Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså på et fly som ettersees og kontrolleres langt oftere en en trailer kan ta skade av saltet mens traileren kan gå for lut og kaldt vann opp til et helt år før den kontrolleres og ruller i saltlake hele vinteren.

Boing 737 full lastet ~ 55 tonn.

Fullastet vogntog ~ 55 tonn.

Lenke til kommentar
et poeng her er jo at det er staten som har ansvar for sikkerheten av fly men bilfører er selv ansvarlig for at bilen er i orden.

Forståelig, men det fører jo med seg store beløp ifa reperasjoner. For andre som ikke kan ta i en skrutrekker og må sette den inn på et verksted kan det nesten lønne seg å bytte bil.

Lenke til kommentar
et poeng her er jo at det er staten som har ansvar for sikkerheten av fly men bilfører er selv ansvarlig for at bilen er i orden.

Forståelig, men det fører jo med seg store beløp ifa reperasjoner. For andre som ikke kan ta i en skrutrekker og må sette den inn på et verksted kan det nesten lønne seg å bytte bil.

 

når staten slipper denne kostnaden så gir de F.

det blir ingen store konsekvenser av det.

 

 

når det skjer uhel med bil så er det nesten bestandig "føreren sin skyld".

uansett så er det bileieren som får kostnadene for bilen .

 

det pussige oppe i dette er at vi (alle )også må betale for kostnadene til flyet, mens bileieren får alle disse kostnaden til bilen

Lenke til kommentar

Ettersom salting av flystripa kan skape korrosjon og katastrofe i flytrafikken, hvorfor kan vi ikke annta at biler/lastebiler som ferdes i denne laken hver vinter kanskje er skyld i en og annen ulikke som følge av teknisk svikt på kjøretøyet?

Det burde jo være en viss sansynlighet for det.

Når det kommer til flytrafikken så er jo i tillegg den i lufta den meste av tiden så vi snakker om kort eksponering i tillegg.

 

Så da står vi med at litt korrojon på fly kan være katastrofalt mens masse korrosjon på en bil/lastebil ikke er det!?

Joda biler beveger seg mye saktere en fly men de kan få flere alvorlige feil før katastrofen er et faktum.

En typisk gjennganger er fastrustet lastventil på biler og trailere og jeg tror neppe en trailer med låste hjul på hengeren er noe vakkert syn når den kommer sideveis mot deg.

Lenke til kommentar

En ting er i hvertfall sikkert og det er at om hjulene på en henger eller bakjula på ei stasjonsvogn låser seg før forhjula er de fleste ille ute og kjører.

 

Og det med stasjonsvogn og fastrustet lastreduskjonsventil opplevde jeg en junidag i 97 i 120km/t og full bil da en varebil hoppa opp av grøfta forran meg.

BTW. det var en statseid bil.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

I går møtte jeg på brøytebilen på vei med dype isete spor med løs snø mellom... Plogen var hevet og saltsnurren bakpå kjørte for fullt. Det bekreftet bare igjen at det saltes istedet for brøyting. Resultatet er at det smelter av snøen, renner ned i sporet hvor det legger seg oppå isen og lager våt is fremfor tørr is.

 

Husker i det minste før at de brukte å kjøre plog først med salt bakpå, så etter en halvtime eller en time ny tur med gummiplog (greie festet under den vanlige plogen) for å fjerne saltsørpa etterpå. Det gjør de i vertfall ikke lengre her. For her ligger saltsørpa midt mellom hjulsporene kontinuerlig etter salting, og gjerne så lenge at den vannes ut og fryser istedet. Resultatet er at det sakte men sikkert smelter ut vann fra isen på siden av veien som vanner ut saltet i hjulsporene og fryser der.

 

.. hadde de i det minste giddet å gjøre det skikkelig, så hadde saltet vært et poeng, men slik de gjør det nå om dagen her i strøket er det helt elendig. Det er timesvis til dagesvis med saltsørpe som ligger på veien etter et snøfall istedet for at det kan brøytes vekk og så forsvinne av seg selv slik at tørr asfalt kommer frem.

 

Jeg for min del driter i hva saltet gjør med bilen min, den skal være tilstrekkelig rustbeskyttet uansett, men jeg vil gjerne at dekkene mine skal ha fast underlag enten det er asfalt eller hardpakket snø/is. De griper i vertfall vesentlig bedre til is enn til saltsørpe.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

her i lokal avisen var det en som mente at piggdekkene ødelegger veien slik at det ble spor i veien som ble fylt igjen med vann

når det fyser så blir det selvfølgelig glatt.

Han mente at man bare burde bruke friksjons-dekk ( det må vær piggfrie dekk han mener ) siden mange små krypdyr klatrer oppover vegen uten problemer

 

Når man vet piggfrie dekk fungerer best på tør snø så er det merkelig av vegvesenet lager sånn flid i gjøre det så vanskelig å komme frem når det er vinterføre ved salte i tide og utide

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Husker i det minste før at de brukte å kjøre plog først med salt bakpå, så etter en halvtime eller en time ny tur med gummiplog (greie festet under den vanlige plogen) for å fjerne saltsørpa etterpå.

Jeg tror grunnen er at sånt koster. Det er mye billigere å bare salte og deretter la saltet gjøre jobben med å få veiene sikrere... tror de.

 

I går kveld falt den første snøen i Oslo. På vei til jobb i dag var snøen på gangstien lett å gå på. Utenfor en bygning hadde noen saltet. Der var det betydelig glattere fordi snøen har smeltet og deretter fryst til is. Gårdeieren tenkte vel at hvis noen sklir og skader seg utenfor så er det deres ansvar. Snakk om å bedre sikkerheten da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...