thamule Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Så er eneste føret salt skal brukes på underkjølt regn... Er dette eit spørsmål? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Viste dere at på Norke flyplasser bruker de ikke et gram salt for å holde rullebanen isfri? http://www.adressa.no/tv/?id=13106 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Selvsagt ikke. Det ville være livsfarlig med rustskader på f.eks. hjulopphenget til et fly. Det er greit stort trykk når et fly lander i 150 km/t. Skjønner Statens Saltvesen at dette også er farlig for biler? Tydeligvis ikke. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Altså på et fly som ettersees og kontrolleres langt oftere en en trailer kan ta skade av saltet mens traileren kan gå for lut og kaldt vann opp til et helt år før den kontrolleres og ruller i saltlake hele vinteren. Boing 737 full lastet ~ 55 tonn. Fullastet vogntog ~ 55 tonn. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 et poeng her er jo at det er staten som har ansvar for sikkerheten av fly men bilfører er selv ansvarlig for at bilen er i orden. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 et poeng her er jo at det er staten som har ansvar for sikkerheten av fly men bilfører er selv ansvarlig for at bilen er i orden. Forståelig, men det fører jo med seg store beløp ifa reperasjoner. For andre som ikke kan ta i en skrutrekker og må sette den inn på et verksted kan det nesten lønne seg å bytte bil. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 et poeng her er jo at det er staten som har ansvar for sikkerheten av fly men bilfører er selv ansvarlig for at bilen er i orden. Forståelig, men det fører jo med seg store beløp ifa reperasjoner. For andre som ikke kan ta i en skrutrekker og må sette den inn på et verksted kan det nesten lønne seg å bytte bil. når staten slipper denne kostnaden så gir de F. det blir ingen store konsekvenser av det. når det skjer uhel med bil så er det nesten bestandig "føreren sin skyld". uansett så er det bileieren som får kostnadene for bilen . det pussige oppe i dette er at vi (alle )også må betale for kostnadene til flyet, mens bileieren får alle disse kostnaden til bilen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Ettersom salting av flystripa kan skape korrosjon og katastrofe i flytrafikken, hvorfor kan vi ikke annta at biler/lastebiler som ferdes i denne laken hver vinter kanskje er skyld i en og annen ulikke som følge av teknisk svikt på kjøretøyet? Det burde jo være en viss sansynlighet for det. Når det kommer til flytrafikken så er jo i tillegg den i lufta den meste av tiden så vi snakker om kort eksponering i tillegg. Så da står vi med at litt korrojon på fly kan være katastrofalt mens masse korrosjon på en bil/lastebil ikke er det!? Joda biler beveger seg mye saktere en fly men de kan få flere alvorlige feil før katastrofen er et faktum. En typisk gjennganger er fastrustet lastventil på biler og trailere og jeg tror neppe en trailer med låste hjul på hengeren er noe vakkert syn når den kommer sideveis mot deg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 .. og når noen kommer sidelengs på veien, så er det jo automatisk slik at det er føreren sin feil som følge av "for høy fart", så tekniske feil som sørger for ulykker blir nok ca. aldri oppdaget. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 (endret) En ting er i hvertfall sikkert og det er at om hjulene på en henger eller bakjula på ei stasjonsvogn låser seg før forhjula er de fleste ille ute og kjører. Og det med stasjonsvogn og fastrustet lastreduskjonsventil opplevde jeg en junidag i 97 i 120km/t og full bil da en varebil hoppa opp av grøfta forran meg. BTW. det var en statseid bil. Endret 13. februar 2010 av perpyro Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Kjørte samme veien rett etterpå. Sattan så glatt det blir når de salter i snøvær! Var jo stålis på veien (som så ut som bar, våt asfalt). Litt gass i 5te-gir på E18 og jeg begynte å spinne med en ganske dau 1,4 dieselbil. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 På Asphaugen nor for steinkjer er det skiltet "slutt på saltet vei" på E6. Er en lettelse å passere det skiltet.... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 "Slutt på saltet veg" betyr ikke hva sliktet svart på hvitt sier.. Det betyr i praksis at det bare saltes så mye at det det blir to dype spor der hjulene ligger, med utvannet saltvann i sporene som fryser til is. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Mere fornøyelig lesning som slik jeg ser det gjør at folk ikke kan kjøre bil på vinterføre. Nettavisen advarer mot såpeglatte veier på østlandet. Årsaken er at saltet ikke biter på isen i 10 minus. http://www.nettavisen.no/nyheter/article2838554.ece Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Jeg har kjørt på våt vei i 25 kuldegrader, så de har vel ei blanding som biter på selv når det er kaldere enn ti kuldegrader. Å salte når det er snøvær derimot er håpløst.. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Jeg gjenåpner denne tråden. Dette er første dagen snøen faller i Oslo i år. Og nå nettopp så jeg saltbilen tusle forbi her jeg bor. Hipp hurra for understellet på bilen min! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) I går møtte jeg på brøytebilen på vei med dype isete spor med løs snø mellom... Plogen var hevet og saltsnurren bakpå kjørte for fullt. Det bekreftet bare igjen at det saltes istedet for brøyting. Resultatet er at det smelter av snøen, renner ned i sporet hvor det legger seg oppå isen og lager våt is fremfor tørr is. Husker i det minste før at de brukte å kjøre plog først med salt bakpå, så etter en halvtime eller en time ny tur med gummiplog (greie festet under den vanlige plogen) for å fjerne saltsørpa etterpå. Det gjør de i vertfall ikke lengre her. For her ligger saltsørpa midt mellom hjulsporene kontinuerlig etter salting, og gjerne så lenge at den vannes ut og fryser istedet. Resultatet er at det sakte men sikkert smelter ut vann fra isen på siden av veien som vanner ut saltet i hjulsporene og fryser der. .. hadde de i det minste giddet å gjøre det skikkelig, så hadde saltet vært et poeng, men slik de gjør det nå om dagen her i strøket er det helt elendig. Det er timesvis til dagesvis med saltsørpe som ligger på veien etter et snøfall istedet for at det kan brøytes vekk og så forsvinne av seg selv slik at tørr asfalt kommer frem. Jeg for min del driter i hva saltet gjør med bilen min, den skal være tilstrekkelig rustbeskyttet uansett, men jeg vil gjerne at dekkene mine skal ha fast underlag enten det er asfalt eller hardpakket snø/is. De griper i vertfall vesentlig bedre til is enn til saltsørpe. Endret 21. oktober 2010 av gxi Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Møtte også brøytebilen i går.. Desverre kjørte saltkverna for fullt Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) her i lokal avisen var det en som mente at piggdekkene ødelegger veien slik at det ble spor i veien som ble fylt igjen med vann når det fyser så blir det selvfølgelig glatt. Han mente at man bare burde bruke friksjons-dekk ( det må vær piggfrie dekk han mener ) siden mange små krypdyr klatrer oppover vegen uten problemer Når man vet piggfrie dekk fungerer best på tør snø så er det merkelig av vegvesenet lager sånn flid i gjøre det så vanskelig å komme frem når det er vinterføre ved salte i tide og utide Endret 21. oktober 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Husker i det minste før at de brukte å kjøre plog først med salt bakpå, så etter en halvtime eller en time ny tur med gummiplog (greie festet under den vanlige plogen) for å fjerne saltsørpa etterpå.Jeg tror grunnen er at sånt koster. Det er mye billigere å bare salte og deretter la saltet gjøre jobben med å få veiene sikrere... tror de. I går kveld falt den første snøen i Oslo. På vei til jobb i dag var snøen på gangstien lett å gå på. Utenfor en bygning hadde noen saltet. Der var det betydelig glattere fordi snøen har smeltet og deretter fryst til is. Gårdeieren tenkte vel at hvis noen sklir og skader seg utenfor så er det deres ansvar. Snakk om å bedre sikkerheten da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå