Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Det var en gledens dag i går da vinteren ble innledet også i Bergen. De neste 6 månedene har vi gleden av å fryse, bli våte, skli på is, ødelegge understellet på bilene våre, kjøre til byen annenhver dag (par- og oddetallskjøring, siste nytt fra kommuniststaten), klage over kollektivtrafikken de resterende dager, og komme alt for sent til jobb og skole.

 

Hurra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en gledens dag i går da vinteren ble innledet også i Bergen. De neste 6 månedene har vi gleden av å fryse, bli våte, skli på is, ødelegge understellet på bilene våre, kjøre til byen annenhver dag (par- og oddetallskjøring, siste nytt fra kommuniststaten), klage over kollektivtrafikken de resterende dager, og komme alt for sent til jobb og skole.

 

Hurra.

 

Ja, men heldigvis har vi bybanen!

 

Å, nei glem det

Lenke til kommentar

Gammel japse(signatur)+salt=Katastråf (som min kjære polakkmekaniker på lokalverkstedet sier)

 

Ny tysker+salt=katastråf

 

Kan liste alle land som produserer biler, resultatet er det samme. Nei til salt!

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Salt hjelper nok. Problemet er bare at det saltes for mye og det saltes på feil måte. Som gxi nevnte i en tidligere tråd så har saltet best effekt hvis man kjører plogen etter at saltet har virket en liten stund. Slik det gjøres i dag blir bare veien enda glattere. På grunn av latskap og for å spare penger brukes salt som en snarvei i stedet for å brøyte skikkelig.

 

Det finnes alternativer til salt. I Sverige blander de inn sukker. Dette er mindre skadelig for miljøet. Svenskene trapper ned bruken av salt, samtidig som trafikkmengden øker. Vi bruker bare mer og mer salt. Kanskje vi har noe å lære av söta bror?

Lenke til kommentar

At Norge stopper opp uten salt er helt feil

Salt brukes fordi det er billigste alternativ.

Salt fører mere ugangn med seg en skikkelige vinterveier gjør.

Den speilglatte ishinna nederst som oppstår når man ikke brøyter eller når det blir så kaldt at saltet ikke virker eller når bakken er så nedkjølt grunnet kjemien i salt når det smelter is er noe som gjør saltede veier værre en alternativene.

Kombinasjonen piuggfridekk og veisal er en spesielt farlig kombinasjon for der isen ikke er smeltet skaper det en spilglatt polert overflate.

Dette har vi i hvertfall obvservert flere vintere i Trondheim med lange kuldeperioder med kulde som gjør at saltet ikke virker.

 

Spørsmålet om bedre luftkvalitet biter jeg heller ikke på når det komemr til salt/piggfridekk komboen.

Problemet er at saltsørpa spiser opp asfalten nesten mye raskere en bare våt vei gjør og når da veien tørker opp får vi rene støvbomber.

Hvordan løser kommunen dette?

Vel de har gått til innkjøp av kostebiler for å få opp støvet.

 

Hva med å bare koste istedenfor å gå omveien med salt med alle problemene det fører med seg?

 

Problemet er at at Statens Vegvesen har kjørt seg fast i saltsporet og har latt det gå prestisje i det samtidig som resterende veimyndigheter er villige til å pøse på så lenge det "sparer liv".

Dette er en hard materie å få gjort noe med og så lenge vi ikke får noen katastrofe av typen brukolaps grunnet korrosjon her i landet skjer det ingenting med sagens filosofi.

 

Fortsatt mye fin lesning om emnet her http://www.stoppveisaltingen.no/

Da salting av hovedgatene startet i Tromsø på begynnelsen av 90-tallet, klaget folk over at det ble glattere i sidegatene. For å motbevise dette, gjennomførte Vegdirektoratet og SINTEF en studie der de som ventet konkluderte med at folk tok feil, men rapporten ble holdt hemmelig i 15 år. Den ble utført av veiingeniører som ikke har faglig bakgrunn til å tolke friksjonsmålinger, men måleresultatene viser klart at dekk kjørt på saltet vei hadde 40 % lavere friksjon på is enn dekk kjørt kun på vinterveier.
Endret av perpyro
Lenke til kommentar

På flyplassene ( d.v.s på flyene) klarer de seg helt uten salt når flyet skal av-ises.

 

stoffet som brukes skal etter sigende ikke vær korderende.

 

det er til gjengjeld ganske dyrt . Men det har nok med etterspørselen å gjøre.

 

avising oslo lufthavn

Blir ikke helt sammenlignbart, da det er glykol de bruker til avising på flyene (dvs. "frostvæske"). Glykol har noen ulemper som gjør den ubrukelig for formålet:

1: Den er veldig skadelig for billakk. Usikker på hvordan de gjør dette på flyene ettersom de også er lakkert.

2: Den har søt lukt og smak som tiltrekker dyr og unger, og den er samtidig giftig, og dermed blir dette et problem.

3: Den er vel også svært miljøskadelig? (Dette vil ikke være et problem for flyplasser da de kan sette opp kontrollert drenering som tar dette opp, noe som ikke er mulig å dekke 100% av veinettet med).

Lenke til kommentar

Det brukes argumenter mor piggdekkene at det sliter på asfalten. i kombinasjon med salt må det være ekstra ille.

 

Man hører i de alle fleste tilfellene er ført slik at man ikke trenger pigger.

Det er sikker riktig. problemet er når det er skikkelig glatt og våt is.

 

Så er det slik at ikke alle biler kan benytte piggfrie dekk ( utenom når det er sommerføre).

Det er heller ikke alle biler som kan bruke kjettinger.

 

Hva med alle de fine systemet som skal hjelpe bilen å komme frem på glatt føre ?

Vil ikke det bli ødelagt av al denne saltingen ?

Lenke til kommentar

Artig at du skulle spørre og her svaret.

http://neitilsalting.com/Dokumenter/Media/Kommunalteknikk/KT0910-s10_20.pdf

Sikkerhetsutstyr ødelegges av salt. Både ABS, ESP og ASP arbeider gjennom bremsene som ikke kan antirustbehandles.

Saltsprut under bilen pulveriseres som aerosol og trenger inn overalt.

Bevegelige deler som calipere og lastavhengige

ventiler ruster fast.

Elektroniske følere, releer og strømkontakter ødelegges og bremseskiver og rør ruster i stykker.

Uten 100 % bremsevirkning kan ikke systemene fungere.

Ferske sjåfører har ikke lært å ta inn skrens eller bremse uten ABS.

Hva skal man gjøre når disse systemene plutselig ikke virker eller virker mot sin hensikt?

Lenke til kommentar

Uten salt stopper Norge!

 

Med dagens trafikkmengde og det store antallet tungtransport så finnes ikke alternativer til salt.

 

Det må være det dummeste ejg har hørt!

OM du ikke var klar over det så forsynes halve norge, fra trondheim og nordover, med biler osm kjører på skikkelig snø.

Jeg lærte å kjøre på snø når jeg tok lappen og det er noe som alle burde gjøre. Spesielt når mans er hva som skjer første dag med snø. Skremmende hvor dårlig folk er til å kjøre på snø her i trondheim. På dager der byfolk lar bilen stå og tar bussen, så har man i utkantsnorge ikke andre valg enn å kjøre. Brøytebilen kjører to gang om dagen så om det er mye snøfall, så har jeg oftet måtte ut å kjøre med 30cm nysnø på veien.

 

Men når det er sakt så forstår jeg til en viss grad bruken av salt i byer siden dette er lettvint og billig, men desverre så spiser det opp bilene våre!

Lenke til kommentar

Hvor billig veisalting er i det lange løp kan diskuteres for veisaltet nøyer seg ikke bare med å spise opp bilene våre, det spiser også opp asfalten og bruene veien går over.

Dette igjen gjør at vedlikeholdet som må utføres på sommeren øker og er en kostnad som ikke er tatt med i veisaltregnskapet.

Det er enkelt for kommunene å benytte veisalt når det er staten som må rydde opp etterpå med bevilgninger over statsbudgettet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Sikkerhetsutstyr ødelegges av salt. Både ABS, ESP og ASP arbeider gjennom bremsene som ikke kan antirustbehandles.

I fjor måtte jeg bytte ut en ABS-føler på bilen min. Feil på den gjorde at ESP-lampa lyste konstant. Både ESP og antispinn fungerte ikke før ABS-føleren ble byttet. Om saltingen er årsaken kan jeg ikke bevise. Jeg kjører i alle fall rundt i Oslo.

Lenke til kommentar
Sikkerhetsutstyr ødelegges av salt. Både ABS, ESP og ASP arbeider gjennom bremsene som ikke kan antirustbehandles.

I fjor måtte jeg bytte ut en ABS-føler på bilen min. Feil på den gjorde at ESP-lampa lyste konstant. Både ESP og antispinn fungerte ikke før ABS-føleren ble byttet. Om saltingen er årsaken kan jeg ikke bevise. Jeg kjører i alle fall rundt i Oslo.

 

nettopp. man her ikke tilstrekkelig med bevis for å få erstatning når bilen må repareres.

hvorfor kan man ikke akseptere at det er vinter og sne ? hvorfor skal man ha sommerføre hele året ?

Lenke til kommentar

Uten salt stopper Norge!

 

Med dagens trafikkmengde og det store antallet tungtransport så finnes ikke alternativer til salt.

 

Det må være det dummeste ejg har hørt!

OM du ikke var klar over det så forsynes halve norge, fra trondheim og nordover, med biler osm kjører på skikkelig snø.

 

 

Tja, da tror du altså at halve Norges befolkning bor i de tre nordligste fylkene? At 50% av vogntogene i Norge kjører i Nord Norge?

 

Kanskje du bør ta en tur tilbake til skolebenken?

 

Fakta er at uten salting på hovedveiene i Norge så stopper det opp. Den enorme trafikkmengden kan kun tas unna hvis asfalten er bar, sandstrøing er ikke et alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den kanskje farligste effekten av saltet er at de aller fleste ikke kan kjøre bilen sin skikkelig på vinterføre. Den kollektive neddopingen av norske bilister i form av veisalting må ta HELE skylden for dette. Vi ser det hver eneste vinter; de dagene det snør såpass at ikke brøytemannskapene når ut i tide er folk fullstendig hjelpeløse. Folk kan ingenting om kjøring på vinterføre, de forventer nærmest at veien skal være bar 365 dager i året.

 

Jeg er skremt av utviklingen...

 

EDIT: Postene til Bond007 et annet godt eksempel på dette...

Endret av tor_erik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...