Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Hvis du så et par ulykker det var linket til her tidligere, så var det nylig saltet mens det snødde, det sier litt, ellers så er det min egen observasjon herfra..

Det er utrolig lite ulykker på skikkelige vinterveier, men noen er det jo, og mange av disse kjører på sommerdekk (selv sett 3 mindre ulykker der det har vært årsaken sålangt i vinter)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beviser på hvordan statistikken ser ut eller ville ha sett ut med eller uten salt blir som å bevise hva som skjer i fremtiden er nytteløse og tallmateriale for uleykkestatistikk uten salt hart vi ikke som er værdt å sammenligne med.

Men en ting er sikkert og det er at om du blir fortalt at veien er glatt så kjører du dertetter mens om du blir fortalt at veien er god så kjører du deretter, når da veien som blir fortalt er god er speilglatt til tider ja da er det lagt til rette for ulykker i høyere hastigheter en om man var klar over at det var glatt føre.

Det er dette som er utgangspunktet for salt vs. ikke salt.

På saltet vei vet du ikke hva du får mens på glatte usaltede veier er det glatt og det kommer hverken som noe overaskelse eller hemmelighet.

 

Hva er forrsten best av småbulking eller store smeller?

Lenke til kommentar

Småbulking, og det er jo det vi vil få mer av i sentrumsgatene som nå er saltet til det nesten vokser løvetann der..

Landeveiene med 70km/t++ vil derimot få mindre ulykker, og det er jeg helt sikker på, fordi folk ikke lenger kjører på "sommerveier" som plutselig kan bli veldig glatte i en sving fordi det ser bart ut, men er glatt fordi det har frysi på igjen etter at saltet har tina opp all snøen..

Lenke til kommentar
Småbulking, og det er jo det vi vil få mer av i sentrumsgatene som nå er saltet til det nesten vokser løvetann der..

Landeveiene med 70km/t++ vil derimot få mindre ulykker, og det er jeg helt sikker på, fordi folk ikke lenger kjører på "sommerveier" som plutselig kan bli veldig glatte i en sving fordi det ser bart ut, men er glatt fordi det har frysi på igjen etter at saltet har tina opp all snøen..

 

Statens vegvesen og vegdirektoratet driter heldigvis i kva du er "helt sikker på" og anna forumsynsing. Det må nok litt meir handfast til for å kutte ut noko som dei ser ut til å meine at fungerer.

 

På saltet vei vet du ikke hva du får mens på glatte usaltede veier er det glatt og det kommer hverken som noe overaskelse eller hemmelighet.

Verden er disverre ikkje svart/kvit. Ein glatt vei er ikkje nødvendigvis alltid glatt og glatt heile veien slikt at alle kjører i 40. Føret forandrar seg og farten endrar seg.

 

Hva er forrsten best av småbulking eller store smeller?

 

Om du spørr meg så har eg ytra meg om det tidlegare. Forrige post trur eg. Men eg kan gjerne gjeta at eg synst 0-visjonen er fin og då seier svaret seg sjølv.

Endret av thamule
Lenke til kommentar

skal man ofre flere timer av dagen ( i tap arbeidsfortjeneste , skolegang ,kaos o.s.v) fordi at sneen skal tine til is først ?.

er det ikke beder å brøyte vekk snen først ?

 

forresten så er det flere steder i Nord-Norge de hermer ette dem i sør når det gjelder salting.

 

når det gjelder dekk på større transportmidler så har de ikke lov å bruk like mange pigger i dekkene lenger.

her spiller ikke størrelsen på dekkene noen rolle hvor mange pigger de skal ha.

 

et vesentlig punkt er at ingen setter fokus på hvor farlig det er å tvinge sjåfører til å bruke piggfrie dekk.

forøvrig så har jeg litt problemer med å se poenget med avgiften for å bruke piggdekk i de største byen når det er behov for å bruke pigdekk for å rive opp isen

Lenke til kommentar
Småbulking, og det er jo det vi vil få mer av i sentrumsgatene som nå er saltet til det nesten vokser løvetann der..

Landeveiene med 70km/t++ vil derimot få mindre ulykker, og det er jeg helt sikker på, fordi folk ikke lenger kjører på "sommerveier" som plutselig kan bli veldig glatte i en sving fordi det ser bart ut, men er glatt fordi det har frysi på igjen etter at saltet har tina opp all snøen..

 

Statens vegvesen og vegdirektoratet driter heldigvis i kva du er "helt sikker på" og anna forumsynsing. Det må nok litt meir handfast til for å kutte ut noko som dei ser ut til å meine at fungerer.

 

På saltet vei vet du ikke hva du får mens på glatte usaltede veier er det glatt og det kommer hverken som noe overaskelse eller hemmelighet.

Verden er disverre ikkje svart/kvit. Ein glatt vei er ikkje nødvendigvis alltid glatt og glatt heile veien slikt at alle kjører i 40. Føret forandrar seg og farten endrar seg.

 

Om du spørr meg så har eg ytra meg om det tidlegare. Forrige post trur eg. Men egkan gjerne gjeta at eg synst 0-visjonen er fin og då seier svaret seg sjølv.

Problemet er at statens vegvesen og vegdirektoratet driter i hva synsere mener for det er nettop dette de bedriver selv.

Skulle man ha sammenligningsgrunnlag så må man bedrive alternativt veivedlikehold en hel vinter minst for deretter å salte vinteren etter.

Da først har man tallmateriale og inntil da er det synsing fra begge sider.

Men filosofien er som følge: salt gjør veien snøfri og gjør at man kjører på våt asfalt istedenfor is eller hardpakket snø.

Konklusjonen av dette igjen er at våt asfalt skaper bedre grep og økt sikkerket.

Hittil alt vell.

 

Saltet har som kjent uheldige effekter som ikke er medregnet i filosofien som at saltet kjøler ned bakken og får det til å fryse nederst slik at det til tider kan bli meget glatt.

I tillegg blir det j**lig glatt i overgangen fra saltet til usaltet vei.

Dette er udiskutable fakta men like fremt ikke tatt med i filosofien.

 

Når man i tillegg vet at saltet spiser opp bindemiddelet i safalten, stålkonstruksjoner og trekker inn i armeringsjern i betongkonstruksjoner i tillegg til at det spiser opp bilene våre, ja da først begynner helheten å dukke frem.

 

Uheldigvis må det en brukolaps til før myndighetene begynner å fatte problemet for slik det er nå er veisaltet en billig sovepute som bevis for at det gjøres noe.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Småbulking, og det er jo det vi vil få mer av i sentrumsgatene som nå er saltet til det nesten vokser løvetann der..

Landeveiene med 70km/t++ vil derimot få mindre ulykker, og det er jeg helt sikker på, fordi folk ikke lenger kjører på "sommerveier" som plutselig kan bli veldig glatte i en sving fordi det ser bart ut, men er glatt fordi det har frysi på igjen etter at saltet har tina opp all snøen..

 

Statens vegvesen og vegdirektoratet driter heldigvis i kva du er "helt sikker på" og anna forumsynsing. Det må nok litt meir handfast til for å kutte ut noko som dei ser ut til å meine at fungerer.

 

På saltet vei vet du ikke hva du får mens på glatte usaltede veier er det glatt og det kommer hverken som noe overaskelse eller hemmelighet.

Verden er disverre ikkje svart/kvit. Ein glatt vei er ikkje nødvendigvis alltid glatt og glatt heile veien slikt at alle kjører i 40. Føret forandrar seg og farten endrar seg.

 

Hva er forrsten best av småbulking eller store smeller?

 

Om du spørr meg så har eg ytra meg om det tidlegare. Forrige post trur eg. Men eg kan gjerne gjeta at eg synst 0-visjonen er fin og då seier svaret seg sjølv.

 

Hvor mange ulykker må skje p.g.a feil salting før du skjønner at det faktisk skjer da?

Slaps, tilfrosset slaps av 20cm snø som det bare er å salte litt godt så det blir skikkelig grøt..

Dette lager mange ulykker, og du kan glemme denne 0-visjonen dere drømmer om!

 

Feil salting i mange tilfeller (de fleste tilfeller) fører til masse stygge ulykker, dette er logisk, sant?

 

Det at de salter på alle mulige forhold gjør at de treffer innimellom, men det gjør du på en helgardering!

Når skal folk lære å ikke høre på alt alle de to (?) som styrer norges veinett sier?

 

Jeg tror nok det ligger litt mer i Stopp Veisaltingen´s fakta, tro hva du vil, men for din egen del, ikke la deg hjernevaske du også da!

Lenke til kommentar

En ting er at statens saltvesen driter i forumfolk og andre synsere som meg og deg. Det som værre er at rapporter hemmligholdes og gies fullstendig blaffen i så lenge de ikke er for salting. Altså i favør. Det har gått prestisje i saltingen, så å snu her vil jo bli et realt slag i ansiktet og folks tilitt til vedkommende.

 

En dag blir det rabalder om saltingen og dens forvridde bilde av hvor godt den gjør.

 

"Alle" er for salting inntil de den dagen seiler av gårde på frossen saltvei, eller er på verksted med sin 6 år gamle bil og får beskjed om at den må kondemneres pga rust.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Jeg har bare en ting å si til dere salttilhengere.

Dere får håpe jeg aldri blir mangemilionær for da blir dette mitt vinterkjøretøy.

800px-Alvis_Scorpion_Light_Tank.jpg

 

Når det er sagt så tror jeg noe innrømmelser til saltbruken vil sitte dypt for tenk bare på alle søksmålene som vil dukke opp om man får det dokumentert at salt ikke hjelper og gjør sikerheten på veien dårligere.

Da snakker vi betydelige deler av et statsbudsjett i potensiale søksmål for ødeleggelse av bilparken siden 60 tallet og fram til i dag uten grunn.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Jeg har bare en ting å si til dere salttilhengere.

Dere får håpe jeg aldri blir mangemilionær for da blir dette mitt vinterkjøretøy.

800px-Alvis_Scorpion_Light_Tank.jpg

 

Når det er sagt så tror jeg noe innrømmelser til saltbruken vil sitte dypt for tenk bare på alle søksmålene som vil dukke opp om man får det dokumentert at salt ikke hjelper og gjør sikerheten på veien dårligere.

Da snakker vi betydelige deler av et statsbudsjett i potensiale søksmål for ødeleggelse av bilparken siden 60 tallet og fram til i dag uten grunn.

 

Sånt kjøretøy vil jeg ha og :D

 

De har garantert en klausul om at staten har intet ansvar uansett om man finner ut at saltinga kun var et korrupt samensurium som fikk utvikle seg.

 

Nå har det jo i store deler av landet sør for Trondheim vært relativt kaldt i 3 uker. Saltet virker ikke i 20-30 minus. Men har det egentlig vært noen mer ulykker? Normalt kjører vi rundt i ei salttåke uten like på disse tidene av året.

Lenke til kommentar

Haha.. nå er alle 4 vinterdekkene mine full av _store_ saltsteiner som har tvunget seg inn i sprekkene i dekket.. gratulerer.. Spylte ut en god del slike store steiner fra innsiden av felgene også. Jeg har aldri vært borti slike saltsteiner.. de er mye større enn steinene i vanlig strøsand! Begynner nesten å lure på om jeg vil finne bilen min hvor alle 4 hjulene har smeltet seg et hull ned i isen på parkeringsplassen min i morgen av saltsteinene som løser seg sakte opp.. Må jo være noe galt når de istedet for å knuses av dekket blir liggende inni felgen og i dekket.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Jeg har bare en ting å si til dere salttilhengere.

Dere får håpe jeg aldri blir mangemilionær for da blir dette mitt vinterkjøretøy.

800px-Alvis_Scorpion_Light_Tank.jpg

 

Når det er sagt så tror jeg noe innrømmelser til saltbruken vil sitte dypt for tenk bare på alle søksmålene som vil dukke opp om man får det dokumentert at salt ikke hjelper og gjør sikerheten på veien dårligere.

Da snakker vi betydelige deler av et statsbudsjett i potensiale søksmål for ødeleggelse av bilparken siden 60 tallet og fram til i dag uten grunn.

 

Sånt kjøretøy vil jeg ha og :D

 

De har garantert en klausul om at staten har intet ansvar uansett om man finner ut at saltinga kun var et korrupt samensurium som fikk utvikle seg.

 

Nå har det jo i store deler av landet sør for Trondheim vært relativt kaldt i 3 uker. Saltet virker ikke i 20-30 minus. Men har det egentlig vært noen mer ulykker? Normalt kjører vi rundt i ei salttåke uten like på disse tidene av året.

https://www.diskusjon.no/style_images/main_...icons/icon1.gif

 

hvordan er det på glattisen når staten neppe godkjenner "piggdekkene " til det ?

Lenke til kommentar
Det er for kaldt til at det smelter, altså har det ingen effekt..

Ikke noe nytt fenomen det du nevner der forresten, og JA, du vil etterhvert se at det vil tine opp P-plassen din om det blir mildt nok mens du står der ;)

Hvis det er meg du skriver til, så er det 6 plussgrader her nå, og har ikke vært lavere enn 3 (fortsatt pluss) på den strekningen jeg har kjørt.

Lenke til kommentar

Trur eg trekker meg ut av diskusjonen sidan ingen ser ut til å ha noko handfast og då blir det berre kverulering av ingenting.

 

Kall meg gjerne dum, men fram til eg ser noko handfast som viser at saltet fører til fleire stygge ulykker enn det forhindrar så er eg overbevist om at salting er bra.

Eg har heller ikkje i denne diskusjon sett noko som skulle tilsei noko anna, Utenom Pluggen og andre forummedlemmer sine observasjonar då, men dei har vel ikkje så voldsom statistisk verdi uansett.

 

Min siste oppfordring til dei som vil bli kvitt saltet er å dreie diskusjonen ein heilt anna retning enn gnålet om at den stakkars bilen min rustar vekk og det kostar meg 4000 årlig.

Argumenter med at saltet fører til ulykker og rett og slett gjer vondt verre. Og ikkje minst bevis det. Synsing er lite verdt. Om saltet viser seg å gjære meir skade enn bra så skal eg med ein gong støtte dykk og det gjer nok politikarane våre og. Det er få politikarar som er med i den store stygge konspirasjonen som gnir seg i hendene når Ola Nordmann må skifte kanalar på Mercedesen sin.

Lenke til kommentar
Trur eg trekker meg ut av diskusjonen sidan ingen ser ut til å ha noko handfast og då blir det berre kverulering av ingenting.

 

Kall meg gjerne dum, men fram til eg ser noko handfast som viser at saltet fører til fleire stygge ulykker enn det forhindrar så er eg overbevist om at salting er bra.

Eg har heller ikkje i denne diskusjon sett noko som skulle tilsei noko anna, Utenom Pluggen og andre forummedlemmer sine observasjonar då, men dei har vel ikkje så voldsom statistisk verdi uansett.

 

Min siste oppfordring til dei som vil bli kvitt saltet er å dreie diskusjonen ein heilt anna retning enn gnålet om at den stakkars bilen min rustar vekk og det kostar meg 4000 årlig.

Argumenter med at saltet fører til ulykker og rett og slett gjer vondt verre. Og ikkje minst bevis det. Synsing er lite verdt. Om saltet viser seg å gjære meir skade enn bra så skal eg med ein gong støtte dykk og det gjer nok politikarane våre og. Det er få politikarar som er med i den store stygge konspirasjonen som gnir seg i hendene når Ola Nordmann må skifte kanalar på Mercedesen sin.

 

Du har fått flere "bevis" gjennom linker til sider med rapporter osv. Du har jo heller ikke kommet med noen "motbevis" på hvorfor du stoler på saltet. Du bare gjør det. Klart det må du gjerne gjøre, men du har jo ikke noe mer konkrete bevis for det enn vi har mot saltinga. Vi er riktignok delvis ening, om at salting er unødvendig når det ikke gjelder is.

 

Men slik det er i dag, så saltes det. De bryr seg ikke noe om de som motbeviser saltingens effekt og andre uheldige kosekvenser. Salting har blitt en vedtatt sannhet om at det er bra for sikkerheten uansett.

 

Hadde det blitt utført statestikk på antallet ulykker i forhold til når temperaturen er under saltes effekt og ikke, samt når veien ble saltet eller ei er jeg ganske sikker på at det ikke går i saltes favør. Det skjer jo ikke noe mer ulykker her på østlandet nå som dem ikke får salta i den lengre kuldeperioden vi har nå. Det er heller motsatt virker det som, da man leser lite om ulykker i forhold til hva man gjør ellers i året og spesielt vinterstid.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

for meg virker det noe kynisk at vi må godta hærverket vegvesnet driver med når de misbruker salt.

 

når man tar betraktning alle avgiften som draes inn så skal det på toppen av det hele drives med hærverk også

da burde denne salt beskyttelsen være gratis

 

salt er fint til sitt bruk men da må det også brukes riktig. slik det er i dag så er jeg ganske siker på at det kan reduseres med minst 75 % de fleste steder

 

det er heller ikke uten grunn at det klages i avisen over hvor glatt det er blitt etter salting.

hvorfor brukes ikke strøsand samme med saltet ?

Lenke til kommentar

thamule: Svært få liker veisalting. Den gjør vinteren lite trivelig, for mange rett og slett deprimerende. Av ti personer er det sju som ønsker veisaltet dit pepperen gror, to er nøytrale, og bare én liker veisaltet. Fordi Statens vegvesen er en beskyttet virksomhet, de har monopol, kan de arrogant overkjøre flertallet av sine kunder, oss trafikanter, og fortsette med saltingen sin.

 

Kilde: StoppVeisaltingen.no nok en gang..

Les litt der så bør du se diverse argumenter og bekreftelser på mine og andres "påstander" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...