Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke problem, det vil alltid være en viss prosentandel som kjører på piggdekk ettersom de har behov for å komme fram "over alt". Det gjelder både privatbiler og offentlige biler, samtlige utrykningskjøretøy bruker jo f.eks. piggdekk.

 

Kan jeg huske riktig dersom ca 20-30 % av bilistene i Bergen kjører på piggdekk mon tro? Det skulle i så fall være mer enn nok biler til å rispe litt opp i underlaget.

 

I mer grisgrendte strøk kjører de på snødekte veier hele vinteren - er folk virkelig så dårlige til å kjøre bil i byen at man ikke klarer det samme der, alle andre forhold likt? (Dessverre kan det tyde på det, saltbruken er effektiv neddoping av norske kjøreevner)

Lenke til kommentar

Vinterkjøringsferdighetene til norske sjåfører har uten tvil sunket.

 

Dette er nok et resultat av både biler med ESP/antispinn og veisalting.

 

Jeg tror ikke jeg ville plassert en gjennomsnittlig, kvinnelig 40-åring i min bakhjulsdrevne bil uten støttehjul nå. Men for 20 år siden hadde folk ikke noe annet valg enn å mestre dette.

 

I fjor kjørte cirka 87 prosent av bilene i Oslo med piggfrie dekk. Det er defintivt ikke nok til å raspe opp den hardpakkede snøen, og dermed blir det skummelt glatt enkelte steder.

 

Du må også huske på at trafikkbelastningen i byene er mye større, og at det derfor blir mye glattere mye fortere. Det sier seg selv at det blir glattere når fem hundre biler med piggfrie dekk spinner ut av et kryss, enn når ti biler gjør det samme et sted på landet.

Lenke til kommentar

Varm sand er fint det men i Trondheim presterer de å ødelegge effekten ved å ha salt sammen med sanda så da er man like langt.

Man strør med sand også sørger man for at det er ekstra glatt der sanda ikke dekker.

 

enten oppvarmet sand eller sand og salt i en blanding ( lite salt og mye sand ) .

poenget er å tine isen slik at sanden fester seg eller fryser fast.

 

de fleste som strør sand strør tørr sand på hard is som bare blåser bort ved det miste vindpust.

Det er en vesensforskjell på med og uten salt.

Med bare varm sand smelter sandkornene seg direkte fast i isen og vil gjøre nytten sin meget bra.

Med salt innblandet vil man i tillegg til at sanden får bitt seg fast tine litt av isen som når saltet er nok uttynnet fryse igjen til speilblank is rundt sanda.

I tillegg hindrer saltet til en viss grad sanda til å fryse fast i bakken fort ettersom det vil ta tid før det fryser til igjen.

Merker spesielt når man kommer fra vanlig sandstrødde diskriktsveier og til varmsand/salt strødde veier og jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

 

jeg mente at saltet kun skulle brukes til å smelte akkurat nok is til sanden fryste fast kort tid etter.

da burde det holde med noen få prosent med salt i sanden som alternativ til varm sand.

 

hva hjelper det med all verdens av elektronikk og sensorer for å hjelpe på fremkommeligheten når saltet ødelegger alt.

slik det er nå bør man ikke kjøre på bar asfalt med piggdekk. her er problemet at noen som kjøre lengre strekninger kjøre både på bar asfalt og såpeglatt is. årsaken er saltingen som har til hensikt å gjøre det letter for piggfri dekkene å få feste.

 

det medfører at de som kjøre med piggdekk lager spor i asfalten , men de som kjøre med piggfri dekkene polerer isen slik at man igjen må bruke piggdekk elle kjettinger.

 

så piggfri dekk på is er ikke bra . enda verre blir det rett etter saltingen.

 

det uendelige er at de saltes samtidig som morgen eller ettermiddagstrafikk er størst.

de tror at trafikken skal hjelpe på å få vekk isen og snøen , men i virkeligheten blir det bare kaos på veien

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Norges lastebileier forbund er ikke glad i saltingen som foregår i dag.

http://www.adressa.n...icle1560746.ece

 

 

De er nok uenig i hvordan det saltes...men alt i alt så tror jeg tungtransporten er glad for at det saltes på norske veier.

 

hvordan da ?

 

Hvis saltet ikke har fjernet all isen ( noe som tar litt tid) så er det stor fare for at algen blir påkjørt , siden den blir lokket til av saltet.

Med denne overdrivelsen av saltingen vil nok også forsikringen av bilen gå opp ( slitasjen har ganske mye å si )

Lenke til kommentar

Jeg tenker at hvis valget står mellom dagens salting og bom stopp av salting så vil transportsektoren velge det første alternativet. Fordelene ved bruk av salt vil sannsynligvis overskygge ulempene. Jeg tenker da først og fremst på fremkommelighet og effektiv trafikkavikling. Det er enorme mengder varer som blir fraktet på veiene idag av flere tusen tunge kjøretøyer og disse setter sikkert pris på å kunne kjøre på asfalt i vinterhalvåret, f.eks bare det å slippe bruk av kjettinger.

I tillegg så vet vi av erfaring at når daler noe hvitt fra oven så får noen av disse vogntogene alltid problemer og som igjen medfører full stopp på norske tofelts krøtterveier.

 

Men som sagt, det er vel måten saltingen utføres på som transportsektoren er kritiske til.

Lenke til kommentar

Alle ar kritisk til hvordan saltingen utføres.

Når det gjelder vogntogene så er de interessert i å komme seg frem på fortes mulig måte.

Hvilken måte som brukes har da lite å si .

 

Nå er det slik sandstrøing på stede der det er glatt har en hurtigere virkning en det å salte , så sjåførene ( spesielt de utenlandske ) ville mest sannsynlig bli mest glad for at det er stødd på stedet.

 

strøsand er også mere effektiv når det er kaldt en salt er.

hvis man står fast , på glatt stål is - 10°C så hjelper ikke saltet noe.

om det har noen virkning så blir isen bare glattere.

Lenke til kommentar

Salt har skjelden eller aldri noe positiv effekt.

Det gjør veiene speilglatte med ei tynn ishinne over asfalten, lager mel av snø som allerede ligger på veien og lager en herlig smørje fremdeles med is underst.

Eneste fordelen saltet gir er der det brøytes nøye og saltes, da får man våt asfalt men dette blir igjen reine fellen når det begynner å snø tett for da vannes saltet ut og den underkjølte bakken som saltet har skapt fryser til.

Dette ser vi ved hvert snøfall.

Nullføre + is nederst gjør føret dobbelt så ille som det kunne ha vært uten veisaltet.

I tillegg har vi redusert sikt som følge av saltlake på frontruta.

 

Husker på 90 tallet nordpå, der blei det strødd med sand og knust slagg.

Eneste problemet dette skapte var små hakk i frontruta.

Det er mye mere levelig en en bil som spises opp på et dårligere føre en sandstrødde veier gir.

 

Som om ikke selve saltingen som gjøres er helt bak mål så blander man altså varmsand med salt.

Meningen er at den varme sanden skal fryse fast i isen øyeblikkelig, men det som skjer med salt blandet inn er at sanden ikke får fryst fast så fort og istedenfor blir gjennomtrukket av saltholdig vann som omsider fryser, men da har man is med sand fryst fast inni som gir en mye dårligere effekt en om man hadde droppa saltet, noe tester fra i fjor vinter gjort på Dombås bekrefter.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke problem, det vil alltid være en viss prosentandel som kjører på piggdekk ettersom de har behov for å komme fram "over alt". Det gjelder både privatbiler og offentlige biler, samtlige utrykningskjøretøy bruker jo f.eks. piggdekk.

 

Kan jeg huske riktig dersom ca 20-30 % av bilistene i Bergen kjører på piggdekk mon tro? Det skulle i så fall være mer enn nok biler til å rispe litt opp i underlaget.

 

I mer grisgrendte strøk kjører de på snødekte veier hele vinteren - er folk virkelig så dårlige til å kjøre bil i byen at man ikke klarer det samme der, alle andre forhold likt? (Dessverre kan det tyde på det, saltbruken er effektiv neddoping av norske kjøreevner)

 

Hva legger du i å "ikke klare"? Folk klarer seg jo stort sett med dårligere veigrep og dråligere veier, det er mulig å komme seg fram. Det betyr ikke at man ikke trenger å gjøre tiltak for å forbedre situasjonen.

 

Ellers er det noen her som påstår at salting ikke virker, det er ikke tilfellet, det er jo gjort forskning på dette, som mye annet. Salting virker om forholdene er de rette.

 

AtW

 

Brukte sikkert 4L spylervæske i går og nyvaska bil ser ikke ut :hrm: Like frustrerende å se de gule lastebilene kjøre rundt med saltkverna bakpå.

Er det steder i Norge det ikke saltes egentlig?

 

Ganske mange.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det finnes ikke problem, det vil alltid være en viss prosentandel som kjører på piggdekk ettersom de har behov for å komme fram "over alt". Det gjelder både privatbiler og offentlige biler, samtlige utrykningskjøretøy bruker jo f.eks. piggdekk.

 

Kan jeg huske riktig dersom ca 20-30 % av bilistene i Bergen kjører på piggdekk mon tro? Det skulle i så fall være mer enn nok biler til å rispe litt opp i underlaget.

 

I mer grisgrendte strøk kjører de på snødekte veier hele vinteren - er folk virkelig så dårlige til å kjøre bil i byen at man ikke klarer det samme der, alle andre forhold likt? (Dessverre kan det tyde på det, saltbruken er effektiv neddoping av norske kjøreevner)

 

Hva legger du i å "ikke klare"? Folk klarer seg jo stort sett med dårligere veigrep og dråligere veier, det er mulig å komme seg fram. Det betyr ikke at man ikke trenger å gjøre tiltak for å forbedre situasjonen.

 

Ellers er det noen her som påstår at salting ikke virker, det er ikke tilfellet, det er jo gjort forskning på dette, som mye annet. Salting virker om forholdene er de rette.

Min påstand er at mange som bor i byer eller mer tettbebygde strøk der salt brukes ofte, ikke har de nødvendige evnene til å kjøre på glatt føre. Det er ikke deres feil, de får jo aldri anledning til å trene... Salt "doper ned" folk evner, og vi står tilbake med en gruppe mennesker som er hjelpeløse hver gang friksjonen er noe dårligere enn ved vått føre - se bare på den vanvittige mengden sjåfører som ikke klarer å holde bilen på vegen. Dette skjer stort sett på veier som til vanlig saltes. I rest my case.

 

Jeg vet ikke om jeg tør kalle dette et tiltak som "forbedrer situasjonen". På kort sikt kanskje, på lang sikt absolutt ikke.

 

Salting virker om forholdene er de rette, det er korrekt. Likevel saltes det mye også når forholdene IKKE ligger til rette for saltet, mange ganger fordi salt er en billig løsning. Det bør også nevnes at salt har store skadevirkninger, også når forholdene ligger til rette. Ekspertene strides om hvilke veiprepareringstiltak som er best, men salt kommer dessverre langt fra best ut i undersøkelsene. Then again, det er fremdeles det billigste alternativet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...