Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

En måte å unngå for mye schmutz på ruta er å holde seg ca. 100 meter bak. Dette skaper da dårlig flyt i trafikken. Selv kjører jeg bare 3-5 sekunder bak fordi jeg venter på å komme meg forbi.

80km/t /3.6*5 = 111 meter. Altså er 100 meter i 80 under 5 sekunder :p Så det er ikke noe problem å oppnå god flyt og unnslippe for mye smuss på ruta.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For salt:

Fortsatt bare hensiktsmessig ved rett bruk ved ca. 0 grader, men fortsatt ved moderat bruk så ikke det smelter opp brøytekanter og gjør at det blir veldig mye vann i veibanen som fryser til en tynn isfilm når det fryser til om natta o.l...

 

Resultat: 1 punkt for.

 

 

Mot salt:

Det gir folk en falsk trygghet som fører til at mange kjører som om det er sommer!

 

Drepen for bilene, og jeg nevner:

Bærende konstruksjon ruster (sikkerhet)

Karosseri (utseende og økonomi)

Bremser får belegg som gir manglende friksjon når det trengs som mest (sikkerhet)

Bremserør ruster (sikkerhet)

Dekk tørker ut og blir harde (sikkerhet)

Dekk fylt med saltlake er bortimot ubrukelige første 5-8km på snødekte veier (sikkerhet)

Foringer tørker ut (komfort OG sikkerhet)

Understell generelt ruster (sikkerhet)

 

Ved feil bruk:

Slaps, og værre, fryst slaps med grove spor og vaskebrett (som igjen sliter på bilens understell)

Bortkasta salt (statens økonomi)

Myker opp asfalten så piggdekkene sliter mange ganger mer på den (økonomi for staten og bileierene, og ikke minst: SVEVESTØV)

Salt på tørre veier gir også større mengder svevestøv!

 

Resultat: 13 punkt mot!!

 

Sikkert glemt en del, men sålangt har vi 1 for og 13 mot!

 

Kan ikke de som vil legge til noe kopiere over denne listen og legge til det dere vil, men merk det med understrek..

Lenke til kommentar

Salt er fint som nevt tidligere på veier der friksjonen blir betydelig høyere ved is på veg, men ser igjen at dette koster mye og medfører flere utgifter. Bilene ruster lettere opp, og blir belagt med et H**** lag med drit og gjørpe som igjen medfører vasking av bil relativt ofte. Går noen liter med spylerveske i uka også.

 

Jeg vasket bilen min dagen før jeg skulle igjennom oslo, men det hadde jeg nesten ikke trengt. Bare se her:

 

Dette ødelegger både bil og klær hvis du får det på deg.

 

post-179153-1264155528_thumb.jpg

Dette var på kvelden

 

 

post-179153-1264155487_thumb.jpg

 

Og slik ser det ut når man kjører på salt veier. Folk skal helst kjøre like fort på vinter som på sommer, men spar heller de penga og så får folk begynne å mer hensynsfullt.

Lenke til kommentar
Eg vil igjen minne om dødulykkene som dukka opp ved underkjølt regn for ei veke sidan eller noko. Her er saltet veldig bra.

 

Slike oppramsingar fortel ikkje noko om omfanget av negativt vs positivt, berre forskjellige typar, altså er den verdt lite i den store og heile samanheng.

 

Hva spiller 10-20 meter noen rolle for om man er på vei til å dra av veien da?

Eller man kommer over i feil fil?

Det tar nemlig litt tid for å få full bremseeffekt når bremseklosser/skiver er saltbelagt..

 

Eller hva om et bremserør ryker p.g.a rust når du legger fullt trykk på pedalen fordi du for en gangs skyld trenger de for fulllt?

 

Eller hva med dekka som er innsausa i saltlake og du bare seiler av gårde på snøen fordet du akkurat har kjørt på salta vei..?

 

Kan du fortsatt påstå at saltet er så himla positivt?

 

Greit!

 

Hva med det øyeblikket det smeller da?

Da er din noen år gamle bil allerede svekket i konstruksjonen og klarer seg ikke så bra i kræsjen som den ville gjort om det ikke var salta så heftig her til lands..

 

Hva sier du nå da?

 

Jeg ramser opp en hel haug med ting som går på sikkerheten på bilen og du soper det under teppet som om det ikke har noe å si?

 

Støtter med andre ord min teori om at du er en av de som styrer dette saltdiktaturet!

Lenke til kommentar

Yepp, eg er 21 år og norges sjef over saltet.

 

Eg ser argumenta dine, og dei er absolutt verdt noko, men spørsmålet for meg er kor mykje det har å sei for drepte og hardt skadde, og det klarar du ikkje å dokumentere/bevise. Bidrar saltet positivt eller negativt til dødsulykkene? Det kan ikkje du sei nokon ting om basert på den lista di.

 

Eg kan ikkje sei noko om det heller. Eg berre seier at ei liste ikkje beviser nokon ting. Tal og statistikk vil derimot kunne sei noko om årsak og virkning i forbindelse med drepte og hardt skadde. Men slik statistikk har vi ikkje og derfor ser eg ikkje poenget med å tru at ein har ein fasitt. For det er ingen her som veit svaret. Dei trur dei veit det, men ingen har bevis. Og så lenge dei som styrer er av same oppfatning som meg(at saltet sannsynligvis fører til mindre drepte/hardt skadde og fører til betre framkommeligheit) så vil saltinga fortsetje.

 

Som vi sa i barnehagen... Bevis det! :p

Lenke til kommentar

Du kan jo bevise noe sjøl da..?

 

Jeg tenker på egenhånd, og er tydeligvis ikke aleine om det..

Jeg ser på logiske aspekter i en gitt sak og kan utifra det trekke en konklusjon jeg vil ha kommentarer på..

Da holder ikke en kjapp replikk med, "Bevis det".

 

Hva tror du selv da? (IKKE tenk på hva "storebror" sier)

En vesentlig svekket bil på alle måter på tilsynelatende "bare" veier i en ulykke, eller en bil i topp stand på normale vinterveier i en ulykke?

 

Jeg har gitt deg kilder på at det blir holdt høyere fart på bare, og "bare" (salta, men tilfrossede) veier enn på snødekte veier..

Dette sier også litt om at de ulykkene som skjer da er av et heftigere kaliber, med desto værre resultat!

Lenke til kommentar
Du kan jo bevise noe sjøl da..?

Eg skriv jo at eg ikkje kan bevise noko.

 

Hva tror du selv da? (IKKE tenk på hva "storebror" sier)

Eg trur at salt er bra. Folk blir ikkje så lett lurt på veiar der det ser ut til ikkje å vere glatt, men det faktisk er glatt. Her skjer nok mange stygge (døds)ulykker. Det trur eg. Men eg påstår ikkje at det er nokon fasitt, som enkelte saltmotstandarar.

 

Jeg har gitt deg kilder på at det blir holdt høyere fart på bare, og "bare" (salta, men tilfrossede) veier enn på snødekte veier..

Dette sier også litt om at de ulykkene som skjer da er av et heftigere kaliber, med desto værre resultat!

Men dette seier ikkje nødvendigvis noko om det totale antalet drepte og hardt skada.

Lenke til kommentar

Når det er glatt men ser bart ut (som det har gjort på hovedveiene her de siden før jul) og farta er høyere enn på snø, så jo, da sier det seg selv at når det smeller, så er det større sjangs for hardt skadde/drepte, enn om farta er lavere på snøveier (som det forøvrig er bedre feste på enn et par mm. is uten at det spiller noen rolle)

 

Farta øker = ulykkestallene/skadene/skadeomfanget øker...?

 

Må jeg virkelig gå mer i detalj?

Du ser det at du kan si meg i mot, men det er bare fordet du virkelig ikke ser betydningen i det jeg skriver før jeg skriver det i klartekst?

 

 

Edit: Mener du at det er bedre med vesentlig flere ulykker med flere middels skadde?

Vi har begrenset med sykehusplasser her til lands, så en middels trafikkskadd (som det logisk nok vil bli om du mener farta senkes så ikke så mange blir grønnsak/drept i trafikken) vil da skyve hjerte-, kreftsyke, osv lenger bak i køen enn de allerede er, så da forskyver du bare problemet..

 

Ikke at dette er realiteten, men snødekte veier skremmer folk mer enn islagte, sorte veier, DET har du fått kilder på...

 

 

Her salter de forresten ikke 70- og 80-sonene som går mellom byene, kun brøyting..

Snodig..

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

vi er alle enige i det de bør saltes på nullføre.

jeg er i den oppfatning at det slurves her.

 

samtidig så saltes det ved mange kuldegrader son nettopp gir nullføre

det er rent vanvittig.

 

når det saltes så gjøres det ikke på alle strekninger slik at overgange mellom salt og sne blir glatt.

 

når ulykka er ute hvorfor skal sikkerheten på bilen være svekket ?

 

det første de kan gjøre er å få orden på saltingen. så lange de ikke klarer det larer er det bedre å bruke sand.

 

hvis det er vår veibane er det glatt eller ikke ?

det kommer nok an på temperaturen.

hvis det er saltet så er man ikke sikker , selv i minus grader.

hvis noen tror at veien er sikker om det ikke er rett da er man ille ute.

ikke spesielt bra hvis bilen også er redusert

Lenke til kommentar

Det som virkelig er skremmende er at de som tar avgjørelsene i SVV er enda mer snøblinde enn det visse brukere på forumet her er, i forhold til negative konsekvenser av den massive saltingen på norske veier.

 

For øvrig synes jeg lista til Pluggen oppsummerer meget godt fordeler og ulemper ved salting. Den beviser ikke at saltet fører til færre drepte og skadde, men den gir en rimelig god pekepinn på hvilken retning saltet dytter oss i.

Lenke til kommentar

Hva gjorde folk før saltet kom? Jo, de kjørte saktere og mer hensynsfullt.

 

Klart; ant. biler i det norske bilnettet har økt betraktelig, men i dag ska alt skje fort, og hvis bilen slipper og kolliderer eller sklir av veien, hvem skylder vi på da?! Jo de som har enten brøyta eller salta, og at det er gjort for dårlig.

 

Dessuten; saltet ødelegger bilen UANSETT! 1 steinsprutskade i panseret så er det gjort.

Lenke til kommentar

Her bekreftes jo litt av det jeg sa i mitt oppsumerende innlegg med min logiske tenkning :)

 

år forholdene ligger til rette, så bidrar salt til å bedre kjøreforholdene. Der er Norem helt klar. Men det betyr ikke nødvendigvis at trafikksikkerheten blir bedre.

 

–Nei, bilistene tar ut bedre kjøreforhold i høyere fart, ikke i økt sikkerhet. Bedre, eller tilsynelatende bedre, kjøreforhold gjør at de kjører for fort. Dette gjelder spesielt når det er glatt på hovedveier som til vanlig er saltet. Undersøkelsen fra Sverige viste at hovedveiene i sør bare var glatte i fire prosent av tiden. Men da skjedde 40 prosent av de alvorlige ulykkene, sier Harald Norem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...