Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Du har fått flere "bevis" gjennom linker til sider med rapporter osv.

 

Hadde det blitt utført statestikk på antallet ulykker i forhold til når temperaturen er under saltes effekt og ikke, samt når veien ble saltet eller ei er jeg ganske sikker på at det ikke går i saltes favør.

Nei, lite bevis, men masse synsing, som det siste her som du er "ganske sikker på"

 

Og nei eg har ingen motbevis, men eg tenker litt som så at norma no er at salt hjelper, så får det vere opp til dei som er ueinige og motbevise det(sannsynliggjere noko anna) På same måte som at jorda var flat til nokon beviste at den var rund. Dårlig eksempel, men du forstår vel kva eg meiner.

 

thamule: Svært få liker veisalting. Den gjør vinteren lite trivelig, for mange rett og slett deprimerende. Av ti personer er det sju som ønsker veisaltet dit pepperen gror, to er nøytrale, og bare én liker veisaltet. Fordi Statens vegvesen er en beskyttet virksomhet, de har monopol, kan de arrogant overkjøre flertallet av sine kunder, oss trafikanter, og fortsette med saltingen sin.

 

Kilde: StoppVeisaltingen.no nok en gang..

Les litt der så bør du se diverse argumenter og bekreftelser på mine og andres "påstander" :)

- Som sagt trekker eg meg ut av diskusjonen og skal lese litt på den sida og sjå om eg finn noko som tyder på det dykk seier. Tenker då på anna enn påstandar og synsing selvfølgelig.

 

- Og om vegevesenet har monmopol veit eg ingenting om. Eg vil tru at det er eit direktoratet og eit departement som bestem mykje i tillegg til vegvesenet som også bestem, men samtidig utfører. Vegvesenet hentar nok inn mange ekspertar og gjer mange forsøk for å prøve å gjere den beste joben dei kan med dei midlane dei har. Men du ser ut til å ha anna info og den er sikkert mykje meir truverdig den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med fare for å gjenta meg selv:

Svært få liker veisalting. Den gjør vinteren lite trivelig, for mange rett og slett deprimerende. Av ti personer er det sju som ønsker veisaltet dit pepperen gror, to er nøytrale, og bare én liker veisaltet. Fordi Statens vegvesen er en beskyttet virksomhet, de har monopol, kan de arrogant overkjøre flertallet av sine kunder, oss trafikanter, og fortsette med saltingen sin.

 

Det i seg selv burde være god nok grunn til å la det vær!

 

Hvis da ulykkestallene skulle skutt i været, så kan de vise til det, og da vil nok ikke folk klage så voldsomt mer..

Ja, hvis det er eneste måten de kan bevise at saltet fungerer på så får de gjøre det sånn da, men fakta er at de tester og eksperimenter som er gjort ikke backer saltet i annet enn på holkeføre, så disse blir hemmeligholdt..

Ja, jeg vet det blir gjort tester til gangs på så vesentlige ting, men hvorfor har vi da aldri sett noen skikkelig dokumentasjon på hvorfor vi skal salte?

 

Vi har blitt fortalt at det funker, derfor tror vi det, (det er i hvertfall det staten tror) men når kun 1 av 10 støtter salting da?

Lenke til kommentar

Trafikantane er ikkje kundane til statens vegvesen når det kjem til salting. Det at du trur det beviser berre kor lite du veit om prosessen som ligg bak.

 

Og det er flott at du vil teste ut om det blir ferre ulykker ved å slutte å salte. Men då tar du vel på deg jobben å forklare til Ola Nordmann sin familie koffor akkurat han måtte dø i trafikken fordi du ville sjekke noko.

 

Det er for meg fulstendig uinteresant kor mange som likar og ikkje likar salting. Det som betyr noko er jo om det utgjer ein forskjell. Sintef seier det reduserer ulykker, og då velger eg å tru på dei. Statens vegvesen seier og at det reduserer ulykker og då velger eg å tru på dei. Eg seier det igjen, kom med bevis for at salt gjer ting værre. Tilfledige observasjonar er ingenting verdt. Systematiske observasjonar og FAKTA er det som må til for å bli kvitt saltet, for det er vel det dykk vil. Bevis det og presenter det for myndigheitene. Men det ser ikkje ut til at dykk evnar å få til. Ein diskusjon på diskusjon.no er lett å "vinne" men å klare å bevise at saltet gjer ting verre det klarar dykk ikkje og då vil det heller ikkje skje noko frå eller til med saltesituasjonen på norske vegar. Og takk og lov for det :)

Lenke til kommentar

Litt informasjon om varm sand for de som mener varm sand innblandet salt er tingen.

Tester utført på Dombås vinteren 2006/2007 viser at varm sand fungere best sammen med....gjett hva.... rent vann!

http://www.nei-til-salting.com/Stopp_salt/..._i_fastsand.pdf

 

Dessuten er det funnet opp et middel som er bedre og forhåpentligvis vil gjøre salt overflødig i framtiden.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=249987

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg kjørte til Oslo - Larvik og tilbake i helga. Gjett hvor mange ganger jeg måtte bruke spyleren? To ganger! Man snakker så mye om miljøgevinst ved å få lavere CO2-utslipp, miljøgevinst med piggfrie dekk og så videre. Tenk hvor mange tonn spylervæske som vi sparer naturen for. Dessuten krever det et enormt transportbehov fordi folk flest kjøper ferdigblandet.

 

Nå som vi har hatt en kuldeperiode over hele landet kunne det vært interessant å se hvordan ulykkesstatistikken for disse månedene blir. Hvis den på mystisk vis har gått ned kan det være på grunn av at saltingen har stoppet. Folk er jo ikke amøber bak rattet. De som kjører forsiktig holder seg på veien uansett om det er salt eller ikke. Og de som kjører som et svin vil kjøre i grøfta uansett om det er salt eller ikke.

 

Det at myndighetene vet best må man ta med en klype salt. Hva vet politikere om hva som er best? Har de vært ute på veiene og skaffet erfaringene, eller har de sittet og lest kun teori? Denne artikkelen er fra en som faktisk driver med bilberging:

Slakter salt og piggfritt

 

Saltet tiltrekker dessuten elg og rein. I november i fjor ble flere rein drept og skadet på E10:

http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article4683193.ece

 

Edit: leif

Endret av bb79
Lenke til kommentar
Og nei eg har ingen motbevis, men eg tenker litt som så at norma no er at salt hjelper, så får det vere opp til dei som er ueinige og motbevise det(sannsynliggjere noko anna) På same måte som at jorda var flat til nokon beviste at den var rund. Dårlig eksempel, men du forstår vel kva eg meiner.

 

Hvorfor er det vår oppgave å motbebevise salting? Er det ikke den som utfører det sin oppgave å passe på at det driver med er etter hensikten? Som regel er det jo ikke dumt å prøve en konsekvens utredning før man begynner med noe. Ikke bare begynne å gi blaffen i alle som har prøvd å komme med noe vettug i saltingens dissfavør. Jeg er ikke mot salt så lenge det brukes riktig og når det er eneste løsningen.

 

Du er for salting fordi det saltingen er reglen nå? Du er for fordi du satser på at siden dem har salta så lenge så kan de bare fortsette slik inntil de motbevises. Litt sånn føre var prinsipp uten at man egentlig vet om det faktisk fører til færre ulykker?

 

Så for å ta ditt eksempel, så er du de som "latterligjorde" de som mente jorda var rund inntil de faktisk fikk bevist det? Det er jo nettopp slike som prøver å tenke selv som får vår viten om verden til å gå framover og ikke lukke seg inne i vedtatte sannheter og jaja, de salter, kan det være så farlig.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Så for å ta ditt eksempel, så er du de som "latterligjorde" de som mente jorda var rund inntil de faktisk fikk bevist det?

Eg latterliggjer ingenting, eg synst berre at det er på sin plass med noko handfast når ein skal gjere store endringa i vintervedlikehaldet.

Du er for salting fordi det saltingen er reglen nå? Du er for fordi du satser på at siden dem har salta så lenge så kan de bare fortsette slik inntil de motbevises. Litt sånn føre var prinsipp uten at man egentlig vet om det faktisk fører til færre ulykker?

Grunnen til at eg trur på salting er ikkje fordi det er i bruk no. Det har med kven som argumenterer. Kompetanse er ei stikkord. Eg trur meir på vegvesenet enn ein gjeng med bilinteresserte som kanskje er meir interesserte i å beskyte bilen mot rust enn noko anna. Som sagt tidlegare prøver vegvesenet å få mest mogeleg ut av dei ressursane de har. Tvilar på at dei hadde kasta alt vekk på salt om det gjorde alt værre. Eg har meir tru på deg vegvesenet seier og DERFOR er eg for salting.

Hvorfor er det vår oppgave å motbebevise salting? Er det ikke den som utfører det sin oppgave å passe på at det driver med er etter hensikten? Som regel er det jo ikke dumt å prøve en konsekvens utredning før man begynner med noe. Ikke bare begynne å gi blaffen i alle som har prøvd å komme med noe vettug i saltingens dissfavør. Jeg er ikke mot salt så lenge det brukes riktig og når det er eneste løsningen.

Grunnen til at det er dykk oppgåve å bevise noko er fordi dykk ikkje har myndigheit til å bestemme noko som helst. Den som har myndigheit trenge sjelden bevise eller argumentere han har jo all makt. Dei som står utanfor må ha noko å vise til for å sleppe inn.

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Selv om man har makta, så gjør man ikke som man vil bokstavelig talt. Man må drive seriøst og høre på begge sider i saken. Vi lever ikke i noe diktatur. Slik det er nå så hører vegvesenet omtrent kun på de som er for salting.

 

De veiene man normalt ville ha salta, om det ikke hadde vært minus 20 nå de siste ukene, hvorfor blir ikke de strødd nå? De ville jo vært livsfarlige uten salt og minus 6 etter saltvesenets strategi.

 

Ved å bare tenke salt, glemmer man helt å prøve ut andre metoder som også kan virke også ved lavere temperaturer enn saltes virkeområdet.

Lenke til kommentar

jeg forsøker meg på en opsumering her :

 

for salt :

det fjerner is-hinner i riktig temperatur

 

mot:

det saltes i temperaturer lavere en -8 . hvorfor ?

det saltes i flere cm ny snø . hvorfor ? de som gjør det innbiller seg at denne snøen forsvinner før det blir en har såle som senere blir til is

noen ganger saltes det før sneen kommer for at den ikke skal legge seg , men er det nødvendig når den forsvinner av seg selv ?

 

så har man denne falske tryggheten- man blir lurt til å tro at det er bedre føre en det er.

 

så har man det at pigfridekene gjør det glattere på hard sne. så de er ikke beregne på slikt føre men på tørt vinterføre eller bar vei og det er det ikke alle steder det er

 

når man sier at man må kjøer etter evne og vise forsiktighet er de da et poeng å tvinge folk som ikke behersker pigfridekk over til bruker dem ?

 

forøvrig så skulle jeg ha likt å sett at halve Norge var borte fra jobben den dagen ikke piggfridekene ikke virker

Lenke til kommentar
Det er for meg fulstendig uinteresant kor mange som likar og ikkje likar salting. Det som betyr noko er jo om det utgjer ein forskjell. Sintef seier det reduserer ulykker, og då velger eg å tru på dei. Statens vegvesen seier og at det reduserer ulykker og då velger eg å tru på dei. Eg seier det igjen, kom med bevis for at salt gjer ting værre. Tilfledige observasjonar er ingenting verdt. Systematiske observasjonar og FAKTA er det som må til for å bli kvitt saltet, for det er vel det dykk vil. Bevis det og presenter det for myndigheitene. Men det ser ikkje ut til at dykk evnar å få til. Ein diskusjon på diskusjon.no er lett å "vinne" men å klare å bevise at saltet gjer ting verre det klarar dykk ikkje og då vil det heller ikkje skje noko frå eller til med saltesituasjonen på norske vegar. Og takk og lov for det :)

Morsomt hvordan undersøkelser som dette nærmest kan hjernevaske mennesker. Undersøkelsen er sannsynligvis bestilt av Statens Vegvesen, det er i alle fall naturlig å anta, ettersom organisasjoner som Sintef tar betalt for undersøkelsene sine. Dette er helt vanlig prosedyre. Sintef utfører ikke dugnadsarbeid. Dessverre har bestiller også en tendens til å påvirke undersøkelser i nesten alle sammenhenger. Jeg er klar over at det er en hard påstand, og du kan selv velge om du vil tro på meg eller ikke - uansett snakker jeg av erfaring.

 

Nå har det i denne tråden også blitt linket til undersøkelser bestilt av den andre part, de som er mot salting. Det er selvsagt nærliggende å anta at disse har samme svakheter som undersøkelsene fra Sintef. Samtidig har man fått ekspertuttalelser, blant annet fra en bilberger. Summa summarum vil jeg dermed si at man har ført relativt gode bevis. Hvorfor du ikke ser det samme som meg vet jeg sannelig ikke, men det kan vel ha noe med klokketro på offentlige etater å gjøre. Jeg for min del har lært for lenge siden at offentlige etater ofte tar feil.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Uansett er det flere argumenter mot enn for, og de går IKKE bare på å ta vare på bilene her til lands :)

 

Jeg er imot salting, og jeg er ikke aleine!

Denne kampen vinner vi på gode argumenter, spørsmålet er hvor lang tid det vil ta..

 

thamule: Hvem vet faktisk hvor mange dødsulykker som er forårsaket p.g.a feil salting?

Jeg vet om en, men finner ikke noen artikkel på det for øyeblikket, og usikker på om det er noen..

Uansett, så vil det bli både ulykker der skylda kan legges på feil salting og mangel på salt..

Sånn er det når det er mennesker som styrer disse doningene.

Lenke til kommentar
Hvorfor du ikke ser det samme som meg vet jeg sannelig ikke, men det kan vel ha noe med klokketro på offentlige etater å gjøre. Jeg for min del har lært for lenge siden at offentlige etater ofte tar feil.

Her er et eksempel på det offentlige som tar feil:

Nye politi.no – fortsatt en nasjonal skandale

 

Politi.no har kostet 28,5 millioner kroner, og har design og brukervennlighet fra 90-tallet. I stedet for å høre på kompetente leverandører har Politiets Data- og Materielltjeneste (PDMT) svidd av millioner av kroner for å finne opp hjulet på nytt.

 

De kan drive akkurat som de vil så lenge naive skattebetalere tror at det offentlige vet best.

Lenke til kommentar

det handler om sikkerhet ,ikke sant .

 

hvordan kan det være sikkerhet i salting når det misbrukes slik at førerforholdene blir være en nødvendig ?

 

hvordan kan det være sikkerhet i salt når det gjør at det viktigste delen på bilen ruster bort lenge før de normalt skal vær utslitte ?

 

hvordan kan det være sikkerhet i falsk trygget:

 

normalt vinterføre vet man når det er glatt. såkalt nullføre kommer ved temperaturer rund 0°.

da funger de piggfrie dekene dårlig. piggdekk fungerer (lit) bedre. det er derfor så mange bruker piggdekk enda

 

når man er ute å kjører i f.eks 5 minus forventer man ikke at det skal vær 0-føre , men det blir det jo når det saltes ( ihvertfall til isen er smeltet). enda verre når det er 10 minusgrader.

 

man sier at man skal bruke piggfrie dekk men det går på sikkerheten løs når mesta lager 0-føre ved så lav temperatur.

 

eller skal alle la være å gå på jobben når det skjer . man kan ikke glemme at de også skal hjem.

 

poenger er at man blir lurt til å tro at det er bar vei ( sikker vei) når det ikke er det

Lenke til kommentar

Det er ikke bare dekker, men også andre gummidetaljer som foringer i oppheng osv som tørker ut og sprekker av saltlaken.

 

Mange liker å bedras, og det er godt å ha troen på noe. For mange er saltingen en løsningen på alle vinterproblemer. Det er mange som ikke kan kjøre bil, og spesielt på vinterstid. Kjøring etter forholdene er en ting. Men se på de enormt mange som tror at å gi mer gass er det som hjelper når man først glipper med hjula :roll: For å ikke snakke om den overdrevne rattinga noen begynner med når bilen overstyrer/understyrer på glatta.

 

Vi burde inføre et todelt sertifikat her/tillegg for å bestå vinterkjøring. Da snakker jeg ikke om den enkle 45 min glattkjøring de fleste har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...