Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Den kanskje farligste effekten av saltet er at de aller fleste ikke kan kjøre bilen sin skikkelig på vinterføre. Den kollektive neddopingen av norske bilister i form av veisalting må ta HELE skylden for dette. Vi ser det hver eneste vinter; de dagene det snør såpass at ikke brøytemannskapene når ut i tide er folk fullstendig hjelpeløse. Folk kan ingenting om kjøring på vinterføre, de forventer nærmest at veien skal være bar 365 dager i året.

 

Jeg er skremt av utviklingen...

 

EDIT: Postene til Bond007 et annet godt eksempel på dette...

 

 

Jeg snakker ikkke om personbilene, det er TUNGTRAFIKKEN som er avhengige av bare veier.

Kan ikke forvente at tusenvis av vogntog skal kjøre konstant rundt med kjettinger gjennom hele vinteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, da tror du altså at halve Norges befolkning bor i de tre nordligste fylkene? At 50% av vogntogene i Norge kjører i Nord Norge?

Nei, men stort sett alt av fiskeeksport fra nord tar turen sørover via veien, uten at dette fører til noen store problemer hverken for vogntogene eller andre.

Problemet er alle polakkene som kjører på sommerdekk, og man kan da ikke forvente at disse idiotene skal legge grunnlaget for vår veipolitikk? Det er ingen problem for vogntog å kjøre på snø, så lenge disse har piggdekk og kjører etter forholdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sikkerhetsutstyr ødelegges av salt. Både ABS, ESP og ASP arbeider gjennom bremsene som ikke kan antirustbehandles.

I fjor måtte jeg bytte ut en ABS-føler på bilen min. Feil på den gjorde at ESP-lampa lyste konstant. Både ESP og antispinn fungerte ikke før ABS-føleren ble byttet. Om saltingen er årsaken kan jeg ikke bevise. Jeg kjører i alle fall rundt i Oslo.

Velkommen i klubben. Jeg har måtte bytte 3 ABS-følere på noen få år (to biler). Andre gangen registrerte ikke ABS-systemet at føleren var gåen. Det resulterte i at ABS-en kutta bremsene selv når hjula ikke låste seg. Føltes som om bremsene plutselig forsvant. Skummelt når man bremser forsiktig inn mot et kryss og plutselig har man ikke bremser. :p

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikkke om personbilene, det er TUNGTRAFIKKEN som er avhengige av bare veier.

Kan ikke forvente at tusenvis av vogntog skal kjøre konstant rundt med kjettinger gjennom hele vinteren.

Tungtrafikken er langt fra avhengige av bare veier, bare se på Nord-Norge. I tillegg går tundtrafikken ofte over værharde fjelloverganger i Sør-Norge, her er det neppe særlig bart på veien. Disse sjåførene er blant de beste vi har i dette landet, og de klarer seg ypperlig også på snøføre.

 

Kjettinger brukes bare i eksteme tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg kjører ofte krøtterstien mellom Kristiansand og Stavanger (E39). Hver da går det hundrevis av vogntog på denne strekningen. Er det antydning til snøføre så står de på kryss og tvers i trafikken og sperrer alt.

Strekningen inneholder også noen lange kraftige stigninger som etter min mening krever kjettinger for at 50 tonn tunge vogntog skal kunne forsere.

I praksis så vil ikke dette fungere, det vil alltid være noen som tar lettvindte løsninger og da går det galt.

Jada, jeg er klar over skadevirkningene til salt. Men alternativet er kaos på veiene i vinterhalvåret.

Salt er etter min mening et nødvendig onde i dagens trafikkbilde.

 

PS, jeg har aldri kjørt tungtrafikk selv..

Kanskje det er noen yrkesjåfører som kan uttale seg på denne tråden og eventuelt korrigere meg..?

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Vel, jeg kjører ofte krøtterstien mellom Kristiansand og Stavanger (E39). Hver da går det hundrevis av vogntog på denne strekningen. Er det antydning til snøføre så står de på kryss og tvers i trafikken og sperrer alt.

Strekningen inneholder også noen lange kraftige stigninger som etter min mening krever kjettinger for at 50 tonn tunge vogntog skal kunne forsere.

I praksis så vil ikke dette fungere, det vil alltid være noen som tar lettvindte løsninger og da går det galt.

Jada, jeg er klar over skadevirkningene til salt. Men alternativet er kaos på veiene i vinterhalvåret.

Salt er etter min mening et nødvendig onde i dagens trafikkbilde.

 

PS, jeg har aldri kjørt tungtrafikk selv..

Kanskje det er noen yrkesjåfører som kan uttale seg på denne tråden og eventuelt korrigere meg..?

Det forklarer alt i grunnen.

Sørlandet der man overhode ikke vet hvordan kjøre på de hvite greiene som en skjelden gang greier å legge seg på veien.

Det går ganske så mange vogntog norover over dovre og til og med nord for Trondheim

Her er ikke salt noe alternativ og vil definitivt ikke virke innover namskogan med 30-40 minus om vinteren iblandet endel snøvær.

Opp Saltfjellet og spesielt nordfra er nok heller ingen ideel strekning for veisalt.

Tungtransportsjåfører som kjører nord for Sinsen takler vinterføre uten salt greit, mens det er våre nye landsmenn som kommer sørfra som sliter når det er hvitt på veiene og det er de som skaper kaoset på veiene også når det er tungtransport involvert.

Har mange ganger ligget både forran og etter trailere på nullføre om vinteren og det virker ikke som de sliter med veigrepet akkurat.

 

Når det er sagt er det enkelte typer vogntog som er værre en andre når dte kommer til vinterføre.

Men det blir som til sjøs det, skal du opp til svalbard så må du ha båt sertifisert for is og samme burde gjelde for tungtransport også.

Skal man kjøre på vinterveier må man ha doning til dette, og tro at man kan salte bort all snøen på norske veier for at tungtransporten til en hver tid skal ha bare veier er dom å tro på julenissen, det er ikke mulig med de værforholdene vi har.

 

Når det kommer til de som velger lettvindte løsninger så burde det vanke kraftige reaksjoner om ulykken skulle være et faktum.

Beslaglegging av kjøretøy intil berging er betalt samt beslaglegging av førerkort for sjåføren i de tilfellene det viser seg at kjøretøyet ikke var godt nok skodd.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett denne EU traileren nedover Svenningdal på saltede veier i januar med tett snedrev som har vart det siste halve døgnet.

Det er da ikke uvanlig med over 100mm nedbør på et døgn her når dte først regner.

Blir i grunnen mye snø om det skulle være kuldegrader for å si det sånn.

Men salt hadde sikkert løst biffen...... ore not.

Lenke til kommentar

Tungtransportsjåfører som kjører nord for Sinsen takler vinterføre uten salt greit, mens det er våre nye landsmenn som kommer sørfra som sliter når det er hvitt på veiene og det er de som skaper kaoset på veiene også når det er tungtransport involvert.

What he said! For ikke å snakke om tungtransport fra Øst-Europa, der har man en del kreative tolkninger av mønsterdybde på dekk... Det er sjelden norske vogntog med erfarne sjåfører som står fast med mindre veien er sperret av andre. Igangkjøring i glatt oppoverbakke med 50 tonn er utfordrende for de aller fleste - erfarne sjåfører stopper heller ikke på slike steder uten at de må!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en artikkel om polakker i vogntog som kjørte så sakte at politiet måtte rykke ut:

http://www.gd.no/nyheter/article3334831.ece

 

«Vi fikk mange henstillinger fra vogntogsjåfører og andre om å snakke til polakkene...»

Det kan tyde på at andre vogntogsjåfører som er skikkelig skodd og kan kjøre på vinterføre ikke har noen problemer med å kjøre selv på svært glatt føre. At Norge vil stoppe opp uten salt tror jeg dermed ikke noe på.

Lenke til kommentar

De stedene som folk ikke kan kjøre om vintern, er de stedene der folk er oppvokst med salt. Man forventer sommerføre om vintern. Problemet er at de ALDRI får den læringen/erfaringen en bør ha ved å kjøre vinterstid. Så fort man kommer utafor der saltet virker, så sliter dem! Kan det være derfor noen driter i vinterdekka og kjører med sommerdekka fordi dem er så vant med bare saltede veier? Se på sørlandet sist. Det var ikke manglende salting som var årsaken. Det var vel en kombinasjon av sen/dårlig brøyting og at billister fortsatt ikke hadde fått på vinterhjula. Hvor vanskelig er det egentlig? Kanskje noen bør bruke sommerferien sin til å bytte vinterhjul så kanskje de rekker det? Attpåtil var snøen varslet meget godt. Hva feiler det sånne? Det var garantert noen utenlandske trailere og, med nedslitte somerdekk og null kjetting. De burde dømmes for drapsforsøk.

 

Man må huske på at saltet kun har virkning på et lite temperaturområde. Man må også lære seg at selv om veien ser svart ut kan det være is på den. Ser jo at mange nå nesten krever salting før snøen kommer ned når det meldes snø i værmeldingen. At det går ann! Er da overhode ingen problem å kjøre på snø så lenge man er riktig utstyrt, både uta på felgen og inne i hode.

 

Salt har i store deler av vinterhalvåret ikke noe på veien å gjøre. Det gjør bare folk til noen uerfarne vinterkjørere. Det finnes selvsagt unntak der saltet må til og det er ved rein is. Men man salter isteden for å måke. Jeg har også opplevd flere ganger at bremsene har tilnærmet null virkning når saltlakaen er som værst. Det er rene oljen mellom skiver og kloss. Dessuten er dekk som har vært i saltlake ekstremt glatte de første km når man kommer over på snødekte /usalta veier. Salt er en utrolig lettvint løsning som man tror løser alt.

Endret av L O G I M A N
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at de ALDRI får den læringen/erfaringen en bør ha ved å kjøre vinterstid. Så fort man kommer utafor der saltet virker, så sliter dem!

Akkurat det kan jeg skrive under på! I mange år kjørte jeg kun rundt E6 mellom Oslo og Lillehammer. Der er veien såpass godt trafikkert at saltet hadde en god virkning. Jeg hadde gamle biler uten ESP, ABS og andre hjelpemidler.

 

For noen år siden kjøpte jeg en Renault Laguna 2004-modell med alt av hjelpemidler. Den samme vinteren kjørte jeg fra Oslo til Bodø for første gang. Jeg fikk meg en overraskelse da jeg kom til Namsskogan i Nord-Trøndelag. Der klarte jeg å utløse ESPen utallige ganger. For de som ikke vet det; i Namsskogan er det ikke salting, mye snø og veldig svingete veier.

 

Det ble flere turer til Bodø både til jul og påske hvert år. I fjor jul da jeg kjørte opp til Bodø utløste ikke ESPen seg én eneste gang.

 

Jeg tror man blir dårlige sjåfører på vinterføre av å bare kjøre på saltede veier. Et par år på skikkelig god vinterføre (uten salt) er det som skal til.

 

Edit: Leif

Endret av bb79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at de ALDRI får den læringen/erfaringen en bør ha ved å kjøre vinterstid. Så fort man kommer utafor der saltet virker, så sliter dem!

Akkurat det kan jeg skrive under på! I mange år kjørte jeg kun rundt E6 mellom Oslo og Lillehammer. Der er veien såpass godt trafikkert at saltet hadde en god virkning. Jeg hadde gamle biler uten ESP, ABS og andre hjelpemidler.

 

For noen år siden kjøpte jeg en Renault Laguna 2004-modell med alt av hjelpemidler. Den samme vinteren kjørte jeg fra Oslo til Bodø for første gang. Jeg fikk meg en overraskelse da jeg kom til Namsskogan i Nord-Trøndelag. Der klarte jeg å utløse ESPen utallige ganger. For de som ikke vet det; i Namsskogan er det ikke salting, mye snø og veldig svingete veier.

 

Det ble flere turer til Bodø både til jul og påske hvert år. I fjor jul da jeg kjørte opp til Bodø utløste ikke ESPen seg én eneste gang.

 

Jeg tror man blir dårlige sjåfører på vinterføre av å bare kjøre på saltede veier. Et par år på skikkelig god vinterføre (uten salt) er det som skal til.

 

Edit: Leif

 

Ja, man lærer av å kjøre på vinterføre. men her i landet har jo folks egen innsats ingen innvirkning i deres hue. Om de kjører som normalt med sommerdekk på vinterveier, så er det vegvesenet som ikke har salta bra nok om noe skjer.

 

Hadde man slutta med saltinga (altså kun der det er absolutt nødvendig) så hadde nok ulykkene om vintern gått ned når folk lærte å kjøre på vinterføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, man lærer av å kjøre på vinterføre. men her i landet har jo folks egen innsats ingen innvirkning i deres hue. Om de kjører som normalt med sommerdekk på vinterveier, så er det vegvesenet som ikke har salta bra nok om noe skjer.

 

Hadde man slutta med saltinga (altså kun der det er absolutt nødvendig) så hadde nok ulykkene om vintern gått ned når folk lærte å kjøre på vinterføre.

 

En annen ting, er jo politiet, og andres intoleranse for alternativ kjørelæring.

Jeg har hatt sertifikat i 6 år, og kjørt kansje 12 000km i året. I forhold til resten av mine jevnaldrene i Trondheim vil jeg tro dette er forholdsvis mye, men sammenliget med mine jevnaldrende hjemme i nordnorge er ikke dette mye i det hele tatt.

 

Men, jeg har tilbrakt timevis med "leking" på tomme parkeringsplasser, så jeg har god kontroll på hvordan bilen oppfører seg når jeg får sleng, og det har reddet meg flere ganger. Men om politiet ser deg leke på parkerinsplasser på denne måten så er det på med blålysa og vekk med lappen.

Lenke til kommentar

.. det at vedkommende kom seg så langt opp i bakken sier bare litt om hva skikkelige vinterdekk burde klare på den typen føre som på bildet.

Stemmer! Derav, løsningen er ikke nødvendigvis å pøse på med salt over alt. Riktig utstyr og riktig innstilling, da kommer man langt!

 

Nok en gang, kjettinger er for ekstreme tilfeller - som f.eks. når en dust kommer kjørende med 50 tonn på sommerdekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...