thamule Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Gammelt nytt, men et godt poeng! Det stemmer som du sier, men hvis thamule svarer så regner jeg med at det bare er en liten pris å betale for å ha livet i behold..? yupp! Neida, men eg ser ingen bevis for at salt gjer meir skade enn det reduserer med tanke på varig skadde og drepte. Og Sintef har konkludert med 20% redusering av ulykker. Undersøkelsen har sine svake sider(det har alle), men det er det beste anslaget som kan backast opp med noko statistikk/systematiske observasjonar eg har sett. Kanskje eg har rett, kanskje eg har feil. Men ingen ser ut til å klare å bevise meg rett eller feil så då har eg lite å bidra med. Gidder ikkje diskutere for å diskutere Endret 13. januar 2010 av thamule Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg bare ser på helheten av skadene saltet gjør på bilene, noe som kanksje øker antall ulykker..? Noe av det som får gjennomgå er f.eks, bremser/bremserør, understell/foringer, dekk+++ Jeg skriver at det kanskje øker antallet ulykker, men jeg vil si sannsynligheten er stor for at det stemmer... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Og Sintef har konkludert med 20% redusering av ulykker. Undersøkelsen har sine svake sider(det har alle), men det er det beste anslaget som kan backast opp med noko statistikk/systematiske observasjonar eg har sett. Kanskje eg har rett, kanskje eg har feil. Men ingen ser ut til å klare å bevise meg rett eller feil så då har eg lite å bidra med. Gidder ikkje diskutere for å diskutere Hva med ekspertuttalelsene, f.eks. fra bilbergere? Skal man bare overse dem? Det er de som er ute i "felten" og har first-hand erfaring. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Og Sintef har konkludert med 20% redusering av ulykker. Undersøkelsen har sine svake sider(det har alle), men det er det beste anslaget som kan backast opp med noko statistikk/systematiske observasjonar eg har sett. Kanskje eg har rett, kanskje eg har feil. Men ingen ser ut til å klare å bevise meg rett eller feil så då har eg lite å bidra med. Gidder ikkje diskutere for å diskutere Hva med ekspertuttalelsene, f.eks. fra bilbergere? Skal man bare overse dem? Det er de som er ute i "felten" og har first-hand erfaring. Spørs om ikke thamule nok en gang kan motsi det, men det bekrefter jo det faktum at det skjer flere og mer alvorlig ulykker det bilbergerne sier! Lenke til kommentar
thamule Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Og Sintef har konkludert med 20% redusering av ulykker. Undersøkelsen har sine svake sider(det har alle), men det er det beste anslaget som kan backast opp med noko statistikk/systematiske observasjonar eg har sett. Kanskje eg har rett, kanskje eg har feil. Men ingen ser ut til å klare å bevise meg rett eller feil så då har eg lite å bidra med. Gidder ikkje diskutere for å diskutere Hva med ekspertuttalelsene, f.eks. fra bilbergere? Skal man bare overse dem? Det er de som er ute i "felten" og har first-hand erfaring. Viss dei driv med systematisk observasjon så la oss høyre kva dei har å sei. Men kva veit bilbergarane om kva som skjedde ein time før dei kjem til staden? Kva veit dei om kva som hadde skjedd om det hadde vore salta/ikkje hadde vore salta? Er dei synske? Er dei profesjonelle? Nokre har det som bijobb og einaste utdanning er lastebillappen. Nei for meg held ikkje dette. Eg er ikkje overbevist. Men det er ikkje meg dykk skal overbevise heller. Men eg vil tru at det krevs mykje meir enn dette for at dykk skal nå fram. Og takk og lov for det. Jeg skriver at det kanskje øker antallet ulykker, men jeg vil si sannsynligheten er stor for at det stemmer... Vitenskaplig sannsynligheit er ikkje basert på synsing. Men systematiske observasjonar/BEVIS/statistikk. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 At det ikke nytte å få deg til å tenke logisk har jeg skjønt, men det tyder vel også på at du er en av de som styrer med nettopp saltinga av veiene Du kan kreve bevis, men vi har kommet med drøssevis av kilder som støtter oss, uten at det hjelper.. Vi har ikke fått noe annet enn noen "kilder" som er kjøpt og betalt, og de sier heller ikke annet enn at det visstnok hjelper å salte.. Hva gjelder bilbergerne, så vil jeg si at de fleste er rimelig proffesjonelle, (det må de være for å kunne ha den jobben) får med seg om det skjer mer sommer eller vinter, det merkes på telefonen, logger og samtaler bilbergerne imellom.. En annen ting er at de er borti langt flere ulykker (spesielt utforkjøringer) enn det politiet eller andre offentlige innstanser er! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) i dag som det var 0-føre slik at bussen min kom alt for seint. flere av veien glatte, men saltbilen manglet. er det bare i minus10 ° og ved større snefall det skal saltes ( for å få det glatt ) slik at vi behersker det føret bedre ? Endret 13. januar 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
thamule Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 At det ikke nytte å få deg til å tenke logisk har jeg skjønt, men det tyder vel også på at du er en av de som styrer med nettopp saltinga av veiene Nope. Er nautikkstudent. Du kan kreve bevis, men vi har kommet med drøssevis av kilder som støtter oss, uten at det hjelper.. Ja det har deke. Men slik eg ser det er ikkje kildene truverdige nok til at eg kan kokludere med at salt sannsynligvis fører til fleire hardt skada og døde enn det hindrar. Hva gjelder bilbergerne, så vil jeg si at de fleste er rimelig proffesjonelle, (det må de være for å kunne ha den jobben) får med seg om det skjer mer sommer eller vinter, det merkes på telefonen, logger og samtaler bilbergerne imellom.. En annen ting er at de er borti langt flere ulykker (spesielt utforkjøringer) enn det politiet eller andre offentlige innstanser er! Dei fleste? Ei ny antagelse? Nei du som jobbar på bilverksted har vel kanskje eit greit inntrykk av bilbergarar vil eg tru, så skal ikkje krangle på det. Og ja dei er borti mange fleire ulykker enn politiet og andre offentlig instanser, men dette er for meg ganske uinteressante ulykker i denne sammenheng. Det er dei alvorlige som bryr meg i denne diskusjonen. Men som eg sa i sta, kva veit dei om at salting fører til fleire eller ferre døde og hardt skadde??? Det er ikkje nokon tvil om at salt drep bilar. (riktignok over lang tid om bilen er vedlikeholdt rett. Min 14 år gamle er som sagt ganske rustri. Sercasol trur eg stoffet heiter. I lag med autoglym polering av og til så fungerar dette veldig bra:) ) Og salt er irriterande i mange tilfeller, var sjølv å spylte av eit tjukt lag med salt av bilen i dag. Men eg trur at saltet fører til ferre ulykker og INGEN av "kildene" dykkar har nok truverdigheit hos meg til å endre mitt syn. Og mitt syn er virkelig ikkje vanskelig å endre, men eg krever noko handfast og truverdig. Sporadiske observasjonar og synsing er ikkje nok, heller ikkje frå bilbergarar(profesjonelle eller ikkje) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) den andre elgen: Liker teorien du kommer med der, og må stille det samme spørsmålet.. thamule: Ja, jeg prater med en del bilbergere, så prater ikke tull om det Men, igjen kan du ikke sammenligne 14 år gammelt stål mot dagens blekk.. Du har fått uavhengige kilder, men stoler blindt på dine, som jeg med alle mange andre ser på som inhabile. Det er selvfølgelig opp til deg, men ikke noen vits i å si du ikke tror på våre kilder uten å komme med noe annet enn SINTEF sine "resultater" Endret 13. januar 2010 av Pluggen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg synes det er merkelig om ikke en bilberger som trekker en bil opp av grøfta skal legge merke til føret på det aktuelle stedet. Om det var saltet vei med is underst slik det ofte blir når saltet ikke får tak så er jeg bestemt på at dette er lett å se for de som er litt vandt på stedet. Jeg for eksempel synes dte er bemerkelsesverdig glatt på bar asfalt for tida. Årsaken er i grunnen enkel for omkjøringsveien saltes i hel og der hjelper det så lenge konsentrasjonen holdes på 25% mens alt saltet som draes av den veien og inn på sideveier gjør at det smelter og fryser. Jeg misstenker at de blander salt i den varme sanden de strør om seg med også for varmsandstrødd vei med asfalt i sporene er mye glattere en gammedags sandstrødd vei. Hvordan vet jeg dette, jo jeg hadde den ære av å kjøre på begge deler langs samme veien i dag. Sandstrødd vei fram til kryss og varmsandstrødd vei etter kryss. Var som natt og dag for å si det sånn der vanlig sand var å foretrekke. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 I en artikkel i Aftenposten uttaler sivilingeniør Lars Erik Bønå seg om veisalt. Han har jobbet både i Vegdirektoratet og SINTEF. Sivilingeniør med erfaring fra SINTEF som er imot veisalt? Nei, det må være tull! Denne artikkelen var interessant: http://www.frostingen.no/nyhet.cfm?nyhetid=707 Det er jo ikke rart salting hjelper når 20 % av bilene kjører med sommerdekk. Er folk virkelig så dumme og kjører med sommerdekk synes jeg de fortjener å kjøre av veien. Et annet stort problem er forurensning. Saltet tar knekken på trær opptil 70 meter unna veien. Saltet ødelegger også grunnvann og alt annet det måtte renne forbi. I USA har saltet drept alt liv i innsjøer. Og en vakker dag kommer en bro til å kollapse etter at armeringen har rustet opp. Det har blitt konkludert og bestemt at saltet redder liv, og derfor stoler vi blindt på det og lar det gå utover både miljøet, veier, biler og folks sikkerhet. Saltet er nok en billig løsning, men dyrt på sikt. Salting er som elbiler - det flytter problemet til et annet sted. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg synes det er merkelig om ikke en bilberger som trekker en bil opp av grøfta skal legge merke til føret på det aktuelle stedet.Om det var saltet vei med is underst slik det ofte blir når saltet ikke får tak så er jeg bestemt på at dette er lett å se for de som er litt vandt på stedet. Eksakt. Man trenger ikke universitetsutdannelse eller forskerstipend for å avgjøre om en vei er saltet eller ikke, og om den er glatt eller ikke. Det har blitt konkludert og bestemt at saltet redder liv, og derfor stoler vi blindt på det og lar det gå utover både miljøet, veier, biler og folks sikkerhet. Saltet er nok en billig løsning, men dyrt på sikt. Salting er som elbiler - det flytter problemet til et annet sted. Godt sagt. Vi er alle klare over de ufattelige skadene saltet påfører sine omgivelser, men velger likevel å bruke det blindt. Nok en gang ligger Sverige foran Norge (det gjør de jo stort sett i alt), og har halvert saltmengden på svenske veier. Når skal norske myndigheter få opp øynene denne gangen da..? Lenke til kommentar
thamule Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Jeg synes det er merkelig om ikke en bilberger som trekker en bil opp av grøfta skal legge merke til føret på det aktuelle stedet.Om det var saltet vei med is underst slik det ofte blir når saltet ikke får tak så er jeg bestemt på at dette er lett å se for de som er litt vandt på stedet. Eksakt. Man trenger ikke universitetsutdannelse eller forskerstipend for å avgjøre om en vei er saltet eller ikke, og om den er glatt eller ikke. Det er sant, men steget er ganske stort frå det til å konkludere om saltet fører til færre eller fleire varig skadde eller drepte i trafikken. Einig? Interessant at han karen frå Sintef og vegdirektoratet stiller spørsmål ved om saltet reddar liv. Men det er jo ikkje anna enn spekulasjonar i artikkelen. Synd at ingen kan klare å forske skikkelig på dette. Endret 13. januar 2010 av thamule Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Når de får det inn med teskje, kanskje? Ja, det er mye mulig at salt redder liv i noen situasjoner, men jeg tror også det tar en del liv ettersom forholdene nå er værre på hovedveiene enn på småveiene rundt omkring.. Og ja, dette er egen erfaring så ikke tro på det Jeg vet også av _egen_ erfaring hvor folk kjører fortest av disse, så når det først skjer ulykker vet jeg, av egen logisk tenkning, også hvor det smeller værst.. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Det er sant, men steget er ganske stort frå det til å konkludere om saltet fører til færre eller fleire varig skadde eller drepte i trafikken. Einig? Interessant at han karen frå Sintef og vegdirektoratet stiller spørsmål ved om saltet reddar liv. Men det er jo ikkje anna enn spekulasjonar i artikkelen. Synd at ingen kan klare å forske skikkelig på dette. Enig, men det er heller ikke funksjonen til en bilberger. Har forteller om sine egne erfaringer fra små og større uhell langs veiene gjennom en lang karriere. Nevnte bilberger, Vidar Nilsen, har "30 års erfaring fra bransjen, og underviser selv i tungilberging på eget personell, og andre. Spesialkurs i sikring ved berging av tankbiler, busser og vongntog (luftstyrt)" (Kilde). Da vil han også være i stand til å sammenligne, og ha et godt grunnlag for det som sådan. Dette er vel det nærmeste man kommer en "ekspert" i denne saken. Spekulasjoner kan du godt kalle det, men artikkelen som er henvist til setter spørsmålstegn ved problemstillingen i undersøkelsen. Den burde vært om saltet redder liv sammenlignet med andre alternativer, i stedet for hvor mange livet saltet redder. Så lenge det finnes alternativer på markedet er denne undersøkelsen 100 % verdiløs, og bør sees bort fra. Endret 14. januar 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 er det saltet eller bruken av saltet som reder liv ? Lenke til kommentar
405Mi16 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Liker ikke salt etter å ha sett hva det gjør med biler. Funker bedre med strøing av stein og påbud for gode piggdekk imo. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Liker ikke salt etter å ha sett hva det gjør med biler. Funker bedre med strøing av stein og påbud for gode piggdekk imo. Ja, for piggdekk er jo uuutrooolig bra for miljøet og oss mennesker. Slitasjen på vårt allerede slitte vegnett øker, mennesker som bor rundt høyt traffikerte veier får luftkvalitet som er helsefarlig, i tillegg til mer støy. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Vel hvor bra ikke bra piggdekk på usaltet vei sammenlignet med piggritt på saltet vei vet vi faktisk ikke. Det vi derimot vet er at piggdekk på salta vei spiser asfalt så det holder og lager masse veistøv når saltet tørker opp. Blir rene støvbomba av slikt. Det har tross alt vært salta i Norge siden 70 tallet. For slik det er nå så salter vi veiene der det kjører biler med og uten pigg og koster opp støvet når det tørker og slipper ut i lufta. Hva om vi hadde droppa mellomleddet med saltet? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 spørsmålet er om hva som er best : enten bruker man peggdek som hver bedre grep på våt is , men som river opp asfalten. det blir mye støv av dette eller så har man piggfrie dekk ry veibane . det får man ikke ved våt is. da må man enten bruke strøsand som også gir støv. alternativet er kjettinger som også sliter på veien. hvis man bruker salt så sliter det ikke bare på veien men også på kjøretøyene, klærne og folket som kjører. ( per definasjon kan man kalle det for hærverk) jeg vet ikke hva som er best at bilistene ødelegger veien eller at Mesta ødelegger bilene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå