Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?

Gromle

Anbefalte innlegg

Nå har dem vert å saltet fortauene her, fy faen så vanskelig de skal gjør alt.

Var et tykt lag med sammenpresset snø der som gikk helt fint å gå/sykle på, men nå er det 10cm tykk slaps som er umulig å gå i. Hvor er logikken?

Den logikken eksisterer ikke. Vi snakker om noe det offentlige har hovedansvaret for via under entrepenører. Dette er bestemt av en byråkrat laaangt inne i de dype skoger. Slike ideer og regler skal man ikke endre på eller spørre om. Det er bare slik. Selv om vi vanlig døde stort sett skjønner hvor ubruklig saltet er, så spiller det null rolle.

Så mye som peker på alle de ulempene saltet medfører, også på miljøet. Men det spiller liten rolle virker det som.

Jeg har fakisk begynt å tro, enn hvor latterlig den konspirasjonsteorien høres ut, at staten salter for å få raskere bytte av opprusta biler og dermed mer penger ikassa ved nybilkjøp. Noe må de gjøre når avgiftene gjør at folk prøver å beholde bilene lengst mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var et tykt lag med sammenpresset snø der som gikk helt fint å gå/sykle på, men nå er det 10cm tykk slaps som er umulig å gå i. Hvor er logikken?

Logikk finnes ikke. Det sier bare seg selv. De mener og mener og overkjører TOTALT brukernes meninger; altså oss bilister.

De tilhører staten, så da sier det vel seg selv ;P

Lenke til kommentar

Logikk?, hvem logikk?

Jeg skjønner, sikkert med flertallet i ryggen, hva du snakker om, men de tre som styrer med dette skjønner ikke oss som gang på gang gir de makta..

Nei, vi må nok desverre takke oss selv her.. (Eller må vi egentlig det?)

Vi må bare samles så vi kanskje har en sjangs til å få stoppet denne sløsingen med ressuser, penger og ikke minst sikkertheten til oss som ferdes på veiene.. Men det er jo allerede forsøkt, så tror vi må få satt ut en dusør per saltbil eller noe i den duren...

Disse bør uskadeliggjøres, og ja, dere leste riktig, uskadeliggjøres ;)

Lenke til kommentar
Jeg har fakisk begynt å tro, enn hvor latterlig den konspirasjonsteorien høres ut, at staten salter for å få raskere bytte av opprusta biler og dermed mer penger ikassa ved nybilkjøp. Noe må de gjøre når avgiftene gjør at folk prøver å beholde bilene lengst mulig.

En interessant tanke! En vanvittig uttalelse, men mulig det ligger noe i det...

Lenke til kommentar

Kan se "logikken" i den teorien om jeg prøver å sette meg inn i hodet på en av de tre (?) som støtter saltbruken..

Hiver meg på den teorien der, for overrasker meg ikke om det er noe i den!

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

En interessant tanke! En vanvittig uttalelse, men mulig det ligger noe i det...

Akk som om jeg sku sagt det selv! :)

Lenke til kommentar
Endelig en avisartikkel som bekrefter det jeg allerede har sagt ganske lenge.

Vinterkaos langs veiene gir mange småskader materielt sett mens på akuttmotaket er det stille og fredelig for når det er glatt kjører folk etter forholdene i motsetning til saltede vinterveier.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=597643

Ja, den bekrefter jo hva de fleste av oss her inne sa. Og det til og med av folk i statens vegvesen.

Haleluja :p

Lenke til kommentar

Da håper jeg "thamule" som var svært aktiv her tidligere vil komme med en kommentar ettersom denne bekrefter dette med mindre alvorlige ulykker med nedsnødde veier som vi diskuterte for en liten stund siden..

En annen ting: Brøytebudsjett?

Hvordan settes dette opp mtp. at man aldri vet hvor mye snø som kommer..

Lenke til kommentar
Da håper jeg "thamule" som var svært aktiv her tidligere vil komme med en kommentar ettersom denne bekrefter dette med mindre alvorlige ulykker med nedsnødde veier som vi diskuterte for en liten stund siden..

En annen ting: Brøytebudsjett?

Hvordan settes dette opp mtp. at man aldri vet hvor mye snø som kommer..

Har på følelsen at det er en av de siste postene man setter opp i et budsjett. Så det blir knapper og glansbilder. Man satser vel på at det ikke kommer snø.

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser den, men det blir jo stort sett brøyta, for så at de klager på sprekker i brøytebudsjettet etterpå, det er det jeg ikke skjønner helt..

Vi vet som sagt aldri hvor mye snø som kommer, så den posten burde stått åpen spør du meg.

En annen ting jeg lurer på er hvordan de tenker på snøfjerningen nå i ettertid av store snøfall, for nå blir alt av brøytekanter og slikt fjerna, og kjørt avgårde til passende dumpingplass.. Dette blant annet på nettene i helgene, er dette forsvarlig i forhold til budsjettene?

Lenke til kommentar

Jaudå, teorien din stemte godt den. Eg spurde berre etter ei forklaring eg, har ikkje prøvd å "motsei" deg.

Dette med budsjett går vel på statistikk vil eg tru. Det er uansett entreprenørar som utfører arbeidet. Dei får nok ein fast grunnsum og meir etter behov for å klare krava i henhold til driftskontraktene. Så kjem pengane etterpå(eller før, det er eg usikker på) Uansett så tviler eg på at Staten sett seg i gjeld dei ikkje klarer å betale på grunn av manglande plass på budsjettet. Inkassokrav mot statens vegvesen hadde jo vore litt stilig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...