Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Er dette en vei som normalt saltes?

Ja.

 

Edit: rettelse: Lavangsdalen er før man kommer til strekninga Ramfjorden-Tromsø, der saltinga sies å være verst. Hvordan salt-forholdene er akkurat på ulykkesstrekninga skal jeg derfor ikke uttale meg bastant om.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfra bildene fra den tragiske ulykken i Tromsø så er det tilsynelatende bar asfalt i hjulsporene og ellers snø.

 

Avisen skriver at dette er en høytrafikkert vei som hadde vanlig vinterføre.

 

Er dette en vei som normalt saltes?

 

jeg vet ikke , er ikke derfra.

 

Siden en av bilen har fått skrens så må det ha vært dårlig føre et sted ( sporet eller glatt ) .

 

De bildene jeg fant viser ingen ting om føret.

Lenke til kommentar

Om det er en vei med salt som vintervedlikehold kan man vel kort si 0-5 veisalt vs tradisjonelt vinterføre.

Det virker som man salter når det skal virke også salter man når det ikke virker eller man lar rett og slett være og preparere veiene om saltet ikke virker, og igjen og igjen ser man at den taktikken ikke virker både på stygge ulykker grunnet glatte men saltede veier.

Lenke til kommentar

Utfra bildene fra den tragiske ulykken i Tromsø så er det tilsynelatende bar asfalt i hjulsporene og ellers snø.

 

Avisen skriver at dette er en høytrafikkert vei som hadde vanlig vinterføre.

 

Er dette en vei som normalt saltes?

 

jeg vet ikke , er ikke derfra.

 

Siden en av bilen har fått skrens så må det ha vært dårlig føre et sted ( sporet eller glatt ) .

 

De bildene jeg fant viser ingen ting om føret.

 

Ifølge avisene så skjedde ulykken på et rettstrekke. Siden det er brede asfaltspor så skal det veldig glatt føre til for å få en sleng uten videre. Jeg tenker med på illebefinnende eller uoppmerksomhet, f.eks at bil har sneiet borti brøytekant e.l og da fått en sleng.

Men her spekulerer jeg selvfølgelig..

 

Det ytterst tragiske utfallet av ulykken skyldes nok nettopp at det er rettstrekke med 90-sone. Trafikken har sikkert gått 80+ og da er det store krefter i en frontkollisjon.

 

Det vi også kan se fra ulykken er hvor viktig det er å holde ekstra god avstand på vinterføre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som ulykkesstatistikken ikke har slått positivt ut for veisaltingen i Nord-Norge.

http://www.fremover.no/motor/article5433046.ece

Nordland har hatt den dårligste ulykkesutviklingen i nord. Nordland står for nesten hele den samlede økningen i dødsulykker i forhold til 2009. 22 drepte i trafikken er en fordobling i forhold til 2009, og det høyeste tallet siden 2002 da 24 mistet livet i trafikken.

De startet økt salting i Nord-Norge for 2 år siden.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Statistikk er statistikk og tar ikke hensyn til årsakssammenheng hverken i den ene eller andre retning.

Men for å snu på flisa så gjør jo Statens Vegvesen akkurat det samme når de bestiller en rapport som skal bevise at veisalt redder liv.

Sintef setter seg da ned og arbeider med tallmateriale som inneholder ganske så mye blod og gørr for å komme til en konklusjon og nettop disse følelsesladde tallene legges til grunnen.

Men igjen alt vi saltmotstandere gjør er feil og alt saltforkjemperne gjør er rett.

Fint med en balansert diskusjon.

Lenke til kommentar

Så langt ser det ut som en bil fikk sleng og havnet i fronten på bussen i følge NTB.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1572515.ece

Ulykken skjedde da to personbiler, en minibuss og en varebil på vei fra Tromsø kolliderte med en buss med unge håndballspillere som kom i motsatt retning. De omkomne og alvorlig skadde var i kjøretøyene som kom fra Tromsø, mens de som satt i bussen kun fikk lettere skader. Ulykken skjedde da en av bilene fikk en sleng og kolliderte med bussen.
Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Statistikk er statistikk og tar ikke hensyn til årsakssammenheng hverken i den ene eller andre retning.

Men for å snu på flisa så gjør jo Statens Vegvesen akkurat det samme når de bestiller en rapport som skal bevise at veisalt redder liv.

Sintef setter seg da ned og arbeider med tallmateriale som inneholder ganske så mye blod og gørr for å komme til en konklusjon og nettop disse følelsesladde tallene legges til grunnen.

Men igjen alt vi saltmotstandere gjør er feil og alt saltforkjemperne gjør er rett.

Fint med en balansert diskusjon.

 

Det er det som er forskjellen Forskere med mye tallmateriale vs enkelteksempler.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg vet ikke , er ikke derfra.

 

Siden en av bilen har fått skrens så må det ha vært dårlig føre et sted ( sporet eller glatt ) .

 

De bildene jeg fant viser ingen ting om føret.

 

 

Siden føreren fikk skrens så må det være dårlig føre? Aldri tenkt tanken på at det ofte kommer mer ann på sjåføren enn føret ?

Lenke til kommentar
Statistikk er statistikk og tar ikke hensyn til årsakssammenheng hverken i den ene eller andre retning.

Innlegget mitt var siktet inn på ulykken i Lavangsdalen i Troms. Ikke statistikk. Men du svarte kanskje på et annet innlegg?

 

Men for å snu på flisa så gjør jo Statens Vegvesen akkurat det samme når de bestiller en rapport som skal bevise at veisalt redder liv. Sintef setter seg da ned og arbeider med tallmateriale som inneholder ganske så mye blod og gørr for å komme til en konklusjon og nettop disse følelsesladde tallene legges til grunnen.

Har du noe som helst grunnlag for å påstå at rapporter med forhåndsdikterte konklusjoner bestilles?

 

Men igjen alt vi saltmotstandere gjør er feil og alt saltforkjemperne gjør er rett.

Fint med en balansert diskusjon.

Ironisk at du etterlyser en balansert diskusjon. La oss nå uansett få bukt med usaklige argumenter fra begge sider og holde oss til fakta.

 

Vær nå snill å hold tilbake forhastede konklusjoner i denne tragiske ulykka. Den fortjener mye mer respekt og verdighet enn som så. Ulykkeskommisjonen arbeider sikkert på høygir.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke , er ikke derfra.

 

Siden en av bilen har fått skrens så må det ha vært dårlig føre et sted ( sporet eller glatt ) .

 

De bildene jeg fant viser ingen ting om føret.

 

 

Siden føreren fikk skrens så må det være dårlig føre? Aldri tenkt tanken på at det ofte kommer mer ann på sjåføren enn føret ?

 

Elgen har tenkt tanken tidligere i tråden om at føreren har ansvaret for å kjøre etter forholdene, men da var det selvsagt for å vise at salting var unødvendig....

 

AtW

Lenke til kommentar
Men for å snu på flisa så gjør jo Statens Vegvesen akkurat det samme når de bestiller en rapport som skal bevise at veisalt redder liv. Sintef setter seg da ned og arbeider med tallmateriale som inneholder ganske så mye blod og gørr for å komme til en konklusjon og nettop disse følelsesladde tallene legges til grunnen.

Har du noe som helst grunnlag for å påstå at rapporter med forhåndsdikterte konklusjoner bestilles?

Innlegget var ikke skrevet for å insinuere at resultatet var forutbestmt men for å vise at grunnlaget for tallmaterialet inneholder mye følelser.

 

Men angående denne veien så er det en vei som vinterprepareres med salt.

Lenke til kommentar
Men angående denne veien så er det en vei som vinterprepareres med salt.

Hvorfor drar du egentlig frem dette? Jeg synes det er rimelig kynisk av deg å utnytte noe så tragisk som denne store dødsulykka til å "tjene poenger" i denne diskusjonen. Hverken du eller jeg vet om salt hadde noe som helst å si for ulykka. Det er alt for tidlig å begynne å insinuere noe om salt og årsaksammenheng i denne ulykka.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fint da stopper vi diskusjonen om veisalting, for det ligger utrolig mange følelsesladde ulykker i bakgrunnen for norsk vintervei strategi.

 

Hvordan har du tenkt til å bruke informasjonen da? Jeg kan finne mange ulykker på bar asfalt, det betyr ikke at bar asfalt er dårligere enn veier med is. Med "eksempel"-måten å angripe problemet, hvordan har du tenkt å finne ulykkene som ikke skjedde fordi det var salt, men hadde skejdd uten, eller motstatt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel jeg har nettop blitt kritisert for å diskutere veisaltstrategi på en vei det har hendt en stygg ulykke.

Simen1 mener man ikke skal diskutere rundt følelksesladde hendelser så da får man heller la være.

 

EDIT:

Men for å si noe om føreforholdene på stedet der ulykken skjedde så ser det ut som det kunne være vanlig vinterføre på stedet når ulykken inntraff.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10037229

Det vi vet er at det var vanlig vinterføre der i dag, og at entreprenøren gjentatte ganger i dag har vært og brøytet. Det er for tidlig å konkludere med noe så langt, men vi har gjort undersøkelser på stedet, sier Solberg.

Fornøyd nå?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

jeg vet ikke , er ikke derfra.

 

Siden en av bilen har fått skrens så må det ha vært dårlig føre et sted ( sporet eller glatt ) .

 

De bildene jeg fant viser ingen ting om føret.

 

 

Siden føreren fikk skrens så må det være dårlig føre? Aldri tenkt tanken på at det ofte kommer mer ann på sjåføren enn føret ?

 

Elgen har tenkt tanken tidligere i tråden om at føreren har ansvaret for å kjøre etter forholdene, men da var det selvsagt for å vise at salting var unødvendig....

 

AtW

 

Det er kommet en del påstander om hvordan forholdene faktisk var der.

Alle er neppe riktige uten at noen av os kan vite hva som stemmer.

 

Det er påstått at de har vær stor fart , men en av de som var vitne til det sto frem i lokalavisen og aviste at det var unaturlig høy hastighet. farten var helt normal.

 

Det er også påstått at veien bar i sporen etter hjulene men ellers at det var normalt vinterføre.

hvis man studere noen av bildene så så det ut som om det glinset i veien

 

Siden det også var en rett strekning så må noe ha forsaket at bilen skrenset.

 

At jeg drar frem saltet er kun for at man skal ha fokus på det

 

Egentlig burde jeg kanskje bed ulykkeskommisjonen som er sendt dit legge stor vakt på salt som en mulig årsak.

men nå er det slik at jeg hverken har så mye med dem å gjøre, og jeg vet heller ikke hvordan man får kontakt med dem.

Nå er det neppe lovlig å forstyrre dem heller.

 

Nå får vi bare håpe på at de finner ut hva som var den egentlige årsaken.

( hvis det var glatt føre så må de finne ut hvorfor det var glatt )

 

Nå er det bare å vente til årsaken kommer frem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...