Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Så hvorfor salter de da når det ikke er noen særlig poeng i å gjøre det

men samtidig lar være å gjøre det når de ter fornuftig å gjøre det ?

Det er vel heller sjelden at det ikke saltes. Instruksene til utøvende part er stort sett "salt".

 

De sier at det saltes hele tiden . i så fal gjør det veien glatt i de tilfellene det ikke virker.

jeg har her oppfatte det slik at de ikke salter når det er glatt.

Da er det nok utenfor det området som skal saltes

Ja, jeg mener at det er uheldig når det saltes i for eksempel for lave temperaturer. Kort beskrevet forhold som ikke effektive for salt.

 

Jeg forstår ikke helt hva du vil fram til i siste del, det må være redusert friksjon (glatt) for at det i det hele tatt skal saltes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er bevis på hva som skjer når det saltes på for kaldt føre.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1571029.ece

Det var snø i helga og det blei saltet intensivt i går.

I dag var det 12-15 blå grader ute.

Dette er en av veiene med høyest prioritet i regionen.

Dette er da en ulykke saltet forårsaket istedenfor å avverge.

Det var for åvrig pent vintervær i dag med skyfri himmel.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Etter snøfallet på 5-10cm i går kveld/natt var det i dag tidlig strålende kjøreforhold på snøhvite veier. Og hva gjør man så da, jo, siden temperaturen så vidt er over 10 kuldegrader, og det er meldt kaldt vær og mye snø framover, da sender man jo så klart ut saltebilen. Så nå har man fint lite styring om man kommer ut av hjulsporene, og det er glatt i alle kryss. Halleluja!

Lenke til kommentar

Så hvorfor salter de da når det ikke er noen særlig poeng i å gjøre det

men samtidig lar være å gjøre det når de ter fornuftig å gjøre det ?

Det er vel heller sjelden at det ikke saltes. Instruksene til utøvende part er stort sett "salt".

 

De sier at det saltes hele tiden . i så fal gjør det veien glatt i de tilfellene det ikke virker.

jeg har her oppfatte det slik at de ikke salter når det er glatt.

Da er det nok utenfor det området som skal saltes

Ja, jeg mener at det er uheldig når det saltes i for eksempel for lave temperaturer. Kort beskrevet forhold som ikke effektive for salt.

 

Jeg forstår ikke helt hva du vil fram til i siste del, det må være redusert friksjon (glatt) for at det i det hele tatt skal saltes?

 

 

I siste del mener jeg at det er bestemt hvilke områder som skal saltes ( ved behov) og hvilke områder som ikke skal saltes .

Når man oppfatter at det er glatt enkelte steder nesten uansett vær ( spesielt når det er mildvær) mens det ikke er så glatt når det er skikkelig kaldt .

 

Andre steder virker det å være glatt inntil isen er borte ( her virker det som om noen prøver å salte den bort ) .

Jeg snakker da om bussholdeplasser og veier/fortau der jeg ferdes når jeg bruker bussen til og fra jobben

Lenke til kommentar

Etter snøfallet på 5-10cm i går kveld/natt var det i dag tidlig strålende kjøreforhold på snøhvite veier. Og hva gjør man så da, jo, siden temperaturen så vidt er over 10 kuldegrader, og det er meldt kaldt vær og mye snø framover, da sender man jo så klart ut saltebilen. Så nå har man fint lite styring om man kommer ut av hjulsporene, og det er glatt i alle kryss. Halleluja!

Ref. min etterlysning etter vilje til å finne alternativer... :)

Lenke til kommentar

Det beste alternativet hadde kanskje vært at man ikke gjorde noe når forholdene var så fine. Må man på død og liv sende ut en bil kunne det i så fall vært brøytebilen.

Det kan godt hende at du har rett. Piggfrie dekk har dog en tendens til å "pakke" snøen, og gjøre overflaten relativt glatt. På en annen side kunne gjerne dette blitt løst ved hjelp av å strø fin sand.

Lenke til kommentar

Her har vi en ny ulykke på saltet vei.

Selve ulykken er ikke så interesant ettersom den skyltes brudd på vikeplikten men det som skrives senere i artikkelen er av interesse.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1571376.ece

Tynn is i området

 

Det skal være bart dekke med stedvis tynn is på veien i området, men på ulykkesstedet skal det ikke ha vært spesielt glatt.

 

- I hjulsporene er det bart, sier innsatsleder Reistad.

 

Merkelig.

Stedvis tynn is på E6 der det saltes tungt.

I dag har i tillegg temperaturen vært gunstig for saltet men fredeles stedvis tynn is.

Hvorfor virker ikke saltet her?

Alt ligger til rette for at det skulle være våt bar vei på stedet.

Det er som ATW kaller det ideelle forhold for at salt skal virke med temperaturer på minimum 6 minus og overskyet uten nedbør.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det beste alternativet hadde kanskje vært at man ikke gjorde noe når forholdene var så fine. Må man på død og liv sende ut en bil kunne det i så fall vært brøytebilen.

Det kan godt hende at du har rett. Piggfrie dekk har dog en tendens til å "pakke" snøen, og gjøre overflaten relativt glatt. På en annen side kunne gjerne dette blitt løst ved hjelp av å strø fin sand.

Mulig det hadde blitt glattere etterhvert som snøen ble tilkjørt, men sånn som det var der og da var det veldig fine forhold, med tilnærmet like forhold over hele veibanen og ikke glatt. Her er også piggdekkandelen noe større enn piggfritt vil jeg tro, så helt blankpolert tror jeg nok ikke det hadde blitt, spesielt ikke siden det nå har kommet mer snø og det er mer i vente i dagene fremover.

 

Sånn som veiene er i dag etter mer snøvær så har det blitt veldig glatt i hjulsporene, og utenfor hjulsporene er det tjukt med snømel som ikke akkurat sørger for hverken godt grep eller styring. Kryssene har blitt enda glattere, og kjøreforholdene er blitt mye verre enn om de bare hadde brøyta, eller ikke gjort noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Håper de går tomme for salt og blir flinkere til å brøyte. Salting er i bunn og grunn kun pengebesparelse for staten/kommunen, da de slipper å brøyte hver bidige dag.

 

Hadde også en kjip opplevelse med saltbilen for litt siden. Fattern kjørte vår nye bil igjennom sentrum. Så kommer saltbilen og klarer ved en feil å skru på kastern som spruter salt i motsatt kjøreretning. Dermed sprutet den rett inn i hele siden på bilen og lakken ble opphakket og prikkete. Det hele ente med en liten diskusjon med sjåføren som absolutt nektet for det, men ved å ringe sjefen hans ble regningen for lakkering fort betalt. Det ble en dyr arbeidsdag for firmaet.

Lenke til kommentar

Da kan de kanskje lære seg å bruke saltet på riktig måte.

 

 

...og hva er "riktig" måte?

 

Litt forskjellige meninger om den saken :cool:

 

Rriktig måte blir å få saltet til å fungere under optimale forhold .

bl.a. å hindere isdannelse ( uten at det er sne) i temperatur som er god over - 8 °C ( mener å huske at det er påstått at når temperaturen kommer under 8 grader får saltet dårlig virkning ) .

 

Feil bruk ( for dem som er interesserte) blir selvfølgelig å bruke det til tine sne i temperaturer lit over 0° C.

Merkelig nok ser det ut til saltet i stor grad er brukt på den måten også.

Lenke til kommentar

Saltet er faktisk mest effektivt som smakstilsetning i maten, for der hører det i hvertfall hjemme.

Jeg må vel innrømme at salt faktisk fungerer på underkjølt regn også og for å hindre isdannelse om høsten, men ellers er det ganske så ubrukelig.

Det har vært saltet ekstremt så langt i vinter men alikavel skal det ikke mere en et snøfall til før det blir såpaglatt og kaos på veiene, og det når det saltes.

Hvor er sammenhengen med at salt redder liv.

For ikke å snakke om dødulykken på Verdal tidligere i uka, var på prima saltet vei det også.

Nå kan man antyde hva som helst for det var en bil som kom over i motsatt kjørebane og årsaken er så langt ukjent men det må i statistikken for ulykker på saltet vei.

 

Angående saltmangelen så ser det ut som det kan blir fortere fritt for det en mange hadde trodd.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10037150

 

 

Ser også at det er flere motstridende påstander i artikkelen.

- Trafikksikkerhetseffekten av salting er udiskutabel. Om saltmangelen slår til, frykter vi såpeglatte veier og økt antall ulykker, dersom ikke Statens vegvesen setter inn ekstra ressurser på brøyting, sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk.

 

Her er trafikksikerhetseffekten udiskutabel mens i neste vending sies følgende.

 

Selv om det vil kunne bli kostbart i en periode, må vi kunne forvente at det brøytes og strøs ekstra godt for å komme på tilsvarende nivå som med salting.

Man kan altså brøyte og strø for å komme på samme nivå som ved salting.

Da er det vel bevist at det saltes fordi det er billigste, hverken mere eller mindre.

Lenke til kommentar

Det er vel konkludert med at varmbefuktet sand er et godt, om ikke bedre alternativ enn salt i mange tilfeller. Spesielt når når man har et stabilt kalt klima.

Det er også dyrere, og sand/grus krever også at bilene må ut og koste når isen/snøen smelter. Dette skyr de som pesten.

Lenke til kommentar

det er ikke alle som går tom for salt.

AN.no

 

hvis man ser på ulykken utenfor Tromsø tidligere i dag blir det bare spekulasjoner men har vil det være lett å skylde på vei saltingen som en del av årsaken. Det er mistanke om stor fart . og man vet jo hvorfor så mange kjører fort

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...