke mange av dere som vil ha vekk saltingen vet hva dere snakker om. Resultatet av en glatt veibane er mange drepte, skadde, store menneskelige lidelser for ikke å snakke om alt det materielle. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Det kjørte faktisk biler rundt på både 70 og 80 tallet i norge. Selv lengere nord i landet er det fortsatt mange steder det ikke saltes. Er først de siste 4 årene jeg har vært nødt til å kjøre rundt i lake, altså gikk det ganske så bra med tradisjonelt vinterføre 8 år av min bilkariære. Men det ser ikke ut som tallen synker inn. 90% av alle dødsfall i trafikken i midnorge i fjor skjedde på tørr eller våt asfalt, bare 4 dødsulykker skjedde på snø/slaps/isdekte veier. Det er deilig med kalde fakta. Så jo vi vet hva det er snakk om. At mange vil havne i grøfta vil nok heller bli en overgang til vinterveier igjen og en bil kan repareres eller erstattes, et menneskeliv kan ikke det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg tror ikke mange av dere som vil ha vekk saltingen vet hva dere snakker om. Resultatet av en glatt veibane er mange drepte, skadde, store menneskelige lidelser for ikke å snakke om alt det materielle. Tull, du ser ikke andre løsninger. Vi trenger ikke gå lengre enn til søta bror før vi finner mange metoder som har vært svært effektive. Bl.a. oppvarmet sand som smeltest fast i isen. Salt fjernet is men spiser opp bilene, ikke helt fritt for at det også er trafikk farlig men det fører til enda høyere verdi tap blant oss traffikanter. Dessuten har dyr en tildens til å slikke på veiene da dette stoffet brukest, disse passer bedre i skogen eller på ett fjell. Men men, noen liker visst disse dyra på veien. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 En annen ting jeg ikke liker med saltingen, er at det lager vann som igjen blander seg med veistøvet, og her hvor over 90% kjører piggdekk resulterer det i et spylevæskeforbruk på flere desiliter pr. mil i perioder + tilhørende stor slitasje på frontruter. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 har vært forsøk i norge med grus blanda med varmt vann, men det blei for kostbart... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Åja det var det som stoppa det. Når det er sagt koker det nok ned til at salting er billigst samtidig med at staten kan slå seg på brystet med at veiene "vedlikeholdes" vinterstid. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Det kjørte faktisk biler rundt på både 70 og 80 tallet i norge.Selv lengere nord i landet er det fortsatt mange steder det ikke saltes. Er først de siste 4 årene jeg har vært nødt til å kjøre rundt i lake, altså gikk det ganske så bra med tradisjonelt vinterføre 8 år av min bilkariære. Men det ser ikke ut som tallen synker inn. 90% av alle dødsfall i trafikken i midnorge i fjor skjedde på tørr eller våt asfalt, bare 4 dødsulykker skjedde på snø/slaps/isdekte veier. Det er deilig med kalde fakta. Så jo vi vet hva det er snakk om. At mange vil havne i grøfta vil nok heller bli en overgang til vinterveier igjen og en bil kan repareres eller erstattes, et menneskeliv kan ikke det. Faktisk var det mer ulykker i 70 og 80tallet, en hva vi har i dag om vinteren. Enda vi har større trafikk tetthet. Jeg vet det fins stattestikk om dette på nett, men har leita nå i 30min. greide ikke å finne. Det irriterer meg... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 http://www.mamut.net/stoppveisaltingen2/[/url] ']Veisalting dreper mennesker.Ulykkesstatistikk fra tiden før veisaltingen fikk stort omfang (før 1970), viser at vintermånedene hadde absolutt færrest trafikkdrepte. Sommermånedene hadde flere, mens månedene med overgang fra høst til vinter (september og oktober) hadde absolutt flest. Overgangsføret høst/vinter kjennetegnes med mørke, våte sleipe veier, altså temmelig likt det føret som veisaltingen gir oss. Det virker derfor ganske ulogisk at et "overgangsføre" skapt av veisalting er trafikksikkert, mens et lignende overgangsføre skapt av værgudene er det farligste vi kan treffe på. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvis det skal være for eller mot, uten nyanser, er jeg klart for salting. Men jeg syns ikke det er et enten eller valg. Man bør selvsagt ikke salte som substitutt for måking, slik som det gjøres litt for mye av. Men her i Oslo- området med sin trafikktetthet, hvor flertallet kjører piggfritt, og hvor vinteren de senere år er mer preget av is, enn snø, syns jeg det er supert at det saltes. Det man får her uten salting kan ofte ikke sammenliknes med føret i innlandet. Der man har "skikkelig vinterføre" er jeg ening i at det bør brukes minst mulig salt. Å sammenlikne dagens situasjon med 70-80 tallet er heller ikke særlig relevant syns jeg, da var trafikktettheten ganske mye lavere, og alle kjørte med piggdekk som hadde tunge, og svært effektive stålpigger. Syns vel også at det å kun se på statistikk for dødsfall er litt for snevert. Når man leser om "halve" Oslo's befolkning som har vært av veien første gang det kommer et skikkelig snøfall på høsten, er det "aldri" snakk om dødsulykker. Sist jeg selv hadde et uhell med bil var på is med vann oppå, farten i kjøreretning var 0 kmt, bilen skled sidelengs inn i et gjerde. Under slike forhold og med piggfri dekk er man hjelpeløs Bambi samme hvor sakte man kjører. Så jeg er ening i at både mengden og hvor salt brukes godt kan revurderes, men noen motstander er jeg ikke. Det har sin pris i form av rust, og en liten periode med høyt spylervæskeforbruk, men til gjengjeld holder man seg på veien, og får tørre veier raskt. He he, og der bilen ikke blir spist opp av rust, blir den ristet i filler av vaskebrett, så gresset er vel litt brunt på begge sider av gjerdet, i denne saken. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg mener at hvis folk KAN kjøre bil, så er det egentlig ingen behov for veisalting. Og tør man ikke kjøre når det er glatt, så kan man bruke drosje/buss de dagene det gjelder. Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Salting er rett og slett idioti, det kan umulig være bra for milijøet og er langt ifra bra for bilene. Men om staten hadde betalt utgiftene som folk får av skadene som bilene blir påført pga salting. Men igjen så er det nok bare propaganda for å minke biltrafikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå