bb79 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 En 43 år gammel kvinne kjørte av veien på E39. På bildet ser det ikke ut som bilen er skodd med piggdekk. I verste fall er det sommerdekk som sitter på bilen. Her er et typisk eksempel på bortskjemte og uerfarne sjåfører (tross alderen og kjønn) som forventer sommerføre. Har man glemt å ta bremsetest for å sjekke grepet? Har man glemt at piggfrie dekk gjør det svakt på is? Myndighetenes respons på slike ulykkesstatistikker er jo å bare pøse på med mer salt i stedet for å endre holdningen til folk. Off topic: Lisa i Ice Road Truckers er ganske hot Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Den bilen der, etter å ha zoomet litt inn på bilde, virker veldig som det er sommerdekk, uten at jeg kan si det med 100% sikkerhet. At det er en "sommerbil" med, altså en cabrio, så skal det heller ikke forundre meg om det er en bil som kanskje primært brukes i sommerhalvåret også og kanskje ikke engang har vinterdekk? Nå blir det bare spekulasjoner, men skulle ikke forundre meg om jeg hadde rett. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Statens veivesens barvei strategi gjorde at jeg ikke la om til vinterdekk på privatbilen vinteren 2005-2006. Jeg hadde generelt liten bruk for bil den vinteren men var føret greit kjørte jeg på sommerdekk midtvinters men lot bilen stå om det var snøføre. Da er ikke veien lang til å bare måtte kjøre noen steder forde om det er litt glatt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 om en forventer sommerføre på enkelte veistrekninger er må en sak , men at vegvesenet har bestemt at det skal være det er mer alvorlig. Her må man ikke glemme at det er i overgangene mellom salt og sne ( eller is ) som er det farlige. kort og godt så er nok problemt at vegvesnet vil fjerne isen og sneen ( eller hindre at den legger seg) for å gjøre det fremkommelig. Det er noe som tar tid med dagens metode Bilistene er kun er interessert i å komme seg frem. Det er nettopp i den tiden vegvesenet "jobber med saken" trafikken går. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Den bilen der, etter å ha zoomet litt inn på bilde, virker veldig som det er sommerdekk, uten at jeg kan si det med 100% sikkerhet. At det er en "sommerbil" med, altså en cabrio, så skal det heller ikke forundre meg om det er en bil som kanskje primært brukes i sommerhalvåret også og kanskje ikke engang har vinterdekk? Nå blir det bare spekulasjoner, men skulle ikke forundre meg om jeg hadde rett. Det er sommerdekk, piggfrie vinterdekk har ikke disse avlange rennene som skal ta av for vannet. Helt utrolig at folk ikke fatter at sommerdekk nå er ut, det er ikke akkurat som det ble glatt i går på Vestlandet... Vi har holdt på siden onsdag ettermiddag! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Den bilen der, etter å ha zoomet litt inn på bilde, virker veldig som det er sommerdekk, uten at jeg kan si det med 100% sikkerhet. At det er en "sommerbil" med, altså en cabrio, så skal det heller ikke forundre meg om det er en bil som kanskje primært brukes i sommerhalvåret også og kanskje ikke engang har vinterdekk? Nå blir det bare spekulasjoner, men skulle ikke forundre meg om jeg hadde rett. Det er sommerdekk, piggfrie vinterdekk har ikke disse avlange rennene som skal ta av for vannet. Helt utrolig at folk ikke fatter at sommerdekk nå er ut, det er ikke akkurat som det ble glatt i går på Vestlandet... Vi har holdt på siden onsdag ettermiddag! Var det jeg antok at det var sommerdekk på og. Folk vet (burde iallefall) vite at vintern kommer som alle andre år. Og når den først kommer og man attpåtil da ikke eier interesse for å sko bilen for vintern, da har de ikke noe mer å gjøre bak et ratt. Siden dette var en dame i sin beste alder, så går det vel unna som hendelig uhell. Er man gutt og 20 år mister man jo sertifikatet uansett, selv om noen hadde dytta deg av veien med gaffeltrøkk mens man stod parkert. Håper virkelig forsikringa ikke dekker et øre om ulykken skyldes mangelfull utrustning på dekk siden så de lærer til en annen gang. Endret 25. oktober 2010 av L O G I M A N Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg hadde også mistanke om at det der var sommerdekk. Med slike sjåfører som verken kan kjøre på vinterføre eller skor seg riktig så er det jo ikke rart at Norge stopper opp uten saltet Det er vel kanskje ikke myndighetenes skyld at vi salter så mye. De gjør jo bare det fordi folket krever mer salt slik at de kan kjøre med sommerdekk. Svenskene klarer seg jo med mindre salt. Betyr det at sjåførene der er bedre enn oss? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Sverige har generelt også mye bedre veier enn oss da. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg hadde også mistanke om at det der var sommerdekk. Med slike sjåfører som verken kan kjøre på vinterføre eller skor seg riktig så er det jo ikke rart at Norge stopper opp uten saltet Tja, feilvurderinger gjøres og ulykker skjer. Jeg synes ikke vi skal dømme for hardt her. Husk at vi ennå er i høstmåned oktober. Vinterdekk med pigg er ennå forbudt. Jada, man skal sko seg etter forholdene, men årsaken til ulykken var etter alt å dømme underkjølt regn. I slike tilfeller er det vanskelig å se at det er glatt, tror nok de alle fleste bilister har fått seg en støkk en gang i blant. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Piggdekk er ikke forbudt hvis det er glatt ute (selv om vi ikke har kommet til 1. november ennå). Men joda, det er fort gjort å kjøre ut av veien hvis man ikke er forberedt på det. Alle kan gjøre feil. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Ja, men hvorfor vente med å skifte. Man burde vite at at underkjøling forekommer! Må da være mye bedre å legge om litt før enn litt for seint? Spiller ikke hva som er høstmåned når forholdene på veien tilsier andre dekk. Dette er kanskje den vanskligste tiden når forholdene varierer veldig fra dag til dag. Derfor bør man sko og kjøre som om det var vinter først som sist. 6mnd er for mange lenge å huske hvordan vinterveier var å kjøre på. Selvsagt alle kan gjøre feil, men svært mye kunne vært unngått om folk var litt mer "med" Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Få bort det hersens veisaltet. Går så fint å kjøre på vanlig snøføre. Staten vil vel ødelegge bilene våre så vi kan kjøpe nye slik at de tjener mer. 1 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Dette skjedde jo i fjor også.. vinteren kom før det var "tillatt" med piggdekk. Jeg har aldri vært så sen med å bytte til piggdekk at jeg har vært etter at det er "tillatt". Hvorfor har vi denne grensen slik den er nå? Den burde da virkelig kunnet blitt endret slik at det ble tillatt å bruke piggdekk når det skjer så ofte at vinteren kommer før denne datoen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Man har jo unntaket når forholdene krever det. Er det meldt mulighet for vinterforhold så er det mer enn bra nok. Kommer man i oktober med piggdekk tviler jeg på man får bot. Når oktober har begynt begynner jeg å få satt på vinterhjula. Er jo langt bedre om noen kjører med piggdekk ei uke for tidlig en ei uke for seint..... Skjønn er jo også en stor del med i bilde her. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hvorfor er det ikke lov med vinterdekk fra 1. oktober, og påbud fra 1. November? Sistnevnte kan endre i Nord-Norge. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Få bort det hersens veisaltet. Går så fint å kjøre på vanlig snøføre. Staten vil vel ødelegge bilene våre så vi kan kjøpe nye slik at de tjener mer. Snøføre ja, hva når det er speilblankt ute, og ikke noe snø? Jeg er ikke noen stor fan av salting, men på fredag da trafikken gikk i 30 og det var jævla glatt, da savna jeg faktisk saltbilen. Bare synd man ser den oftere når det snør.. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Få bort det hersens veisaltet. Går så fint å kjøre på vanlig snøføre. Staten vil vel ødelegge bilene våre så vi kan kjøpe nye slik at de tjener mer. Snøføre er en ting, is er noe annet. Jeg tar det også for gitt at du kjører piggdekk når du sier slikt. I større byer, spesielt på vestlandet hvor det er oftere bart enn snø/is, fører piggdekk til mye svevestøv, og man oppfordres til å kjøre piggfritt. Om alle hadde kjørt piggfritt ville vegene vært såpeglatte... Staten vil sørge for at vegene har en viss friksjon slik at vi ikke alle dør i trafikken. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Jeg tror ikke at folk er uenige i at vi trenger salt når veien er klink is og såpeglatt. Problemet er at saltet også brukes når vi kunne hatt strålende vinterføre uten. På denne måten "fordummes" bilistene til at de til slutt ikke klarer å behandle en bil på annet enn bar asfalt. Ikke kan man skylde på bilistene heller, de får jo ikke noen anledning til å trene seg. Har noen merket seg at folk sjelden har problemer med vinterføre i mer grisgrendte strøk? Her salter de heller ikke med en gang, dersom de i det hele tatt gjør det... På forhånd: Ikke kom med den vanlige leksa om "flere biler i byen enn på landet". Jeg bor selv i by, og tror ikke at verken jeg eller andre urbane sjeler mangler glattkjøringsgenet - det er bare så sjelden at vi får brukt det. (Heldigvis kjører jeg ofte i utkantstrøk slik at jeg får vedlikeholdt evnene mine!) Endret 27. oktober 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Man salter når man forventer temperaturer rett under eller rundt 0 for å unngå is. Når det er mye snø på vegen salter man for å unngå at snøen pakker seg og man får isdannelse.. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Man salter når man forventer temperaturer rett under eller rundt 0 for å unngå is. Når det er mye snø på vegen salter man for å unngå at snøen pakker seg og man får isdannelse.. ...og i stedet får man en sørpelignende masse som blir uhyggelig glatt når man kjører på den. Rent snøføre er ikke spesielt glatt føre! Endret 27. oktober 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå